2496
Sök

Dags för vinterdäck (dubb), Michelin X-Ice North 1 eller Gislaved NordFrost 5?

2 763 Inlägg
23 oktober 2010
#21
hotrodder skrev:
BOLIN_ skrev:
Finns bara ett vinterdäck som man ska ha och det det är Nokian hakkapelitta 7, det är grymt!

Bullrar som fasen, la på nya sådana i fjol på ena 9-5´an och just därför lägger jag på Michelin istället på Aeroskåpet nu på måndag. Disskutioner om testvinnare si och så ser jag mer som ett hänvisning för det är inte alldeles säkert att just testvinnaren passar din bil och körsätt bäst. Alla däck i längst upp i betygskalan presterar bra oavsett Hakka, Michelin etc. Så priset och tidigare erfarenheter styr lite mer än alla testlistor.

Åker max tre år med mina vinterdäck innan det är dags för nya, fasen... Känns som jag inte gör annat än handlar däck när man har flera bilar.

Jag bor granne med han som kommer på hur hakkadäcken ska se ut och vilken gummiblandning de ska använda sig av, och det är även han som jabbade för Conti och Gislaveddäck och kom på hur de skulle se ut! Min far kör på Hakka vinterdäck och de rullar på jäkligt bra och det är en bra känsla att veta att man har bland det bästa vinterdäcket som finns! smile

Volvo - For Life

92 Inlägg
18 november 2010
#22
Finns Gislaved NordFrost 5 med runda dubb och fyrkantigadubb?



Mvh

huh?
10 427 Inlägg
18 november 2010
#23
TurboPlus skrev:
Finns Gislaved NordFrost 5 med runda dubb och fyrkantigadubb?



Mvh

Jag köpte mina 2006 och de hade fyrkantiga. Bör väl vara Nord Frost 3 som inte hade fyrkantsdubb.
Så fattar jag det. Lite onödigt att de fortfarande står om fyrkantsdubb i specen på däcksidor tongue

Edit: Sen fattar jag det som att spetsen på dubbarna är fyrkantig när det gäller just fyrkantsdubb.
Har man fel då möjligtvis?
Senast redigerat av steifan (18 november 2010)


huh?
10 427 Inlägg
18 november 2010
#24
Hittade lite bilder. Så här ser dubbarna ut på "nya" Continental Ice Contact jämfört med gamla dubbtypen:
http://bastpabroms.se/wp-content/uploads/2010/09/conti-ice-contact-large1.jpg

Dubb-bild från Nokian:
http://media.digtator.fi/digtator/imageloader?ac=getimage&tn_id=332886&org_id=38&check=2a205e83755cdf73141b46d6d42c30b1
(för Hakka5)


268 Inlägg
18 november 2010
#25
Jag hade NF5 på volvo'n och dem funka kanon så länge jag hade den och har köpt sådana till kia'n nu! Dock inte provat dem än smile. Pappa har Michelin på sin V50 och dem väsnas något fruktansvärt :S! Så dem kan jag inte rekomendera tongue


Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
18 november 2010
#26
Marcus_Turbo skrev:
Jag hade NF5 på volvo'n och dem funka kanon så länge jag hade den och har köpt sådana till kia'n nu! Dock inte provat dem än smile. Pappa har Michelin på sin V50 och dem väsnas något fruktansvärt :S! Så dem kan jag inte rekomendera tongue

Jag la på sprillans Hakka sjuor på ena 9-5´an i fjol och för tre veckor sedan la jag på spillans Michelin på min andra 9-5´a. Ljudmässigt så bullrar Nokian däcken så mycket mer än Michelin och detta var även anledningen till att det inte blev Nokian igen.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
18 november 2010
#27
Jag har nordfrost 5 på 9-3:an och det är förbannat bra bett på snö och is men totalt värdelöst fäste vid våt barmark, kliver jag på gasen lite lite på trean så släpper det, vilket det inte gör med mina sommardäck.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

