3050
Sök

BESLUTSÅNGEST - köpa förstabil

648 Inlägg
13 oktober 2010
#61
Det är snart vinter och då hade jag satsat på nåt bakhjulsdrivet för att lära sig vinterväglaget och efter lite övning ha väldigt roligt..visst kan man lära sig vinterväglag och sladd med framhjulsdrivet också men inte lika roligt big_smile

för struntsummor så kan du hitta en Volvo 360, visst inte världens fagraste skapelse men det är inte många bilar som är roligare på vintern än just den..väldigt förlåtande och bra bil att lära sig åka på ställ med.


Annars så är väl Golf ett bra val tillsammans med valfri Civic när det kommer till helhet i ägande osv


Game On!
244 Inlägg
13 oktober 2010
#62
""för struntsummor så kan du hitta en Volvo 360, visst inte världens fagraste skapelse men det är inte många bilar som är roligare på vintern än just den..väldigt förlåtande och bra bil att lära sig åka på ställ med.""


Såg en  360 på blocket igår skattad och besiktigad för 1500 riksdaler!big_smile

*blev cp med citatet?
Senast redigerat av joQue (13 oktober 2010)


648 Inlägg
13 oktober 2010
#63
joQue skrev:
för struntsummor så kan du hitta en Volvo 360, visst inte världens fagraste skapelse men det är inte många bilar som är roligare på vintern än just den..väldigt förlåtande och bra bil att lära sig åka på ställ med.


Såg en  360 på blocket igår skattad och besiktigad för 1500 riksdaler!big_smile

hehe jupp finns i alla prisklasser men faktiskt så tror jag att en 360 kan vara den bilen du kan göra störst klipp på..dom ägs oftast av pensionärer som knappt kör dom och vårdar dom lite mer än vanligt..runt 6k får man en riktigt bra 360 för och för dom pengarna hittar du inte nåt roligare att köra på vintern om du frågar mig big_smile


Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 oktober 2010
#64
Munkis skrev:
Tror valet kvittar faktiskt, Leta efter allihoppa å ta den som är finast smile

Hade mercedes 190 och Volvo 740 varit framhjulsdrivna så hade alla varit skrotade för länge sedan då ingen skulle vilja ha dem.
Jag hade dock hellre tagit Mercan eller Volvon då båda är bakhjulsdrivna. Förövrigt så är väl skillnaden på "rolighetsfaktor" marginell bortsett från Golf GTI som är vassare smile


Varför folk sitter å diskuterar vilken outstanding väghållning m.m respektive modell besitter fattar jag dock inte, Bilarna är 20-25 år gamla!
Tror dessutom att personen som ska köpa sin första bil skiter fullständigt i vilken bil som är mest sofistikerad, var mest omodern som ny o.s.v.

Jag förstår mig inte på folk som tänker som dig, varför skall man strunta i vilken modell som är bäst bara för att det är ens första bilköp? Nej vanligt sunt förnuft tyder självklart på att man skall lägga ner lika mycket energi  på sitt första bilköp som sitt femtioförsta bilköp, oavsett vilken gång i ordningen det gäller så är det mycket pengar som skall läggas ut och man bör självklart lägga ner lite energi på att få ut så mycket bil som möjligt för de pengar man är beredd att lägga ner.

Detta håller TS förmodligen med om eftersom han frågade om råd istället för att köpa första bästa bil som såg bra ut på Blocket.se, och som råd får han och många andra som ber om råd på Garaget svaret att "strunt i det, det är bara förstabilen" roll

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 641 Inlägg
13 oktober 2010
#65
Rquired skrev:
Munkis skrev:
Tror valet kvittar faktiskt, Leta efter allihoppa å ta den som är finast smile

Hade mercedes 190 och Volvo 740 varit framhjulsdrivna så hade alla varit skrotade för länge sedan då ingen skulle vilja ha dem.
Jag hade dock hellre tagit Mercan eller Volvon då båda är bakhjulsdrivna. Förövrigt så är väl skillnaden på "rolighetsfaktor" marginell bortsett från Golf GTI som är vassare smile


Varför folk sitter å diskuterar vilken outstanding väghållning m.m respektive modell besitter fattar jag dock inte, Bilarna är 20-25 år gamla!
Tror dessutom att personen som ska köpa sin första bil skiter fullständigt i vilken bil som är mest sofistikerad, var mest omodern som ny o.s.v.

Jag förstår mig inte på folk som tänker som dig, varför skall man strunta i vilken modell som är bäst bara för att det är ens första bilköp? Nej vanligt sunt förnuft tyder självklart på att man skall lägga ner lika mycket energi  på sitt första bilköp som sitt femtioförsta bilköp, oavsett vilken gång i ordningen det gäller så är det mycket pengar som skall läggas ut och man bör självklart lägga ner lite energi på att få ut så mycket bil som möjligt för de pengar man är beredd att lägga ner.

