2978
Sök

PEUGEOT 309 GR-INJ -87 | 19'000 | Startar inte

11 Inlägg
9 oktober 2010
Trådstartare
#1
Tjena,

För några dagar sedan så köpte jag mig en Peugeot 309 som jag tänkt ha som vinterbil och pendlar till och från jobbet med. Första gången jag startade bilen så startade den som en klocka, inga problem alls.
När vi sedan stått ett tag och diskuterat och signat papper, etc så var bilen mycket trögstartad, den högg ett tag men sedan gick den igång.

Och på det sättet har jag startat den de senaste dagarna också, det har gått men den har varit lite seg och huggit lite i början.

Nu i morse när jag skulle iväg så vred jag om tänningen och den högg som den brukar, jag släppte tänningen och skulle göra ett nytt försök, nu till min stora förvåning så händer inte ett JOTA.. jag hör ett surrande ljud när jag vrider om nyckeln men inget annat händer i bilen.

Vad i hela friden kan det vara som har gått fel?
Bilen har för första gången stått still i lite mer än ett dygn. Men annars har jag inte gjort något speciellt med den. kan det vara så att startmotorn inte vill vara med längre?

Tack på förhand.

33 Inlägg
9 oktober 2010
#2
Lite ström ?

"Allt går om man vill ;P "

11 Inlägg
9 oktober 2010
Trådstartare
#3
Crizpen skrev:
Lite ström ?

Det tror jag inte, både stereon och gps:en (extern) fungerar utan problem när jag har dem i bilen. Kopplade även ur dem och testade, men utan resultat.

236 Inlägg
9 oktober 2010
#4
zyke skrev:
Crizpen skrev:
Lite ström ?

Det tror jag inte, både stereon och gps:en (extern) fungerar utan problem när jag har dem i bilen. Kopplade även ur dem och testade, men utan resultat.

Prova med startkablar så kan jag nästan garantera att den går igång, surret du hör är förmodligen soppapumpen. Att stereon och din GPS fungerar är inte så konstigt då dom knappast behöver så mycket ström som startmotorn behöver för att vrida runt motorn smile

Börja med startkablar så kan vi bortse från dåligt batteri!


74 Inlägg
9 oktober 2010
#5
det går en lite kabel till startmotorn som sägger till när plussen ska komma på den kolla så att den har riktigt med kontakt, hade det varit att de varit lite ström i batterie så hade det låtit som ja tja vad ska man säga som en kulspruta och alla lampor i panelen börjat blinka som satan.


236 Inlägg
9 oktober 2010
#6
Ford91 skrev:
det går en lite kabel till startmotorn som sägger till när plussen ska komma på den kolla så att den har riktigt med kontakt, hade det varit att de varit lite ström i batterie så hade det låtit som ja tja vad ska man säga som en kulspruta och alla lampor i panelen börjat blinka som satan.

Det är olika från bil till bil. Min låter inget alls när batteriet är slut. Vet att Porschar låter precis som du säger, som en kulsprluta. Kan inte tala för hur Peugeot låter dock. Men innan du börjar riva och dona, prova startkablar. Vore ju surt om det var så enkelt som ett batteri som är slut smile


74 Inlägg
9 oktober 2010
#7
ja jag har jobbat med ganska mkt porschar men även fordar och volvos alla gör de ljudet, eller bara mät batteriet och kolla så att där är ca 12 volt när man vrider på nycklen


11 Inlägg
9 oktober 2010
Trådstartare
#8
Jag skall testa med startkablar, måste bara försöka få tag på någon annan som har en bil i närheten bara.
Jag snackade med farsan lite snabbt och han sa att han trodde att det kunde vara startkransen på svänghjulet som var trasigt så den inte fick kontakt med kuggarna. Jag ska prova att rulla fram bilen en halvmeter också för att se om det är så.

11 Inlägg
10 oktober 2010
Trådstartare
#9
Sådär.

Testade med att köra startkablar, körde plus till plus och minus till jord på chassi.
Vred om nyckeln.. inte ett svar överhuvudtaget. Kanske gjorde jag fel med startkablarna?

