2294
Sök

Vad har vägbommar egentligen för juridisk status?

551 Inlägg
6 augusti
Trådstartare
#1
Var ute på en liten utflykt häromdagen och såg en skylt som gjorde mig nyfiken och kör in på en grusväg. Vägen går igenom en gårdsplan och fortsätter sedan in i skogen. Jag åker tills den tar slut, vänder och kör tillbaka och blir då stoppad av en gubbe som är skitsur över att jag är på "hans mark". När jag sedan kommer ut till vägen igen har han stängt och låst sin vägbom! Ögonmåttar lite och jag kan, med min ganska låga bil, lyckligtvis köra under bommen (fick skruva av antennen för att komma igenom)!

Fanns inga skyltar om privat väg, motorfordonstrafik förbjuden osv (skylten som väckte mitt intresse var att det gick en gång/cykel/ridväg till en plats jag var intresserad av via den här vägen - och det var den enda skylten som satt vid infarten). Ev var det ett boningshus vid gårdsplanen jag körde igenom men byggnaderna närmast vägen var ekonomibyggnader. Vägen var ganska dålig så jag körde bara på ettan och tvåan och tog det lugnt.

Med tanke på att privata bryggor omfattas av allemansrätten, så länge de inte ligger inom hemfridszonen, känns det ju spontant som att det även borde gälla privata vägar (om nu den här vägen alls var privat - bortsett från ev precis vid gårdsplanen var det inget som gav intryck av att så skulle vara fallet, det såg snarare ut som en väg som anlagts för att göra grundarbete för att bygga nytt bostadsområde eller så) mitt i skogen.

Hela "svängen" tog mindre än 10 minuter.

Efter att jag kört ut under bommen gick jag tillbaka och ifrågasatte hans beteende. Han blev märkbart missnöjd/besviken över att jag "kommit undan" - han ville ha en ursäkt för att jag kört in på den här vägen.

Vad har egentligen en vägbom, utan någon som helst skyltning, för juridisk status? Omfattas (skogs)vägar av allemansrätten eller liknande? Dvs får man köra på dem så länge man visar hänsyn osv? Får man uppsåtligen försöka låsa in någon på det här sättet som han gjorde?

6 015 Inlägg
6 augusti
#2
Allemansrätten gäller inte för bilar, du får lov att gå till fots på privata vägar men inte köra. I övrigt vet jag inte, men undrar om man kan se på någon karta vilka vägar man får och inte får köra på?

3 114 Inlägg
6 augusti
#3
Som sagt.
Allemansrätten gäller ej motorfordon på enskilda vägar som saknar statligt eller kommunalt bidrag.
Klokt nog.  Varför ska vi hålla upp vägar åt andra för egna pengar?
Ofta hållna av vägsamfälligheter med inkasserade pengar av markägare/stugägare.
Därför har man rätt att stänga av medelst bom. Är delägare i några sådana, både med och utan bidrag.

Är bommen öppen begår man mig veterligen inget brott om man kör in. Då ska man isf tydligt upplysas om det.

Man har fulla ansvaret för sin bil på sådan enskild väg. Dvs kör du på sten i vägen kan du inte beskylla väghållaren/ägaren.
Ens med öppen eller utan bom.
Man ska bara vara medveten om att hinder och fara kan förekomma.

Allemansrätten ger gemene man rätt att promenera förbi en stängd vägbom. Ev också med "manuell" cykel, men inget motorfordon alls.
Vet ej hur en elcykel räknas....

Medvetet låsa in en bil utan goda grunder för misstanke om brott kan aldrig vara ok. Vi åker alltid hela vägen upp och kollar innan bommar stängs och låses därav.
Låt säga att personen i berättelsen har goda skäl att tro att trådskaparen vore dieseltjuv eller liknande kan det ev komma i annat läge. Men så var inte fallet.  Bara "åkt in" duger inte.
Man ska ha väldigt bra på fötterna vid sådan anklagelse.  Många åker och "rekar" åt andra, men vad ska man göra.....
Detta var troligen en som tröttnat, men ändå.... Stäng bommen istället.
Senast redigerat av Mossan1 (6 augusti )

527 Inlägg
6 augusti
#4
Jag är osäker vad som gäller om det inte är skyltat. Markägaren kan inte bestämma att det är otillåtet att köra motorfordon på hans tomt utan att låta dig veta om det.