Detta håller TS förmodligen med om eftersom han frågade om råd istället för att köpa första bästa bil som såg bra ut på Blocket.se, och som råd får han och många andra som ber om råd på Garaget svaret att "strunt i det, det är bara förstabilen" roll

Och jag förstår mig inte på sådana som dig som sitter och jämför 25år gamla bilar genom att förespråka den som var mest sofistikerad och modern och annat dravel på en bil från 80-talet. Det som är intressant är inte hur bilen var 1985, utan hur bilen är idag 2010.

Anledningen till varför jag skrev att han kan ta vilken som helst är för att jag tror att han skulle bli nöjd oavsett då alla dessa bilar ligger på ungefär samma nivå (bortsett GTI)


huh?
10 427 Inlägg
13 oktober 2010
#66
Volvo 740 är faktiskt riktigt körglada om man chassitunar litegrann,
kan få testa min "halvklara" bil om ni inte tror mig wink

Edit: Sällan ute och sladdar utan det är full patte genom
rondeller och Saab-omkörningar i kurvor som är på menyn. cool
Senast redigerat av steifan (13 oktober 2010)


871 Inlägg
13 oktober 2010
#67
Growe skrev:
kör alla som kärringar här inne eller?
har åkt volvo i många år och ingen jag haft har dragit under litern blandad körning

mina t5 brukar snitta mellan 1.3-1.6
745glt 16v låg nog och sittade runt 1.1 i bästa fall
enda som är snål är min supersnik 2.5l 140hk
men skulle tro att den sällan klarar sig under litern

golfen min snittar 0,67 landsväg
blandad 0.8
men så kör jag inte som en kärring utan gaspedalen sätts i botten till lagom fart nås sen släpper man av lite

men visst kärringkör man så kan man likagärna välja någon micra eller något annat skrot
för då vill man bevisligen inte ha lite körglädje i grejerna smile

att få en 740 att gå under litern kräver att man inte har det minsta roligt och aldrig kör fortare än 80km/h
eller så kräver det att man är dålig på matte och inte kan räkna ut snittförbrukning på en tank smile

eller så behöver man inte köra "bôtt" jämt eftersom man ska till skola/jobb och har studiebidrag/låg lön så man varken har råd att tanka full tank varje vecka och betala delar som går sönder..

Hade en A-traktor en gång i tiden, en 740 förgasare, när jag lekte låg den på lite över litern, och långkörning 0.9...

förstår inte vart alla kan få det ifrån att bara för det är en volvo så måste den dra dret mycket bara för man leker.. finns de som leker med förnuft och de som gör det utan..


Smålänning
7 887 Inlägg
13 oktober 2010
#68
Lustigt vad folk vet mycket...

Jag kör som tant agda, gillar att varva och gasa och sladda, men min 740 går aldrig på litern ens.. Bara en gång har den gjort det,. och det va vid isracingen i vintras. Då drog den som mest 1,1 ca.
ALLA B230F-motorer som drar över litern blandat är det något fel på. Min har gått 50k och är både snål och (relativt) pigg. Jag använder ALDRIG motorvärmare. Hemligheten kallas service, något som verkar eftersatt på många 740.

Har aldrig besvärats av väghållningen, det är klart, andra har ju gjort det, som någon BMW i vintras som inte hängde med när det började gå undan på snövägarna. På asfalt är det dock en rätt understyrd bil, inte som Audi, men som Saab ungefär.

BMW är ju oslagbara på asfalt, men dyra i försäkring, i det hänseendet är Mercedes bättre då dom har nästan samma körglädje till lägre premie.
Jag tror även mercedes är mer lättmekat, jag har dock inte mekat så mycket BMW, så hur det är egentligen ska jag låta vara osagt.

Hållbarheten kan ju vem som helst klura ut, det finns så mycket mer som KAN gå sönder på en MB/BMW jämfört med en 740 med stel bakaxel och enklast möjliga framvagn (dock med närmst optimal geomerti för att vara mc.pherson) och enklast möjliga drivlina...

Golf 2 är so jag skrev en trevlig bil, men som dom flesta VAG från dne tiden är dom rätt skramliga och billiga i hopsättningen, och jag personligen föredrar 1,6:an framför 1,8:an.
GTI ÄGER alla andra bilar i jämförelsen i körglädje och fart, men tror tyvärr en sån är dyr i försäkring sad

Mitt tips: Kör på Ford Sierra DOHC, Golf II, MB 190 eller varför inte nån rapp japansk GTI? smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 oktober 2010
#69
#Det räcker med att du bläddrar bakåt i denna tråden skriver majoriteten att de tycker Volvo 740 är tråkiga att köra, det är en början i alla fall. För övrigt har ditt exempel en enorm svaghet, du förutsätter att alla Volvo-ägare på detta forumet kör en Volvo på grund av körglädjen.

