Update 27 maj
Här kommer historien från A till Ö:
Måndag 20 maj:
Fick dit kammarna:
Shortshiftbygge som Billie hjälpte mig med:
Ny termostat:
Nattmeck med kabelhärva:
Så slutade måndagnatten:
Max och Billies art of work med stolsfästet:
Tisdag 21 maj:
Insug monterat och det mesta av kablaget:
Hälften av alla bulthål till ventilkåpan var urgängade så fick helicoila en del:
Såhär såg det ut efter tisdagen, kunde inte mecka så länge för var tvungen att jobba natt på brandkårn:
Blev en så gott som sömnlös natt på brandkårn p.g.a. alla bilbränder och annat härj...
Onsdag 22 maj:
Kom hem helt förstörd och fick se detta:
Äntligen hade mina bakbromsar kommit! De skulle kommit på torsdagen veckan innan men kom onsdagen den 23e...:
Mer meck med motorn:
Tappra krigare som hjälper till inpå natten trots att de jobbar dagen efter! Gatemo och Bävern:
Shortshift med nya bussningar:
Första uppstart blev på onsdagkvällen, först sprutade det soppa utav bara den och han gick bara på två cyl... Av med insuget för att upptäcka att det inte sitter några clips på ovansidan av spridarna som håller fast de i fuelrailen. Som tur var så har man en jävla hög m50-grejer liggandes, så hittade massa clips.
Uppstart igen, inget soppasprut men han gick bara på två burkar. Det var två tändkablar som satt fel. Kl halv tre natten mot torsdag startade han som han skulle. Det var onsdagen det!
Torsdag 23 maj
Upp tidigt och mecka dit växelspakslänkage, kardan, avgas, montera ratt, byta däck, bytte bromsvätska, luftade bromsarna, dra om en kylslang till spjällhusets förvärmning för den lossnade och sprutade ner hela motorn med kylarvatten. Sedan körde jag bilen för första gången någonsin:
Fredag 24 maj
Körde den till praktiken och fick stå inne i tvätthallen och mecka lite... sänkte coilisarna fram, rev ur inredning (förutom baksätet för besiktning) och bytte olja och oljefilter:
Testade på slicksen:
Och kom fram till att det var bäst att valsa skärmkanterna både fram och bak:
Shortshiften blev lite för lång, så växelstaget tog i kardan på ett ställe, så gröpte ur staget med vinkelharry och la i en förstärkning:
Testade köra lite med valsade skärmar och det gick bra:
Lördag 25 maj
Besiktigade utan anmärkningar!!!
Sedan ställdes kamaxlarna på:
Insug öppnar 1,75mm och avgas 1,45mm vid nollad motor.
Sedan bar det iväg till Linköping!
Söndag 26 maj
Fy satan säger jag bara, hade de roligaste 14 minutrarna i hela mitt liv, sedan skar ett ramlager eller vevlager i slutet på långa rakan...
Bilen drog på riktigt fint upp till 7500 rpm. Åkte om bl.a. en m5a, en z3 m med r-däck och en 335 med r-däck med min 15000 kronors skrothög.
Bromsarna fick jobba:
Trots sömnbrist, näringsbrist (har gått ner 3kg senaste veckan), alla nätter ute vid bilen och bara en knapp kvarts körning för 950 spänn samt att bilen paja tycker jag LÄTT att det var värt det! Så sjukt överlägset allt annat jag gjort i hela mitt liv!
Eftersom motorn ska plockas isär igen nu så kommer tyvärr även denna motor spåra ur... Ni vet ju vad man säger, när man ändå har det isärtaget så kan man lika gärna....
Version två av bilen ska vara klar senast till Bimmers of Sweden #2 den 3 augusti på Kinnekulle ring.
Hoppas på att man hann komma med i något filmklipp så man får höra ylet utifrån.
Mvh
/T