Testade sedan att rulla bilen en halvmeter framåt med växel i för att se om kuggarna ville ändras, försökte starta, men inte heller då fick jag något svar överhuvudtaget.

236 Inlägg
10 oktober 2010
#10
Jo du har nog satt startkablarna rätt även om man kan sätta - direkt mot - också men det är samma princip.

Det går inte att putta igång bilen heller? Skulle det gå att putta igång den så är det med all sannolikhet startmotorn som kärvar. Är det något annat som strular.


74 Inlägg
10 oktober 2010
#11
mät så att det kommer fram ström till startmotorn när du vrider om nycklen. det lättaste är ju att få motorn till att snurra med hjälp av startmotorn sen när den gör det så kanske bilen startar och går som den ska om inte så är det ialla fall lättare att försöka felsöka.


236 Inlägg
10 oktober 2010
#12
Ford91 skrev:
mät så att det kommer fram ström till startmotorn när du vrider om nycklen. det lättaste är ju att få motorn till att snurra med hjälp av startmotorn sen när den gör det så kanske bilen startar och går som den ska om inte så är det ialla fall lättare att försöka felsöka.

Funkar lika bra det smile Har man ingen multimeter så funkar det med puttningstekniken också.


74 Inlägg
10 oktober 2010
#13
ja jo men lite jobbigt att putta varenda gång man ska kolla så nått fungerar, ganska svårt att kolla gnistan oxå. en multimeter kan man ju köpa snart överallt och kostar nästan inget.


236 Inlägg
10 oktober 2010
#14
Ford91 skrev:
ja jo men lite jobbigt att putta varenda gång man ska kolla så nått fungerar, ganska svårt att kolla gnistan oxå. en multimeter kan man ju köpa snart överallt och kostar nästan inget.

Räcker med att man puttar en gång så vet man om det är startmotorn som felar eller något annat så  så jobbigt är det ju inte. Snarare jobbigare att mäta strömmen till startmotorn då den inte brukar sitta så härligt till, beroende på modell då förstås smile

Aja det är en smaksak och man får göra precis på det sätt man vill förstås, hoppas det löser sig! smile


11 Inlägg
10 oktober 2010
Trådstartare
#15
Multimeter har jag flera st, så det är inga problem. Problemet blir att jag är ensam och blir svårt att mäta och vrida nyckel samtidigt : P

När vi pratar om att putta igång bilen, mer i detalj hur går det till.. ingen växel, putta, sätta sig i bilen, vrida nyckel, hoppas det startar, sen lägga in växel? eller ska man köra med växel i och dra ner kopplingen?

74 Inlägg
10 oktober 2010
#16
om du är ensam kan du ju glömma att putta igång bilen, du kommer ju inte kunna felsöka den under tiden heller.


236 Inlägg
10 oktober 2010
#17
Ja är du ensam blir det svårt att putta ;D Men för att redogöra hur det går till, du kanske kan fråga grannen om han kan putta. Du vrider på tändningen till andra hacket, dvs hacket innan startmotorn går igång. Lägg i 3ans växel och koppla ur. När ni fått upp fart på kärran så släpper du kopplingen och den ska då hoppa igång om det nu inte är något annat fel.


Ford91: Han behöver förstås inte felsöka SAMTIDIGT som någon puttar. Startar bilen inte så är det ju inte startmotorn som det är fel på utan något annat. Startar den så vet vi att det är något relaterat till startmotorn. Därifrån kan man felsöka, var så jag tänkte smile


11 Inlägg
16 oktober 2010
Trådstartare
#18
Jag har hört av en bekant att det kanske skulle kunna vara något elfel?
vad tror ni om det?

236 Inlägg
17 oktober 2010
#19
Hehe jo skulle nog våga påstå att det är elfel ja smile


11 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
#20
Nu har jag lämnat in den på verkstad i alla fall.. enligt dem (per telefon) så trodde dom att det var startmotorn. Skulle få betala ca 2000 för arbete och ny startmotor (den ligger på ca 1000 om man köper den själv)  hoppas på att detta löser skiten : )


Sök