Man lär sig ju mer man skruvar och experimenterar, och det gäller för allt man gör
Du kan allt ta mer, men hur och vart du ska ta, det blir lite klurigare. Du kan slipa upp runt om (som jag) och du kan slipa upp bara runt avgaskanalerna för att nämna några få sätt. Kolla här så får du se hur en typ av förbränningskammare kan se ut. Första inlägget andra bilden, även lite flödes tester också
(med bra erfarenhet av portning) ->
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=17781 eller här ->
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … 36c16bb6bfMen du kan också göra som jag gjorde en gång för att se hur flödet gick i kanalerna (På det "bonniga" å billiga sättet). Så att du ser vart luft/bränsle blandningen kommer ut, och vart det skulle kunna vara bra att slipa upp lite för en bättre swirl-effekt.
(Swirl-effekt = Turbulens/virvel som är viktig för att bränslet ska fyllas i en bättre och fram för allt jämnare takt i cylinderloppet när kolven går upp och ner, för att senare bygga upp en finare antändning)
Med en högtryckstvätt, nåt rör på insug/avgas sidan som matchar din dimension på grenrören. Och sen ta ett 96 mm rör (Som cylinderloppet dit) och sätta det ovanpå förbränningskammaren (Ett öppet). Så sprutar du vattnet genom rören på insug/avgas sidorna, en åt gången. Så ser du hur bränsle/luftblandningen ungefär kommer att färdas in i toppen. Och efter du sett hur och vart vattnet trycktes ut ur kanalen, kan du klura lite på vart det passar sig att slipa för en bättre utformad förbränningskammare
.
Du behöver inte använda några rör dock, men ju mer likt det är när toppen sitter på motorn, desto större chanser för att se hur flödet färdas på det "korrekta" sättet. Alltså få liknande flöde som ifall motorn var igång och sug/tryckte luft/bränsle genom toppen.
En liten quote från SecondChanceGarage.com om Combustion Chambers (and a little engine theory)
"Förstå sig på detta
Hur förbränningsrummet använder luftflödet är lika viktigt som flödet i sig. Lika viktig är formen på toppen av kolven, sedan deformationen i förbränningskammaren kommer att dämpa låga varvtal. Den idealiska designen är en konvex eller platt kolv, eftersom den teoretiska flamfronten kan spridas jämnt över dess yta.
Allt detta sagt, namnet på spelet i motorerna är termisk verkningsgrad. Den idealiska Motorn bör ha ett högt kompressionsförhållande för termisk verkningsgrad och gasrespons, men måste arbeta tillsammans med en förbränningskammare som har en snabb förbränningshastighet. Detta är nödvändigt för att öka motorns oktantal tolerans och begränsa produktionen av utsläpp av kväveoxider . Ett högt kompressionsförhållande ökar produktionen av kväveoxider med dess förhöjda cylinder tryck och uppvärmning av laddningen som tvingas in i en mindre region. Sättet att begränsa produktionen av kväveoxider är att ha en snabb förbränningshastighet, men det är svårt att åstadkomma i den verkliga världen.
För att gå in lite mer på utsläpp och oktan tolerans för att producera effekt, så är det nödvändigt att ha cylinderns tryckstegring så snabbt som möjligt, så att den kan användas för att expandera mot kolven för så mycket av cylinderns stroke som möjligt."Det är inte bara att slipa upp inte
, men för att få en bra förbränningskammare rekommenderar jag att du får tag på några toppar innan du verkligen börjar på denna, (spelar ingen roll vad för nån, eller skicket på den/dem. Är ju bara en test topp
) och jämför med hur den var innan du börja slipa/porta den, sen hur den var efter slipningen/portningen. Detta ifall du vill få ut det mesta av din topp som möjligt (Och det bästa
). Men ifall du bara vill ha ett lägre kompressionsförhållande så snabbt som möjligt, ta och kolla på hur andra har gjort sina förbränningskammare och gör nåt liknande. De som har tillgång till att göra flödes tester på sina toppar, brukar alltid kunna få till en bra topp efter sina behov.
Och sen ett litet tips till. Insgus kanalernas portning, se till att de inte har en alltför ojämn yta. Ojämn yta = friktion = värme och värme är inte nåt man vill ha på insugs luften. Dock menar jag inte att du ska polera till krom glans, se bara till att det får en fin yta med fingertopparna. Testa nåt scrotch brite slip verktyg som slutfinish blir en riktigt fin yta
Hoppas du får lite "matnyttig" info från detta inlägg, och givetvis svar på hur du ska göra dina förbränningskammare
.