2638
Sök

Spännrullen gick av.

65 Inlägg
27 september 2010
#21
kalmardezze skrev:
DrKamikaze skrev:
kalmardezze skrev:

kan det vara så tror du? isf är det ju fan peugeots fel mad denna gången lämnade jag den till en jag litar på iaf roll

Exakt hur är det peugeots fel om du drar skruven för hårt? smile

därför det va peugeot som bytte spännrullen och allt. har inte skruvat ngt i motorn eftersom jag inte kan så mkt om motorer än tongue

Är du då säker på att dom bytte ut den och inte bara putsade upp den gamla tongue


Tekniker
345 Inlägg
28 september 2010
#22
Om dom nydligen bytt kamrem så ska du snacka med dom, då har dom dragit år för hårt..

Det man inte dör av gör ont.

146 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
#23
Bullen1 skrev:
Om dom nydligen bytt kamrem så ska du snacka med dom, då har dom dragit år för hårt..

dom bytte den i april någon gång smile får reda på imorn när bilen blir klar med..

KÄlma

Oturen själv
593 Inlägg
29 september 2010
#24
Då ska ju dom stå för reparationen.

Brum

Tekniker
345 Inlägg
29 september 2010
#25
kalmardezze skrev:
Bullen1 skrev:
Om dom nydligen bytt kamrem så ska du snacka med dom, då har dom dragit år för hårt..

dom bytte den i april någon gång smile får reda på imorn när bilen blir klar med..

det är ju bara 5månader sen, byte dom ens ut spännrullen, om dom gjorde det så drog dom säkert för hård, i regel aldrig över 30nm, drar man för hand hamnar man lätt över 60nm.

Det man inte dör av gör ont.

Rally Mupp
300 Inlägg
29 september 2010
#26
Det ska fan Peugeot stå för! Annars försvinner ju vitsen med att lämna in bilen till märkesverkstad, då kan man ju anlita vilken svartpulare som helst annars.

Dubbla Webrar är ljuv musik i mina öron!!
Projekttråd! http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 69&p=1

519 Inlägg
30 september 2010
#27
kalmardezze skrev:
Bullen1 skrev:
Om dom nydligen bytt kamrem så ska du snacka med dom, då har dom dragit år för hårt..

dom bytte den i april någon gång smile får reda på imorn när bilen blir klar med..

Hur gick det??

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
30 september 2010
#28
REKLAMATION! om du har kvitto på jobbet.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

146 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
#29
mtudiesel skrev:
kalmardezze skrev:
Bullen1 skrev:
Om dom nydligen bytt kamrem så ska du snacka med dom, då har dom dragit år för hårt..

dom bytte den i april någon gång smile får reda på imorn när bilen blir klar med..

Hur gick det??

Dom sa att dom inte har något med felet att göra sad ska in imorn med farsan och snacka.. Blir nog till att sälja bilen som den står nu. Orkar inte med detta. Får nog ta över farsans 850 ist.

KÄlma

Tekniker
345 Inlägg
30 september 2010
#30
Skitsnack, klart det hade, dom vill bara inte stå för kostnaden, man har 1års garanti på delarna + så gjorde dom jobbet.

Det man inte dör av gör ont.

146 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
#31
Bullen1 skrev:
Skitsnack, klart det hade, dom vill bara inte stå för kostnaden, man har 1års garanti på delarna + så gjorde dom jobbet.

okej smile då är det bara att komma rak i ryggen big_smile

KÄlma

Tekniker
345 Inlägg
30 september 2010
#32
Ni får säga som det är, en bult till en ny spännrulle går inte bara av, om man drar den för hårt uppstår materialutmattnng och brister tillslut.

Om dom står på sig att dom drog med rätt moment som dom givetvis kommer göra för dom vill inte står för kostnaden, då är materialet i sig defekt och var det vid tillvärkningen. då är det reserdels reklamation.
Ja hoppas det finns dokumenterat i service boken och eller att ni har kvitto på jobbet.

En spännrulle är gjord för o hålla hela intervallen, vet inte exakt vad bytet med kamrem är på din bil men det brukar ligga runt 12000mil eller 6år alt 8år. 

Ibland går spännrullen eller ett löphjul sönder tidigare, bytes intervallen är bara en rekomendation.

Men stå på er, ni har rätt.
Senast redigerat av Bullen1 (30 september 2010)

Det man inte dör av gör ont.

146 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
#33
Bullen1 skrev:
Ni får säga som det är, en bult till en ny spännrulle går inte bara av, om man drar den för hårt uppstår materialutmattnng och brister tillslut.

Om dom står på sig att dom drog med rätt moment som dom givetvis kommer göra för dom vill inte står för kostnaden, då är materialet i sig defekt och var det vid tillvärkningen. då är det reserdels reklamation.
Ja hoppas det finns dokumenterat i service boken och eller att ni har kvitto på jobbet.

En spännrulle är gjord för o hålla hela intervallen, vet inte exakt vad bytet med kamrem är på en opel men det brukar ligga runt 12000mil eller 6år alt 8år. 

Ibland går spännrullen eller ett löphjul sönder tidigare, bytes intervallen är bara en rekomendation.

Men stå på er, ni har rätt.

okej tack big_smile men den kan väl inte gå sönder om man varvat för mkt? varvat 6-7k någon gång. men när rullen gick sönder låg jag på 2,5-3k hmm

KÄlma

1 482 Inlägg
30 september 2010
#34
Du har varvstopp på bilen av en orsak, för att inte skada motorn.

