2426
Sök

Trimma 1.8t 20v, schimsa tryckplatta?

2 Inlägg
19 september
Trådstartare
#1
Tjena gott folk

Går i tankarna om att trimma min audi a4 -02 med 1.8t motorn(motorkod AVJ)

Planen var att landa nånstans mellan 220-250~hk i motorn

Det jag för nuvarande tänkt byta blir då följande
Storebror k04 turbon
Intercooler
Downpipe och ev resterande avgassystem

Har förstått att jag bör byta koppling då jag läst mig till att dom redan börjar slirar vid chippning beroende på skick.

Tanken är att göra detta budgetvänligt men ändå göra så att grejerna håller. Finns det nån vettig tryckplatta att hitta för ett rimligt pris? Eller går det eventuellt att schimsa original tryckplattan och uppnå att den klarar önskad effekt? Givetvis ska en ny originallamell sättas dit.

Övriga tips gällande min plan uppskattas också enormt. Bomba gärna med alla råd möjligt

Allt gott!

Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
19 september
#2
enda anledningen att schimsa tryckplattan är för att man monterar en lamell som är tjockare än orginal  tex när man monterar sinterlamell.   dock skulle jag aldrig förstöra bilen med en sån lamell.  det förstör hela bilen.  finns relativt billiga kopplingar till dom där som klarar mer effekt. 
men tveksamt om du kommer uppleva några problem det är så liten effektökning   
möjligen om man monterar en koppling från en audi tt med 220hk  orginal om det nu skulle skilja något mellan dom.

Kör fort så hinner inget hända...

Grundare av MidNightMeet och Så Enkelt TV
1 314 Inlägg
20 september
#3
Har haft 2st Audi 1.8T. Både den tidigare och den något senare. Minns att de fanns tre effekt alternativ har jag för mig. För mig den fanns med typ 150-180-190hk. men va relativt samma motor. jag chippade min från 150 till typ 180hk. Märkte viss skillnad men de va ju ingen snabb bil. Något piggare brukis.

Jag tror att du har ganska svårt att nå några 250hk med lite filter downpipe och chip oavsett va "chipptrimsfiromrna säger" Utan du får nog va nöjd på en bit över 200hk.
Sedan är de upp till dig om du vill lägga dom pengarna på en så pass gammal bil som inte kommer bli speciellt snabb. Men är tanken att du ska bara ha en något piggare brukis kanske de är värt de.

GLÖM INTE ATT KOLLA MIN HEMSIDA www.Ziggs.se
ProjektTråden min
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p2986707/

2 Inlägg
22 september
Trådstartare
#4
Ziggs skrev:
Har haft 2st Audi 1.8T. Både den tidigare och den något senare. Minns att de fanns tre effekt alternativ har jag för mig. För mig den fanns med typ 150-180-190hk. men va relativt samma motor. jag chippade min från 150 till typ 180hk. Märkte viss skillnad men de va ju ingen snabb bil. Något piggare brukis.

Jag tror att du har ganska svårt att nå några 250hk med lite filter downpipe och chip oavsett va "chipptrimsfiromrna säger" Utan du får nog va nöjd på en bit över 200hk.
Sedan är de upp till dig om du vill lägga dom pengarna på en så pass gammal bil som inte kommer bli speciellt snabb. Men är tanken att du ska bara ha en något piggare brukis kanske de är värt de.

Okej! Ja min är ju 150hk versionen, tanken är väl att de ska bli en lite piggare/roligare brukis som du säger. Har ju förstått att det är svårt att komma upp i dom siffrorna med endast chippning men läste mig till att man ska kunna närma sig 250hk ifall man byter till k04a turbon som jag skrev. Men att de blir kostsamt ifall man vill ha mer en så. Byte av spridare, lmm osv osv. Men får tag i en sådan turbo samt intercooler relativt billigt så kände varför inte smile
Senast redigerat av chelle (22 september )


Sök