2427
Sök

Batteriet dör hela tiden. Hjälp med felsökning.

40 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
#1
Hejsan!

Jag har problem med mitt batteri, det dör hela tiden, jag laddade tills igår ikväll så att det blev fullt och då gick det att starta bilen, och nu har den stått i garaget i ungefär 20 timmar och bara stått där och så skulle jag start den nu men det gick inte.

jag har inte haft något problem förut men det har nu börjat efter att mitt larm har krånglat.
Det gick igång en gång när jag skulle låsa upp bilen och det slutade aldrig när jag skulle larma av, men tillslut fick jag slu på det men då gick det inte att starta den pga nån fördröjning. Denna fördröjning brukar vanligtvis vara 5 minuter men nu denna gång varade det upp till en timme ungefär, skit skumt så jag fick bogsera hem bilen eftersom det inte gick att starta.
När jag kom hem efter bogseringen (efter ca 1 timme) provade jag att starta bilen igen men det gick inte för då var batteriet dött men fördröjning hade gått ur. Så jag laddade upp det och det gick att starta.

Jag har också installerat nya högtalare med slutsteg, kanske kan vara det som drar ström?

Så Nu behöver jag hjälp med att ta reda på vad som är fel?
Är det något som drar ström eller är bara batteriet dåligt?
Hur gör jag för att mäta om slutsteget drar ström?
Om batteriet är dåligt?
Har också varit inne på om det är larmet som ligger och drar ström, vill helst koppla ur det för det har bara varit krångel med det.

kan jag mäta allt det där med en vanlig multimeter?

Ursäkta om det blev mycket text men tänkte om det blev lättare ifall ni visste hur problemet uppstod.

Ha de bra
Jocke

16 Inlägg
12 oktober 2010
#2
Hej

Det kan i princip vara vad som helst som ligger och tjuvdrar ström(om nu inte batteriet är kasst), det låter ju som larmet spökar men det kan eventuellt inträffa om det blir för dålig "kräm" i batteriet.

Hur har du kopplat slutsteget? finns oftast en kontakt som heter remot (RMT) el liknande som måste ha plus för att slutsteget ska starta, om du nu har plus där hela tiden så drar ju slutsteget alltid lite ström även om du inte spelar musik...

självklart går allt att mäta med en multimeter, det gäller ju bara att ha rätt inställning på instrumentet och mäta på rätt sätt(annars riskerar du att en säkring i instrumentet går sönder eller om du har otur hela instrumentet)...

40 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
#3
Okej tack för svar.

Jag har kopplat en strömkabel till slutsteget, en remote till stereon och en jordkabel till chassit.
Steget går igång när jag startar steget men tänkte ifall den kan tjuva lite ström ändå. Hur mäter man då?


Hur kan jag mäta om dte är dålig kräm i batteriet? Hört att man kan mätta mellan plus och minus polen för att se hur mkt volt det har och om det är under 13 så är det inte så bra.

Jag går elprogrammet så har lite koll på inställningar och sånt på multimetern.
Senast redigerat av redey (12 oktober 2010)

Motborgare
1 099 Inlägg
12 oktober 2010
#4
När du mäter batteriet, så mät med belastning efter att det just har varit fulladdat. Tillexempel med halvljuset på. Sjunker det mycket under 12V, så har du en defekt cell i det. Annars kan du ju mäta hur många ampere som läcker. Med alla förbrukare avstängda (Innerbelysning, etc), så mäter du strömmen mellan plus på batteripolen och pluskabeln. Det bör inte vara mer än 50-100mA.

Kom ihåg att nyare bilar tar lite tid på sig innan de börjar sova. Det är rätt många datorer som skall hinna prata klart, och det kan ta en minut eller så innan alla system stängs ner.

-- K

16 Inlägg
12 oktober 2010
#5
OK borde du inte ha koll på hur man mäter då?? Hehe

plocka bort minussladden till slutsteget och koppla in instrumentet mellan minus och jord, sätt instrumentet på (A)...om man mäter på batteriet när det e obelastat kan du få bra mätvärden även om det är dåligt...det e först när det e belastat som det visar dess riktiga kapacitet...mät på batteriet när bilen e avstängd och du spelar med stereon och slutsteget

40 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
#6
Kavli skrev:
När du mäter batteriet, så mät med belastning efter att det just har varit fulladdat. Tillexempel med halvljuset på. Sjunker det mycket under 12V, så har du en defekt cell i det. Annars kan du ju mäta hur många ampere som läcker. Med alla förbrukare avstängda (Innerbelysning, etc), så mäter du strömmen mellan plus på batteripolen och pluskabeln. Det bör inte vara mer än 50-100mA.

Kom ihåg att nyare bilar tar lite tid på sig innan de börjar sova. Det är rätt många datorer som skall hinna prata klart, och det kan ta en minut eller så innan alla system stängs ner.

-- K

Okej, ska prova det imorrn då batteriet förhoppningsvis är full laddat då.
Har en 13 år gammal bil så det är inte mycket datorer och sånt här inte tongue

FJohnsson skrev:
OK borde du inte ha koll på hur man mäter då?? Hehe

plocka bort minussladden till slutsteget och koppla in instrumentet mellan minus och jord, sätt instrumentet på (A)...om man mäter på batteriet när det e obelastat kan du få bra mätvärden även om det är dåligt...det e först när det e belastat som det visar dess riktiga kapacitet...mät på batteriet när bilen e avstängd och du spelar med stereon och slutsteget

Hehe, ja det kanske man kulle tro men felsökning är inte min grej, har inte så mkt erfarenhet av det wink

Varför ska jag plocka bort minussladden? Kommer väl inte kunna spela då? Ja menar när jag ska mäta.

16 Inlägg
12 oktober 2010
#7
När man mäter ström gör man det i serie och då kan du byta ut minussladden på slutsteget mot mätinstrumentet...om du tänkte mäta om steget drog ström när det va avstängt;)
Senast redigerat av FJohnsson (12 oktober 2010)

40 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
#8
FJohnsson skrev:
När man mäter ström gör man det i serie och då kan du byta ut minussladden på slutsteget mot mätinstrumentet...om du tänkte mäta om steget drog ström när det va avstängt;)

okej då förstår jag! Ska provas imorrn när batteriet är bra igen.
Tack så mkt! smile

40 Inlägg
15 oktober 2010
Trådstartare
#9
Nu har jag mätt lite
När jag bara mätte över polerna med allt avstängt så blev det 13.3 volt.
När jag mätte med belastning, halvljus och stereon på jättelåg volym blev det 11.83 ungefär.
När jag mätte mellan minus från steget till jord visade det noll.


Kan jag dra några slutsatser av detta?
Eller måste ajg göra fler mättningar?
Senast redigerat av redey (15 oktober 2010)

Motborgare
1 099 Inlägg
20 oktober 2010
#10
Det sjunker rätt mycket, tycker jag. Vad visar det när startmotorn drar runt då?
Mindre än 10V skall det inte vara.

-- K


Sök