2052
Sök

Utforming utav Förbränningsutrymme???

438 Inlägg
18 augusti 2010
Trådstartare
#1
Hej

Funderar på att modifiera förbrännings utrymmet på min volvo topp,

Som jag förstår det ska man undvika skarpa kanter och ha ett så mjukt utformat förbänningutymme som möjligt för att undvika spikningar,

Så jag tänkte slipa bort scuish kanterna för att få det lite mjukare i formen.

gör jag en miss här eller är jag i rätt rikning???


MVH VAnd3rsson


Bonntrimmare
620 Inlägg
18 augusti 2010
#2
du gör en miss iom att du kollar på garaget roll kolla istället på SavarTurbo norläningar som har provat allt å lite till med volvo motorer
alt kanske du kan hitta något vettigt påTPC

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

1 062 Inlägg
19 augusti 2010
#3
D_Carlsson skrev:
du gör en miss iom att du kollar på garaget roll kolla istället på SavarTurbo norläningar som har provat allt å lite till med volvo motorer
alt kanske du kan hitta något vettigt påTPC

Word!

Team Björkeryd

1 062 Inlägg
19 augusti 2010
#4
vilken topp gäller det?? 530, 531, 16v lr vitmotor topp??

här e lite info för 530/31 iaf 

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=11262

ska kolla om jag hittar bilder på hur vi gjorde min topp

mvh

Team Björkeryd

438 Inlägg
22 augusti 2010
Trådstartare
#5
wildboy_87_ skrev:
vilken topp gäller det?? 530, 531, 16v lr vitmotor topp??

här e lite info för 530/31 iaf 

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=11262

ska kolla om jag hittar bilder på hur vi gjorde min topp

mvh

Det är en 531:a, big_smile
Glömde nämmna den ska på en sug motor,roll

MVH VAnd3rsson


283 Inlägg
27 augusti 2010
#6
sfäriska förbränningsrum funkar bra smile

926 Inlägg
28 augusti 2010
#7
bear_volvo skrev:
sfäriska förbränningsrum funkar bra smile

Varför är det bra?
Vad vinner du för egenskaper på det?
Hur hög blir kompet då?
Hur gör man för att få ett Sfäriskt förbränningsrum när ventilerna sitter bredvid varandra?
Hur justerar man tändningen efter det?

Mats

283 Inlägg
28 augusti 2010
#8
min spec. på min 740
portad och planad topp(1.8mm) med upptagna förbränningsrum(hemisfäriska)har ingen bild på det men förbränningsrummen är "rundare" och det gör man för att motverka spikningar lättare.ska försöka hitta en bild på det. 88 kam ifrån elleman jakobsen. 16v spridare och bränsletrycket är ökat till 3,5bar. komp ca 11kg. tändnigen får du ändra genom att lämna in styrboxen eller montera fördelare i framkant och slå i en plugg i bakkant.extraktor och sen 2,5" avgas.

jag tycker det blev en jävla skillnad wink
Senast redigerat av bear_volvo (28 augusti 2010)

283 Inlägg
28 augusti 2010
#9
ja mena hemisfäriska förbränningsrum smile

283 Inlägg
28 augusti 2010
#10
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=985849 så här gör du hemisfäriska förbränningsrum

579 Inlägg
29 augusti 2010
#11
Ifall det är spikningar du vill undvika, skulle jag inte enbart ta upp förbrännings rummet. Utan också se över insug och avgas portarna. Och fixa till dem lite grann för ett finare flöde genom toppen. Ett finare flöde in och ut genom toppen har en stor inverkan på hur motorn hanterar spikningar, så att säga. Kolla igenom insuget, grenröret och liknande komponenter efter flödes restriktioner också vetja.
Senast redigerat av P--JawZ--K (29 augusti 2010)


GREASEMONKEY
822 Inlägg
29 augusti 2010
#12
Jag kanske är ute och cyklar nu men om det är en sugmotor så vill man väl inte öka förbränningsrummet ? lär ju plana av toppen en del för att kompensera det du tar bort .. ?