268 Inlägg
18 november 2010
#28
hotrodder skrev:
Marcus_Turbo skrev:
Jag hade NF5 på volvo'n och dem funka kanon så länge jag hade den och har köpt sådana till kia'n nu! Dock inte provat dem än smile. Pappa har Michelin på sin V50 och dem väsnas något fruktansvärt :S! Så dem kan jag inte rekomendera tongue

Jag la på sprillans Hakka sjuor på ena 9-5´an i fjol och för tre veckor sedan la jag på spillans Michelin på min andra 9-5´a. Ljudmässigt så bullrar Nokian däcken så mycket mer än Michelin och detta var även anledningen till att det inte blev Nokian igen.

okej, ja Nokian låter kanske mer har ingen erfarenhet där! Kan bara tala för Gislaved och Michelin smile
Och då tycker jag gislavden både är tystare och bättre, sen är det hur man kör med och vart man bor som spelar in vilka däck som passar en, alla äro vi olika ju wink!


268 Inlägg
18 november 2010
#29
discokapten skrev:
Jag har nordfrost 5 på 9-3:an och det är förbannat bra bett på snö och is men totalt värdelöst fäste vid våt barmark, kliver jag på gasen lite lite på trean så släpper det, vilket det inte gör med mina sommardäck.

Du kan ju inte jämnföra dina sommardäck med dina vinterdäck smile


92 Inlägg
18 november 2010
#30
steifan skrev:
TurboPlus skrev:
Finns Gislaved NordFrost 5 med runda dubb och fyrkantigadubb?



Mvh

Jag köpte mina 2006 och de hade fyrkantiga. Bör väl vara Nord Frost 3 som inte hade fyrkantsdubb.
Så fattar jag det. Lite onödigt att de fortfarande står om fyrkantsdubb i specen på däcksidor tongue

Edit: Sen fattar jag det som att spetsen på dubbarna är fyrkantig när det gäller just fyrkantsdubb.
Har man fel då möjligtvis?

Det finns tydligen en version utav Gislaved NordFrost 5 som är billigare och som kommer med runda dubb...

Varför tillverkar men ett däck med 2 olika dubb?

huh?
10 427 Inlägg
18 november 2010
#31
TurboPlus skrev:
steifan skrev:
TurboPlus skrev:
Finns Gislaved NordFrost 5 med runda dubb och fyrkantigadubb?



Mvh

Jag köpte mina 2006 och de hade fyrkantiga. Bör väl vara Nord Frost 3 som inte hade fyrkantsdubb.
Så fattar jag det. Lite onödigt att de fortfarande står om fyrkantsdubb i specen på däcksidor tongue

Edit: Sen fattar jag det som att spetsen på dubbarna är fyrkantig när det gäller just fyrkantsdubb.
Har man fel då möjligtvis?

Det finns tydligen en version utav Gislaved NordFrost 5 som är billigare och som kommer med runda dubb...

Varför tillverkar men ett däck med 2 olika dubb?

Okej. Kanske tillverkas för olika marknader eller något. Läste något om det på
Autopowers forum, tex att Allvén & Ingvarsson hade sålt NF5 för den ryska marknaden
i Sverige eller något sådant wink


Försöker iaf
1 998 Inlägg
18 november 2010
#32
Femmorna är helt underbara år efter år trots hård körning. Mitt val i alla lägen

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

1 798 Inlägg
18 november 2010
#33
TurboPlus skrev:
Varför tillverkar men ett däck med 2 olika dubb?

Fabriksdubbade Nord Frost 5 har fyrkantiga dubb, men det finns tydligen även däck som blivit dubbade ute på verkstäder/i Sverige och då är det vanliga runda som gäller.
Anledningen till att det är så kan jag dock inte svara på.


KHRacing
18 november 2010
#34
Jag kör TOYO Snowproxes 205/50-17, 100% nöjd med dem, fast att TOYO fått bland de sämsta betygen under flera tester i år.  men så är det okså så att alla - ALLA- däck görs olika,,, tag 10 likadana bilar som väger lika,, så uppför de sig ändå olika på vägen med samma däck.

