2428
Sök

Macks: Volvo V70 '-98 **AWD**..Civilcop..ich..**..småpillar..*

Småpyssel med en Volvo V70 AWD - 98. Inget mastodontbygge. Bara förfining och personifiering av en annars perfekt kombibil.

Forummoderator
687 815 Visningar
Projektet avslutat 19 oktober 2016
Forummoderator
26 292 Inlägg
23 september 2011
Trådstartare
#441
Update!

110923



Snacka om..dag. Var på begravning idag. Skall inte dra nåt långvarit om den historien, men efter begravningen så hamnade jag i en kortare köbildning från det hela.
Väl bakom bilen som stod längst fram i kön, så lyckades inte denne med att ta sig över trottoarkanten som fanns på plats - till försvar en ganska hög sådan - och kvinnan rullade helt enkelt bakåt efter det misslyckade försöket, och..rullade in i min bil.
"Jahaja", var bland det första man tänkte.
Sen visade det sig att det är ganska tur att man kör Volvo, för är det nåt jag har tur med så tycks det vara skador när det gäller just Volvo. För det blir liksom..inga egentliga.

Staget till extraljusen var upptryckt mot grillen, och var nog det som fick ta mest stryk. Tror inte ens extraljusens ringar hade tappat någon färg. Och fästena till staget var hela, men de extra starka popnitarna som fästena satt fast med, hade helt enkelt dragits ur kofångaren..så. Vi får se om jag lyckas bara montera nya, eller om jag måste hitta på en annan lösning på det hela.
Uppdatering om detta kommer bara jag..finner orken.

Och just ja..fått brev också från tingsrätten idag. Vilket betyder att det har nog motparten också fått. BRA, säger jag. Nu är vi igång!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
26 292 Inlägg
30 september 2011
Trådstartare
#442
Update!

110930



Har idag äntligen fått lös en - hel - stänklapp från en bil på skroten här i trakten. Lånade med mig batteridrivna borrmaskinen och ett set borrar från farsan, och - tyvärr - två borrar trasiga senare så fick jag reda på att det går så mycket bättre om man använder en grov borr och helt enkelt borrar bort skallen på niten..
Ibland spelar tydligen storleken roll..

Hittade mig även en strömbrytare men någorlunda passande symbol, dvs "dimljussymbolen". Denna skall jag använda som på och av-knapp för ledringarna i extraljusen.



https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-5e26fd10b7bd0bf76c61e2fd50279709.jpg
[Taget 110930]*..ett stycke stänklapp - skitig som fasen men det ska det bli ändring på - samt en strömbrytare..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Trucker
1 220 Inlägg
30 september 2011
#443
bli nog bra me 4 st igen, du ska inte lacka dom i bilen färg?

Vissa är bara bättre än andra!

Forummoderator
26 292 Inlägg
30 september 2011
Trådstartare
#444
teamvolvoracing skrev:
bli nog bra me 4 st igen, du ska inte lacka dom i bilen färg?
Har funderat på det, men för tillfället vill jag nog bara ha den monterad.
Efter vinterns bravader så kan man ju börja konstla med sånt, hehe.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Trucker
1 220 Inlägg
30 september 2011
#445
låter bra de! är ju så att utvändig modd ligger lågt under vintern

Vissa är bara bättre än andra!

279 Inlägg
30 september 2011
#446
Synd att jag inte visste att du sökte sådanna.
har 2st som ska sitta ibak liggandes och som jag inte kommer använda då bilen är såld smile

AirOne skrev:
Update!

110930



Har idag äntligen fått lös en - hel - stänklapp från en bil på skroten här i trakten. Lånade med mig batteridrivna borrmaskinen och ett set borrar från farsan, och - tyvärr - två borrar trasiga senare så fick jag reda på att det går så mycket bättre om man använder en grov borr och helt enkelt borrar bort skallen på niten..
Ibland spelar tydligen storleken roll..

Hittade mig även en strömbrytare men någorlunda passande symbol, dvs "dimljussymbolen". Denna skall jag använda som på och av-knapp för ledringarna i extraljusen.



http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-5e26fd10b7bd0bf76c61e2fd50279709.jpg
[Taget 110930]*..ett stycke stänklapp - skitig som fasen men det ska det bli ändring på - samt en strömbrytare..
Senast redigerat av Klevert (30 september 2011)


Forummoderator
26 292 Inlägg
30 september 2011
Trådstartare
#447
teamvolvoracing Precis, hehe.