Mvh S.Österdahl

926 Inlägg
30 augusti 2010
#13
bear_volvo skrev:
min spec. på min 740
portad och planad topp(1.8mm) med upptagna förbränningsrum(hemisfäriska)har ingen bild på det men förbränningsrummen är "rundare" och det gör man för att motverka spikningar lättare.ska försöka hitta en bild på det. 88 kam ifrån elleman jakobsen. 16v spridare och bränsletrycket är ökat till 3,5bar. komp ca 11kg. tändnigen får du ändra genom att lämna in styrboxen eller montera fördelare i framkant och slå i en plugg i bakkant.extraktor och sen 2,5" avgas.

jag tycker det blev en jävla skillnad wink

Anledningen till att man har förbränningsrum med klämspalt runt omkring är att det avsevärt förkortar förbränningstiden. Trycket utmed cylinderväggarna sänks och trycket höjs nära tändstiftet. Bränsleblandningen får högre virvelhastighet vilket också gör att tändningen kan ske senare men ändå hinna brinna klart i tid.
Hur stor klämspalt man ska ha beror helt och hållet på vilket varvtal motorn ska vara avstämd för. Ganska komplext att räkna ut.
Det man kan tjäna på att rymma upp ett förbränningsrum är att man får ett bätte flöde runt ventilerna, framför allt insug.

Att du har 11 kg i komptryck har ingenting att göra med vilket kompförhållande du har. Det är helt olika saker.

Mats

438 Inlägg
8 september 2010
Trådstartare
#14
Vad jag förstår utav dig Mats757 så bör jag inte röra förbränningutrymmena alls för dom är Ok som dom är??
Eller?? Är inte så insatt i just detta så du får gärna förklara så mycket som möjligt,
Tack på förhand

MVH VAnd3rsson


926 Inlägg
8 september 2010
#15
VAnd3rsson skrev:
Vad jag förstår utav dig Mats757 så bör jag inte röra förbränningutrymmena alls för dom är Ok som dom är??
Eller?? Är inte så insatt i just detta så du får gärna förklara så mycket som möjligt,
Tack på förhand

MVH VAnd3rsson

Uppladdningsfunktionen för bilder är tyvärr ur funktion för tillfället. Synd. Gjorde en lite skiss, men får försöka förklara i ord istället.

När kolven åker uppåt i cylindern trycks luften samman. OM förbränningsrummet är Helt sfäriskt så ökar trycket tämligen konstat i hela förbränningsrummet. Trycket blir i princip lika högt utmed cylinderväggen som vid tändstiftet.
OM förbränningsrummet är nära kolven i ytterkant så ökar förståss trycket fortare i utmed cylinderväggen. Det gör att det blir en gashastighet som riktas inåt i förbränningsrummet. Den gashastigheten ökar ju närmare kolven kommer förbränningsrummet.
En hög gashastighet har en tröghet, precis på samma sätt som en tung bil. Det gör att gashastigheten på slutet, när kolven vänder, suger med sig bränsleblandling från cylinderväggen in mot förbränningsrummets mitt.
En stor yta "Klämspallt ger stor sug effekt. Medans en mindre yta blir sugeffekten mindre. På så vis kan man sikta in bränsleblandningen mot tändstiftet.

Men, gör man ytan FÖR stor så finns det risk att trycket öka utmed cylinderväggen istllet för att minska. Då blir det spikningsrisk. Självantändning.
Oftast är det väldigt väl utprovat i fabrik vad som fungerar bäst.
Visst, en orginalmotor är optimerad för att gå på tämligen låga varv, så ska man öka varvtalet mycket så finns det utvecklingsmöjligheter. Men det är inte lätt att bara säga att: Gör hela förbänningsrummet helt sfäriskt.....
Man kanske vinner i bättre fyllning av cylindern, pga att insugventilen inte stryps av väggar runt om kring. Istället kanske förbränningshastigheten sjunker om man måste öka tändningen 5-10 grader för att motorn ska gå ordentligt.

