2573
Sök

Oljud under bilen volvo 740

Bilburen slusk
15 Inlägg
16 september 2010
Trådstartare
har en volvo 740 som det kommer oljud någonstans under bilen det är när bilen är i rullning och det är inget hjullager eller bakaxel. i kupén låter det som det kommer upp ur växelspakshålet det är inget tjutande ljud eller vinande som det brukar vara från växellådan om den är dålig det är ett dovare ljud som skorrar lite som slutar när bilen står still och det låter även om man rullar på friläge.

tacksam för svar.

Mvh Marcus

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
16 september 2010
bromsarna?
annars kan det vara stödlagret till kardanen

98 Inlägg
16 september 2010
Stöd lagret tro ja mer på big_smile

Hissa upp bilen och känn på kardanen om den rör sig något vid stöd lagret.
Annars hissar du upp den och drar igång tröskan och lyssnar under varifrån det kommer big_smile

Dästo mer dästo bättre

98 Inlägg
17 september 2010
om det är utrampningslagret så brukar det låta när man står still och brukar sluta när man kopplar.
Jag tror att det kan vara stödlagret

Dästo mer dästo bättre

Bilburen slusk
15 Inlägg
17 september 2010
Trådstartare
Björk is the shit smile

98 Inlägg
17 september 2010
Stolleen skrev:
Björk is the shit smile

Njaa det vet ja inte big_smile

Dästo mer dästo bättre

282 Inlägg
17 september 2010
Bjorkracing skrev:
om det är utrampningslagret så brukar det låta när man står still och brukar sluta när man kopplar.

Är det inte så att urtrampningslagret tar vid när man trycker ner kopplingen? Om lådan är tyst när kopplingen är uppe och börjar sedan låta när man trycker ner kopplingen, då är det urtrampningslagret. Annars är det något lager i växellådan som låter. Har haft båda problemen ganska nyligen.
Senast redigerat av Memoria (17 september 2010)

98 Inlägg
17 september 2010
Memoria skrev:
Bjorkracing skrev:

Är det inte så att urtrampningslagret tar vid när man trycker ner kopplingen? Om lådan är tyst när kopplingen är uppe och börjar sedan låta när man trycker ner kopplingen, då är det urtrampningslagret. Annars är det något lager i växellådan som låter. Har haft båda problemen ganska nyligen.

Stämmer bra det! Men fråga mig inte varför men så var det på min och när ja bytte urtrampningslagret
så sluta det.

Dästo mer dästo bättre

282 Inlägg
17 september 2010
Okej, för mig var det så att det lät från växellådan när jag tryckte ner kopplingen och det slutade med att det var nästan omöjligt att få i en växel och det var för att urtrampningslagret var kasst. Nu har jag däremot motsatsen, när kopplingen är uppsläppt så låter växellådan och när jag trycker ner så är den tyst.. smile

Bilburen slusk
15 Inlägg
17 september 2010
Trådstartare
För mig låter den oavsett om jag har koppling uppe eller nere och det slutar när bilen står stilla.

Björk: Pallade upp bilen igår och drog igång och dyngde i växel, då lät det ingenting alls, då låter det ju inget utan belastning, men med belastning låter det tills bilen slutar rulla :p

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
17 september 2010
då borde det ha med hjulen att göra.. typ ett hjullager

4 Inlägg
17 september 2010
det borde ju höras utanför bilen och det gör inte detta ljud // stolleen

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
17 september 2010
men jag är ändå säker på att det är stödlagret.. kardanen ändrar ju position när bilen är upphissad jämfört med när den står på marken.

4 Inlägg
17 september 2010
Det är sant, ska kolla så fort jag är i garaget nästa gång / stollen

Bilburen slusk
15 Inlägg
20 september 2010
Trådstartare
Kan här nu meddela att bävern som satt och gnagde på kardan är väck och har ersätts med ett nytt stödlager, tack för tipsen smile

98 Inlägg
21 september 2010
On!! big_smile

Dästo mer dästo bättre

Bilburen slusk
15 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
Funkar jävel! big_smile
Bara ut å straffa!!!

738 Inlägg
22 november 2010
Stolleen skrev:
Funkar jävel! big_smile
Bara ut å straffa!!!

Har samma problem med min vinterbil efter allt sladdande när snön kom tongue
Var hittade du ett nytt stödlager? Biltema?

Sök