Klevert Det var ju synd. Dock fick jag ju ett ganska bra pris så..mig går det ingen nöd på. Förresten, är det likadana stänklappar runt om, för den jag skulle ha, skulle sitta fram?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

279 Inlägg
1 oktober 2011
#448
AirOne skrev:
teamvolvoracing Precis, hehe.

Klevert Det var ju synd. Dock fick jag ju ett ganska bra pris så..mig går det ingen nöd på. Förresten, är det likadana stänklappar runt om, för den jag skulle ha, skulle sitta fram?
Dom som jag har är lite uttaget för ljuddämparna på bägge sidorna. det är det ju inte på dom ifram

EDIT: Ser att den du har är den som ska vara ifram smile så det är ju rätt där. dom jag har liggandes är för ibak bara
Senast redigerat av Klevert (1 oktober 2011)


105 Inlägg
1 oktober 2011
#449
Dom e ju rätt billiga på Volvo Annars, tror inte jag betalade mer än typ 400:- för en hel sats smile


Forummoderator
26 292 Inlägg
1 oktober 2011
Trådstartare
#450
Klevert Ah ok, hehe. Alltid lär man sig nåt.

Blazt Bra att veta utifall alla går åt pipsvängen av nån lustig anledning.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
26 292 Inlägg
1 oktober 2011
Trådstartare
#451
Update!

111001




Blir en skriftlig uppdatering detta. Detta var väl dagen som inte riktigt ville gå min väg, men, har väl mig själv att skylla också.
Tanken var att jag skulle försöka hinna förbi Autotjänst och handla mig några nya popnitar, så man kunde montera stänklappen.
Väl uppe ur sängen idag, märkte jag dock snabbt att de hade hunnit stänga, så det var bara att fara tomhänt till farsan, i hopp om att han hade passande popnitar.
Men icke.

Så i stället gav jag mig på "projekt:montera-strömställare-så-ledringarna-kan-lysa". Detta var dock ett större projekt än vad som var väntat. Visst. Hade kunnat fulgjort det också och bara hafsat ihop nåt, men nu vill jag göra det duktigt så det fick ta den tid det tog.

Till att börja med hade jag tänkt anlita Henrik - fd grannen som är en hejare på det där med el - för att ta reda på vad som är vad bakpå strömställaren. I och med att man inte har en multimeter så..men samtidigt kom jag ju på att jag hade den där grejen man ser om nåt leder ström, och strömställaren är ju likadan som den jag redan har till dimljusen, så kort sagt - jag gav det ett försök att lista ut det själv.

Den första jag kom fram till var av och på-sladden, vart den skulle sitta. Mätte på den som redan satt i ett kontaktstycke i panelen, och den slutade leda ström när den var av, och vice verca när den var på.
Enkelt.
Sedan hittade jag de - två - som ger strömmen till belysningen i knappen. Och sist men inte minst, jorden. Det var den ende som inte gav nåt utslag..ganska logiskt.

Dock så var jag ju så dum så jag inte tog med min egen verktygslåda, där jag har alla strömtjuvar och övriga kabelskor. Ett par stycken hade min far i sin samling, men inte fullt tillräckligt många som jag behövde.

Blir mer pysslande i morgon..om jag orkar engagera mig. Annars blir det på måndag, eventuellt tisdag.

Har i alla fall gjort grovjobbet nu. Drog även en lång, röd - plus - kabel genom genomföringsröret under säkringsdosan och genom torpeden, och såg till att den hamnade lite prydligt på plats, så det numer är mest bara att koppla in.

Sakta men säkert.
Och just ja. GUL kabel ska jag komma ihåg, är den jag ska tjuva ström ifrån. GUL kabel!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
26 292 Inlägg
3 oktober 2011
Trådstartare
#452
Update!

111003




Kan väl börja med att säga att numer sitter i alla fall innerskärmen fast igen. Fanns väldigt smidiga "popnitar" att köpa som man mer eller mindre bara tryckte dit, och så expanderade dom. Bra passform och enkla att ha och göra med. Får dock se hur länge de håller, med tanke på att de var gjorda i plast.

För övrigt har det väl gått..inget vidare med inkopplingen av ledringarna.
Någon här får GÄRNA berätta vad det är för fel på denna inkoppling:



https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-fb3c11b12f87d1b9862cbfa3c32efb8d.jpg
[Gjord 111003]*inkopplingen av ledslingorna i extraljusen..som inte vill funka. Vad har jag gjort fel?*

Kort förklarat så är det alltså en sladd som går hela vägen fram till extraljusen, för tillslag av och på. Jordning i extraljusen. Sedan är det två stycken pluskablar - verkar vara så på den dimljusknappen jag redan har så har gjort likadant, och jord såklart.
Strömmen försökte jag tjuva från tidigare nämnda ljusvred för halvljuset - GUL kabel som verkar få ström med tändningen på-  men då går säkringarna till ljusvredet och halvljusen.

Provade därför att nudda den röda kabelns sko, vilket resulterade i samma resultat. Säkringarna gick.

VAD GÖR JAG FEL

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Trucker
1 220 Inlägg
3 oktober 2011
#453
ha du + eller - jord? tycker mig ha läst nån stans att vissa lysen ska vara + jordade typ. Men ja ha fan ingen koll på sånt här så ja..

Vissa är bara bättre än andra!