Ingen har nekat till att Volvo är en bra bil, men tror du på fullaste allvar att dessa 16.000 bilägare köpte sin bil för att det var det roligaste och vettigaste alternativet de kunde finna? Hur många 740 på Garaget.org är inte skabbiga vinterbilar (reglerna till trots)?

#Afrika är ett exempel där Mercedes (framför allt W123) är mycket vanliga, och underhållet på denna kontinent är minimalt. De har inte ens ett system för att besiktiga eller registrera bilarna; En lustig parantes är att många afrikanska länder registerar bilen på dig bara du har nyckeln till den. Var det någon som sade ursprungskontroll?
Besiktning eller kontroll/underhåll i västerländsk betydelse förekommer inte heller.

#Hade du förväntat dig att Volvo skulle spela in en reklamfilm av en fullastad bil på en stormarknadsparkering? Hur attraktivt hade modellen framstått i den reklamen? Läser du bilreklam eller framför allt broschyrer märker du snabbt att körglädje står i alla dessa, jag tror inte jag sett någon undantag. Allt från mellanklassare till familjebussar och stadsjeepar, tror du alla dessa är körglada? Chrysler Grand Voyager, Lexus RX eller Mercedes Vito?

#Jag ger inte råd efter hur vintrarna är i Halmstad utan efter hur dom är i södra Sverige, och kollar vi på hur befolkningen är fördelad är det klart störst chans att han är här nere eller hur? Oavsett spelar det ingen roll, den enda skillnaden det gör är att vintertid går både Mercedes och Volvo att köra på tvären och ha roligt med och på barmark är bara Mercedes rolig (Om man inte uppgraderar den då enligt Steifans inlägg). Så om denna perioden är 1, 2 eller 5 månader lång gör ingen skillnad i jämförelsen Volvo och Mercedes eller hur?

#Där ser man, försök utskilja vem som skrivit vad när det enda som avdelar texten är ett [i] i vardera ände. Även om jag tycker det är rörigare även i forumet är det när man trycker på "citera" det blir en ända stor gröt av texten.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

huh?
10 427 Inlägg
13 oktober 2010
#70
Rquired skrev:
#Afrika är ett exempel där Mercedes (framför allt W123) är mycket vanliga, och underhållet på denna kontinent är minimalt. De har inte ens ett system för att besiktiga eller registrera bilarna

Hörde förstahandsinformation från en utflyttad afrikan (nåt av länderna i västra afrika) som påstod
att hans farbröder "gillade" Volvo 740. Så de finns tydligen där med wink


Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 oktober 2010
#71
steifan skrev:
Rquired skrev:
#Afrika är ett exempel där Mercedes (framför allt W123) är mycket vanliga, och underhållet på denna kontinent är minimalt. De har inte ens ett system för att besiktiga eller registrera bilarna

Hörde förstahandsinformation från en utflyttad afrikan (nåt av länderna i västra afrika) som påstod
att hans farbröder "gillade" Volvo 740. Så de finns tydligen där med wink

"Gillar" eller kör? Tja, det finns folk som kör opålitliga bilar i Sverige så egentligen säger det inte särskilt mycket väl? wink

För att förtydliga för övriga: Nej ovanstående mening betyder inte att Volvo 740 är en opålitlig bil.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

huh?
10 427 Inlägg
13 oktober 2010
#72
Rquired skrev:
steifan skrev:
Rquired skrev:
#Afrika är ett exempel där Mercedes (framför allt W123) är mycket vanliga, och underhållet på denna kontinent är minimalt. De har inte ens ett system för att besiktiga eller registrera bilarna

Hörde förstahandsinformation från en utflyttad afrikan (nåt av länderna i västra afrika) som påstod
att hans farbröder "gillade" Volvo 740. Så de finns tydligen där med wink

"Gillar" eller kör? Tja, det finns folk som kör opålitliga bilar i Sverige så egentligen säger det inte särskilt mycket väl? wink

För att förtydliga för övriga: Nej ovanstående mening betyder inte att Volvo 740 är en opålitlig bil.

Att de körde dem för att de höll bra.


Nismo
758 Inlägg
13 oktober 2010
#73
Funkiee skrev:
Volvo 740 har fan inte billiga reservdelar :o samt att dom är inte soppasnåla!!!!

Du måste ju va hög eller nått? Volvo 740 är väl den bil som har de billigaste reservdelarna, o inte soppasnål? O överdrivet mycke bensin drar den ju inte heller, 0.8-1.2 beroende på körstil. Visst de kanske inte klassas som en soppasnål bil men jag tycker inte de är speciellt mycket?!

