3939
Sök

Utforming utav Förbränningsutrymme???

579 Inlägg
14 september 2010
#21
OK. Ifall du har en blockpackning liggnas, helst en använd men som är ej förstörd. Så lägger du den på toppen som den ska ligga, å sen så ritar du linjer efter hur ringarna, så har du hur mycket du kan slipa upp smile

Men förbränningskammaren är inte (enlight min mening) ämnat för kompsänkning. Utan för att förbättra swirl effekten (turbulensen som blandar bränsle/luft blandning) och flödet för bränsle/luft blandningen. Att göra detta rätt kan ge dig en finare antändning, mindre risk för spikningar och i sin tur mer effekt vinst. Dock ger detta inte nån effekt , men kan göra det lättare att nå högre effekt efter vissa trim komponents uppgraderingar.

Du kan ju kolla på hur jag gjorde min ->
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/983129_4ivkb1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/983141_7rx9tu.jpg

Detta är så hemisfäriskt du kan göra den ungefär (hemisfärisk = rund), Dock skulle jag rekommendera nånting som skapar lite mer turbulens, typ göra några "hack"/gropar i sidorna där luften kommer ut från insugs ventilen först. Eller om du kan svetsa i Alu så kan du verkligen mixtra ihop nåt.

Sidor med flödestestade toppar med bilder -> http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … mp;start=0
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … mp;start=0
Senast redigerat av P--JawZ--K (16 september 2010)


040 RedLine
1 219 Inlägg
15 september 2010
#22
Okej bra skrivet, men finns det inte riks för att man tar för mycket så kompet blir för lågt?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

579 Inlägg
15 september 2010
#23
Varsågod smile, Det du kan göra är att räkna ut ditt kompressionsförhållande, genom att kolla denna länk ->

http://www.stahlmotor.se/Teknik/Kompres … ssion.html

Sen så ska jag mäta upp hur mina förbränningskammare är, så kan du se hur mycket du kan förvänta dig att få i kompressionsförhållande. Skulle gissa på max runt 0.5:1 mindre. Bara en gissning dock.

Och nu menar jag inte att du ska ta upp lika mycket som mig, det var bara för att visa dig hur mycket du max kan slipa upp förbränningskammarna. Ska själv få tag på några fler 530 toppar och fixa i ordning dem, å sen se vilken som blir bäst, och kanske sen ta en 531 och göra som den 530 topp som jag tyckte blev bäst.

Kolla även igenom denna projekt tråd där jag har har hjälpt en annan med ungefär samma frågor som dig, lagt till vissa länkar i nåt inlägg också. -> http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 64&p=5


040 RedLine
1 219 Inlägg
15 september 2010
#24
P--JawZ--K skrev:
Varsågod smile, Det du kan göra är att räkna ut ditt kompressionsförhållande, genom att kolla denna länk ->

http://www.stahlmotor.se/Teknik/Kompres … ssion.html

Sen så ska jag mäta upp hur mina förbränningskammare är, så kan du se hur mycket du kan förvänta dig att få i kompressionsförhållande. Skulle gissa på max runt 0.5:1 mindre. Bara en gissning dock.

Och nu menar jag inte att du ska ta upp lika mycket som mig, det var bara för att visa dig hur mycket du max kan slipa upp förbränningskammarna. Ska själv få tag på några fler 530 toppar och fixa i ordning dem, å sen se vilken som blir bäst, och kanske sen ta en 531 och göra som den 530 topp som jag tyckte blev bäst.

