3316
Sök

Göra bilen mer friskare, bensinsnålare?

65 Inlägg
22 augusti 2010
Trådstartare
Hejsan

Jag har en Saab 900 2,3i, gått ungefär 22000 mil. Undrar vilka grejer jag kan byta ut som gör att bilen mer friskare och går bättre och kvickare? Har nyligen bytt ut filter och handbromsen samt fixat till avgassystemet(svetsat till det) samt bytt bromsrören.

En grej jag stör mig på den drar ungefär 1 liter per mil, ska en sådan saab göra det eller är det normalt? Finns det något sätt som gör den mindre bensinsnålare(förutom köra med högre växel så mkt som möjligt).

Hur länge till kan den bilen gå ungefär? jag har  hört det finns något medel man kan hälla i tanken som renar och bilen blir lite snabbare vid accelerationer , är det isf sant?

Lite många frågor, är inte jätte bilkunnig!

629 Inlägg
22 augusti 2010
Tändstift, tändkablar om dom ser dåliga ut , Olja och olje filter , soppa filtret och luftfilter.
Byt allt det och bilen ska inte dra 1 liter milen om inte något kört sig smile

Mröh

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
22 augusti 2010
Kolla att du har rätt dimension på däcken, ev byt till ett par som rullar lättare, släng ut all onödig skit i bilen, se till att ha fräscha stift, kolla efter ev. felkoder. Sen serva den regelbundet.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

65 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
Alright tack för era svar! Det går inte och ha ett öppet filter på en sådanbil?(en tanke) kanske inte har med bensinsnålhet och göra tongue

En till fråga eller undring, varje gång när jag gasar från en låg fart med tvåans växel eller ettan de hörs något som skakar från bilen eller trassel ljud, inget man känner av heller .. och i högfart man hör inte detta. Vad kan det vara?
Senast redigerat av DonCorleone (23 augusti 2010)

35 Inlägg
23 augusti 2010
Kolla om du kan chippa bilen, brukar sänka bensinförbrukningen med ~5-10% samt öka effekten så som du vill. Gå även igenom motorn som ovanstående har sagt.

Andra möjligheter att sänka bensinförbrukningen är att motorbromsa mycket mer i stadskörning, ecodriving.

Annars kan du
* Sänka vikten(lätta bilen)
* Minska motstånd
* Stäng av din AC när du ej använder den!
* Håll hastigheterna.
* Undvik att stanna, motorbromsa tidigt vid rödljus för att försöka komma fram så sakta som möjligt. Ödslar du bensin på att köra fram, stanna, sen stå på tomgång så ökar detta din bensinförbrukning.

Kolla lite på dessa punkter samt vad andra har skrivit.

Hoppas ditt problem löser sig, tror dock inte du kan få ner din saab så mycket längre än vad den redan är!

/ Mvh

Meldem
4 137 Inlägg
23 augusti 2010
Ha rätt lufttryck i däcken. Varva inte motorn onödigt mycket, inte över 3000.

Öh, barlös.
300 Inlägg
23 augusti 2010
O.o  Kör min 0.67 blandad och 0.57 landsväg galet go att köra ecodrive iofs så kör jag på femman från 45 km/h och uppåt.

65 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
Kan det vara avgasröret? Jag stör mig på det väldigt mycket. Jaha kan man chippa en Saab 900 2,3i 94, det ska jag kolla upp då är det dunder!

Hur mycket ska lufttrycket vara i däcken? Just nu har jag 2,3 där bak och 2,2 där fram.

Meldem
4 137 Inlägg
23 augusti 2010
Profil - Bar/Kg

30 - 3,2
    35 - 3,1
    40 - 3.0
    45 - 2.9
    50 - 2.8
    55 - 2.7
    60 - 2.6
    65 - 2.5
    70 - 2.4
    75 - 2.3
    80 - 2.2
    85 - 2.1

35 Inlägg
23 augusti 2010
DonCorleone skrev:
Kan det vara avgasröret? Jag stör mig på det väldigt mycket. Jaha kan man chippa en Saab 900 2,3i 94, det ska jag kolla upp då är det dunder!

Hur mycket ska lufttrycket vara i däcken? Just nu har jag 2,3 där bak och 2,2 där fram.

Troligtvis inte, kan dock finnas någon som möjligtvis gör det. Aldrig sett det själv.

