4414
Sök

Bil lämnad på såld tomt - Lagar och regler?

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
19 augusti 2010
Trådstartare
Hej!

Jag ska dra historien ifrån början så att alla är med nu.
Jag äger en trasig Ford Sierra, Och för att laga den så tänkte jag fixa en reservdelsbil.

En kille i min klass nämnde att hans granne hade en Sierra ståendes på hans gård som stått där sedan han köpte tomten, och ägaren till denna har flyttat till Uppsala och övergett bilen.

Tomtägaren tycker att jag ska komma och hämta bilen för han vill inte ha den ståendes på numera hans gård längre, och jag skulle tydligen få den gratis bara jag fraktade bort den.

Nu till problemet. Ägaren på bilen går INTE att få tag i. Har ringt, Sms:at vid mååånga olika tillfällen och häromdan frågade jag tom Polisen om dom kunde hjälpa mej spåra henne. Vilket dom inte ville slösa tid på tydligen...

Vissa påstår att köper man en tomt som det står en massa saker på så ingår alltid sakerna, andra säger att det ska väntas i 6månader innan det blir den nye tomtägarens och vissa säger att det är alltid den skrivna ägarens bil.
Polisen ville för övrigt inte kommentera detta heller...

Så, är det ngn som kan peka mej i rätt riktning här?
Vill gärna få bytt motor innan det blir för kallt hmm

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

242 V8 Bygge:)
148 Inlägg
19 augusti 2010
bara hämta den micke smile

Livet ska levas på bredden
Kolla in mitt v8 projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=186246

242 V8 Bygge:)
148 Inlägg
19 augusti 2010
du kan ju ställa tbx den när du bytt motorn smile

Livet ska levas på bredden
Kolla in mitt v8 projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=186246

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
19 augusti 2010
Edefall_ skrev:

He he varför inte om den har ståt där bra länge!

När det gäller saker sam plankor, krukor mm så får nya mark ägaren avgöra om han vill behålla dessa eller ej men när det gäller bilar, husvagnar osv så är det en annan sak.
Bilens ägare ändras inte för marken byter ägare.
Kolla var han bor o skicka tillsammans med nya ägarens namn ett brev till honom med t.ex. om bilen inte flyttas tills ett vis datum så kommer den bärgas till skrotten o ägaren kommer att stå för kostnader.

Det borde göra susen om han inte är död nu eller nåt.

Alt. 2. Mark ägaren har inget ansvar för fordon uppställda på hans mark såvida området är avspärrad, inhägnat eller ett bevaknings avtal finns.

Sen finns det ju vandaler i tjuvar o annat lustigt folk wink
Senast redigerat av Grabber (19 augusti 2010)

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
19 augusti 2010
Trådstartare
Edefall_ skrev:

Ja kanske det!

Grabber skrev:
När det gäller saker sam plankor, krukor mm så får nya mark ägaren avgöra om han vill behålla dessa eller ej men när det gäller bilar, husvagnar osv så är det en annan sak.
Bilens ägare ändras inte för marken byter ägare.
Kolla var han bor o skicka tillsammans med nya ägarens namn ett brev till honom med t.ex. om bilen inte flyttas tills ett vis datum så kommer den bärgas till skrotten o ägaren kommer att stå för kostnader.

Det borde göra susen om han inte är död nu eller nåt.

Alt. 2. Mark ägaren har inget ansvar för fordon uppställda på hans mark såvida området är avspärrad, inhägnat eller ett bevaknings avtal finns.

Sen finns det ju vandaler i tjuvar o annat lustigt folk wink

Just nu verkar ju det lättaste att låna bilen, tappa bort motorn och lite bra-att ha-delar och sen tappa bort hela bilen, hehe. Eller ställa tbx den om man får för markägaren.

DFFL
9 020 Inlägg
20 augusti 2010
Flyttar du bilen gör du dig skyldig till egenmäktigt förfarande.

EDIT:
Eller stöld, beroende på vad du har för planer för bilen.
Senast redigerat av FireTraXX (20 augusti 2010)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Saabifierad
2 031 Inlägg
20 augusti 2010
Har du adressen till personen? kanske en äldre tant som inte förstår sig på sms och dylikt så det kanske skulle löna sig med ett brev där du just skriver att du är intresserad av hennes bil wink

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
20 augusti 2010
Trådstartare
Slash skrev:
Har du adressen till personen? kanske en äldre tant som inte förstår sig på sms och dylikt så det kanske skulle löna sig med ett brev där du just skriver att du är intresserad av hennes bil wink

Jag har ju ringt oxå, på det ända nummret hon har. Och telefoner hade man på 60-talet oxå satt tongue

956 Inlägg
20 augusti 2010
Bilen räknas väl som yttre lösöre?

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
20 augusti 2010
Trådstartare
Glader9991 skrev:
Bilen räknas väl som yttre lösöre?

