2877
Sök

SAAB 99 TURBO -78 Renovering..

En klassiker som behöver en hel del kärlek..

30 457 Visningar
Uppdaterades senast 24 februari 2021
712 Inlägg
29 augusti 2010
Trådstartare
#1
Fick inte ha denna bil online så då får det väl bli en projekttråd istället..

Hur som helst har jag (impuls)köpt en första generationens 99 Turbo cc -78 under semestern.
Bilen är ett avstannat renoveringsobjekt som stannade av under 90-talet. Har sedan dess stått i en lada.
Det positiva är att i stort sett all rost är lagad på själva karossen. Tyvärr är dörrar, bagalucka dåliga.. ev. huven oxå. Saknas oxå en del pryttlar

Målet är en 99 i fint brukskick. Ska försöka hålla kvar orginalutseendet men möjligtvis byts Incafälgarna ut mot ett par klassiska Ronalfälgar.

Fick hem bilen igår och måste gå igenom alla kartonger med delar. Fick även med ett nytt Airflow paket i kartong smile Dock så tror jag inte det ska monteras

Första arbetsinsatsen blir att försöka dra igång på motorn

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1288/986084_ymfic4.jpg
Full med bråte
https://www1.garaget.org/gallery/archive/1288/986086_2f2g6s.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1288/986087_da5jhu.jpg
Inte uppstartad sedan 90-talet
https://www1.garaget.org/gallery/archive/1288/986088_ljkd01.jpg
Ser inte så farligt ut här


Chaufför
418 Inlägg
29 augusti 2010
#2
Jaha. Här har du lite o pyssla med! smile

Kör Scania!!

712 Inlägg
29 augusti 2010
Trådstartare
#3
st220hgv skrev:
Jaha. Här har du lite o pyssla med! smile

Javisst.. lär ju inte vara arbetslös i vinter iaf lol


712 Inlägg
5 september 2010
Trådstartare
#4
Har inte hänt så mycket än, måste få in bilen under tak först. Tänkte försöka dra igång på motorn men bränslepumpen hade visst sagt upp sig helt. Har iaf fått ur den 20 år gamla bensinen plus en jäkla massa bös som låg i tanken roll

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1288/989597_nvr7gd.jpg
Här är inredningen. Tyvärr fanns det lite skavanker så idag köpte jag en till inredning på Saabmarknaden i Gistad. Behövde egentligen bara pass.stolen men det blev köp av allt istället.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1288/989601_sbsgfy.jpg
Dessa Ronal fälgar åker nog på efter att jag renoverat dom. Inte så vanlig i dagsläget. Föregångaren till den nu så populära Ronal Turbo fälgen.
Denna fälg är i sämst skick med en hel del klarlackssläpp

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1288/989611_108xub.jpg
Ett bra knep för att få bort klarlack från polerade fälgar är att spraya på CRC Gasket Remover. Vänta en 10 min och vips så reser sig klarlacken så fint så big_smile
Provade bara lite på en fälg. Däcken ska av sedan får jag slita med detta i vinter. Lär bli en hel del polerande

Jaja.. kommentera gärna eller hör av er om ni har några 99 delar liggandes cool


535 Inlägg
5 september 2010
#5
Kul att du ger dig på en gammal goding! Finns lite att göra ser det ut som.

Motorer utan turbo.....suger!

Smålänning
7 887 Inlägg
5 september 2010
#6
Min favoritbilmodell smile

Va snäll vid renoveringen! BSI20 är en sjukt rolig maskin, beter sig och låter som en turbobil ska! Annat än dagens tråkiga Saabturbos wink

Vet inte hur lågt det är från askersund till Kalmar, men här på en skrot har dom en 900 turbo -79 eller -80 med samma motor ifall du behöver en reservmotor, och en hel drös 90 och 99 ifall du behöver instrumentpanel, lyktor, front, kofångare...

