4197
Sök

Motorer och taskig svenska

62 Inlägg
för 10 timmar sedan
Trådstartare
Den tråd som jag skapade igår med titeln Troligen ganska korkad, kommenterades och raderades sedan av en administratör. Har inte fått någon information om skälet därtill. Undrar hur ämnet skulle kunna namnges och diskuteras utan att en admininstratör raderar. Alltså ämnet traditionen om illa skriven svenska bland (många) människor som är intresserade av motorer. Vad beror det på? Varför fortsätter det att vara så? Finns grupperingar där det inte är så och vad kännetecknar i så fall dessa?
Senast redigerat av Radare (för 10 timmar sedan)

257 Inlägg
för 7 timmar sedan
Radare skrev:
Den tråd som jag skapade igår med titeln Troligen ganska korkad, kommenterades och raderades sedan av en administratör. Har inte fått någon information om skälet därtill. Undrar hur ämnet skulle kunna namnges och diskuteras utan att en admininstratör raderar. Alltså ämnet traditionen om illa skriven svenska bland (många) människor som är intresserade av motorer. Vad beror det på? Varför fortsätter det att vara så? Finns grupperingar där det inte är så och vad kännetecknar i så fall dessa?

De kanske är mer intresserade av bilar än av språk? Men du som verkar vara expert inom båda ämnena kanske kan svara på detta: Hur mycket snabbare blir en Skoda 1.0 av att man monterar dubbla ändrör?

Om inlägget inte passar kanske någon "admininstratör" kan ta bort det? smile

Diagnostekniker
2 713 Inlägg
för 6 timmar sedan
Min broder i Kristus.
Bilintresse har inget med varken intellekt eller skrivförståelse att göra.

Jag finner ditt inlägg lite ironiskt.
Hade du haft ett uns självinsikt så hade nog ditt inlägg aldrig skrivits.. i alla fall inte så där slarvigt.
Senast redigerat av Jesper328 (för 6 timmar sedan)

Up the RA

1 113 Inlägg
för 6 timmar sedan
Jag tycker nivån här på Garaget.org ändå är rätt hög. Visst dyker det upp inlägg ibland som man får dechiffrera men det är oftast helt okej språkbruk.
Kollar man runt på forum på nätet rent generellt, alltså inte bara med fordon i fokus, hittar man alltid några användare som hade behövt gå tillbaka till skolbänken.
Sen kan det ju ha många orsaker som naturligtvis inte behöver vara kopplad till personens intelligens.

Vill du ha högre nivå på språkbruket kan du väl kolla i kommentarsfältet på tex teknikens värld, där är bara massa 50+are som skriver. Det är inte alltid vettiga saker som skrivs men stava kan de oftast tongue
Likaså i Tesla-forum brukar nivån vara hög men det beror väl på att samtliga användare är högutbildade mellanchefer som försöker bräcka varandra i vältalighet samtidigt som de dunkar varann i ryggen över sina bilars förträfflighet big_smile

2 403 Inlägg
för 4 timmar sedan
Det viktigaste är väl att man försöker iaf. Ibland dyker det ju upp inlägg där det är uppenbart att skibenten inte lagt en sekund på att öht. försöka göra sig begriplig.

Och är det så att man faktiskt är SÅ dålig på svenska, så är det väl ok att skriva på engelska. Dom flesta av oss kan nog engelska tillräckligt bra för att förstå och göra sig förstådd... Jag menar, dom flesta utav oss hade ju faktiskt engelska i skolan, precis som svenska... Många kan säkert ytterligare ett språk dugligt, t ex tyska, franska eller spanska. Men det är väl färre än dom som kan engelska. Själv skippade jag tyska lektionerna haha, #noregrets

Kan man inte göra sig förstådd på varken svenska eller engelska så kanske ett svenskt forum är lite fel ställe att befinna sig på smile

Men som sagt, det viktigaste är att man försöker.

Och som jag skrev i den andra tråden, det finns gott om viktigare saker att vara irriterad över här i världen än någon främlings grammatik på ett forum.

* Voff voff *
10 591 Inlägg
för 4 timmar sedan
Radare skrev:
Alltså ämnet traditionen om illa skriven svenska bland (många) människor som är intresserade av motorer. Vad beror det på? Varför fortsätter det att vara så? Finns grupperingar där det inte är så och vad kännetecknar i så fall dessa?

Är det verkligen så egentligen? Eller har du fått för dig att det är så? Visst förekommer det illa skriven svenska här, men det gör det i båtgrupper, husvagnsgrupper, husbyggargrupper och grupper för flygintresserade också. Det är knappast isolerat till personer med fordonsintresse.

Jag skulle snarare säga att det märks eftersom många idag skriver, för går du 25 år tillbaka i tiden så fanns det inte så många publika ställen att skriva på. Sannolikt rättade Bilsport och Trafikmagasinet läsarbreven innan man publicerade eller läste upp dem.

Så även om jag håller med dig om att många idag skriver bedrövlig svenska, så tror jag ändå att det inte på något vis är isolerat till personer med bilintresse.

Snarare är det så att om du tänker på röda bilar så kommer du se väldigt många när du kör till jobbet imorgon, och tänker du på blå bilar kommer det vara extra många sådana i trafiken på onsdag...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
för 3 timmar sedan
Radare skrev:

Du skriver rätt rörigt, förstår knappt vad du menar. Är du intresserad av en kurs i svenska språket eller vad är det du fiskar efter?

Vad var titeln på din förra tråd?

Administratör
11 914 Inlägg
för 2 timmar sedan
Jesper328 skrev:
Min broder i Kristus.
Bilintresse har inget med varken intellekt eller skrivförståelse att göra.

Jag finner ditt inlägg lite ironiskt.
Hade du haft ett uns självinsikt så hade nog ditt inlägg aldrig skrivits.. i alla fall inte så där slarvigt.

Tycker det här sammanfattar det hela utmärkt.

Det finns människor av alla slag helt enkelt. Är man bra på något så kanske man är sämre på något annat, och vice versa. Ingen är bra på allt. Förutom jag wink

Obs, för den som inte är bra på att förstå ironi, så var det sista just det wink

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Sök