3363
Sök

S40 T4 - För hög ladd.

71 Inlägg
14 augusti 2010
Trådstartare
#1
Tjena, äger en s40 T4 - 00.
Det är steg 1 chip på den, om jag inte har fel skall den ladda runt 0.9 till 1bar max.
Jag har en laddtrycksmätare inne, och det ser ut som att den laddar 1.5bar.

Innan jag kopplade in laddtrycksmätaren hade wastegate armen hoppat av sedan tidigare.
Nu vet jag inte om mätaren visar fel, eller om det kan vara så att armen har skruvat för mycket på sig.

Några tips?
Sedan har jag kollat på själva armen, men det ser inte ut som att man kan skruva den på nåt sätt.
Tacksam för svar.

1 915 Inlägg
14 augusti 2010
#2
Din turbo laddar väl 0,9bar original, vad jag läst.
Med Steg 1, laddar den ju högre, men vet inte hur hur högt.

Om laddtrycket är för högt, så kan det vara din mätare som visar fel.

Är ditt grundladdtryck korrekt inställt? Ska vara 0,5bar.

Kan även vara läckage i någon slang, som orsakar högre laddtryck.

Edit: googlade lite, 1,4bar var det en som skrev att Steg1 laddade, isåfall så har du rätt så normalt laddtryck för steg1 chip.
Senast redigerat av Louksor (14 augusti 2010)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

71 Inlägg
15 augusti 2010
Trådstartare
#3
Louksor skrev:
Din turbo laddar väl 0,9bar original, vad jag läst.
Med Steg 1, laddar den ju högre, men vet inte hur hur högt.

Om laddtrycket är för högt, så kan det vara din mätare som visar fel.

Är ditt grundladdtryck korrekt inställt? Ska vara 0,5bar.

Kan även vara läckage i någon slang, som orsakar högre laddtryck.

Edit: googlade lite, 1,4bar var det en som skrev att Steg1 laddade, isåfall så har du rätt så normalt laddtryck för steg1 chip.

Tack för svaret. Då behöver jag inte oroa mig smile

170 Inlägg
15 augusti 2010
#4
2.0t laddar 0.6 orginal, å ca 0.9-1 bar steg 1. T4 laddar 0.8 Orginal och ska ladda 1.3-1.4 steg 1.

Set ut som att den laddar 1,5 bar ar väl lite osäkert svar både för dig och oss, men gör den det så kan det nog va att den laddar lite för mkt. Vad jag minns så tål din turbo / Bil å ladda max 1,5bar innan den börjar spöka.

Har me vädret å göra oxå, sett en 2.0t som laddar 1,3bar vid 8+ grader ute men laddar vid 20+ ca 0.8 bara. Testa igen när du har ca 15 grader ute och när motorn e helt varm.

583 Inlägg
15 augusti 2010
#5
Håller med tidigare talare att testa vid olika yttertemperatur och när motorn är uppe i temperatur. Se ifall bilen har samma ladd topp, Så den inte ena gången vill ladda 0.5 och andra uppstarten 2.0 bar. Att det är inom rimmliga gränser. Detta för att börja kunna utesluta fel.

Kolla upp exakt vad ditt steg 1 skall ladda och vad du har för mätare och dess mätvisnings tollerans.

Ett tips som många missar är att inte bara titta på mätarna utan känna efter hur motorn mår. Använd alla dina sinnen, kännsel, hörsel, lukt och syn.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök