nej nej nej, rullarna klarar ännu mer. är allt nytt och draget med rätt moment ska det hålla i åratals även om den är chippad.
Tänk hur många motorer som skulle rasa om dom bara klarar 6-7k, Varendaste ungdom som har bil hade haft en rasad motor, alla mina motorer hade rasat,till och med min farsas motor hade rasat
det skulle stå högar med bilar ute hahaha.
Det är samma sak när man byter topp och ska dra spännbulten, dom allra flesta ska dras med ett specielt moment,samma sak med överliggarna till kamaxeln m.m m.m, drar du för hårt kan bulten gå av eller gängorna gå sönder, lika så för lite så släpper dom.
Alla fabrikat har en rekomendation med moment, igentligen varenda bult på hela bilen har en rekomendation, men dom flesta är inte SÅ viktiga. förutom i växellådan, hjulager är relativt viktigt, o specielt i motorn och löphjul. även hjulbult ska dras med moment.
Förr i tiden drog ja alla bult för hand, ungefär som om ja hade momentnyckeln i armbågen, tills vi hade en olycka, inte pga av mig utan en annan, bulten till spännare gick av på en diesel taxi, det gick på många tusen.. sen dess har ja alltid varit noggran