Kolla även igenom denna projekt tråd där jag har har hjälpt en annan med ungefär samma frågor som dig, lagt till vissa länkar i nåt inlägg också. -> http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 64&p=5

Okej, du verkar kunna detta:)

Men om du bara ser på min topp, skulle du kunna säga om jag ska ta mer eller inte?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

579 Inlägg
16 september 2010
#25
Man lär sig ju mer man skruvar och experimenterar, och det gäller för allt man gör wink

Du kan allt ta mer, men hur och vart du ska ta, det blir lite klurigare. Du kan slipa upp runt om (som jag) och du kan slipa upp bara runt avgaskanalerna för att nämna några få sätt. Kolla här så får du se hur en typ av förbränningskammare kan se ut. Första inlägget andra bilden, även lite flödes tester också smile (med bra erfarenhet av portning) -> http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=17781 eller här -> http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … 36c16bb6bf

Men du kan också göra som jag gjorde en gång för att se hur flödet gick i kanalerna (På det "bonniga" å billiga sättet). Så att du ser vart luft/bränsle blandningen kommer ut, och vart det skulle kunna vara bra att slipa upp lite för en bättre swirl-effekt.

(Swirl-effekt = Turbulens/virvel som är viktig för att bränslet ska fyllas i en bättre och fram för allt jämnare takt i cylinderloppet när kolven går upp och ner, för att senare bygga upp en finare antändning)

Med en högtryckstvätt, nåt rör på insug/avgas sidan som matchar din dimension på grenrören. Och sen ta ett 96 mm rör (Som cylinderloppet dit) och sätta det ovanpå förbränningskammaren (Ett öppet). Så sprutar du vattnet genom rören på insug/avgas sidorna, en åt gången. Så ser du hur bränsle/luftblandningen ungefär kommer att färdas in i toppen. Och efter du sett hur och vart vattnet trycktes ut ur kanalen, kan du klura lite på vart det passar sig att slipa för en bättre utformad förbränningskammare smile.

Du behöver inte använda några rör dock, men ju mer likt det är när toppen sitter på motorn, desto större chanser för att se hur flödet färdas på det "korrekta" sättet. Alltså få liknande flöde som ifall motorn var igång och sug/tryckte luft/bränsle genom toppen.

En liten quote från SecondChanceGarage.com om Combustion Chambers (and a little engine theory)

"Förstå sig på detta
Hur förbränningsrummet använder luftflödet är lika viktigt som flödet i sig. Lika viktig är formen på toppen av kolven, sedan deformationen i förbränningskammaren kommer att dämpa låga varvtal. Den idealiska designen är en konvex eller platt kolv, eftersom den teoretiska flamfronten kan spridas jämnt över dess yta.

Allt detta sagt, namnet på spelet i motorerna är termisk verkningsgrad. Den idealiska Motorn bör ha ett högt kompressionsförhållande för termisk verkningsgrad och gasrespons, men måste arbeta tillsammans med en förbränningskammare som har en snabb förbränningshastighet. Detta är nödvändigt för att öka motorns oktantal tolerans och begränsa produktionen av utsläpp av kväveoxider . Ett högt kompressionsförhållande ökar produktionen av kväveoxider med dess förhöjda cylinder tryck och uppvärmning av laddningen som tvingas in i en mindre region. Sättet att begränsa produktionen av kväveoxider är att ha en snabb förbränningshastighet, men det är svårt att åstadkomma i den verkliga världen.

För att gå in lite mer på utsläpp och oktan tolerans för att producera effekt, så är det nödvändigt att ha cylinderns tryckstegring så snabbt som möjligt, så att den kan användas för att expandera mot kolven för så mycket av cylinderns stroke som möjligt."



Det är inte bara att slipa upp inte tongue, men för att få en bra förbränningskammare rekommenderar jag att du får tag på några toppar innan du verkligen börjar på denna, (spelar ingen roll vad för nån, eller skicket på den/dem. Är ju bara en test topp wink) och jämför med hur den var innan du börja slipa/porta den, sen hur den var efter slipningen/portningen. Detta ifall du vill få ut det mesta av din topp som möjligt (Och det bästa wink). Men ifall du bara vill ha ett lägre kompressionsförhållande så snabbt som möjligt, ta och kolla på hur andra har gjort sina förbränningskammare och gör nåt liknande. De som har tillgång till att göra flödes tester på sina toppar, brukar alltid kunna få till en bra topp efter sina behov.

