Ska på ombesiktning imorn då jag fick en del fel sist på celican. bla hög hc o co! Jag har gjort vissa saker för att sänka värdena.... Har googlat mig fram till en del... Tror ni detta hjälper? 1: Bytt olja plus filter. 2: Nya tändstift. 3: Tätat en läcka i avgassystemet. 4: tankat ca 35-40% E85 o resten bensin.
Låter detta som en bra början? Tror ni jag löst problemet? Hjälper inte detta så får jag kanske byta kat o lambda....!?
Då är din bränsleblandning rätt. Byta olja kan gör underverk för bränslevärdena Är själv i samma sits med vinterbilen. Har bytt olja och ska byta grenrör och främre rör för att bli kvitt alla läckor. Sen tanka 20-30% etanol och köra bilen som ett svin precis innan besiktning så ska det gå OM inte katalysatorn är kass. Hade 0.7 i Co och 0.5 är gränsen så jag ligger ganska nära
så nu var besiktningen avklarad... Och bilen gick igenom :-) Riktigt gött! Nu var CO 0,2 HC 0,63 CO 2500 0,0 lambda 0,99 Innan var CO 0,5 HC 276 CO 2500 1,7 lambda 1.00
co:n e ju för att du hade lekage (stavning) på avgassystemet och hc får du nog ner genom en ordentlig service skulle jag tro och varmköra den ordentligt så att etanolen hinner blandas ordentligt osv innan du kommer till besningen