4481
Sök

Portad eller sluten låda till rockford p3 15"

195 Inlägg
29 augusti 2010
Trådstartare
Tjenare, byggde  ny låda till min rockford p3 15" 2x2 ohm idag, som ligger på ca 70 liter, och undrar om man ska köra portat eller sluten? Känns som man får med kontroll på sluten men kanske får ut mer bas och bättre ljud om man kör portat? Slutsteget som jag använder är ett gas silver c1,(1500 WRMS). Har dubbla batterier och kondensator.
// Thomas

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 augusti 2010
70L portat låter lite lite till en 15" bas, men vad rekommenderar Rockford själva?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

195 Inlägg
29 augusti 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
70L portat låter lite lite till en 15" bas, men vad rekommenderar Rockford själva?

Rockford rekomenderar (min.) 56.64 Liter, som bäst typ 75.33 Liters, (max.) 79.30 Liters portat. och sluten minst typ 43, som bäst typ 45 liter och max 85 liter.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 augusti 2010
Aha ja men då är det nog mer av en smaksak då. Portat kommer med största sannolikhet att spela högre men slutet något rappare och kanske något djupare. Du kan ju testa att stoppa i en port och lyssna, blir det inte bra så kan du ju alltid sätta igen hålet.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

195 Inlägg
29 augusti 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Aha ja men då är det nog mer av en smaksak då. Portat kommer med största sannolikhet att spela högre men slutet något rappare och kanske något djupare. Du kan ju testa att stoppa i en port och lyssna, blir det inte bra så kan du ju alltid sätta igen hålet.

Jo det är klart, men hur ska man kunna "täppa" till hålet efter man sågat ut till en port då?tongue låter lite ologiskt:P

Team dBakuten
3 453 Inlägg
29 augusti 2010
ThomasRamsten skrev:
Jo det är klart, men hur ska man kunna "täppa" till hålet efter man sågat ut till en port då?tongue låter lite ologiskt:P

Det var ju liksom inte det svåraste jag hört.. en träplatta för hålet.. tadaaa.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

195 Inlägg
29 augusti 2010
Trådstartare
Tokken skrev:
ThomasRamsten skrev:

Det var ju liksom inte det svåraste jag hört.. en träplatta för hålet.. tadaaa.

Nej det är sant, sen syns ifersej inte det när man klär lådan heller:P smart tänkt;D

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 augusti 2010
Enklaste lösningen för att täppa till: Ta biten som du sågat ur, sätt tillbaks och fyll hålen med lim eller båtplast. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök