3007
Sök

Spännrullen gick av.

146 Inlägg
17 september 2010
Trådstartare
Tjena
Va ute och körde idag när bilen la av och det rasslade till som fan under huven sad
Farsan bogserade hem mig o vi öppnade huven och tog bort kåpan till Kamremmen och då ramlade spännrullen ut. Det jag undrar är vad en ny sån kostar eller om det bara är att gänga ut bulten och sätta dit en ny bult? Känner en mekaniker så priset för jobbet diskuterar vi roll
Senast redigerat av kalmardezze (1 oktober 2010)

KÄlma

261 Inlägg
17 september 2010
med drivremmen menar du remmen som driver generator m.m ?

bilmekaniker
25 Inlägg
17 september 2010
ser ut att vara spännrullen till kamremmen, då har det förmodligen hent tråkiga saker med motorn hmm kolvarna kan ha krockat med ventilerna, vet inte hur det är med just dessa motorerna men kolla det innan du köper några delar

146 Inlägg
17 september 2010
Trådstartare
ah till kammremmen menade jag :$ Farsan testade att starta bilen innan vi visste vad det var och motorn verkade gå runt iaf.. imorn blir det att bogsera bilen till verkstaden.

KÄlma

261 Inlägg
17 september 2010
jo motorn brukar gå runt trots att kamremmen inte driver allt... går bara tungt när kolvarna möter ventilerna men när det väl är klart går den runt utan problem

146 Inlägg
17 september 2010
Trådstartare
Får hoppas att det bara är rullen då. vill inte ha någon dyr historia här sad

KÄlma

337 Inlägg
18 september 2010
det finns fall som när tex kamremmen har gått av så har motorn klarat sig utan några skador så du får väl hoppas på det. dock så skriver du att "det rasslade som fan i motorn och bilen la av" så skulle jag nog inte betta en hundring på att det gick smärtfritt..... men som sagt en rulle kostar inte många kronor. häng dit den och sätt tillbaka kamremmen så är det bara vrida på nyckeln. men stäng huven så det inte flyger delar och va beredd på att vrida av motorn igen... återkom gärna och skriv hur det gick.

146 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
Mitsuhini skrev:
det finns fall som när tex kamremmen har gått av så har motorn klarat sig utan några skador så du får väl hoppas på det. dock så skriver du att "det rasslade som fan i motorn och bilen la av" så skulle jag nog inte betta en hundring på att det gick smärtfritt..... men som sagt en rulle kostar inte många kronor. häng dit den och sätt tillbaka kamremmen så är det bara vrida på nyckeln. men stäng huven så det inte flyger delar och va beredd på att vrida av motorn igen... återkom gärna och skriv hur det gick.

Jag tror det var spännrullen som åkte omkring vid kamremmen och "dreven" där i som gjorde att det rasslade. Får reda på hur motorn mår om några dagar. Blir att ta farsans 850 i någon vecka nu ^^,
Senast redigerat av kalmardezze (19 september 2010)

KÄlma

1 534 Inlägg
19 september 2010
hände samma sak på min bmw wink fast den gick inte helt av utan den vek sej lite
hittade bitar av topplocket och ventilen i oljetråget roll

146 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
Iam2fast4U skrev:
hände samma sak på min bmw wink fast den gick inte helt av utan den vek sej lite

det lät inte kul sad hoppas inget mer gick sönder för mig. Bytte ju spännrulle o allt sånt när jag servade den i våras. Kanske va ngt fabrikationsfel.. roll

KÄlma

1 534 Inlägg
19 september 2010
kalmardezze skrev:
Iam2fast4U skrev:

det lät inte kul sad hoppas inget mer gick sönder för mig. Bytte ju spännrulle o allt sånt när jag servade den i våras. Kanske va ngt fabrikationsfel.. roll

du kan alltid hoppas, men ventilerna lär ha slagit i kolvarna

65 Inlägg
19 september 2010
tror nog det också ventilerna har nog tagit stryk blir till att öppna upp och kolla hoppas du har tur så att inte alla blev krökta samt att styrningarna höll. skriv sen hur det gick wink

146 Inlägg
25 september 2010
Trådstartare
10 ventiler hade krockat med kolvarna sad blir att köpa en begagnad topp sedan kanske plana den med. inte alls kul. Funderar på att ställa av bilen under vintern och börja med något projekt med den nu. får se hur det blir.

KÄlma

Japan Quality
670 Inlägg
25 september 2010
Se upp så det inte blir ventilsallad.

P.Sköld
Honda il potere dei sogni

Försöker iaf
1 998 Inlägg
25 september 2010
Powerman skrev:

Är väl de som har hänt...

Klarade sig kolvarna bra? Ibland kan ju även dem ta skada

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

146 Inlägg
25 september 2010
Trådstartare
Boostrider skrev:
Powerman skrev:

Är väl de som har hänt...

Klarade sig kolvarna bra? Ibland kan ju även dem ta skada

Kolvarna hände det absolut ingenting med. Får hoppas att en topp till en Peugeot 306 GTi inte är så svår att få tag i.

KÄlma

519 Inlägg
26 september 2010
kalmardezze skrev:
Iam2fast4U skrev:

Tror mer på att du dragit åt skruven för hårt så därför den har gått av nu.

146 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
mtudiesel skrev:
kalmardezze skrev:
Iam2fast4U skrev:

kan det vara så tror du? isf är det ju fan peugeots fel mad denna gången lämnade jag den till en jag litar på iaf roll

KÄlma

Allmänt efterbliven
542 Inlägg
27 september 2010
kalmardezze skrev:
mtudiesel skrev:
kalmardezze skrev:

kan det vara så tror du? isf är det ju fan peugeots fel mad denna gången lämnade jag den till en jag litar på iaf roll

Exakt hur är det peugeots fel om du drar skruven för hårt? smile
Senast redigerat av DrKamikaze (27 september 2010)

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

146 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
DrKamikaze skrev:
kalmardezze skrev:
mtudiesel skrev:

Exakt hur är det peugeots fel om du drar skruven för hårt? smile

därför det va peugeot som bytte spännrullen och allt. har inte skruvat ngt i motorn eftersom jag inte kan så mkt om motorer än tongue

KÄlma

Sök