Detta är en av mina drömbilar smile Försök få bort färgen från insuget, det ska vara aluförgat, och ventilkåpan ska vara svart egentligen.

Borde inte vara några problem med uppstart smile Kolla så lutmängdmätaren inte kärvar bara och soppapumpen går så startar den säkert smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

712 Inlägg
5 september 2010
Trådstartare
#7
twin_cam skrev:
Min favoritbilmodell smile

Va snäll vid renoveringen! BSI20 är en sjukt rolig maskin, beter sig och låter som en turbobil ska! Annat än dagens tråkiga Saabturbos wink

Vet inte hur lågt det är från askersund till Kalmar, men här på en skrot har dom en 900 turbo -79 eller -80 med samma motor ifall du behöver en reservmotor, och en hel drös 90 och 99 ifall du behöver instrumentpanel, lyktor, front, kofångare...

Detta är en av mina drömbilar smile Försök få bort färgen från insuget, det ska vara aluförgat, och ventilkåpan ska vara svart egentligen.

Borde inte vara några problem med uppstart smile Kolla så lutmängdmätaren inte kärvar bara och soppapumpen går så startar den säkert smile

Ja det är väl tänkt den ska bli så lik orginal som möjligt. Detta är ju ingen bil man bygger sönder precis smile
Kan iaf sträcka mig så långt som att det kommer bli andra fälgar. Fick ju även med 8st Inca fälgar ifall jag ångar mig.
Motorn borde inte vara några större problem med. Den gick iaf när bilen ställdes undan.
Värre är det ju då med dörrar, bagagelucka samt huv som jag behöver hitta andra. Plus en massa annat småkrafs som jag inte har full koll på ännu. Det är ju nackdelen med att ta över en påbörjad renovering.


BILVÅRDSTEKNIKER / REKONDARE
209 Inlägg
5 september 2010
#8
du jag köper gärna bilen om du har tröttna redan !!!


1 270 Inlägg
5 september 2010
#9
Det hära ska bli kul att följa smile


Smålänning
7 887 Inlägg
6 september 2010
#10
T16_AeRo skrev:
twin_cam skrev:
Min favoritbilmodell smile

Va snäll vid renoveringen! BSI20 är en sjukt rolig maskin, beter sig och låter som en turbobil ska! Annat än dagens tråkiga Saabturbos wink

Vet inte hur lågt det är från askersund till Kalmar, men här på en skrot har dom en 900 turbo -79 eller -80 med samma motor ifall du behöver en reservmotor, och en hel drös 90 och 99 ifall du behöver instrumentpanel, lyktor, front, kofångare...

Detta är en av mina drömbilar smile Försök få bort färgen från insuget, det ska vara aluförgat, och ventilkåpan ska vara svart egentligen.

Borde inte vara några problem med uppstart smile Kolla så lutmängdmätaren inte kärvar bara och soppapumpen går så startar den säkert smile

Ja det är väl tänkt den ska bli så lik orginal som möjligt. Detta är ju ingen bil man bygger sönder precis smile
Kan iaf sträcka mig så långt som att det kommer bli andra fälgar. Fick ju även med 8st Inca fälgar ifall jag ångar mig.
Motorn borde inte vara några större problem med. Den gick iaf när bilen ställdes undan.
Värre är det ju då med dörrar, bagagelucka samt huv som jag behöver hitta andra. Plus en massa annat småkrafs som jag inte har full koll på ännu. Det är ju nackdelen med att ta över en påbörjad renovering.

