T16_AeRo skrev:
twin_cam skrev:
Min favoritbilmodell
Va snäll vid renoveringen! BSI20 är en sjukt rolig maskin, beter sig och låter som en turbobil ska! Annat än dagens tråkiga Saabturbos
Vet inte hur lågt det är från askersund till Kalmar, men här på en skrot har dom en 900 turbo -79 eller -80 med samma motor ifall du behöver en reservmotor, och en hel drös 90 och 99 ifall du behöver instrumentpanel, lyktor, front, kofångare...
Detta är en av mina drömbilar
Försök få bort färgen från insuget, det ska vara aluförgat, och ventilkåpan ska vara svart egentligen.
Borde inte vara några problem med uppstart
Kolla så lutmängdmätaren inte kärvar bara och soppapumpen går så startar den säkert
Ja det är väl tänkt den ska bli så lik orginal som möjligt. Detta är ju ingen bil man bygger sönder precis
Kan iaf sträcka mig så långt som att det kommer bli andra fälgar. Fick ju även med 8st Inca fälgar ifall jag ångar mig.
Motorn borde inte vara några större problem med. Den gick iaf när bilen ställdes undan.
Värre är det ju då med dörrar, bagagelucka samt huv som jag behöver hitta andra. Plus en massa annat småkrafs som jag inte har full koll på ännu. Det är ju nackdelen med att ta över en påbörjad renovering.
Inca är ju original på 99 turbo
Men jag tycker absolut du ska ha dom fälgarna du hade på bild. (heter US Turbo), för dom är helt enkelt mer udda
Lite tuffa faktiskt
Dörrar är inga problem, de passar med lås och gångjärn mellan alla årsmodeller av 90, 99 och OG900, alltså alla 2 och 3-dörrars mellan 69 och 93 passar mellan varann. Sen kan det ju skilja lite, t.ex kan du ju inte montera en elhiss i en 99:a dörr från 70-talet, men sett till fästpunkter och utseende är dom likadana
Huven passar också mig veteligen. Bästa tipset är att köpa en Saab 90 eller en till 99CC med lite rost och plocka grejerna. Dock är det nog enklare att hitta en Saab 90 i fint skick för lite pengar, då det var gubbilar, så kan du använda front, huv och dörrar, även instrumentpanelen är samma som i 99.
Dom är oftast ganska rostfria med, dom va lite duktigare på att rostskydda i Finland
Det enda som är svårt är bakluckan, då du inte har ljusen på luckan som kom på 900 1980. Men det går ju att modifiera om du är lite jäklig
Ut i garaget och mecka nu!