92 Inlägg
19 november 2010
#35
Hilmer skrev:
TurboPlus skrev:
Varför tillverkar men ett däck med 2 olika dubb?

Fabriksdubbade Nord Frost 5 har fyrkantiga dubb, men det finns tydligen även däck som blivit dubbade ute på verkstäder/i Sverige och då är det vanliga runda som gäller.
Anledningen till att det är så kan jag dock inte svara på.

Så kan verkstäder kan köpa odubbade Gislaved NordFrost 5 från Gislaved för att sedan dubba dem själva med runda dubb och ta ett lägre pris än NF 5 med fyrkantiga dubb?


Låter väldigt märkligt...

Cupra_
19 november 2010
#36
Jag hade lätt valt nokian där. Sj har jag haft Hakka 5 på min förra ibiza -07 och X-ice north på jobbarbilen (Octavia 4x4 -08) Trots 4wd tyckte jag att Hakka 5 på min privata bil hade bra mkt bättre fäste i alla lägen. Även kört med Pirelli carving edge förra vintern och i år med Bf Goodrich g-force stud. Enligt mig är Hakka 5 de bästa däcken jag någonsin prövat, hade jag haft seaten påställd i vinter hade jag aldrig tvekat på dem! Vad gäller ljudet så har inte jag märkt någon skillnad på hakka 5 och de andra, tror mer det skiljer sig från bil till bil.. En skillnad på ett par db är ju knappt hörbar..

1 798 Inlägg
19 november 2010
#37
TurboPlus skrev:
Hilmer skrev:
TurboPlus skrev:
Varför tillverkar men ett däck med 2 olika dubb?

Fabriksdubbade Nord Frost 5 har fyrkantiga dubb, men det finns tydligen även däck som blivit dubbade ute på verkstäder/i Sverige och då är det vanliga runda som gäller.
Anledningen till att det är så kan jag dock inte svara på.

Så kan verkstäder kan köpa odubbade Gislaved NordFrost 5 från Gislaved för att sedan dubba dem själva med runda dubb och ta ett lägre pris än NF 5 med fyrkantiga dubb?

Låter väldigt märkligt...

Det finns ju olika marknader för däcken, och Gislaved är ju inte tillverkade i Sverige så det finns säkert olika varianter att få tag på. Något man kanske ska ha med i beräkningen då man beställer däck på nätet.


1 198 Inlägg
19 november 2010
#38
Jag själv kör med Michelin X-Ice North 1 dubbade vinterdäck. Skulle jag välja vinterdäck idag hade jag inte valt Michelin X-Ice North. Har tidigare kört med Gislaved Nordfrost och senast Nordfrost 4, vilket jag tyckte var ett riktigt bra däck.

Anledningar enligt mig varför Michelin X-Ice North 1 inte bör köpas jämnför med mina tidigare erfarenheter av diverse dubbdäck:

* Anser att däcket är ganska ostabilt vid kruvtagning på torr/blöt asfalt (inget pressande, utan normal körning i typ rondeller)
* Kruvtagning på is (greppar stundtals, för att sedan släppa)
* Bullrar ganska mycket på grov asfalt.
* Har tappat ganska mycket dubbar trots normal körning.
* Start på snö/is har däcket väldigt svårt för, ESP & antispinn får jobba hårt för att däcket ska få grepp.
* Tycker även att däcket drar upp mer smuts än genomsnittet.

Hade valet varit mitt hade jag nog köpt Gislaved Nordfrost 5, Michelin X-Ice North 1 är ju ett "gammalt" däck då det finns Michelin X-Ice North 2 idag, som tydligen ska vara bättre på alla punkter jämnfört med Michelin X-Ice North 1 och bullret skall tydligen ha reducerats med 30%.


37 Inlägg
19 november 2010
#39
Gislaved Nordfrost 5 e bra de


92 Inlägg
27 november 2010
#40
Vad är skillnaden på:

Michelin
X-ICE NORTH 215/65R16 98T

Michelin
X-ICE NORTH XIN2 215/65R16 102T XL


Sök