Inca är ju original på 99 turbo smile Men jag tycker absolut du ska ha dom fälgarna du hade på bild. (heter US Turbo), för dom är helt enkelt mer udda smile Lite tuffa faktiskt smile

Dörrar är inga problem, de passar med lås och gångjärn mellan alla årsmodeller av 90, 99 och OG900, alltså alla 2 och 3-dörrars mellan 69 och 93 passar mellan varann. Sen kan det ju skilja lite, t.ex kan du ju inte montera en elhiss i en 99:a dörr från 70-talet, men sett till fästpunkter och utseende är dom likadana smile Huven passar också mig veteligen. Bästa tipset är att köpa en Saab 90 eller en till 99CC med lite rost och plocka grejerna. Dock är det nog enklare att hitta en Saab 90 i fint skick för lite pengar, då det var gubbilar, så kan du använda front, huv och dörrar, även instrumentpanelen är samma som i 99.
Dom är oftast ganska rostfria med, dom va lite duktigare på att rostskydda i Finland wink

Det enda som är svårt är bakluckan, då du inte har ljusen på luckan som kom på 900 1980. Men det går ju att modifiera om du är lite jäklig wink

Ut i garaget och mecka nu! wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Saab älskare!
4 597 Inlägg
6 september 2010
#11
helt otroligt, måste följas! big_smile


32 Inlägg
7 september 2010
#12
alltid lika kul med saab byggen, kommer följas smile


Saabvilde!
1 708 Inlägg
7 september 2010
#13
Omg.. häftigast! big_smile

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

712 Inlägg
15 september 2010
Trådstartare
#14
Har fått tag i en bränslepump och spolat ur systemet.
Luftmängdsskivan går hur lätt som helst att lyfta men får inte fram bränsle vid spridarna neutral Kan det vara kolven i bränslemängdmätaren som sitter fast..?


13 Inlägg
15 september 2010
#15
Åh vilket trevligt projekt,  kul med 99 turbos. Snälla sälj dessa us-ronal fälgar till mig:)  dem är såå underbara tycker jag...


712 Inlägg
15 september 2010
Trådstartare
#16
saabputte skrev:
Snälla sälj dessa us-ronal fälgar till mig:)  dem är såå underbara tycker jag...

Dom heter Ronal Turbo 84.. ser lite roligare ut än Inca-fälgarna så jag behåller dom nog tongue


13 Inlägg
15 september 2010
#17
T16_AeRo skrev:
saabputte skrev:
Snälla sälj dessa us-ronal fälgar till mig:)  dem är såå underbara tycker jag...

Dom heter Ronal Turbo 84.. ser lite roligare ut än Inca-fälgarna så jag behåller dom nog tongue

Jasså,då finns det flera namn på dem då,finns dem det står us ronal på,, jaja skit samma,ruskigt fina är dem iallafall,kommer passa utmärkt på din bil.


Chaufför
418 Inlägg
15 september 2010
#18
Går det fint med saaben?

Kör Scania!!

712 Inlägg
15 september 2010
Trådstartare
#19
st220hgv skrev:
Går det fint med saaben?

Jodå.. börjat riva lite i den.. Skulle dock vilja ha igång motorn så jag vet att allt är ok innan den åker ur smile


712 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
#20
Fick äntligen igång motorn nu i helgen big_smile
Bränslemängdmätaren rev jag isär i molekyler. Såg inte allt för trevligt ut i den. Dock så var det helt omöjligt att få den 100% tät igen. Men fick igång motorn till slut.
Den är lite svårstartad och tjuvstannar lite då och då. Dessutom pissar det bensin ur bränsletryck ackumulatorn ibland så hela systemet lär ju behöva en ordentlig genomgång.
Ett litet filmklipp:


https://www1.garaget.org/gallery/archive/1288/997113_9us29f.jpg
Har även börjat slipa och blästra bort ytrosten på karossen. Har ingen möjlighet att slipa hela karossen plåtren innan grundlack så jag tar lite i taget. Har blåst på etsande primer där jag slipat ned.
Gulingen bakom har blivit utkörd i regnet o rusket tongue

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1288/997118_iu991g.jpg
Den något spartanska inredningen..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1288/997115_hfw5yg.jpg
Rost i skuffen!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1288/997117_rhhgke.jpg
Gammal lagningen som måste göras om..



Sök