Forummoderator
26 292 Inlägg
3 oktober 2011
Trådstartare
#454
SaabIV Satt en 15A-säkring på plats som dog. Satte dit en som tyvärr bara var på 10A, för det var den jag hade. Den andra säkringen som dog fick en som var på 30A..fråga mig inte varför det blev i den ordningen, för så här i efterhand känns det väldigt tattaraktigt men i stridens hetta när man vill att det ska funka så..blev det att man tog vad man hittade.

Ska köpa nya säkringar i morgon, rätta säkringar dessutom. Bra att ha på lager också.

teamvolvoracing Njae..minus är väl jord? Hitills har allt jag har pysslat med varit minus som jord men..det vete sjutton?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
3 oktober 2011
#455
Följt din tråd ett tag. Jäkligt fint stuk smile

EDIT*: Läste inte så noga. Missade att det var till LED-slingorna. Dioder släpper ju bara igenom spänning åt ett håll. Kopplat på rätt kabel?
Senast redigerat av AD_ (3 oktober 2011)

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

Forummoderator
26 292 Inlägg
3 oktober 2011
Trådstartare
#456
AD_ skrev:
Följt din tråd ett tag. Jäkligt fint stuk smile

EDIT*: Läste inte så noga. Missade att det var till LED-slingorna. Dioder släpper ju bara igenom spänning åt ett håll. Kopplat på rätt kabel?
Kul att höra att det följs.
Jadu..frågan är vart det är felkopplat. En granne som är lite elkunnig ska eventuellt hjälpa mig i morgon. Hoppas på att man får nåt rätsida på detta då, hehe.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 997 Inlägg
3 oktober 2011
#457
Blir fint med extraljus! Men varför bytte du ut dem som du hade? tongue

Måste fråga en grej också: Relä't till extraljusen, vart gjorde du av det? Satta på mina extraljus i helgen o då satte jag bara relä't rakt på minuspoolen på batteriet.. Men jag kan tänka mig att besiktningen inte tycker om det..


Forummoderator
26 292 Inlägg
3 oktober 2011
Trådstartare
#458
isak90 skrev:
Blir fint med extraljus! Men varför bytte du ut dem som du hade? tongue

Måste fråga en grej också: Relä't till extraljusen, vart gjorde du av det? Satta på mina extraljus i helgen o då satte jag bara relä't rakt på minuspoolen på batteriet.. Men jag kan tänka mig att besiktningen inte tycker om det..
Tackar!
Dels ville jag uppgradera mig, men också prova nåt nytt. Har länge suktat efter dessa med ledringar - mest för utseendets skull - och då hade jag hört ganska mycket positivt om SIMs versioner, så. Man måste ju prova för att ha en åsikt..

Reläerna monterade jag i en liten hållare, som jag i sin tur satte fast på sidan av batterihyllan. Ganska trångt, men det gick med lite bök att få till. Min reläsats är dock en sådan med snabbfäste, så det är lite annorlunda jämfört med hur dom flesta andra har det.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
26 292 Inlägg
4 oktober 2011
Trådstartare
#459
Update!

111004



En liten uppdatering om nuläget. Grannen Ronny - som dessutom jobbar för samma företag som mig - hjälpte till med de kunskaper han hade, att komma fram till att allt såg bra ut i mina kopplingar framtill vid extraljusen, men att det förmodligen är nåt fel vid knappen.
Kablarna som jag hade satt ihop - två stycken pluskablar - splittades, och den ene fick ström från en annan knapp - vilket resulterade i att numer lyser knappen - men att en kabel behövs mellan batteriet och knappen.
Så. Blir till att köpa en säkring med tillhörande säkringshållare, samt eventuellt lite ny kabel - så ska vi se om vi kan få ledringarna att äntligen lysa.

Eller om någon annan har tips på någon annan lämplig plats där det finns konstantström, så..meddela gärna..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
26 292 Inlägg
6 oktober 2011
Trådstartare
#460
Update!


111005



Tänk om skiten bara ville fungera..

Vi backar bandet lite. Ronny, min gode vän, var idag ut och hjälpte mig igen med elen till ledringarna. Detta efter att jag hade - för tredje dagen i rad? - åkt förbi Autotjänst och handlat elkabel och en säkringshållare.
Kabeln lirkades igenom genomföringsröret i torpedväggen - som för övrigt blir trängre och trängre - och säkringen monterades framme vid batteriet, såsom bör, och med jorden sedan tidigare isatt och allt dubbelkollat så skulle det lysa.
Men.
Säkringen gick..igen. Denna gång den vi nyss hade monterat i säkringshållaren. Så. Vi provade med en annan knapp, utifall den jag hittade på skroten var trasig.
Den nya säkringen gick.

Så. Det är inget fel på knappen. Det är inget fel med strömmen - i och med att vi nu har provat direktström till och med från batteriet - så vad är det som är fel?
Själv gissar jag på min koppling i extraljusen. I och för sig kan man väl inte göra så mycket fel där, men just nu verkar allt annat ologiskt.

Tips?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.


Sök