2637
Sök

Volvo 850 2.0T -95, Motorn hackar till/dör

Elektriker
160 Inlägg
16 september 2010
Trådstartare
#21
Bilen tvärdog idag och nu startar den inte. Kollade felkoder och fick fram 1-2-2 Motortemperaturgivarens period för lång på A7. Kolla med stroboskop och har ingen gnista ut. Vad fasen kan vara fel? Tilläggas bör att tempmätare inte verkar fungera längre.

Jag har bytt:
Tändstift
Fördelarlock och rotor
Tempgivare
Termostat
Bränslefilter

Någon som har en aning om vad det kan vara?

Mjau säger kissen

8 251 Inlägg
16 september 2010
#22
Får du ingen gnista så kan det ju vara kamaxelpositionsgivaren eller grundtändlägesgivare som gett upp. Får inte styrboxen signal från dem båda så görs inga startförsök, med andra ord så ger den varken gnista eller öppnar spridarna.

Kodem på tempgivaren betyder att om tempmätaren funkar så är det dags för en ny termostat, om mätaren inte funkar så är det dags för en ny givare.


Elektriker
160 Inlägg
16 september 2010
Trådstartare
#23
Marlboroman skrev:
Får du ingen gnista så kan det ju vara kamaxelpositionsgivaren eller grundtändlägesgivare som gett upp. Får inte styrboxen signal från dem båda så görs inga startförsök, med andra ord så ger den varken gnista eller öppnar spridarna.

Kodem på tempgivaren betyder att om tempmätaren funkar så är det dags för en ny termostat, om mätaren inte funkar så är det dags för en ny givare.

Okej, då får jag testa att byta dom. Kan dessa givare göra så att bilen går ojämnt och dör så fort man trycker in kopplingen?

Termostaten och givaren är bytta.

Mjau säger kissen

8 251 Inlägg
16 september 2010
#24
Campar skrev:
Okej, då får jag testa att byta dom. Kan dessa givare göra så att bilen går ojämnt och dör så fort man trycker in kopplingen?

Börjar dem ge upp och ge kass signal så kan det leda till dålig gång eller att debn lägger av helt.


Elektriker
160 Inlägg
16 september 2010
Trådstartare
#25
Marlboroman skrev:
Campar skrev:
Okej, då får jag testa att byta dom. Kan dessa givare göra så att bilen går ojämnt och dör så fort man trycker in kopplingen?

Börjar dem ge upp och ge kass signal så kan det leda till dålig gång eller att debn lägger av helt.

Sen har jag även hänggas när motorn är kall och motorn går betydligt sämre när den är kall. Givarna kostar ju en del, kan man mäta ut om dom e kassa på något sätt?

Mjau säger kissen

8 251 Inlägg
16 september 2010
#26
Campar skrev:
Sen har jag även hänggas när motorn är kall och motorn går betydligt sämre när den är kall. Givarna kostar ju en del, kan man mäta ut om dom e kassa på något sätt?

Då kan du ju börja med nåt ännu enklare. Ta loss tomgångsmotorn och rengör den invändigt och smörj upp den. Passa även på i sammam veva att göra rent gasspjället. Kan vara så enkelt att den går dåligt pga det. Ska man mäta upp givarna så lär man ha ocilloskop.


Elektriker
160 Inlägg
16 september 2010
Trådstartare
#27
Nu startade bilen igen. Funderar på glappkontakt, men var fan då? :S
Senast redigerat av Campar (16 september 2010)

Mjau säger kissen

Elektriker
160 Inlägg
20 september 2010
Trådstartare
#28
okej en liten update med nya symtom

Idag gick bilen bara på 4 cylindrar till man kom över 3000 varv ungefär. Och nu stannar endast bilen när den är riktigt varm alltså efter ungefär 2 mils körning och när den väl stannar är det tändningen som fattas. Har bytt tändstift, fördelarlock, rotor och tändspole. Börjar fundera på om det kan vara styrboxen då jag hade en saab 900 med liknande problem och då var styrboxen kass.

Mjau säger kissen

8 251 Inlägg
20 september 2010
#29
Dags att fundera på grundtändlägesgivare kanske?


Elektriker
160 Inlägg
20 september 2010
Trådstartare
#30
Marlboroman skrev:
Dags att fundera på grundtändlägesgivare kanske?

Vore kanske en idé roll Sitter denne på sprängkåpan vid svänghjulet?

Mjau säger kissen

8 251 Inlägg
20 september 2010
#31
Campar skrev:
Marlboroman skrev:
Dags att fundera på grundtändlägesgivare kanske?

Vore kanske en idé roll Sitter denne på sprängkåpan vid svänghjulet?

Ja.


Elektriker
160 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
#32
Så nu har jag bytt grundtändlägesgivaren och bränslereläet. Ingen skillnad.

Har en fråga, ska man ha bränsletryck i systemet direkt när man vrider om nycklen i läge II?
Senast redigerat av Campar (21 september 2010)

Mjau säger kissen

8 251 Inlägg
21 september 2010
#33
Campar skrev:
Har en fråga, ska man ha bränsletryck i systemet direkt när man vrider om nycklen i läge II?

Det ska börja byggas upp så fort pumpen får ström, men fullt tryck har man inte.


Elektriker
160 Inlägg
22 september 2010
Trådstartare
#34
Ska man ha något bränsletryck i denna nipplen när man har tändningen på? Har tryck där så fort man kör på startmotorn.

http://img836.imageshack.us/img836/6741/foto0334w.jpg

När bilen dog lät jag nycklen vara i läge II och så kollade jag om där var tryck vid nipplen men icke.
Senast redigerat av Campar (22 september 2010)

Mjau säger kissen

8 251 Inlägg
22 september 2010
#35
Med tändningen på så ska man ha tryck där.


Arg Snickare
875 Inlägg
22 september 2010
#36
har du kollat skicket på:

bränslepumpen
kamaxellägaesgivare
tändkablar

jag har en bränslepump till 2,3L t5 om du vill köpa billigt.

Elektriker
160 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
#37
Så nu är följande bytt men ingen skillnad:
Bränslepump
Bränslerelä
Impulsgivare/"hallgivare"
Stift
Bränslefilter
Rotor och fördelarlock
Tempgivare

Får väl ta och byta kamaxelpositionsgivaren...

Mjau säger kissen

Elektriker
160 Inlägg
9 oktober 2010
Trådstartare
#38
Så nu är följande bytt men ingen skillnad:
Bränslepump
Bränslerelä
Impulsgivare/"hallgivare"
Stift
Bränslefilter
Rotor och fördelarlock
Tempgivare
kamaxelpositionsgivaren


Nu har jag slut på ideér. Någon som har ett nytt förslag? Kan det vara chippet? jag kan byta till original igen.

Mjau säger kissen

74 Inlägg
9 oktober 2010
#39
det låter nästan som om chipet ger en massa konstiga fel eftersom det verkar flytta sig och att det är olika grejer som hela tiden lägger av. ta bort chipet!


Elektriker
160 Inlägg
9 oktober 2010
Trådstartare
#40
Så nu har jag original chippet i. Ingen skillnad... Bilen dör nästan alltid när jag kör upp för vår uppfart som är kullersten. Därför börjar jag fundera på glappkontakt någonstans, men var ska jag börja leta?

Mjau säger kissen


Sök