Sätter han upp en bom, och han anser att det är förbud, så har jag för mig att han måste i samma veva lägga upp en skylt om detta. Men han får inte förhindra dig från att kunna nyttja allemansrätten till fots eller med cykel.

Kan föreställa mig att om du anmäler honom för att ha låst in din bil på det där sättet så är det han som hade fått skit från kommunen.

Vars jag bor är det privatägt av SVEA-skog. Det finns bommar här osv. Men principen för dessa vägar är att om bommen är öppen så anser SVEA att vägen är körbar utan risk för vägras. När bommen är stängd får du inte köra där, och dom sätter upp en tillfällig skylt som informerar om vad som gäller. Ingen bil/fyrhjuling men cykel/cross osv är ok.

Professionell hatare

699 Inlägg
6 augusti
#5
Blanke skrev:
Jag är osäker vad som gäller om det inte är skyltat. Markägaren kan inte bestämma att det är otillåtet att köra motorfordon på hans tomt utan att låta dig veta om det.

Sätter han upp en bom, och han anser att det är förbud, så har jag för mig att han måste i samma veva lägga upp en skylt om detta. Men han får inte förhindra dig från att kunna nyttja allemansrätten till fots eller med cykel.

Kan föreställa mig att om du anmäler honom för att ha låst in din bil på det där sättet så är det han som hade fått skit från kommunen.

Vars jag bor är det privatägt av SVEA-skog. Det finns bommar här osv. Men principen för dessa vägar är att om bommen är öppen så anser SVEA att vägen är körbar utan risk för vägras. När bommen är stängd får du inte köra där, och dom sätter upp en tillfällig skylt som informerar om vad som gäller. Ingen bil/fyrhjuling men cykel/cross osv är ok.
Nja, jag vet inte om man måste det. Jag är med i stugförening samt vägsamhällighetsförening(enskild väg leder till och förbi stugområdet). Vi har bom in till stugområdet som alltid ska vara stängd, och även låst under lågsäsong, och vi behöver ingen skylt för att påvisa det. Vår ordförande i stugföreningen är regionschef på ett stort frakt och entreprenadbolag som anlägger och underhåller vägar bland annat och han har stenkoll på juridiken(enligt honom själv iofs).
Denna stugförening har funnits sedan 70-talet och har aldrig behövt skylta alls, enbart bom. Till och med avverkningsbolagen som är med i vägsamfällighetsföreningen har sagt att man inte behöver skylta om man ska bomma igen en privat väg, dom har själva bommat igen 2 "avstickare" som dom anlagt för att få ut timret.

Ska tilläggas att den enskilda vägen inte är bommad, det sitter endast skyltar i var ände av vägen att det är just enskild väg, och att vinterunderhållet inte sker dagligen.

Live long, and prosper.

527 Inlägg
6 augusti
#6
MrHyde skrev:
Blanke skrev:
Jag är osäker vad som gäller om det inte är skyltat. Markägaren kan inte bestämma att det är otillåtet att köra motorfordon på hans tomt utan att låta dig veta om det.

Sätter han upp en bom, och han anser att det är förbud, så har jag för mig att han måste i samma veva lägga upp en skylt om detta. Men han får inte förhindra dig från att kunna nyttja allemansrätten till fots eller med cykel.

Kan föreställa mig att om du anmäler honom för att ha låst in din bil på det där sättet så är det han som hade fått skit från kommunen.