Och sen ett litet tips till. Insgus kanalernas portning, se till att de inte har en alltför ojämn yta. Ojämn yta = friktion = värme och värme är inte nåt man vill ha på insugs luften. Dock menar jag inte att du ska polera till krom glans, se bara till att det får en fin yta med fingertopparna. Testa nåt scrotch brite slip verktyg som slutfinish blir en riktigt fin yta wink

Hoppas du får lite "matnyttig" info från detta inlägg, och givetvis svar på hur du ska göra dina förbränningskammare smile.
Senast redigerat av P--JawZ--K (16 september 2010)


040 RedLine
1 219 Inlägg
16 september 2010
#26
Tack för mycket bra svar du, gav mig en hel del! smile

Men han jag köpte toppen av har anpassat den på ett ungefär till min bil, men han verkade inte så seriös... Jag frågade hur mycket den vad planad, han trodde 1mm, och så är den samtidigt kompsänkt (men inte så mycket som du ser).

Så kompet kanske inte är mycket lägre än vad en 531 är original. Samtidigt vågar jag knappt ta upp förbränningsrummen mer för vill inte ha för lågt komp heller. sad

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

579 Inlägg
16 september 2010
#27
Varsågod åter igen smile

Han måste ha fått för sig att den skulle bli sug trimmad, inte tryck trimmad med en turbo. För en som brukar hålla på med maskin bearbetning av bil delar. Vet att högre kompression medför högre risk för spikningar med turbo. För ifall du har 10:1 utan turbo, lägg på en turbo som laddar 0.9 bar så har du ett kompressionsförhållande på ca 19-20:1 när turbon laddar för fullt.

Nu säger vi att min motor är helt orörd då har den 10.32:1. Tar jag bort en millimeter från toppen får jag 11.56:1 i kompressionsförhållande. Och detta är det statiska kompressionsförhållandet, ser du nu kanske varför jag tycker du ska ta upp lite mera tongue Det är en aning för högt för att köra med en turbo och ladda 2 bar, då får du ett kompressionsförhållande på 29.80:1 när du laddar fullt hmm ajöss med den motorn i alla fall.

Ett bra kompressionsförhållande för turbo ligger mellan (enligt mig i alla fall) 8.0:1 till 9.5:1. Beroende på hur mycket laddtryck du kommer att vilja köra på. Volvo orginal turbo motorer har ett kompressionsförhållande runt ca 8.0:1. därför känns endel av dem (945 polar t,ex;) väldigt slöa och dryga innan turbon börjar arbeta.


040 RedLine
1 219 Inlägg
16 september 2010
#28
Okej drygt:( Han visste att det var en turbomotor och sa därför att han skulle kompsänka den, det har han gjort också, men inte mycket!

Men tror du det går att rädda min topp fast den är planad, eller kan jag mäta upp exakt så jag vet om den är planad eller ej?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

438 Inlägg
16 september 2010
Trådstartare
#29
BrajjAxx skrev:
Okej drygt:( Han visste att det var en turbomotor och sa därför att han skulle kompsänka den, det har han gjort också, men inte mycket!

Men tror du det går att rädda min topp fast den är planad, eller kan jag mäta upp exakt så jag vet om den är planad eller ej?

Då kan han ju inte varit riktigt klar i bollen den där nissen tongue
Javisst går det att kolla om den är planad, bara att mäta med ett skjutmått,
om den är orörd ska Toppen ska vara 146,1 mm hög enligt volvo original verkstads handbok,

MVH VAnd3rsson


040 RedLine
1 219 Inlägg
16 september 2010
#30
VAnd3rsson skrev:
BrajjAxx skrev:
Okej drygt:( Han visste att det var en turbomotor och sa därför att han skulle kompsänka den, det har han gjort också, men inte mycket!

Men tror du det går att rädda min topp fast den är planad, eller kan jag mäta upp exakt så jag vet om den är planad eller ej?

