VAnd3rsson skrev:
Vad jag förstår utav dig
Mats757 så bör jag inte röra förbränningutrymmena alls för dom är Ok som dom är??
Eller?? Är inte så insatt i just detta så du får gärna förklara så mycket som möjligt,
Tack på förhand
MVH VAnd3rsson
Uppladdningsfunktionen för bilder är tyvärr ur funktion för tillfället. Synd. Gjorde en lite skiss, men får försöka förklara i ord istället.
När kolven åker uppåt i cylindern trycks luften samman. OM förbränningsrummet är Helt sfäriskt så ökar trycket tämligen konstat i hela förbränningsrummet. Trycket blir i princip lika högt utmed cylinderväggen som vid tändstiftet.
OM förbränningsrummet är nära kolven i ytterkant så ökar förståss trycket fortare i utmed cylinderväggen. Det gör att det blir en gashastighet som riktas inåt i förbränningsrummet. Den gashastigheten ökar ju närmare kolven kommer förbränningsrummet.
En hög gashastighet har en tröghet, precis på samma sätt som en tung bil. Det gör att gashastigheten på slutet, när kolven vänder, suger med sig bränsleblandling från cylinderväggen in mot förbränningsrummets mitt.
En stor yta "Klämspallt ger stor sug effekt. Medans en mindre yta blir sugeffekten mindre. På så vis kan man sikta in bränsleblandningen mot tändstiftet.
Men, gör man ytan FÖR stor så finns det risk att trycket öka utmed cylinderväggen istllet för att minska. Då blir det spikningsrisk. Självantändning.
Oftast är det väldigt väl utprovat i fabrik vad som fungerar bäst.
Visst, en orginalmotor är optimerad för att gå på tämligen låga varv, så ska man öka varvtalet mycket så finns det utvecklingsmöjligheter. Men det är inte lätt att bara säga att: Gör hela förbänningsrummet helt sfäriskt.....
Man kanske vinner i bättre fyllning av cylindern, pga att insugventilen inte stryps av väggar runt om kring. Istället kanske förbränningshastigheten sjunker om man måste öka tändningen 5-10 grader för att motorn ska gå ordentligt.
Som ex Yamaha FZR1000 har 45 graders förtändning, detta för att få plats med fem ventiler i cylindern. Det har man nu gått ifrån och använder bara 4 ventiler istället. Trots mindre insugsyta har effekten ökat. Vad det beror på? Många svåra parametrar. Men mycket beror på förbränningsrummets form.
Normala fall har MC motorer ca 32-35 graders förtändning.
Gör iordning 5-10 topplock och prova i bromsbänk, så får du reda på vilket av dom alternativen som blir bäst!
Mats