Vars jag bor är det privatägt av SVEA-skog. Det finns bommar här osv. Men principen för dessa vägar är att om bommen är öppen så anser SVEA att vägen är körbar utan risk för vägras. När bommen är stängd får du inte köra där, och dom sätter upp en tillfällig skylt som informerar om vad som gäller. Ingen bil/fyrhjuling men cykel/cross osv är ok.
Nja, jag vet inte om man måste det. Jag är med i stugförening samt vägsamhällighetsförening(enskild väg leder till och förbi stugområdet). Vi har bom in till stugområdet som alltid ska vara stängd, och även låst under lågsäsong, och vi behöver ingen skylt för att påvisa det. Vår ordförande i stugföreningen är regionschef på ett stort frakt och entreprenadbolag som anlägger och underhåller vägar bland annat och han har stenkoll på juridiken(enligt honom själv iofs).
Denna stugförening har funnits sedan 70-talet och har aldrig behövt skylta alls, enbart bom. Till och med avverkningsbolagen som är med i vägsamfällighetsföreningen har sagt att man inte behöver skylta om man ska bomma igen en privat väg, dom har själva bommat igen 2 "avstickare" som dom anlagt för att få ut timret.

Ska tilläggas att den enskilda vägen inte är bommad, det sitter endast skyltar i var ände av vägen att det är just enskild väg, och att vinterunderhållet inte sker dagligen.
Det kan stämma det du skriver. Du måste ha tillstånd för att få sätta upp en skylt och det kostar ju pengar och tid. Logiskt om inte alla behöver göra detta, utan mer de som upplever att folk kör på enskild väg gode mycket.

Men oavsett, om TS fick sin bil inlåst av någon som hade en bom öppen så är det inte TS som gjort någonting fel. Kan det ju omöjligt vara. Vill han inte att folk ska köra där så ha en stängd bom tillsammans med skylt.

Professionell hatare

699 Inlägg
6 augusti
#7
Blanke skrev:
Det kan stämma det du skriver. Du måste ha tillstånd för att få sätta upp en skylt och det kostar ju pengar och tid. Logiskt om inte alla behöver göra detta, utan mer de som upplever att folk kör på enskild väg gode mycket.

Men oavsett, om TS fick sin bil inlåst av någon som hade en bom öppen så är det inte TS som gjort någonting fel. Kan det ju omöjligt vara. Vill han inte att folk ska köra där så ha en stängd bom tillsammans med skylt.
Absolut, jag är helt med på noterna. Sitter det ingen skylt som talar om att det är privat väg och bommen är öppen så får man skylla sig själv helt enkelt.
Att låsa in någon på det sättet bör väl klassas som egenmäktigt förfarande alternativt olaga frihetsberövande? Oavsett om man är på en privat väg "olovligen" så får man aldrig låsa in någon.

Live long, and prosper.

527 Inlägg
6 augusti
#8
MrHyde skrev:
Blanke skrev:
Det kan stämma det du skriver. Du måste ha tillstånd för att få sätta upp en skylt och det kostar ju pengar och tid. Logiskt om inte alla behöver göra detta, utan mer de som upplever att folk kör på enskild väg gode mycket.

Men oavsett, om TS fick sin bil inlåst av någon som hade en bom öppen så är det inte TS som gjort någonting fel. Kan det ju omöjligt vara. Vill han inte att folk ska köra där så ha en stängd bom tillsammans med skylt.
Absolut, jag är helt med på noterna. Sitter det ingen skylt som talar om att det är privat väg och bommen är öppen så får man skylla sig själv helt enkelt.
Att låsa in någon på det sättet bör väl klassas som egenmäktigt förfarande alternativt olaga frihetsberövande? Oavsett om man är på en privat väg "olovligen" så får man aldrig låsa in någon.
Det stämmer. Jag vet inte exakta benämningen men olaga frihetsberövande vet jag inte i och med att han kunde lämna bilen och gå därifrån.

Professionell hatare

551 Inlägg
7 augusti
Trådstartare
#9
Här är en bild på infarten från vägen:

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203943/203943-89cea210103de17c8194784d4ab014d6.jpg

Den orange:a skylten såg ut att vara någon hemsnickrad variant:

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203943/203943-cbe491797f74f1466e9bbf46b83d14ae.jpg

Det är den enda skylten vid avfarten.