Som ex Yamaha FZR1000 har 45 graders förtändning, detta för att få plats med fem ventiler i cylindern. Det har man nu gått ifrån och använder bara 4 ventiler istället. Trots mindre insugsyta har effekten ökat. Vad det beror på?   Många svåra parametrar. Men mycket beror på förbränningsrummets form.
Normala fall har MC motorer ca 32-35 graders förtändning.

Gör iordning 5-10 topplock och prova i bromsbänk, så får du reda på vilket av dom alternativen som blir bäst!

Mats

040 RedLine
1 219 Inlägg
8 september 2010
#16
Ursäkta men lånar tråden lite..
Borde jag kompsänka mer än detta? ska antagligen ladda 2 bar!
531:an i dagsläget med 38/46 ventiler:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/97947/876678_1h9jpd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/97947/876682_67fdgq.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/97947/876681_5bkj0f.jpg

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

040 RedLine
1 219 Inlägg
13 september 2010
#17
Jusdet, ska tillägga att den är planad ungefär 1mm smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

579 Inlägg
14 september 2010
#19
BrajjAxx - Vad har du egentligen gjort med toppen? mer än portning av kanalerna och liten puts i förbränningskammarna. Å sen Planat en hel mm??

Det ska du verkligen inte ha gjort, ifall du ville ha ner kompressionsförhållandet. Ifall du bara ville ha haft toppen plan för att den var skev ta ca .2/.3. Funka fin fint för mig. Max vad du kan plana en 530/531 är högst är 2/2.5mm

Ifall du tror att slipningen av dina förbränningskammare har gjort nån verklig skillnad på kompressionsförhållandet, så är det inget du kommer att märka av tyvärr.

Och förbränningskammaren är ingen bra idé att sänka kompressionsförhållandet, utan försök istället att göra så att det får ett finare flöde ut å in genom toppen. Och använd kolvarna till att sänka kompressionsförhållandet istället.

Nu menar jag inte att vara taskig här, ifall du upplever det så. Försöker bara vara informativ om vad du skulle ha kunnat gjort istället. Nu blir det lite knepigare för dig att kunna uppnå dem där 2 baren, med denna topp. Men det går att, bara  man vill så wink


040 RedLine
1 219 Inlägg
14 september 2010
#20
P--JawZ--K skrev:
BrajjAxx - Vad har du egentligen gjort med toppen? mer än portning av kanalerna och liten puts i förbränningskammarna. Å sen Planat en hel mm??

Det ska du verkligen inte ha gjort, ifall du ville ha ner kompressionsförhållandet. Ifall du bara ville ha haft toppen plan för att den var skev ta ca .2/.3. Funka fin fint för mig. Max vad du kan plana en 530/531 är högst är 2/2.5mm

Ifall du tror att slipningen av dina förbränningskammare har gjort nån verklig skillnad på kompressionsförhållandet, så är det inget du kommer att märka av tyvärr.

Och förbränningskammaren är ingen bra idé att sänka kompressionsförhållandet, utan försök istället att göra så att det får ett finare flöde ut å in genom toppen. Och använd kolvarna till att sänka kompressionsförhållandet istället.

Nu menar jag inte att vara taskig här, ifall du upplever det så. Försöker bara vara informativ om vad du skulle ha kunnat gjort istället. Nu blir det lite knepigare för dig att kunna uppnå dem där 2 baren, med denna topp. Men det går att, bara  man vill så wink

Aha okej, det är 46/38 ventiler och mirafrästa säten... planad och portad.

Men nu undrar jag om du tycker jag ska kompsänka mer, du ser där det är filat, ska jag ta mer där eller finns det risk för att de blir för mycket?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR


Sök