Lösöre utgörs normalt sett av sådan lös egendom som inte är pengar, värdepapper eller olika typer av rättigheter. Detta innebär att saker som möbler, husgeråd och transportmedel utgör lösöre, men det är även troligt att hö och ved anses som lösöre (en exakt definition är naturligtvis mycket svår att göra). Tänk på att ett testamente ska tolkas i enlighet med vad som kan tänkas vara testatorns vilja. Om det är troligt att testatorn ville ge all den egendom du nämner till dig, bör ordet lösöre givas en vid tolkning.

Bil = Lösöre = Vad?
Är det tomtägarens ändå? (Om inget nämts i testamentet dvs)
Hur ska jag gå till väga här?
Senast redigerat av LeafBox (20 augusti 2010)

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
20 augusti 2010
audirocks skrev:
Ta bilen bara, hon verkar ju ändå inte sakna den så. smile

Ja, då är ju stöld helt ok... eller?

/Mattias

Stolt kirunabo
234 Inlägg
20 augusti 2010
matteeee skrev:
audirocks skrev:
Ta bilen bara, hon verkar ju ändå inte sakna den så. smile

Ja, då är ju stöld helt ok... eller?

Sant, men du får väl ringa ägaren tills hon/han svarar.

Psn: Audirocks

97 Inlägg
20 augusti 2010
Nu tänker jag bara men om ägaren till tomten ringer till polisen och säger att det står en bil på hans tomt som han inte vill ha där. Antagligen anmäler ägaren och säger att han vill ha bort den eller bli ägare av bilen.

Då måste de väl kunna ge svar på om han kan transportera bort den eller hur fungerar det?

Ev, tappa bort motorn och sedan göra detta. I värsta fall så säger Polisen efter deras 2minuters undersökning att ägaren av tomten kan forsla bort den eller något sånt.

Men det är bara en tanke.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
20 augusti 2010
Trådstartare
Kanske kan prova gå in på Polisstaionen i Staden brevid istället. Dom kanske är mer hjälpsamma där...
Ska liks dit på besiktning snart satt..

945 Inlägg
20 augusti 2010
LeafBox skrev:
Kanske kan prova gå in på Polisstaionen i Staden brevid istället. Dom kanske är mer hjälpsamma där...

Sluta skriv SMS. Ring ägaren som du gjort men oftare, gärna hela tiden.
Samtidigt besöker du valfri polisstation och drar historian. Lämnar info till tomtägaren och bilägaren.

Prova annan station annars, du borde få bilen senast inom 3mån. (speciell väntetids period)
Men får du tag i ägaren kan det gå på en minut.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
20 augusti 2010
Trådstartare
Bjare skrev:
LeafBox skrev:

Sluta skriv SMS. Ring ägaren som du gjort men oftare, gärna hela tiden.
Samtidigt besöker du valfri polisstation och drar historian. Lämnar info till tomtägaren och bilägaren.

Prova annan station annars, du borde få bilen senast inom 3mån. (speciell väntetids period)
Men får du tag i ägaren kan det gå på en minut.

Tänkt dej den mest irriterande telefonförsäljaren någonsin, han som bara inte vill sluta ringa. Det är jag just nu. Ingen fara på den biten...

Yrkes Chafför
380 Inlägg
20 augusti 2010
ja kan ju som känner både han som bor där nu och hon som bodde där säga att han som bor där säger att vi gör vad vi vill micke;) har även nyckel till bilen nu;)

It's Not a Hobby!! It's Way Of Life!!
ProjektTråd
Sponsor: KRT kramfors Rekond & Tvätt, Skyltverkstan Kramfors, Ådalens Bildemontering
Jönssons Glas, Japtuning, Bilskade centrum, Ådalsskolans industri program

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
20 augusti 2010
Trådstartare
Mellander skrev:
ja kan ju som känner både han som bor där nu och hon som bodde där säga att han som bor där säger att vi gör vad vi vill micke;) har även nyckel till bilen nu;)

Det låter ju som att det inte skulle va några problem. Men jag vill helst få tag i henne så man inte åker för stöld eller nått skit sen bara för att hon tyckte det inte passade helt plötsligt.

Dock uppskattar jag verkligen din hjälp med det här!

23 Inlägg
20 augusti 2010
Nu är jag envis som en oxe, förutsatt att du vet var hon bor så hade jag ringt närmaste granne och hittat på någon trolig historia så att grannen vågar ge ut info om hur hon mår och var hon kan tänkas befinna sig (kanske dumt, av vissa själ, att berätta om bilen om du nu är sugen på den, grannen kan ju tänkas vara intresserad också om du har otur, långsökt, ja visst)

Saabifierad
2 031 Inlägg
20 augusti 2010
LeafBox skrev:
Slash skrev:

Jag har ju ringt oxå, på det ända nummret hon har. Och telefoner hade man på 60-talet oxå satt tongue

Det skadar väl inte att skriva ihop ett trevligt brev så har du ändå försökt på alla sätt och vis att få tag på personen big_smile

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Sök