3374
Sök

Volvo 740 tic b230et -87 elfel?

112 Inlägg
5 september 2010
Trådstartare
#1
hej har en 740 tic med b230et motorn. från början gick den klockrent i ca 10 minuter när den var kall och sedan börja den på tokrycka och sedan dö som om de vore soppa torsk, har en ställbar btr med klocka som visar att de finns soppa tryck o de gör de. nu till slut så startar den knappt alls, bara hoppar igång på 3cyl om ens de och misständer o lever fan, har mätt upp spridarna och kollat så dom sprutar soppa, tändstiften blir blöt och de är gnista på alla stift, bytt :tändspole, tändkablar,stift,fördelare, rotor, luft mängdmätare, båda svänghjuls givarna, kollat över hela elhärvar i motorutrymmet, säkringar o relän e kollad, ja säkert en massa mer men några tipps på nånting ja bör kolla som kanske är vanligt fel på dom?

tacksam för svar. MVH green


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
5 september 2010
#2
vad är det för BBTR och vad är den ställd på?spridare etc original?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

112 Inlägg
5 september 2010
Trådstartare
#3
NITROUS skrev:
vad är det för BBTR och vad är den ställd på?spridare etc original?

jadu.. linjär? som följer med laddtryck, original spridare, provade med original btr också, dragit ur kallstarts ventilen också.


112 Inlägg
5 september 2010
Trådstartare
#4
green1991 skrev:
NITROUS skrev:
vad är det för BBTR och vad är den ställd på?spridare etc original?

jadu.. linjär? som följer med laddtryck, original spridare, provade med original btr också, dragit ur kallstarts ventilen också.

ca 2,8 bar


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
5 september 2010
#5
den ska stå på 3 bar utan vakumslang. mätt tempgivaren?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

112 Inlägg
5 september 2010
Trådstartare
#6
NITROUS skrev:
den ska stå på 3 bar utan vakumslang. mätt tempgivaren?

ok men den gick ju innan på de trycket:S hade vakumslang på den då också? den som sitter på tryckröret eller vattentemp?


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
5 september 2010
#7
går gör den säkert även om du ställer den på 2.2 eller 4, varför använder du inte original? den funkar utmärkt.

vattentempgivaren till boxen.kolla också så alla tryckrör/slangar sitter där dom ska och inte har spruckit.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

112 Inlägg
6 september 2010
Trådstartare
#8
NITROUS skrev:
går gör den säkert även om du ställer den på 2.2 eller 4, varför använder du inte original? den funkar utmärkt.

vattentempgivaren till boxen.kolla också så alla tryckrör/slangar sitter där dom ska och inte har spruckit.

ok får väl försöka kolla upp det då, alla tryckrör o slangar sitter bra och inga sprickor, mellan turbo o lmm e bra också. för att ja ska upp med mycket ladd tills blocket dör.


326 Inlägg
7 september 2010
#9
ladda en bar med et så är de över sen smile de har jag gjort, kollat den där lilla dosan som sitter vid batterit mot skärmen? de är 5 kablar till den, en sån kabel gick av för mej och bilen gick skit då.


112 Inlägg
8 september 2010
Trådstartare
#10
grindborg1 skrev:
ladda en bar med et så är de över sen smile de har jag gjort, kollat den där lilla dosan som sitter vid batterit mot skärmen? de är 5 kablar till den, en sån kabel gick av för mej och bilen gick skit då.

ok jag laddar 1,1 och några kompisar ladda ca 1,5, höll inte länge men men. japp har plockat ur hela motorelhärvan o kollat över allt, den får för mkt soppa iaf, dränker stiften, går inte få btr,en o visa mer än 2bar på mätaren, den skickar antagligen på på tok för mkt soppa, går bara rent på fullgas, tror det är tempgivaren som kan va trasig, ska kolla de nån dag här. drog ur kontakten men de vart ingen skillnad.