BLT Service
Theracords Music Label

Tekniker
345 Inlägg
30 september 2010
#35
nej nej nej, rullarna klarar ännu mer. är allt nytt och draget med rätt moment ska det hålla i åratals även om den är chippad.

Tänk hur många motorer som skulle rasa om dom bara klarar 6-7k,  Varendaste ungdom som har bil hade haft en rasad motor, alla mina motorer hade rasat,till och med min farsas motor hade rasat tongue
det skulle stå högar med bilar ute hahaha.

Det är samma sak när man byter topp och ska dra spännbulten, dom allra flesta ska dras med ett specielt moment,samma sak med överliggarna till kamaxeln m.m m.m, drar du för hårt kan bulten gå av eller gängorna gå sönder, lika så för lite så släpper dom.

Alla fabrikat har en rekomendation med moment, igentligen varenda bult på hela bilen har en rekomendation, men dom flesta är inte SÅ viktiga. förutom i växellådan, hjulager är relativt viktigt, o specielt i motorn och löphjul. även hjulbult ska dras med moment.

Förr i tiden drog ja alla bult för hand, ungefär som om ja hade momentnyckeln i armbågen, tills vi hade en olycka, inte pga av mig utan en annan, bulten till spännare gick av på en diesel taxi, det gick på många tusen.. sen dess har ja alltid varit noggran
Senast redigerat av Bullen1 (30 september 2010)

Det man inte dör av gör ont.

146 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
#36
Bullen1 skrev:
nej nej nej, rullarna klarar ännu mer. är allt nytt och draget med rätt moment ska det hålla i åratals även om den är chippad.

Tänk hur många motorer som skulle rasa om dom bara klarar 6-7k,  Varendaste ungdom som har bil hade haft en rasad motor, alla mina motorer hade rasat,till och med min farsas motor hade rasat tongue
det skulle stå högar med bilar ute hahaha.

Det är samma sak när man byter topp och ska dra spännbulten, dom allra flesta ska dras med ett specielt moment,samma sak med överliggarna till kamaxeln m.m m.m, drar du för hårt kan bulten gå av eller gängorna gå sönder, lika så för lite så släpper dom.

Alla fabrikat har en rekomendation med moment, igentligen varenda bult på hela bilen har en rekomendation, men dom flesta är inte SÅ viktiga. förutom i växellådan, hjulager är relativt viktigt, o specielt i motorn och löphjul. även hjulbult ska dras med moment.

okej det var bra att läsa smile han jag lämnat bilen hos nu har sökt och det finns inte en enda GTI topp i hela sverige sad Får beställa från utlandet och det lär gå på en hel del.. Vad är billigast. Byta ventilerna eller begagnad topp?

KÄlma

Tekniker
345 Inlägg
30 september 2010
#37
Ventiler lär nog kosta ett par hundra styck + då ventiltätningar.

Vet inte hur många du har, vad är det för motor?

Det man inte dör av gör ont.

Tekniker
345 Inlägg
30 september 2010
#38
Ja titta på bilden, kan tänka mig att det är en 16v, 2insug och 2avgas på varje cylinder.
Om alla är krökta så blir det 16st runt 200:- st + tätningar ca 3500:- + topplockspackning och sträckbult, ev blana toppen men det ser ni om den är helt jämn.
Hamnar uppått 5000:- om ni renoverar.
+ såklart spännrullen som kostar några hundra.

Ungefär vad ja kan tänka mig att en begagnad topp kostar, beror såklart på vart ni köper den.

Just ja, sen måste ni se hur toppen ser ut, så den inte har fått någon spricka, inte så vanligt men det har hänt.
Senast redigerat av Bullen1 (30 september 2010)

Det man inte dör av gör ont.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
1 oktober 2010
#39
kalmardezze skrev:
Bullen1 skrev:
nej nej nej, rullarna klarar ännu mer. är allt nytt och draget med rätt moment ska det hålla i åratals även om den är chippad.

Tänk hur många motorer som skulle rasa om dom bara klarar 6-7k,  Varendaste ungdom som har bil hade haft en rasad motor, alla mina motorer hade rasat,till och med min farsas motor hade rasat tongue
det skulle stå högar med bilar ute hahaha.

Det är samma sak när man byter topp och ska dra spännbulten, dom allra flesta ska dras med ett specielt moment,samma sak med överliggarna till kamaxeln m.m m.m, drar du för hårt kan bulten gå av eller gängorna gå sönder, lika så för lite så släpper dom.

Alla fabrikat har en rekomendation med moment, igentligen varenda bult på hela bilen har en rekomendation, men dom flesta är inte SÅ viktiga. förutom i växellådan, hjulager är relativt viktigt, o specielt i motorn och löphjul. även hjulbult ska dras med moment.

okej det var bra att läsa smile han jag lämnat bilen hos nu har sökt och det finns inte en enda GTI topp i hela sverige sad Får beställa från utlandet och det lär gå på en hel del.. Vad är billigast. Byta ventilerna eller begagnad topp?

Har väl ingen betydelse vad det kostar? Verkstan får ju ta kostnaden.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

5 198 Inlägg
1 oktober 2010
#40
Verstan som gjorde service måste ha bilen dit om dom ska ta kostnaden,tror inte dom godtar att en annan verkstad meckar med bilen. Ger dom inte med sej så rådgör med kommunens konsumentvägledning, där får du klara direktiv vad som gäller.


Sök