Har du något exempel på en dyr reservdel till 740? Skulle va kul o veta vad som är så fruktansvärt dyrt roll

Grandturismo missbrukare =)
331 Inlägg
13 oktober 2010
#74
tongue vafan de mesta man ser nere i afrika är väl typ gamla sleta toyotas som bara går o går o går (offtopic). tycker att denna tråd har gått väldigt mycket över styr sad


Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 oktober 2010
#75
steifan skrev:
Rquired skrev:
steifan skrev:

Hörde förstahandsinformation från en utflyttad afrikan (nåt av länderna i västra afrika) som påstod
att hans farbröder "gillade" Volvo 740. Så de finns tydligen där med wink

"Gillar" eller kör? Tja, det finns folk som kör opålitliga bilar i Sverige så egentligen säger det inte särskilt mycket väl? wink

För att förtydliga för övriga: Nej ovanstående mening betyder inte att Volvo 740 är en opålitlig bil.

Att de körde dem för att de höll bra.

Ok, känner du denna afrikan hade det intressant att veta hur de upplevs i förhållande till Mercedes W123. För en persons åsikt är inte alltid representativ eller sann. smile

mkII; Helt rätt, de älskar gamla Toyota där nere med!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Grandturismo missbrukare =)
331 Inlägg
13 oktober 2010
#76
Rquired skrev:
steifan skrev:
Rquired skrev:

"Gillar" eller kör? Tja, det finns folk som kör opålitliga bilar i Sverige så egentligen säger det inte särskilt mycket väl? wink

För att förtydliga för övriga: Nej ovanstående mening betyder inte att Volvo 740 är en opålitlig bil.

Att de körde dem för att de höll bra.

Ok, känner du denna afrikan hade det intressant att veta hur de upplevs i förhållande till Mercedes W123. För en persons åsikt är inte alltid representativ eller sann. smile

mkII; Helt rätt, de älskar gamla Toyota där nere med!

jao, undrar bara varför, tycker inte de är så speciellt snygga smile


Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 oktober 2010
#77
mkII skrev:
Rquired skrev:
steifan skrev:

Att de körde dem för att de höll bra.

Ok, känner du denna afrikan hade det intressant att veta hur de upplevs i förhållande till Mercedes W123. För en persons åsikt är inte alltid representativ eller sann. smile

mkII; Helt rätt, de älskar gamla Toyota där nere med!

jao, undrar bara varför, tycker inte de är så speciellt snygga smile

Även dem är mycket driftsäkra, sedan är tex. Hilux populär och det sannolikt för att den kan klättra på ett vis varken 740 eller W123 kan. Ingen har heller påstått att en bil måste vara snygg för att vara populär. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Grandturismo missbrukare =)
331 Inlägg
13 oktober 2010
#78
Rquired skrev:
mkII skrev:
Rquired skrev:

Ok, känner du denna afrikan hade det intressant att veta hur de upplevs i förhållande till Mercedes W123. För en persons åsikt är inte alltid representativ eller sann. smile

mkII; Helt rätt, de älskar gamla Toyota där nere med!

jao, undrar bara varför, tycker inte de är så speciellt snygga smile

Även dem är mycket driftsäkra, sedan är tex. Hilux populär och det sannolikt för att den kan klättra på ett vis varken 740 eller W123 kan. Ingen har heller påstått att en bil måste vara snygg för att vara populär. smile

Sant! smile De är nog lite mer ute efter bilens praktiska egenskaper, som terräng körning eller motsvarande.


Det vore roligt om trådskaparen ev. kunde tänka sig lite mer förslag på bilar, för det finns ju massor med andra billiga o roliga bilar där ute på marknaden som funkar bra som första bilar. smile


Smålänning
7 887 Inlägg
14 oktober 2010
#79
Rquired skrev:
mkII skrev:
Rquired skrev:

Ok, känner du denna afrikan hade det intressant att veta hur de upplevs i förhållande till Mercedes W123. För en persons åsikt är inte alltid representativ eller sann. smile

mkII; Helt rätt, de älskar gamla Toyota där nere med!

jao, undrar bara varför, tycker inte de är så speciellt snygga smile

Även dem är mycket driftsäkra, sedan är tex. Hilux populär och det sannolikt för att den kan klättra på ett vis varken 740 eller W123 kan. Ingen har heller påstått att en bil måste vara snygg för att vara populär. smile

Den bästa bilen måste således vara Toyota Hilux eller Mercedes W123 Diesel. För det finns mest W123:or, 124:orna håller tydligen inte lika bra smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

111 Inlägg
15 november 2010
#80
golf gti är nog det bästa alternativet, om du hittar en i skapligt skick


Sök