4105
Sök

e30 325 turbo -85 "Helknas busbil"

534 Inlägg
6 mars 2011
Trådstartare
#61
vitto skrev:
Ser bra ut! big_smile

Tackar smile

I do whatever the voices in my head tell me to do!

534 Inlägg
7 mars 2011
Trådstartare
#62
Idag fyllde jag på min beställning hos Millway lite grann smile

Ställbara H&R krängningshämmare fram och bak.
22mm fram och 18 mm bak.

http://i56.tinypic.com/b6c7qc.jpg

Till det måste man ju ha sjusterbara krängningshämmarstag också smile

http://i54.tinypic.com/15hmtld.jpg

Stay tuned.

I do whatever the voices in my head tell me to do!

1 801 Inlägg
7 mars 2011
#63
Blir nog skithäftigt det här! smile Tummen upp!


534 Inlägg
7 mars 2011
Trådstartare
#64
BlauMes skrev:
Blir nog skithäftigt det här! smile Tummen upp!

Tackar smile

I do whatever the voices in my head tell me to do!

534 Inlägg
21 mars 2011
Trådstartare
#65
Jajamänsan smile
Då var det paket dags big_smile

http://i51.tinypic.com/2i0t4xj.jpg
Vad tror ni att det kan vara?




http://i54.tinypic.com/21bktc0.jpg
Krängninshämmare fram & bak - Check
Sjusterbara krängninshämmarstag - Check
Silentblocks bussningar - Check
Excentriska länkarmsbussningar - Check
Förstärkningsplattor till fjäderbenstornen fram - Check
Faktura - Check

Nu är det bara coiloversbenen fram kvar att hämta ut smile

Har även donat lite med framvagnen.

http://i54.tinypic.com/aoba77.jpg

Tryckt ut bussningar, spindel leder och hjul lager.
SATAN vad det sitter vill jag lova. Var tvungen att trycka ut det mesta i en kantpress på polarens plåtslageri. H*lvete vad det small i verkstaden när skiten ploppa ut.

Har även rensat benen från tallrikarna för orginal fjädrar och kapat bort allt onödigt skit smile
Nu ska det bara komma från blästring så kan det också lämnas in på pulverlack så småningom smile

http://i51.tinypic.com/16icq6s.jpg

http://i53.tinypic.com/9s8fpc.jpg

Stay tuned.
Senast redigerat av Helknas (21 mars 2011)

I do whatever the voices in my head tell me to do!

-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
21 mars 2011
#66
Jäkligt intressant tråd och bygget blir skitfint och seriöst gjort. Fortsätter följa bygget!

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

74 Inlägg
21 mars 2011
#67
Blir riktigt bra det där! De där krängarna kommer göra stor skillnad på banan sen.
Kul att se när någon gör ett ordentligt seriöst arbete! Keep up the good work!

Skam den som ger sig!

534 Inlägg
21 mars 2011
Trådstartare
#68
eastmotorsport skrev:
Jäkligt intressant tråd och bygget blir skitfint och seriöst gjort. Fortsätter följa bygget!

Tackar så mycke smile

I do whatever the voices in my head tell me to do!

534 Inlägg
21 mars 2011
Trådstartare
#69
aerojonas skrev:
Blir riktigt bra det där! De där krängarna kommer göra stor skillnad på banan sen.
Kul att se när någon gör ett ordentligt seriöst arbete! Keep up the good work!

Tackar. Ja det hoppas jag smile Blir riktigt fundersam om väghållningen inte är bra tongue

I do whatever the voices in my head tell me to do!

