Lonefox skrev:
De jobbar annorlunda på så vis att de switchar långsammare.
Nej. Det gör de inte. Det är hellre tvärt om, så att man kan tvinga upp övre gränsfrekvens vid att kyla ner dom.
Lonefox skrev:
Visst funkar de med att öppna och stänga som de riktigt små trissorna i processorer, dock är de färre och hanterar en annan typ av signaler. Det handlar om att förstärka, inte beräkna. DÄRI har du en stor skillnad i slutfunktionen.
En transistors övre gränsfrekvens blir inte lägre av kyla. Jag har aldrig sett det i nåt datablad, och jag kan lova dig att jag har studerat många datablad under de år jag har jobbat med elektronikkonstruktion.
Den största skillnaden mellan en transistor i en processor och en transistor som jobbar analogt, är att den tidigare nämnda inte jobbar i den lineära regionen. Nu är det så med moderna förstärkare att de ofta jobbar I klass D, och då blir skillnaden plötsligt mycket mindre, eftersom en D-klass heller inte jobbar i den lineära regionen, men fungerar som en switch, precis som ett gate-element i en CPU.
En transistor i sig kan inte beräkna. Du behöver ett helt nätverk av transistorer för att kunna göra en ganska simpel beräkning, så isolerad sett, så fungerar även en enkel transistor som en förstärkare, själv om gainet ligger ganska nära 1.
Lonefox skrev:
Ang. temperaturområdena har du rätt ja, men faktum kvarstår att en alltför kall förstärkare låter rent illa.
Distortionen ökar vilket är väldigt hörbart.
Och då kylde du givetvis bara ner förstärkaren och lät högtalarna vara temperaturkontrollerade?
Kalla högtalare låter ofta skit, pga at resonansfrekvensen ändras eftersom stelheten i upphängning och kona ändrar sig som en funktion av temperaturen, men ibland kan en dålig konstruerad förstärkare låta illa vid kyla. Mer om det nedan.
Lonefox skrev:
Audison tex (som genesis) "erkänner" att deras steg låter illa tills de når sin arbetstemperatur vilket i deras fall är 80 grader internt.
Ok. En klass AB-förstärkare består av en utgång med två transistorer. Den övre tar sig av den positiva halvfasen och den nedre tar sig av den negativa halvfasen. Sen har en transistor en lineär region som är begränsad. Altså måste de två transistorerna överlappa varandra i den nedre delen av den lineära regionen för att det inte skall uppstå oharmonisk förvrängning vid nollkryssningen. Till det har man drivtransistorer som lägger arbetspunkten till utgångstransistorerna. Det är orsaken till att en AB-förstärkare som inte spelar blir varm. Sen vill man hålla denna tomgångsström ganska låg, för att få hög verkningsgrad. Då förstärkningen (notera förstärkningen, inte övre gränsfrekvens) ändras som en funktion av temperaturen, måste man då ha en temperaturkompenserad arbetspunkt. Vissa producenter slarvar med detta, och man får då en amp som är temperaturkänslig.
Lonefox skrev:
Att strömdelen inte ger vad den skall när det är kallt kan man härleda till vad?
Metallens (i detta fall kopparens) egenskaper som förändras vid kyla?
Rå osv förändras...inte sant?
Borde det inte även gälla metallen i transistorerna?
Koppar, och de flesta metallers specifika resistans är rätt så konstant i de temperaturområden vi här pratar om.
Den aktiva delen i en transistor är kisel, inte metall.
Lonefox skrev:
För att inte tala om hur elektrolyskondensatorer beter sig när de blir nerkylda.
Och hur beter de sig? --Jag har aldrig märkt av att kapacistansen har ändrats nämnvärd.
Lonefox skrev:
Så själva motorn som gör att skivan roterar går inte ngt långsammare när det är kallt?
Vad har det med transistorn att göra? Nu är du inne på mekaniska grejer, och senast jag kollade så var en transitor solid state.
Lonefox skrev:
Lasern har inte lite problem när det är kallt?
Tex. att hitta fokus mot läsytan...
Nej. Lasern har inga problem i normal kyla. Fokusmekanismen, vilken är mekanisk, kan dock få problem, och sen kan du få problem med kondensbildning på den reflekterade ytan på skivan, vilket ytterligare leder till missad fokus.
Lonefox skrev:
Let's face it.......naturen talar emot oss då temperaturer påverkar olika matrial på olika sätt.
Ja, de flesta saker både i den makroskopisa och mikroskopiska värden påverkas av temperaturen. Dock är vissa saker som transistorer gjorda för att fungera både i normal kyla som normal värme. Det kan dock inte stickas under en stol att det går att få en förstärkare känslig för värme, om den konstrueras fel, så på den punkten får jag väl ge mig. :-)
-- K