Rquired skrev:
XC90 är en traktor att köra, positivt i form av att den går mycket tryggt, stadigt och bekvämt längs vägen och negativt i form av att det är en klump att köra; Osmidig, inte ett dugg inspirerande och mycket sävlig (traktor?) känsla framför allt med den vettigaste D5-motorn vars tråkiga ljud och karaktär får till och med en lätt lastbil att skämmas. Snål är den verkligen inte för den sakens skull, men bensinalternativen är rejält mycket törstigare.
Alternativet vore väl 2.5t, lägre skatt men högre förbrukning. Kvalité är svårtolkat, känns precis som vilken Volvo som helst det vill säga inte toppkvalité men verkligen inte billigt byggd för den sakens skull. Däremot vet jag inte om den håller ihop så bra, XC90 har legat dåligt till i ett flertal tillförlitlighetsundersökningar och de jag känner har varit nöjda med sin bil även om de haft mer än sin beskärda del av problem.
Skinnklädseln ser jag däremot inga problem med, precis som vilken skinnklädsel som helst tenderar den att vara kall på vintern och varm på sommaren men det är en ordentlig klädsel utan plastig eller hal känsla.
Skulle rent spontant vilja ge andra alternativ, tyvärr faller de flesta på kravet om sju säten. Bmw X5 är ett av dem, sportbil på andra våningen. Dessutom kan du få en Porsche Cayenne för de pengarna, lite mer speciell än X5 men svindyr att äga. SUV blir väl aldrig direkt ekonomiskt och X5 är ingen billig bil att äga men med 3L sexan kan man nästan säga vettig.
Mest lik Volvo och rejält driftsäker är Lexus RX300, ännu bättre komfort och mycket mer lyxkänsla men 300 är minst lika törstig som Volvo. Alternativet vore om du hittade en RX400h, miljöbil med hybriddrift som dricker mindre bensin än en XC90 D5 dricker diesel. Tyvärr ligger dessa lite högre än 200.000:- i pris men är kanske tänkbar ändå?
Mitt tips blir ändå Mercedes ML, precis som Volvo finns denna med sju sittplatser och precis som Volvo är ML knappast felfri. Men tycker det är mer bil "när de fungerar" för att låta pessimistisk,
tysk kvalitetsvagn är det i alla fall och väldigt mycket bil för pengarna. Lite exempel:
http://www.blocket.se/goteborg/Mercedes … 20&w=3http://www.blocket.se/halland/Mercedes_ … 20&w=3Lycka till med köpet!