534 Inlägg
26 mars 2011
Trådstartare
#70
Hehe. Har kommit på att jag har gjort bort mig lite grann.
Har ju köpt krängare som ni säkert har sätt. Här om natten slog tanken mig att jag har ju fan ingen stans att fästa krängningshämmarstagen. Jag har ju för bövullen byggt om bärarmarna hmm J*vla skit! tongue

Som tur är har jag inte lämnat in bärarmarna på lacken ennu och bakvagnsbryggan var jag ju tvungen att hämta innan den blev lackad. Jag lär ju provmontera bakvagnen samt krängarna så jag kan måtta ut var någonstans på bärarmen stagen ska fästas.. Tur i oturen endå. Men det är väll sådant som händer big_smile

Mer om detta lär ni få se mer utav.. Hehe smile

I do whatever the voices in my head tell me to do!

3 Inlägg
26 april 2011
#71
Jävligt häftigt och dyrt projekt kan jag tänka mig, vore kul om du skriver tot. kostnad på projektet och antal timmar efter varje stor uppdatering, så man själv kan uppskatta lite, samt att det är nog roligt för dig o prata om på bilträffarna i framtiden wink

en fråga: dom här avesta breddningarna, är det något man själv går lös o gör eller finns färdiga plåtar o köpa?

sen dom här E30 främre bärarms bussning, den som litter längst bak med "hållare" går och köpa nästan billigare orginal M3 e30 excentrisk bussning på bmw smile

ska själv sätta igång med E30 driftning projekt, men min budget håller nog inte samma mått som ditt projekt, skitkul att du skriver allt så man får lite tanke och idér,

mvh
Rickard

534 Inlägg
26 april 2011
Trådstartare
#72
Deekay1337 skrev:
Jävligt häftigt och dyrt projekt kan jag tänka mig, vore kul om du skriver tot. kostnad på projektet och antal timmar efter varje stor uppdatering, så man själv kan uppskatta lite, samt att det är nog roligt för dig o prata om på bilträffarna i framtiden wink

en fråga: dom här avesta breddningarna, är det något man själv går lös o gör eller finns färdiga plåtar o köpa?

sen dom här E30 främre bärarms bussning, den som litter längst bak med "hållare" går och köpa nästan billigare orginal M3 e30 excentrisk bussning på bmw smile

ska själv sätta igång med E30 driftning projekt, men min budget håller nog inte samma mått som ditt projekt, skitkul att du skriver allt så man får lite tanke och idér,

mvh
Rickard

Kul att du gillar det smile
Ja a du. Allt började med att jag skulle byta toppen efter att den rasat. Men det spårade ju ur hmm Nu är det andra sommaren i rad jag skruvar med bilen.

Satt här om dagen och räknade lite på vad fram och bakvagn har kostat nu när det nästan är klart.
I stora drag är det omkring 70-80 tusen hmm Då är det alltså med bussningar, DTM kitt, svikstål axlar, en vettig klump, blästring av allt, pulverlack av allt, coilisar runt om, frambromsar och krängare fram & bak.
Läskigt när man tänker på det men FAN om jag inte har bra väghållning. big_smile

Avesta breddningen gör man själv. Vet inte om det finns att köpa någon färdig gjuten plast skärm kanske men jag har aldrig läst om det.
Det man får göra är att kapa upp hela hjulhuset från fram till bak.
Därefter kapar du från hjulhusets framsida hela vägen fram till dörren under i tröskeln.
Förstår du hur jag menar?
Du måste också göra samma sak bakom hjulhuset enda bak till bakljuset ungefär.

Alltså så lägger du ett snitt från fram dörren (Om du har 2 dörrars) hela vägen bak till bakljuset UNDER i tröskeln.
Då får du ju en lös skärm om du förstår vad jag menar, den går ju nu att töja ut.
Sen beror det på hur mycke du vill bredda.
Jag breddade 6 cm ungefär vilket gjorde att jag var tvungen att kapa upp ett snitt precis bakom fram dörren där den slutar enda upp till dörrhandtaget ungefär.
Och samma sak i bak. Kapade upp ett snitt precis framför bakljuset hela vägen upp till "listen" som är där.
Då kunde jag verkligen töja ut skärmen dit jag ville ha den. Sen var det bara att svettsa ihop allting med ny plåt.

