tjena
tänkte lägga upp lite om mitt projekt som jag hållit på med under den senaste tiden..blev lite stressigt nu på slutet eftersom lumpen väntar nästa vecka...
utgångsobjektet var en mercedes 300tdt...som brann för oss i mars (vilket var orsaken till att jag fick bilen) ...den såg då ut så här:
och motorn (har redan börjat rensa ur på bilden)
all el (plast) och all gummi o motorrummet hade brunnit/smält så fick reda upp allt det till att börja med. t.ex. denna kabelbunt och säkringbehållare hade smält ihop
i maj blev det lite mera med tid efter att studentskrivningarna var över. och vädret var tacksammare så man fick börja putsa lite ...slipa upp allt och måla om...
och utsidan
...
fick sedan riva ur inredningen för att komma åt att byta alla sladdar och vakuumslangar. konstaterade på samma gång att isoleringen hade blitt lite svedd, och båda framhögtalarna var halft uppbrunna
efter nån dag såg det redan bättre ut i motorrummet också
elsystemet är nu halft bytt men fick byta om det senare igen...
och snart såg det ännu bättre ut
...allt färdigmålat och städat så nu fick jag på allvar börja med det väsentliga
hämtade samma dag hem en merc 250 (bensin) sedan som jag fick av nån
...plocka ur lite delar ur den...bl.a. styrservo, generator och vindrutetorksystemet...
och sedan efter en dag på skroten hade ännu flera delar hämtats hem och bytts ut . måste säga att jag haft tur med vädret också (oftast) som ni ser på bilden. allt har skett utomhus
på en annan skrot hämtade vi hem ny huv, bromsservo, vakuumslangar och lite smått och gott (sony framsystem) billigt
till näst beställdes en Behr intercooler som suttit på en bmw 530. och äntligen efter mycket sökande hittades en kylare som passar för mercor med automatlåda. fanns ingen på en enda skrot i hela landet, men hade turen att hitta en bil stående på en bakgård som hade just denna värdefulla del
(ny hade kostat 220€)
tur med vädret ja..
nästa dag regnade det, men det stoppa inte mej. började passa in intercoolern .
nu gick det för övrigt också att starta bilen för första gången efter branden. spann som en katt
...eller kvackade som en groda..
alla oljesladdar var på plats, kylarslangar, systemet för automatisk höjdjustering i bak var inkopplat och allt gick som det skulle
mercedes kvalitet i högsta grad
bromsarna luftades och äntligen gick den att provköra
sport luftfiltret kom samma dag . och bilen flyttades undan till studentfesten
nu har jag svetsat klart intercooler-rören. många som frågat om silvertejpen på rören
den sitter där för att fogarna inte blev så snygga efter att man svetsat i aluförsinkade rör med vanlig sticksvets
därför!
turbotrycksmätare införskaffades också och passade perfekt i ena fläktgången
nu så är allt i motorn klart
...så då var nästa steg att börja med utsidan då
...första som gjordes var att jag monterade loss båda framskärmarna, slipa upp den ena på insidan och penslade in allt med rostskyddsmedel. på andra sidan fick det bli helt ny skärm som också rostskyddsbehandlades. båda framstötdämparna byttes. och som nästa byggde jag upp nån sorts stöd och "form" för kofångaren i fram. fogskum sprutades i "formen". samma dag målade jag bromsoken röda.
en framspoiler utformades ur fogskummet och det blev så här
nästa som skulle göras var då att börja slipa bilen. och rost fixades.
värst var rosten i bak...men allt slipades och spacklades och slipades igen..
på fronten la jag ett lakan som sen penslades in med harz
...blev en stadig grund för glasfibret som var nästa steg.
sen blev det till att slipa rejält!! om och om!
och igår "bogserades" (kördes
) bilen till några svenska släktingars sommarstuga, och in i deras tomma garage. slipningen fortsatte där. och sedan började jag maskera bilen. blev riktig stressad på allt. detta är vad som gick åt och slängdes
idag blev det då dags för att måla bilen. nåt jag aldrig provat på förr så det var väl lite spännande
dessutom målades det i otroligt dåliga förhållanden. ingen ventilation. billig lackspruta från ett "nybörjarpaket" lånat av grannen. och inte direkt ljust i rummet...
men resultatet blev man väl nöjd över, det var ju ändå första gången
..här ser ni också hur ljust jag hade i rummet
och tagen med blixt
så långt är jag nu...
kommentera gärna bygget
mvh//simon