Då kan han ju inte varit riktigt klar i bollen den där nissen tongue
Javisst går det att kolla om den är planad, bara att mäta med ett skjutmått,
om den är orörd ska Toppen ska vara 146,1 mm hög enligt volvo original verkstads handbok,

MVH VAnd3rsson

aha okej, ska kolla, för han verkade osäker när han sa 1 mm :s

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

579 Inlägg
16 september 2010
#31
Precis som VAnd3rsson säger, kolla måttet på toppen och jämför, och givetvis går det det att rädda den smile.

Du kan sätta i ett par nya kolvar som ger dig en lägre kompression, (Vilket är det bästa och säkraste alternativet enligt mig i alla fall) du kan testa med dubbla blockpackningar eller en tjockare packning av koppar eller liknande mjukt material. (Kostar runt 1800 och uppåt dock, för en packning) Förstora förbränningskammarna som vi pratat om. Dessa sätt är nog bland de vanligaste när det kommer till komp sänkning. Du kan även testa att E85 konvertera bilen din, men det ger dig inte så mycket som de alternativ jag nämnt tidigare här.
Senast redigerat av P--JawZ--K (16 september 2010)


040 RedLine
1 219 Inlägg
17 september 2010
#32
P--JawZ--K skrev:
Precis som VAnd3rsson säger, kolla måttet på toppen och jämför, och givetvis går det det att rädda den smile.

Du kan sätta i ett par nya kolvar som ger dig en lägre kompression, (Vilket är det bästa och säkraste alternativet enligt mig i alla fall) du kan testa med dubbla blockpackningar eller en tjockare packning av koppar eller liknande mjukt material. (Kostar runt 1800 och uppåt dock, för en packning) Förstora förbränningskammarna som vi pratat om. Dessa sätt är nog bland de vanligaste när det kommer till komp sänkning. Du kan även testa att E85 konvertera bilen din, men det ger dig inte så mycket som de alternativ jag nämnt tidigare här.

Fan tycker detta blev komplicerat:(

Ska ändå byta kolvar... får se vad jag gör, men vill bara inte att motorn ska rasa till nästa sommar:(

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

040 RedLine
1 219 Inlägg
17 september 2010
#33
Jusdet... startade en tråd om toppen innan jag köpte den, skrev att den skulle planas!

Men ingen verkade ifrågasätta de eller nått...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=162620

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

579 Inlägg
17 september 2010
#34
Inte så komplicerat ifall du bara tänker till lite, du vill ha ner kompressionsförhållandet för turbo bruk. Och du ska ner med kolvarna, skipa att slipa förbränningsrummen i så fall.

Ifall jag hade visst om att du skulle ha tagit ner kolvarna skullle jag ha sparat en massa inlägg, men ifall nån annan har problem med förbränningsrummen så kan de läsa lite info om det nu ialla fall wink

Förbränningsrummen är ok ifrån början, ta istället och svarva ner kolvarna. Det ger dig mycket mer i längden än att förstora förbränningsrummen, eller så skaffar du ett par kolvar från en B230FT eller B230FK. Fast du har planad topp så du måste nog svarva kolvarna i vilket fall som helst. Om du inte tar K-kolvarna i och för sig, men inte att rekommendera istället för turbokolvarna.

Jo jag kolla in den tråden faktiskt, verka lite mysko hmm. Den enda som nämde nåt om planingen var "Jyrki" och han sa att "plana minsta möjliga'", resten trodde väl du menade att plana lite grann för att få toppen rak.

Ledsen för att ha dragit med dig en helsida om detta problem, men nu kan du i alla fall lite om förbränningskammare tongue. Och ifall du har några andra problem vet du en kille som kanske har svaret, dock kanske ett väldigt långet ett wink.


040 RedLine
1 219 Inlägg
18 september 2010
#35
Ja du ska ha ett enormt stort tack för hjälpen, funderar på om jag ska beställa några nya smidda kolvar med lägre komp om de finns, eller ska man svarva ner sina gammla?

