2653
Sök

Audi 100 2.3E -92, Startar ej. BLIR TOKIG

332 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
#1
hej. hade igång bilen senast imorse, sen nu på eftermiddagen vill den inte igång, det är ingen gnista. vet att hallgivaren kan va boven i dramat, nån som vet hur man mäter på den? vad kan annars vara fel?


332 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
#2
mätte mellan - och 0 på hallgivaren nu, det är konstant 4.5 volt på den, det måste betyda att den är paj va?

edit: Alltså, den pulserar inte när jag snurrar på axeln, den visar 4,5 volt hela tiden.
Senast redigerat av Danneeandersson (7 oktober 2010)


Försöker iaf
12 819 Inlägg
7 oktober 2010
#3
Hur menar du mellan - och noll?


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

332 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
#4
mellan minuskabeln och nollan på hallgivaren, 2 av de 3 kablarna som går in till den. mätte med tändningen på och snurrade på axeln samtidigt. och den gav impulser såg jag sen. jag smackade dit fördelarn och allt igen och vips så startade bilen!

det måste vara glapp i någon kontakt någonstans, gäller bara att hitta vart.


Försöker iaf
12 819 Inlägg
7 oktober 2010
#5
Antar att det är dom två yttre stiften du menar. Jag har då för mig att du ska få ~12V dit.

Ja det kan va glapp i kontakten där, den är ju rätt skör och utsatt där.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

332 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
#6
te_wik skrev:
Antar att det är dom två yttre stiften du menar. Jag har då för mig att du ska få ~12V dit.

Ja det kan va glapp i kontakten där, den är ju rätt skör och utsatt där.



Mvh Tommy

inga stift! jag stoppade i 2 synålar i sladdarna precis vid hallgivaren och mätte på dem, hela fördelaren var alltså lossad smile


Försöker iaf
12 819 Inlägg
7 oktober 2010
#7
Danneeandersson skrev:
te_wik skrev:
Antar att det är dom två yttre stiften du menar. Jag har då för mig att du ska få ~12V dit.

Ja det kan va glapp i kontakten där, den är ju rätt skör och utsatt där.



Mvh Tommy

inga stift! jag stoppade i 2 synålar i sladdarna precis vid hallgivaren och mätte på dem, hela fördelaren var alltså lossad smile

Hmm? Du får nog förklara bättre. Hade du upp hela fördelaren från toppen? Isåfall är det ju inte konstigt att du inte får några pulser när du drar runt motorn.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

332 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
#8
te_wik skrev:
Danneeandersson skrev:
te_wik skrev:
Antar att det är dom två yttre stiften du menar. Jag har då för mig att du ska få ~12V dit.

Ja det kan va glapp i kontakten där, den är ju rätt skör och utsatt där.



Mvh Tommy

inga stift! jag stoppade i 2 synålar i sladdarna precis vid hallgivaren och mätte på dem, hela fördelaren var alltså lossad smile

Hmm? Du får nog förklara bättre. Hade du upp hela fördelaren från toppen? Isåfall är det ju inte konstigt att du inte får några pulser när du drar runt motorn.



Mvh Tommy

alltså, du förstår inte vad jag menar. jag är lite dålig på att förklara.

Jag hade bort hela fördelaren, ja. och jag kopplade in kontakten. (fördelarlocket var borta) och sen snurrade jag på axeln för hand medans jag hade mätinstumentet inkopplat. så såg jag att det pulserade.

förstår du nu? annars vet jag inte hur jag ska förklara xD

mvh danne


Försöker iaf
12 819 Inlägg
7 oktober 2010
#9
Ok, ja nu förstår jag! smile

Men fungerar allt nu så är det ju inga fel där, förutom glapp då förstås.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

332 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
#10
te_wik skrev:
Ok, ja nu förstår jag! smile

Men fungerar allt nu så är det ju inga fel där, förutom glapp då förstås.


Mvh Tommy

Ska försöka hitta glappet imorn smile

mvh


332 Inlägg
8 oktober 2010
Trådstartare
#11
nu startade bilen i 10 sekunder, sen dog den och den startar inte igen. PERFEKT på besiktningsdan, ÄLSKAR DEN BILEN smilesmile


74 Inlägg
8 oktober 2010
#12
kolla så att alla kontakter har jord till tändsystemet så att de inte är nått sånt piss fel bara.


332 Inlägg
8 oktober 2010
Trådstartare
#13
Ford91 skrev:
kolla så att alla kontakter har jord till tändsystemet så att de inte är nått sånt piss fel bara.

farsan är elektriker, han får hjälpa mig sen..


Tekniker
345 Inlägg
9 oktober 2010
#14
Kan va hallgivaren.

Men det har också varit ett flertal problem med motorstyrdonet på äldre Audi 100 2.3.
Det går ingång, går i några sekinder sen dör den, kan starta lita av och till och gå en liten stund.

Det man inte dör av gör ont.

332 Inlägg
9 oktober 2010
Trådstartare
#15
Bullen1 skrev:
Kan va hallgivaren.

Men det har också varit ett flertal problem med motorstyrdonet på äldre Audi 100 2.3.
Det går ingång, går i några sekinder sen dör den, kan starta lita av och till och gå en liten stund.

om du läser vad vi har skrivit innan i tråden innan du postar så blir alla mkt gladare. smile


1 Inlägg
9 oktober 2010
#16
Jag tänker det du kan söker en ny lutmängenmätare. Det var vad jag hadde i mitt Audi













traumhochzeit.com

332 Inlägg
9 oktober 2010
Trådstartare
#17
leha skrev:
Jag tänker det du kan söker en ny lutmängenmätare. Det var vad jag hadde i mitt Audi













traumhochzeit.com

näru, den är det inget fel på. tomgången ligger jämnt, och bilen går bra när den funkar. smile


Tekniker
345 Inlägg
9 oktober 2010
#18
Ja hade läst allt 2ggr för o förstå vad du menade, o du verkar inte va säker på om vevaxelgivaen är defekt, eller om det är hallgivaren på fördelaren du mäter på.

Står inget om motorstyrdonet.och det är mycket vanligt, bytt ett flertal på mitt jobb.

Det man inte dör av gör ont.

332 Inlägg
9 oktober 2010
Trådstartare
#19
Bullen1 skrev:
Ja hade läst allt 2ggr för o förstå vad du menade, o du verkar inte va säker på om vevaxelgivaen är defekt, eller om det är hallgivaren på fördelaren du mäter på.

Står inget om motorstyrdonet.och det är mycket vanligt, bytt ett flertal på mitt jobb.

är det 2 givare i fördelaren? annars är det hallgivaren. smile


Försöker iaf
12 819 Inlägg
9 oktober 2010
#20
Vevaxelgivare finns det ingen på sugfemmorna.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!


Sök