Och här är en bild ungefär där jag stod när jag var inlåst.

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203943/203943-9f9c2349ac0867b072ad87429924315d.jpg

(När jag tog denna bild hade jag alltså kommit ut, genom att köra under bommen!)

527 Inlägg
7 augusti
#10
d-b skrev:
Här är en bild på infarten från vägen:

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203943/203943-89cea210103de17c8194784d4ab014d6.jpg

Den orange:a skylten såg ut att vara någon hemsnickrad variant:

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203943/203943-cbe491797f74f1466e9bbf46b83d14ae.jpg

Det är den enda skylten vid avfarten.

Och här är en bild ungefär där jag stod när jag var inlåst.

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203943/203943-9f9c2349ac0867b072ad87429924315d.jpg

(När jag tog denna bild hade jag alltså kommit ut, genom att köra under bommen!)
Jag har aldrig sett en privat-väg skylt som ser ut så där i hela mitt liv. Men det är ju det han försöker att signalera iaf, men att det är okej med häst, cykel och att gå. I ett sånt här fall är det ju guld att vara övertydlig. Med exempelvis:

OBS PRIVATVÄG FORDON EJ ÄGA TILLTRÄDE

En idiot som mig själv hade lika gärna kunnat tolka det där som att i Vidja finns det cyklar, hästar och människor.

Professionell hatare

4 115 Inlägg
7 augusti
#11
Vägbom kan förekomma tex. för att förhindra  buskörning och dumpning av "skrotbilar"

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

828 Inlägg
7 augusti
#12
Det är solklart att det är en enskild väg
Skylten visar med vilka färd medel som man kan ta sig till vida med
Sitter det en bom utan markering är vägen alltid privat och kan utan förvarning stängas om den inte har statsbidrag
Inte ovanligt på lands bygden med transport vägar för timmer eller kör vägar för att träna travhäst

En allmän väg har aldrig en omärkt bom
Senast redigerat av Muskelbil (7 augusti )

527 Inlägg
8 augusti
#13
Muskelbil skrev:
Det är solklart att det är en enskild väg
Skylten visar med vilka färd medel som man kan ta sig till vida med
Sitter det en bom utan markering är vägen alltid privat och kan utan förvarning stängas om den inte har statsbidrag
Inte ovanligt på lands bygden med transport vägar för timmer eller kör vägar för att träna travhäst

En allmän väg har aldrig en omärkt bom
Du säger det men jag har sökt nu på internet efter en liknande skylt. Inte hittat en enda skylt i dom där färgerna osv som indikerar privatväg/enskild väg osv.

När det kommer till skyltar så måste du vara övertydlig. Annars kommer du till argumenten där ägaren står och säger "det är ju skyltat" och den som kört med bilen säger "Det står ingenting om någon privatväg någonstans!". I det här fallet så står det ju faktiskt inte privatväg/enskild väg. Är bara symboler som kan tolkas subjektivt. Om surgubben med vägen inte vill att någon ska missa det där så ska han nog göra en skylt där det står privat väg fordonstrafik förbjudet utan tillstånd osv.

Professionell hatare

3 114 Inlägg
8 augusti
#14
Skilj på enskild väg, och privat väg.

Enskild = sköts inte av trafikverket eller kommunen, utan av en samfällighet, med eller utan bidrag. Utan bidrag ger rätt att stänga av. (Inte stänga in för man är arg)

Det är enskild väg till jättemånga mindre orter på landsbygden.
Statliga bidraget är för övrigt endast 60% av uträknade kostnaden och rätt stora krav på vägen ställs. Kommunalt tillskott täcker inte fullt ut.
Boende och markägare får OFTA pröjsa samt lägga en massa arbete extra vilket i min värld är befängt till BOSTADEN, i synnerhet om det är flera.
Skogsvägar för timmer/fiske, till fritidshus mm är en annan sak.
Men det är min åsikt.

