2987
Sök

Varför kan jag inte varva mer än 3500?

1 353 Inlägg
28 augusti 2010
#21
märkte verkstan inte av att den gick konstigt på sträckan dom körde?
tänkte mest på om dom bara försöker slingra sig eller om de faktiskt är ett sammanträffande att den började strula precis när du skulle hämta den,
alltså sånna sjuka saker har hänt förr, att problemen kommer plötsligt....


420 Inlägg
28 augusti 2010
Trådstartare
#22
Crille88 skrev:
märkte verkstan inte av att den gick konstigt på sträckan dom körde?
tänkte mest på om dom bara försöker slingra sig eller om de faktiskt är ett sammanträffande att den började strula precis när du skulle hämta den,
alltså sånna sjuka saker har hänt förr, att problemen kommer plötsligt....

nä, självklart inte sad .. förstår vad du menar men .. han sa att de e inte någonting de hade kunnat orsaka eftersom dom bara hade lackerat bilen och de hade inte rört något under huven och att de bara kört 1 mil med bilen.. sad tack ändå

R.I.P Gabriel Brorson 1987-2010

998 Inlägg
28 augusti 2010
#23
Det jag tror har hänt är att du har något fel på bilen, och då har bilens Limphome aktiverats, vilket menar att bilen är kördugligt hem/verkstaden och bör återgärdas så snart som möjligt.
Dagens bilar har ett system som kallas Limphome som aktiveras då det händer något med bilen som gör att bilen inte går som den ska, då sätts detta program in som gör att du kan köra hem eller till verkstaden och slipper stå i skogen och vänta på en bärnings bil. Därför kan du inte varva mer än 3500varv.

Prata med killarna på verkstaden och fråga om det kan ha uppstått pga lackeringen.
Senast redigerat av LordLife (28 augusti 2010)

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.

420 Inlägg
28 augusti 2010
Trådstartare
#24
LordLife skrev:
Det jag tror har hänt är att du har något fel på bilen, och då har bilens Limphome aktiverats, vilket menar att bilen är kördugligt hem/verkstaden och bör återgärdas så snart som möjligt.
Dagens bilar har ett system som kallas Limphome som aktiveras då det händer något med bilen som gör att bilen inte går som den ska, då sätts detta program in som gör att du kan köra hem eller till verkstaden och slipper stå i skogen och vänta på en bärnings bil. Därför kan du inte varva mer än 3500varv.

Prata med killarna på verkstaden och fråga om det kan ha uppstått pga lackeringen.

Tack för ditt inlägg LordLife, det du säger låter jävligt logiskt och med tanke på att indikatorn lyser och att det inte går att varva samt att bensinmätaren står på empty hela tiden så tror jag att du har rätt i d du säger.

Finns väl inte mycket och göra utan det är bara att vänta tills på tisdag då delarna kommer från holland så de kan byta ut grejerna. Hoppas bara dom inte försötr något mer medans dom "fixar den".

Tack för ditt inlägg ännu en gång smile

R.I.P Gabriel Brorson 1987-2010

Försöker iaf
12 819 Inlägg
28 augusti 2010
#25
Hade lackeraren inne bilen i en sk ugn när den "torkade" ?

Har läst och hört. och läs noga det jag skriver "läst och hört", alltså inget jag är 100% säker på, att viss elektronik kan ta skada av denna "ugnsbakning".



Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (28 augusti 2010)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

420 Inlägg
28 augusti 2010
Trådstartare
#26
te_wik skrev:
Hade lackeraren inne bilen i en sk ugn när den "torkade" ?

Har läst och hört. och läs noga det jag skriver "läst och hört", alltså inget jag är 100% säker på, att viss elektronik kan ta skada av denna "ugnsbakning".



Mvh Tommy

Hej Tommy

Du det där har jag faktiskt ingen aning om.. kan vara bra att fråga faktiskt.

Tack för hjälpen smile

R.I.P Gabriel Brorson 1987-2010

Ointresserad.
936 Inlägg
29 augusti 2010
#27
Inte läst första sidan. Ska inte göra det heller.

Men, Limp home läget? För er som vet vad det är, kanske kan dementera litegrann...

Teabag appreciation club.

1 353 Inlägg
29 augusti 2010
#28
Snitch skrev:
Inte läst första sidan. Ska inte göra det heller.