Alltså 6 cm bredare i hjulhuset sen är det från 6 cm ner till 0 cm hela vägen fram till framdörren och samma sak bakåt. Så från hjulhuset blir det som pizzabitar framåt och respektive bakåt.
Svårt att förklara men hoppas du förstog smile

Mvh

I do whatever the voices in my head tell me to do!

3 Inlägg
26 april 2011
#73
Helknas skrev:
Deekay1337 skrev:
Jävligt häftigt och dyrt projekt kan jag tänka mig, vore kul om du skriver tot. kostnad på projektet och antal timmar efter varje stor uppdatering, så man själv kan uppskatta lite, samt att det är nog roligt för dig o prata om på bilträffarna i framtiden wink

en fråga: dom här avesta breddningarna, är det något man själv går lös o gör eller finns färdiga plåtar o köpa?

sen dom här E30 främre bärarms bussning, den som litter längst bak med "hållare" går och köpa nästan billigare orginal M3 e30 excentrisk bussning på bmw smile

ska själv sätta igång med E30 driftning projekt, men min budget håller nog inte samma mått som ditt projekt, skitkul att du skriver allt så man får lite tanke och idér,

mvh
Rickard

Kul att du gillar det smile
Ja a du. Allt började med att jag skulle byta toppen efter att den rasat. Men det spårade ju ur hmm Nu är det andra sommaren i rad jag skruvar med bilen.

Satt här om dagen och räknade lite på vad fram och bakvagn har kostat nu när det nästan är klart.
I stora drag är det omkring 70-80 tusen hmm Då är det alltså med bussningar, DTM kitt, svikstål axlar, en vettig klump, blästring av allt, pulverlack av allt, coilisar runt om, frambromsar och krängare fram & bak.
Läskigt när man tänker på det men FAN om jag inte har bra väghållning. big_smile

Avesta breddningen gör man själv. Vet inte om det finns att köpa någon färdig gjuten plast skärm kanske men jag har aldrig läst om det.
Det man får göra är att kapa upp hela hjulhuset från fram till bak.
Därefter kapar du från hjulhusets framsida hela vägen fram till dörren under i tröskeln.
Förstår du hur jag menar?
Du måste också göra samma sak bakom hjulhuset enda bak till bakljuset ungefär.

Alltså så lägger du ett snitt från fram dörren (Om du har 2 dörrars) hela vägen bak till bakljuset UNDER i tröskeln.
Då får du ju en lös skärm om du förstår vad jag menar, den går ju nu att töja ut.
Sen beror det på hur mycke du vill bredda.
Jag breddade 6 cm ungefär vilket gjorde att jag var tvungen att kapa upp ett snitt precis bakom fram dörren där den slutar enda upp till dörrhandtaget ungefär.
Och samma sak i bak. Kapade upp ett snitt precis framför bakljuset hela vägen upp till "listen" som är där.
Då kunde jag verkligen töja ut skärmen dit jag ville ha den. Sen var det bara att svettsa ihop allting med ny plåt.

Alltså 6 cm bredare i hjulhuset sen är det från 6 cm ner till 0 cm hela vägen fram till framdörren och samma sak bakåt. Så från hjulhuset blir det som pizzabitar framåt och respektive bakåt.
Svårt att förklara men hoppas du förstog smile

Mvh

Jajemensan är helt med smile blir nog och köra på det, ser sjukt bra ut, vad använde du för diffklump till bilen då ? jag har kollat lite på bakaxel.se dom har lamelldiff från 325ix som är ca 25% diffverkan men har pratat med dom om lite custom så jag iaf får 40% vilket man bör ha när man åker på tvären... plus att man sänker utväxlingen vilket ger mer acc, sen underar jag vilken vxl låda och drivlina du tänker köra med.

mvh!