65 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
Hur vet jag vilken profil jag har på däcken? De original däck jag har. 195/60R15

812 Inlägg
23 augusti 2010
195 är bredden på däcket
60 är profilen på däcket
15 är storleken i tum
Senast redigerat av aakesson (23 augusti 2010)

120 Inlägg
23 augusti 2010
DonCorleone skrev:
Hur vet jag vilken profil jag har på däcken? De original däck jag har. 195/60R15

Då har du 60 som profil på dom.

65 Inlägg
24 augusti 2010
Trådstartare
Pumpade däcken de kändes skönare och köra(2.6). Ratten slutade vibrera så mkt, det är bara jätte små vebreringar är det något man ska ta på allvar?

En fundering, satt och surfade och kollade på filter, apropå sportluftfilter, skulle detta passa min bil:
http://sv.bsr.se/products/46165119/

Om jag fattat rätt så kan det ge lägre bensinförbrukning? Min bil är SAAB 900 2,3I DC55B 150HK
Senast redigerat av DonCorleone (24 augusti 2010)

65 Inlägg
24 augusti 2010
Trådstartare
Har beställt nytt bränslefilter, oljefilter och tändstift. Angående luftfilter så ställde jag en fråga angående sportluftfilter ovan!

Jag hittade en s.k. "Trimchip" till min bil för 3900 kr ungefär vilket skulle ge 10hk krafter mer, skulle det sänka bränsle förbrukningen eller öka det?

Btw ett annat problem jag har med bilen är AC:n. Fungerar bra med varm luft men inte kall luft, ska jag byta då coupefilter?

Meldem
4 137 Inlägg
24 augusti 2010
DonCorleone skrev:
Har beställt nytt bränslefilter, oljefilter och tändstift. Angående luftfilter så ställde jag en fråga angående sportluftfilter ovan!

Jag hittade en s.k. "Trimchip" till min bil för 3900 kr ungefär vilket skulle ge 10hk krafter mer, skulle det sänka bränsle förbrukningen eller öka det?

Btw ett annat problem jag har med bilen är AC:n. Fungerar bra med varm luft men inte kall luft, ska jag byta då coupefilter?

På tal om din Ac. Så tror jag att det kan vara att Varmlufts-spjället har låst sig, eller kärvat ihop. Att det inte stänger ordentligt dvs. Eller så kan det säkert vara att Tempmätaren har fått fnatt.
Att lägga så mycket pengar, på så lite (enligt mig) är helt onödigt, och jag antar att den drar mer soppa om du trimmar, eftersom den behöver mer syre, vilket betyder att den måste ha mer soppa. Men det kanske finns chip som minskar bränsle förbrukningen oxå, vad vet jag. Är inte insatt i "Chip" dock så är Olw gott !
Skämt åsido, så kan du ju alltid fråga och ta reda på mer info om just det chipet.

MVH
Senast redigerat av TouchOfRed (24 augusti 2010)

Meldem
4 137 Inlägg
24 augusti 2010
DonCorleone skrev:
Pumpade däcken de kändes skönare och köra(2.6). Ratten slutade vibrera så mkt, det är bara jätte små vebreringar är det något man ska ta på allvar?

Att den vibrerar kan ju vara att framvagns-inställningen inte är helt rätt, eller att däcken är dåligt balanserade. Men att ratten vibrerar lite är nog helt normalt. Iaf om det är en lite äldre bil.
Är ingen expert på området. smile

65 Inlägg
24 augusti 2010
Trådstartare
TouchOfRed skrev:
DonCorleone skrev:

På tal om din Ac. Så tror jag att det kan vara att Varmlufts-spjället har låst sig, eller kärvat ihop. Att det inte stänger ordentligt dvs. Eller så kan det säkert vara att Tempmätaren har fått fnatt.
Att lägga så mycket pengar, på så lite (enligt mig) är helt onödigt, och jag antar att den drar mer soppa om du trimmar, eftersom den behöver mer syre, vilket betyder att den måste ha mer soppa. Men det kanske finns chip som minskar bränsle förbrukningen oxå, vad vet jag. Är inte insatt i "Chip" dock så är Olw gott !
Skämt åsido, så kan du ju alltid fråga och ta reda på mer info om just det chipet.

MVH

Alright ska nog kolla upp det! Nja håller med dig 3900 för en sådanbil är helt onödiga pengar! Men vad tyckte du om sportluftfiltret jag länkade till, skulle det passa bilen?

Smålänning
7 883 Inlägg
24 augusti 2010
Du ska inte ha sportfilter om du vill ha låg förbrukning. Originalboxen är gjord för att ge s låg förbrukning som möjligt.

Skulle tippa att med rätt service så går bilen lätt 22k till utan problem.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Sök