326 Inlägg
8 september 2010
#11
du behöver inte va orolig, du får ändå byta motor snart så problemet löser sej då smile annars, byt btr


112 Inlägg
11 september 2010
Trådstartare
#12
grindborg1 skrev:
du behöver inte va orolig, du får ändå byta motor snart så problemet löser sej då smile annars, byt btr

ja men de kommer vara samma bekymmer då ju om ja bara ska byta block tongue o ja har bytt btr 2-3ggr.. den dränker stiftena med soppa och soppatrycks klockan vill inte visa mer än 2bar om ja kör båda pumparna direkt ström o när ja startar den o den går på de så sjunker de till ca 1,5bar..:S


112 Inlägg
11 september 2010
Trådstartare
#14
grindborg1 skrev:
byt den då? tongue

byta vad för nått?tongue btr?


456 Inlägg
11 september 2010
#16
När du skriver kontakten till tempgivaren i singular, vilken tempgivare menar du då? Sitter ju 3 st på en ET med motronic den under andra insugsröret är ju till tempgivaren sen sitter det en under treans insugsrör som är till sprutet sen sitter termotidgivaren längst bak på toppen under fjärde insugsröret som oxå har med sprutet att göra ( va länge sen så jag överlåter den exakta faktan till nån som har järnkoll)

Sen angående bränsletrycket så är ju antingen mätaren på BTr:en trasig eller så har du igensatta bränsleledningar eller kassa pumpar. För även om original spridarna står helöppna så ska du kunna få mer än 2 bars tryck i systemet..... (Been there done that med bränd databox......)

Vilket för mig direkt in på nästa tips: prövat med en annan databox? ifall det är den som sagt upp sig?

Och sist men inte minst, vet du att stiften funkar som dom ska? Dom brukar inte må så bra av att bada i bensin ( oxå been there done that  roll .....)

growing old is mandatory growing up is optional

112 Inlägg
12 september 2010
Trådstartare
#17
Oves_Bror skrev:
När du skriver kontakten till tempgivaren i singular, vilken tempgivare menar du då? Sitter ju 3 st på en ET med motronic den under andra insugsröret är ju till tempgivaren sen sitter det en under treans insugsrör som är till sprutet sen sitter termotidgivaren längst bak på toppen under fjärde insugsröret som oxå har med sprutet att göra ( va länge sen så jag överlåter den exakta faktan till nån som har järnkoll)

Sen angående bränsletrycket så är ju antingen mätaren på BTr:en trasig eller så har du igensatta bränsleledningar eller kassa pumpar. För även om original spridarna står helöppna så ska du kunna få mer än 2 bars tryck i systemet..... (Been there done that med bränd databox......)

Vilket för mig direkt in på nästa tips: prövat med en annan databox? ifall det är den som sagt upp sig?

Och sist men inte minst, vet du att stiften funkar som dom ska? Dom brukar inte må så bra av att bada i bensin ( oxå been there done that  roll .....)

jadu.. har dragit ur kontakten på den under 4,ans cylinder och den närmast 1,an cylinder och satt i sandra givare och eldat upp lite värme på dom, ingen skillnad...den som då sitter mittemellan dom 2 som ja kollat har ju en liknande kontakt som till spridarna va?

jo ja har ju gjort så att ja har kopplat om båda pumparna till lyset så de är lätt att få dom o starta o höra så att dom går, bytte bränsle filter nu ikväll o de gammla gick tungt o blåsa igenom, men de tar länge länge innan den når 3,0bars soppa tryck o när ja startar så går den bara på 4,a en stund sen 3 cyl o sen sjunker de till 1,5 -2,0 bar o dör, har tagit av returslangen o de kommer inte mkt bensin där, bara några droppar.. konstigt eftersom den blöter ner stiftena, dom är helt nya. ja har provat bytt data boxen och de svarta "slutsteget" som sitter i motorutrymmet.


456 Inlägg
12 september 2010
#18
Ja den mittre givaren har en sån "bosch" anslutning samma som spridarna. Kablarna till givarna under 3:an och 4:an behöver vara inkopplade för att sprutet ska funka som det ska.

