2981
Sök

Volvo 850 2.0T -95, Motorn hackar till/dör

Elektriker
160 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
#1
Tjena!

Har ett problem med T5:an, ibland vid lättare gaspådrag eller jämngas så dör bilen till under en sekund och motorlampan tänds till men sen går bilen som den ska igen. Får inte fram några felkoder då diagnostikenheten inte verkar fungera som den ska. Bilen är chippad med Autotech Steg 3 och laddar ca 1.3 bar.

Sen får jag även hänggas när jag frikopplar när bilen är kall, men dettta försvinner efter ungefär en minuts körning.

Någon som har en susning av vad som problemet kan vara?

Mjau säger kissen

723 Inlägg
9 september 2010
#2
jätte svårt att veta, mitt tips är att byta diagnos boxen och se om du kan få fram några felkoder annars får du lämna över den till någon kunnig som kan se över den.

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

Elektriker
160 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
#3
Den är redan byt, fick fram 4 felkoder då. ABS givare bak och kylfläkten. Fläkten är åtgärdad med en ny tempgivare.

Bilen går inte rent iheller utan pluddrar lite mellan 3000-4000 rpm? Kan det vara LMM jävlas eller något annat?

Mjau säger kissen

Elektriker
160 Inlägg
10 september 2010
Trådstartare
#4
Idag när det regnade ut gick bilen klockrent. HAr försökt läsa felkoder men ibland funkar inte diagnostikenheten.

Mjau säger kissen

723 Inlägg
10 september 2010
#5
testa ta ut kabeln från  lmmdå vet du om den är sönder..

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

Elektriker
160 Inlägg
10 september 2010
Trådstartare
#6
Glimbrink skrev:
testa ta ut kabeln från  lmmdå vet du om den är sönder..

Tror jag har hittat ett fel iaf. Fördelarlocket är lite sprucken i fästena så kan vara därför han "missar" när man laddar ungefär 1 bar. Får testa byta den och rotorn. smile

Mjau säger kissen

Tvivlare
2 266 Inlägg
10 september 2010
#7
sprucket lock kan bidra till att den går dåligt ja. testa också att ha diagnostikinstrumentet kopplat när du är ute och kör och se om den sätter nåt när lampan blinkar till. eller läs parametrarna under färd och se om där är nåt värde som verkar konstigt.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Elektriker
160 Inlägg
11 september 2010
Trådstartare
#8
Det är en 95:a, alltså inget diagnostikuttag...

Mjau säger kissen

Tvivlare
2 266 Inlägg
11 september 2010
#9
Campar skrev:
Det är en 95:a, alltså inget diagnostikuttag...

just fasen, du har de gamla systemet. nvm.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Elektriker
160 Inlägg
11 september 2010
Trådstartare
#10
Testade att koppla bort lmm. Ingen skillnad. Kan lambdan orsaka dessa fel? Det är precis som det är glappkontakt någon stans :S

Mjau säger kissen

Elektriker
160 Inlägg
12 september 2010
Trådstartare
#11
Idag dog bilen flera gånger när man släpper gasen. Inte så roligt när man ska svänga och servostyrningen helt plötsligt försvinner. Fick äntligen fram felkoder och nollade allihopa sedan körde jag en sväng och då gick bilen lite bättre kändes det som men den dog efter en stund igen. Kollade alla felkoder igen men fick 1-1-1 på alla socklar. Jag börjar bli desperat nu :S Bilen går också jväligt ryckigt imellan åt vid gaspådrag och lite ladd speciellt vid ett visst varv?

Mjau säger kissen

723 Inlägg
12 september 2010
#12
kolla om alla slangar är hela speciellt vid tomgångsregleraren...

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

Tvivlare
2 266 Inlägg
12 september 2010
#13
Glimbrink skrev:
kolla om alla slangar är hela speciellt vid tomgångsregleraren...

nu tändes de ett ljus i huvvet på mig med, hade en kompis med samma problem för ett par år sen på en 850 och de visade sig va en vacuumläcka.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Elektriker
160 Inlägg
12 september 2010
Trådstartare
#14
Då kollar jag slangar imorron! Låter som ett mkt troligt problem då alla slangar ser gamla och risiga ut smile
Senast redigerat av Campar (12 september 2010)

Mjau säger kissen

723 Inlägg
12 september 2010
#15
idag small två slangar på min bil varav en tjock från IC:n och en vid tomgångsregleraren...

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

Elektriker
160 Inlägg
13 september 2010
Trådstartare
#16
Alla tryckslangar är bytta till silikonslangar och han laddar som han ska smile Men den går ännu sämre idag, ingen ork alls.

Mjau säger kissen

Snål gnällspik
402 Inlägg
13 september 2010
#17
Campar skrev:
Testade att koppla bort lmm. Ingen skillnad. Kan lambdan orsaka dessa fel? Det är precis som det är glappkontakt någon stans :S

Om bilen inte går sämre när man kopplar bort LMM så brukar man väl anse att felet är i LMM'en ?  En frisk maskin går ju mycket sämre utan LMM.   Försök låna en LMM av någon och testa.  (Hantera den försiktigt, de är känsliga för stötar)
Senast redigerat av perzy (13 september 2010)

Volvo S80 2,9.

84 Inlägg
13 september 2010
#18
Precis som perzy säger så om det inte blir någon skillnad när du kopplar ur lmm så har du nog en trasig lmm smile testa åk till nån skrot så kanske du får testa en av dem på plats så slipper du köpa en ionödan om inte det skulle vara felet.

Elektriker
160 Inlägg
13 september 2010
Trådstartare
#19
Problemet löst ! big_smile Bytte fördelarlock och rotor och de gamla såg rent ut sagt förjävliga ut. PAssade även på att byta en massa torrspruckna slangar och nu går bilen problemfritt smile
Senast redigerat av Campar (13 september 2010)

Mjau säger kissen

Elektriker
160 Inlägg
14 september 2010
Trådstartare
#20
Nu får jag spel snart xD Bilen har gått klockrent tills idag då torkarna la av, men det visade att armen hade hoppat. Men efter jag fixat detta gick bilen skit dåligt igen och stannade flera gånger MEN bara när den är kall. När den kommer upp i arbetstemp går den felfritt ? :S Inga felkoder som sagt.
Senast redigerat av Campar (14 september 2010)

Mjau säger kissen


Sök