Jag har en b230fk redan:P

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

040 RedLine
1 219 Inlägg
18 september 2010
#36
Mätte precis, den är planad 1mm. Du har sett bilder på hur mycket den är kompsänkt med, så du kanske vet hur mycket kolvarna ska svarvas ner, eller vilka jag ska köpa?

Eller kanske det räcker med att kompsänka den ännu mer precis som den toppen du visade bild på?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

579 Inlägg
18 september 2010
#37
Perfekt då har du ett par dugliga kolvar att starta med smile. Ifall jag räknat rätt nu, så ska du ha ett kompressionsförhållande på ca 9.5:1 som toppen är nu, svarvar du ner kolvarna 1mm får du ner den till 8.7:1. Som det är orginal i B230FT/FK motorerna, och det går allt å köra på smile

Så det är mer eller mindre ett byte av den där millimetern mellan topp och kolvar smile Ifall du vill ha ner den till 8.5:1 svarva ner 1.3mm, eller 8.0:1 så är det 2mm som gäller, för 9.0:1 ta bort 0.6mm.

Att kolla hur mycket du behöver slipa ner förbränningsrummen blir lite knepigare, måste konvertera cc till mm. Å matte är inte direkt min starka sida men ska försöka i alla fall tongue.

Men ett par smidda kolvar är aldrig fel heller wink, och då kan du oftast säga till dem vilket komp du vill ha, och så säger du att toppen är planad med 1mm och att det är en B230FK motor. Så kan dem att ge dig ett par kolvar anpassade till det kompressionsförhållandet du valt.
Senast redigerat av P--JawZ--K (18 september 2010)


040 RedLine
1 219 Inlägg
18 september 2010
#38
P--JawZ--K skrev:
Perfekt då har du ett par dugliga kolvar att starta med smile. Ifall jag räknat rätt nu, så ska du ha ett kompressionsförhållande på ca 9.5:1 som toppen är nu, svarvar du ner kolvarna 1mm får du ner den till 8.7:1. Som det är orginal i B230FT/FK motorerna, och det går allt å köra på smile

Så det är mer eller mindre ett byte av den där millimetern mellan topp och kolvar smile Ifall du vill ha ner den till 8.5:1 svarva ner 1.3mm, eller 8.0:1 så är det 2mm som gäller, för 9.0:1 ta bort 0.6mm.

Att kolla hur mycket du behöver slipa ner förbränningsrummen blir lite knepigare, måste konvertera cc till mm. Å matte är inte direkt min starka sida men ska försöka i alla fall tongue.

Men ett par smidda kolvar är aldrig fel heller wink, och då kan du oftast säga till dem vilket komp du vill ha, och så säger du att toppen är planad med 1mm och att det är en B230FK motor. Så kan dem att ge dig ett par kolvar anpassade till det kompressionsförhållandet du valt.

Ja, jag tror att jag svarvar ner mina original kolvar ca 1,5mm. Eller vilket komp brukar folk med liknande bygge köra på?

Original kolvarna håller väll för ca 500hk?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

579 Inlägg
18 september 2010
#39
Det är runt 8.0:1 å 9.0:1 skulle jag tro, det ve jag faktiskt inte om dem gör. Men ifall du ska ha en motor som leverar 500hk så kommer det bli mer eller mindre en helt ny motor du måste bygga för att det ska hålla och komma upp i de siffrorna.


040 RedLine
1 219 Inlägg
18 september 2010
#40
P--JawZ--K skrev:
Det är runt 8.0:1 å 9.0:1 skulle jag tro, det ve jag faktiskt inte om dem gör. Men ifall du ska ha en motor som leverar 500hk så kommer det bli mer eller mindre en helt ny motor du måste bygga för att det ska hålla och komma upp i de siffrorna.

Har inte sagt att jag kommer komma upp i 500, men kolvarna håller väll för något sådant eller vad klarar de max, stakarna typ 300 och kolvarna typ 500, eller?smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR


Sök