Lustigt vad folk vet mycket...
Jag kör som tant agda, gillar att varva och gasa och sladda, men min 740 går aldrig på litern ens.. Bara en gång har den gjort det,. och det va vid isracingen i vintras. Då drog den som mest 1,1 ca.
ALLA B230F-motorer som drar över litern blandat är det något fel på. Min har gått 50k och är både snål och (
relativt) pigg. Jag använder ALDRIG motorvärmare. Hemligheten kallas service, något som verkar eftersatt på många 740.
Har aldrig besvärats av väghållningen, det är klart, andra har ju gjort det, som någon BMW i vintras som inte hängde med när det började gå undan på snövägarna. På asfalt är det dock en rätt understyrd bil, inte som Audi, men som Saab ungefär.
BMW är ju oslagbara på asfalt, men dyra i försäkring, i det hänseendet är Mercedes bättre då dom har nästan samma körglädje till lägre premie.
Jag tror även mercedes är mer lättmekat, jag har dock inte mekat så mycket BMW, så hur det är egentligen ska jag låta vara osagt.
Hållbarheten kan ju vem som helst klura ut, det finns så mycket mer som KAN gå sönder på en MB/BMW jämfört med en 740 med stel bakaxel och enklast möjliga framvagn (dock med närmst optimal geomerti för att vara mc.pherson) och enklast möjliga drivlina...
Golf 2 är so jag skrev en trevlig bil, men som dom flesta VAG från dne tiden är dom rätt skramliga och billiga i hopsättningen, och jag personligen föredrar 1,6:an framför 1,8:an.
GTI ÄGER alla andra bilar i jämförelsen i körglädje och fart, men tror tyvärr en sån är dyr i försäkring
Mitt tips: Kör på Ford Sierra DOHC, Golf II, MB 190 eller varför inte nån rapp japansk GTI?