Men, Limp home läget? För er som vet vad det är, kanske kan dementera litegrann...

kort o gott så innebär det: att när det inträffar ett fel i motorns styrsystem så kommer den att gå in i ett "felsäkert läge" och du går bilen fortfarande att köra, men i vissa fall upp till en viss hastighet och andra fall till ett visst varvtal..
går att läsa detta i instruktionsboken om detta läge finns till just din bil. och där står nog nästan likadant som ja skrev, dom uttrycker de kanske ännu lite finare wink


Ointresserad.
936 Inlägg
29 augusti 2010
#29
Precis. Skulle ju kunna vara det.

Men vad vet jag. Det sitter ingen stoppkloss under gaspedalen? hmm
Senast redigerat av Snitch (29 augusti 2010)

Teabag appreciation club.

1 353 Inlägg
29 augusti 2010
#30
till TS: förresten, har du provat o plocka av batteriet o vänta en stund o se om den går som den ska efter det?


Ointresserad.
936 Inlägg
29 augusti 2010
#31
Crille, limp home måste du väl ta bort genom felkoder har jag för mig?

Teabag appreciation club.

1 298 Inlägg
29 augusti 2010
#32
Limphome-läget är precis som ovan beskrivit ett säkerhetsläge som bilens styrsystem sätter sig i ifall någon del av styrsystemet är skadat eller på ett eller annat sätt fått fnatt. Kan även vara någon fysisk del i motorn och dess tillhörande delar som skadats och därmed inte fungerar som den skall och som får styrsystemet att ta beslutet att ställa sig i detta läget. Beroende på märke och bilmodell så kan Limphome-läget te sig olika. Vissa lägger in ett varvstopp (vilket oftast är runt 3000-4000 rpm) och vissa begränsar motorns effekt kraftigt bara. Kan liknas vid "felsäkert läge" i windows. wink

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

1 353 Inlägg
29 augusti 2010
#33
Snitch skrev:
Crille, limp home måste du väl ta bort genom felkoder har jag för mig?

måste o måste, inte alltid säkert, allt kan va möjligt, och hur lång tid tar de att plocka av batteripolen för att testa? kostar inget heller wink


Ointresserad.
936 Inlägg
29 augusti 2010
#34
Jaa nae det är sant.

Allt beror ju på hur teknisk TS är.

Teabag appreciation club.

1 380 Inlägg
29 augusti 2010
#35
Crille88 skrev:
Snitch skrev:
Crille, limp home måste du väl ta bort genom felkoder har jag för mig?

måste o måste, inte alltid säkert, allt kan va möjligt, och hur lång tid tar de att plocka av batteripolen för att testa? kostar inget heller wink

jag tycker också det är värt ett försök då det ofta ''nollställer'' att ta bort bateripolerna en stund smile
hoppas det löser sig


Ointresserad.
936 Inlägg
29 augusti 2010
#36
Faktum är att det kanske ÄR något som gått sönder på bilen, vilket ger upphov till det så vackert kallade "limp home" läget.

Då är det nog inte en jätteljus idé att nollställa systemet.

Teabag appreciation club.

1 353 Inlägg
29 augusti 2010
#37
Snitch skrev:
Faktum är att det kanske ÄR något som gått sönder på bilen, vilket ger upphov till det så vackert kallade "limp home" läget.

Då är det nog inte en jätteljus idé att nollställa systemet.

man kan aldrig nollställa systemet så mycket att den skulle glömma om de skulle vara allvarliga fel,
de behöver dels nollas genom dator, dels bytas ut annars så sätter den ny felkod väääldigt snabbt.
så att ta bort strömmen är absolut inget fel.


420 Inlägg
29 augusti 2010
Trådstartare
#38
Snitch skrev:
Precis. Skulle ju kunna vara det.

Men vad vet jag. Det sitter ingen stoppkloss under gaspedalen? hmm

hahaha nä tongue

R.I.P Gabriel Brorson 1987-2010

420 Inlägg
29 augusti 2010
Trådstartare
#39
Crille88 skrev:
till TS: förresten, har du provat o plocka av batteriet o vänta en stund o se om den går som den ska efter det?

nej crille det har jag inte provat men det låter som en ide .. men vetifan om jag vågar röra något själv. tror hellre jag väntar tills på tisdag smile

R.I.P Gabriel Brorson 1987-2010

1 353 Inlägg
29 augusti 2010
#40
Danyeal skrev:
Crille88 skrev:
till TS: förresten, har du provat o plocka av batteriet o vänta en stund o se om den går som den ska efter det?

nej crille det har jag inte provat men det låter som en ide .. men vetifan om jag vågar röra något själv. tror hellre jag väntar tills på tisdag smile

alltid bäst o låta verkstan ta tag i att om du känner dig osäker smile
hoppas de kommer lösa sig iaf, alltid tråkigt när de krabbar, oavsett om de gäller en 740 eller en lancer..



Sök