Med dom symtomen som du beskriver så har du nåt fel i bränslesystemet.
Om du tar av bränsleslangen  på trycksidan på fuelrailen ( alltså den anslutningen som sitter vid torpedväggen vid fyrans insugsrör) Och stoppar ner den i en pet flaska och sen startar bränslepumparna
så ska det komma rejält med bensin
(snabb sökte lite med google och hittade en tråd där dom provkört lite pumpar och en original 740 fyller en 5 liters dunk på lite under 2 min......)
Så om det bara småspottar lite där så finns ju felet nånstans mellan pumpen i tanken och fuelrailen, kan ju va en dålig pump eller om det är tätt nånstans.
Kommer det däremot mycket bensin ur den slangen men att det bara droppar ur returen ja då ligger ju felet antingen i fuelrailen( om den är tät på nåt vis?) eller så är det BTR:en som inte funkar som den ska.

För när det funkar så är det ett rejält flöde i systemet!

growing old is mandatory growing up is optional

112 Inlägg
12 september 2010
Trådstartare
#19
Oves_Bror skrev:
Ja den mittre givaren har en sån "bosch" anslutning samma som spridarna. Kablarna till givarna under 3:an och 4:an behöver vara inkopplade för att sprutet ska funka som det ska.

Med dom symtomen som du beskriver så har du nåt fel i bränslesystemet.
Om du tar av bränsleslangen  på trycksidan på fuelrailen ( alltså den anslutningen som sitter vid torpedväggen vid fyrans insugsrör) Och stoppar ner den i en pet flaska och sen startar bränslepumparna
så ska det komma rejält med bensin
(snabb sökte lite med google och hittade en tråd där dom provkört lite pumpar och en original 740 fyller en 5 liters dunk på lite under 2 min......)
Så om det bara småspottar lite där så finns ju felet nånstans mellan pumpen i tanken och fuelrailen, kan ju va en dålig pump eller om det är tätt nånstans.
Kommer det däremot mycket bensin ur den slangen men att det bara droppar ur returen ja då ligger ju felet antingen i fuelrailen( om den är tät på nåt vis?) eller så är det BTR:en som inte funkar som den ska.

För när det funkar så är det ett rejält flöde i systemet!

jo precis men jag hade ju andra givare istoppade i kontakterna bara.

ja ska iväg o skruva nu, ska kolla hur mkt bensin den kan tänkas pumpa fram på ca 2min då så märker man ju om pumparna är kry då.


112 Inlägg
12 september 2010
Trådstartare
#20
green1991 skrev:
Oves_Bror skrev:
Ja den mittre givaren har en sån "bosch" anslutning samma som spridarna. Kablarna till givarna under 3:an och 4:an behöver vara inkopplade för att sprutet ska funka som det ska.

Med dom symtomen som du beskriver så har du nåt fel i bränslesystemet.
Om du tar av bränsleslangen  på trycksidan på fuelrailen ( alltså den anslutningen som sitter vid torpedväggen vid fyrans insugsrör) Och stoppar ner den i en pet flaska och sen startar bränslepumparna
så ska det komma rejält med bensin
(snabb sökte lite med google och hittade en tråd där dom provkört lite pumpar och en original 740 fyller en 5 liters dunk på lite under 2 min......)
Så om det bara småspottar lite där så finns ju felet nånstans mellan pumpen i tanken och fuelrailen, kan ju va en dålig pump eller om det är tätt nånstans.
Kommer det däremot mycket bensin ur den slangen men att det bara droppar ur returen ja då ligger ju felet antingen i fuelrailen( om den är tät på nåt vis?) eller så är det BTR:en som inte funkar som den ska.

För när det funkar så är det ett rejält flöde i systemet!

jo precis men jag hade ju andra givare istoppade i kontakterna bara.

ja ska iväg o skruva nu, ska kolla hur mkt bensin den kan tänkas pumpa fram på ca 2min då så märker man ju om pumparna är kry då.

tog loss slangen o den skickade bara soppa med jämna mellanrum, förpumpen pumpade bra och den under också så ja kopplade förbi filtret o då steg soppatrycket snabbt upp till 3,0bar. tyvär så vart de ju ingen skillnad alls på hur bilen går.. måste vara något med insprutningstiderna. tog bort givaren som sitter under 4,de insugsröret som de står : (-20'c 7,5sec)(4 87)(VDO made in germany)(35'c)(36/5/19 max 150'c)(12v 40w) som har 258 ohm i rumstemperatur.



Sök