3441
Sök

Snatta bilstereoström till Led diodremsa?

658 Inlägg
3 september 2010
Trådstartare
#1
Jag har en undran har en liten kort led diod remsa som jag tänkte montera i bilens prylfack så det lyser lite snyggt, istället för att dra massa kabel från tändningen eller så så kan jag tjyva lite ström via bilstereons strömkabel kanske? För hade vart kanon att den dioderna slås på då jag sätter igång stereon.
Senast redigerat av Fear38 (3 september 2010)


I got Dubs!
2 423 Inlägg
3 september 2010
#2
Eller så drar du det från cigg uttaget.


658 Inlägg
3 september 2010
Trådstartare
#3
aha det var ju en bra ide oxå, då går den på när jag sätter på tändningen eller hur?


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
3 september 2010
#4
Fear38 skrev:
aha det var ju en bra ide oxå, då går den på när jag sätter på tändningen eller hur?
jepp så vida din bil inte är sån som har el hela tiden till cigg utaget som vissa bilar har


658 Inlägg
3 september 2010
Trådstartare
#5
Mmm, kommer inte ihåg....  har ju en gammal 1990 års vectra  wink


I got Dubs!
2 423 Inlägg
3 september 2010
#6
Fear38 skrev:
Mmm, kommer inte ihåg....  har ju en gammal 1990 års vectra  wink
bara o testa, ta en mobilladare eller nåt annat så ser du


658 Inlägg
3 september 2010
Trådstartare
#7
Japp tackar nu vet jag,  bara o koppla dit går på tändningen.......  kanoners det!


by proxy
167 Inlägg
3 september 2010
#8
Eller tryck ner tändaren...

Dura lex, sed lex

37 Inlägg
8 september 2010
#9
Du kan inte koppla in en diod direkt till 12 volt för då går den sönder. Du måste ha ett motstånd också.
Fast det finns ju dioder som redan har motstånd, kanske sån du menar.

Volvo=Världens och landets vackraste objekt

Ford-människa
72 Inlägg
9 september 2010
#10
Jag brukar koppla på "remoten" bakom stereon, då lyser det när stereon är igång..  smile


I got Dubs!
2 423 Inlägg
9 september 2010
#11
xxBluexx skrev:
Du kan inte koppla in en diod direkt till 12 volt för då går den sönder. Du måste ha ett motstånd också.
Fast det finns ju dioder som redan har motstånd, kanske sån du menar.
Diodslingan är kopplad 3 i taget. därför måste man korta 3 åt gången om man vill ha den kortare.


Meldem
4 137 Inlägg
9 september 2010
#12
precis som XXblueXX skrev. Vet du vad du ska ha för motstånd osv? smile


658 Inlägg
10 september 2010
Trådstartare
#13
alltså detta är sån här diodslinga o jag har redan satt sånna på mina framlyktor och under dimljusen funkar kanonbra. Hade några spillbitar som jag har klippt av så därför tänkte jag sätta det i bilen. Men det var ju bra tanke på remoten på bilstereon för den använder jag ju inte just nu så.....


2 Inlägg
17 oktober 2010
#14
Det är redan inbyggt precis som Dubs skrev. Det ska inte behövas några motstånd för det där. Dom är uppdelade 3 och 3 och vid var 3e sitter ett motstånd för följande 3 dioder därför viktigt att man ser till att klippa på rätt ställe så motståndet följer med. Oftast brukar det vara på det viset rent utav i de flesta fall.



Sök