534 Inlägg
26 april 2011
Trådstartare
#74
Deekay1337 skrev:
Jajemensan är helt med smile blir nog och köra på det, ser sjukt bra ut, vad använde du för diffklump till bilen då ? jag har kollat lite på bakaxel.se dom har lamelldiff från 325ix som är ca 25% diffverkan men har pratat med dom om lite custom så jag iaf får 40% vilket man bör ha när man åker på tvären... plus att man sänker utväxlingen vilket ger mer acc, sen underar jag vilken vxl låda och drivlina du tänker köra med.

mvh!

Det tycker jag absolut du ska göra smile En riktigt diskret breddning enligt min mening. Man ser att något är gjort men kan inte riktigt sätta fingret på det smile

Faktum är att jag inte har någon diff ennu. Det enda jag saknar till bakvagnen.
Har inte riktigt bestämmt mig. Har länge varit inne på en m535 klump, just för att dom är skottsäkra.
Jag bygger ju inte bilen enbart för att åka på bredden me den. Det är ju i huvudsak en busbil. Men självklart kommer den att gå mycke på tvären och då är det ju sant som du säger. Man vill ha en låg utväxling. Sammtidigt så vill jag ha en skottsäker bakvagn eftersom jag förhoppningsvis kommer att ha ganska mycke effekt. För tillfället har jag en ZF låda från en m3 328,a. Får se om jag väljer att behålla den eller inte.

Du får gärna höra av dig när du bestämmt dig för klump. Är lite dålig på den fronten, vad man ska ha och inte, vilken utväxling, vad som passar i vad osv.

I do whatever the voices in my head tell me to do!

241 Inlägg
26 april 2011
#75
grymt projekt! ska följas.

//Erik


534 Inlägg
27 april 2011
Trådstartare
#76
ivaaar skrev:
grymt projekt! ska följas.

//Erik

Tackar smile

I do whatever the voices in my head tell me to do!

534 Inlägg
13 juli 2011
Trådstartare
#77
Äntligen hämtat fram och bakvagnsdelarna från pulverlacken.. Tog sin lilla tid.
Så här blev det smile

http://i54.tinypic.com/2rp8s55.jpg
bakvagn

http://i52.tinypic.com/vr6nvd.jpg
framvagn

http://i53.tinypic.com/28hzq80.jpg

Inte mycke kvar innan man kan släppa ner bilen på hjulen igen big_smile
Ska bli riktigt jävla awesome!

Stay tuned!

I do whatever the voices in my head tell me to do!

3 Inlägg
14 juli 2011
#78
Ser jävligt fint ut det där smile själv så går det väldigt långsamt, inväntar garage så jag kan skapa min egen tråd. men jag funderar på motorn, vilket tror du är bäst sätt på att överladda m20b25 motor med? eller kanske mer prisvärt o få tag i en färdig motor, så kan jag ägna tid på övrigt. vill ju ha så att bilen orkar dra loss på 3an fullt ut iaf...  vart får du tag på H&R satsen ?

mvh
Rickard

17 Inlägg
4 september 2011
#79
fan snart dax att hänga i passagerarstolen så ja kan få åka 45 grader fel på vägen.. tongue


534 Inlägg
6 september 2011
Trådstartare
#80
Deekay1337 skrev:
Ser jävligt fint ut det där smile själv så går det väldigt långsamt, inväntar garage så jag kan skapa min egen tråd. men jag funderar på motorn, vilket tror du är bäst sätt på att överladda m20b25 motor med? eller kanske mer prisvärt o få tag i en färdig motor, så kan jag ägna tid på övrigt. vill ju ha så att bilen orkar dra loss på 3an fullt ut iaf...  vart får du tag på H&R satsen ?

mvh
Rickard

Tackar. smile Det är alltid svårt att veta hur man ska göra med motorer. Det enklaste är ju såklart att köpa en färdigbyggd motor om du litar på säljaren, brukar också vara det billigaste. Bygger du en egen motor vet du att allt är 100% bra och kan dessutom bestämma själv hur mycke du vill få ut av motorn och bestämma karaktären på motorn. H6R stagen köpte jag på Millway.se Riktigt bra hemsida. smile

I do whatever the voices in my head tell me to do!


Sök