Privat väg är just privat. Tex en uppfart till ett hus och helt i egen regi på egen mark. Man får stänga av medelst bom, men inte stänga in för man är arg.

Oavsett, ska man upplysa på mycket tydligt sätt att andra inte har tillträde.
Korrekt vägskylt eller Bom.  Stängd bom är ju svårt att feltolka, liksom.

Öppen/ingen bom = kör på egen risk.

Arga personen i berättelsen har inte moraliskt rätt och knappast juridiskt rätt.
Eftersom bommen var öppen vid inpassagen och "skylten" lämnar mycket övrigt att önska.
Senast redigerat av Mossan1 (8 augusti )

828 Inlägg
9 augusti
#15
En skylt om att det inte är tillåtet att köra bil på en privat väg kan vara hemma gjord och se ut som skylten i fotot
Vill väg ägaren ha sin bom öppen kl11:24-12:48 torsdagar udda veckor jämna år får hen ha det utan att skylta om det och har rätt att stänga bommen utan att se om det är någon som kört in när den var öppen


Det finns ett eget ansvar för bilförare att veta sådant eller ta reda på det

551 Inlägg
9 augusti
Trådstartare
#16
Muskelbil skrev:
En skylt om att det inte är tillåtet att köra bil på en privat väg kan vara hemma gjord och se ut som skylten i fotot
Vill väg ägaren ha sin bom öppen kl11:24-12:48 torsdagar udda veckor jämna år får hen ha det utan att skylta om det och har rätt att stänga bommen utan att se om det är någon som kört in när den var öppen


Det finns ett eget ansvar för bilförare att veta sådant eller ta reda på det
Eftersom (väl?) allmänna eller enskilda vägar inte har någon skyltning som indikerar allmän/enskild väg är det ju omöjligt att veta om en väg som inte är skyltad "privat" är just privat. Man är hänvisad till att göra någon allmän bedömning av hela omgivningen "häck, bostadshus och garage i slutet av en 30 m lång asfaltsträcka" = förmodligen en privat uppfart till en vanlig villa. Men vägen i det här fallet var relativt stor, gick inte uppenbart in till någons privatbostad, låg relativt centralt (Huddinge är inte direkt glesbygd) osv.

Exakt hur ska man då veta?

551 Inlägg
9 augusti
Trådstartare
#17
Inget på den hemgjorda skylten sa fordonstrafik förbjuden, bara att det var hästväg mm.

* Voff voff *
10 397 Inlägg
9 augusti
#18
d-b skrev:
Exakt hur ska man då veta?
https://www.trafikverket.se/resa-och-tr … lda-vagar/

"Ta reda på om en väg är en allmän eller enskild väg
I den nationella vägdatabasen finns en karta över Sveriges vägnät. Här kan ni till exempel se om en väg är allmän eller enskild.

När kartan öppnats välj "Dataprodukter" under fliken start till vänster på sidan och välj sedan "Driftbidrag statlig". Enskilda vägar med statliga driftbidrag är grönmarkerade. Zooma i kartan till det område av intresse för att se de gröna linjerna."


http://www.nvdb.se/
Senast redigerat av Brådhis (9 augusti )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

828 Inlägg
9 augusti
#19
d-b skrev:
Inget på den hemgjorda skylten sa fordonstrafik förbjuden, bara att det var hästväg mm.
Det är väg ägaren som bestämmer hur skyltar ska se ut
En tum regel som är ganska enkel är att om skylten är obegriplig kör man inte in
Precis som man inte parkerar om man inte kan läsa skyltarna

3 350 Inlägg
9 augusti
#20
Förstår inte förvirringen. Tydligt en bom, ägaren har varit schysst att lägga upp skylt där till o med hästar är välkomna.

Ser jag en bom utan skyltar, även om den är tillfälligt öppen,så kör man inte in.
Är det suggor/stockar/stenar tillfälligt flyttat åtsidan, så kör man inte in.



Sök