MilleN skrev:
jonesono skrev:
Frågan är ju om det är nödvändigt att ligga i 125km/h? Du försöker bara legitimera att man skall få köra så fort man själv vill på 90-vägar.. det verkar så på ditt argument. Nästa gång är inte min tur eftersom jag rättar mig efter skyltarna i de flesta fall (det är min strävan iaf). Det märks självklart på attityder till hastighetsregler hur folk kör/vill köra och jag anser att det borde vara bra mycket hårdare straff på grov fortkörning än vad det är idag. Bara för att vägen är ren den ena sekunden, betyder det inte att den är det i den andra... ganska grundläggande tankesätt utifrån vettigt trafiktänkande. Men som sagt, offensiv köring anses väl ballt för vissa.
Nej absolut inte så fort man vill, betänk att dagens hastighetsgränser på landsväg sattes när volvo 240 var en modern bil. Jämför den bromssträckan och väghållningen med en modern nutida bil! 125km/h på en 90-väg med fri sikt flera km framåt, inte ett träd så långt ögat kan nå osv osv. Inga problem över huvud taget!
Har du aldrig gjort en omkörning som överskridit laglig hastighet? Om du har gjort det kan du fan i att döma ut folk som råkat åka dit! Polisen kan lika gärna stå med lasern ute när du gör en omkörning och då är det du som skitit i det blå skåpet. Du har ingen aning om situationen när han åkte dit men ändå ska du kommentera att han i princip är dum i huvudet. Störtlöjligt.
edit: du skrev ditt senaste inlägg medans jag skrev mitt. Hur som helst är det lika olagligt att köra om i för hög hastighet som att ständigt köra för fort.
Ja visst, men nu pratar vi om själva attityden till hastigheter.. en sak att man gör en omkörning och polisen skulle råka stå där.. då är det ganska trist ja och ja jag har gjort omkörningar i högre hastighet än angivet. Men förstå att jag menar att det är skillnad på att fara omkring i 125 konstant på 90-väg, alltså att fortsätta att köra så fort därför att man anser att det passar en själv. Och jag gissar att han inte gjorde en omkörning i detta fallet, utan han körde helt enkelt omkring konstant i 125... jag dömer inte folk som gör omkörningar i högre hastighet än angivet, utan jag dömer dem som tror att de kan fara fram i den hastighet de själva vill.
Förstå vad jag menar med attityder till trafikvett och regler. Jag försöker inte dumförklara någon, det är inte min avsikt.
Litterarum radices amarae, fructus dulces.