2866
Sök

Iskalla slutsteg.

2 035 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
Om jag vill lyssna på musik i bilen på morgonen eller om bilen stått ett tag så att allt är som djupfryst i bilen, så krasmar det som fan i högtalarna.

Lyssnar jag lite högre försvinner det, men så fort jag sänker så hör man det tydligare.

Efter ett tag kanske 10 min körning så låter det bra. då har väl stegen blivit lite varmare.

Vad kan man göra? Är stegen dåliga? Visserligen krasmar/brusar/låter illa det bara om coax högtalarna i IP:n, men det beror ju på att dem andra högtalarna/basen är delat lägre än bruset.

Biljudsveteran sen 1984!

141 Inlägg
18 oktober 2010
Kupevärmare wink

Mvh
Jacob "Jackoo" Sandström
Nöjd kund hos Waarwest.se & Blekingebilradio.se samt JAWS motorsport!

Smålänning
7 883 Inlägg
18 oktober 2010
Vad ör det för grejer?

JAg hade Boschmannsteg i förra bilen och upplevde aldrig samma sak...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Gladen Audio
2 388 Inlägg
18 oktober 2010
Låt det spela några minuter inann man höjer upp så stegen hinner värmas lite, samt en kupevärmare som jackoo skrev så är det inte så kallt i bilen när man ska spela, högtalarna är stela i upphängningen osv. kolla en annan tråd som kom upp här nyligen.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

2 035 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
Om det är just stegen som är kalla så hjälper ju kupévärmare sådär. om den nu inte är i bagaget.

Det skulle ju kunna vara stereon också. Den skulle ju kunna bli lite varm utav kupévärmaren.

Eftersom jag inte riktigt vet när jag ska ha bilen så blir det inte att man kan planera när jag sa sätta på motorvärmaren. Då blir det inte av att man har på kupevärmaren.

Jaja är vissa steg sådana eller?

Biljudsveteran sen 1984!

Lastbilsschaffis
886 Inlägg
19 oktober 2010
Hade samma i min. Det kan ju bara vara så att högtalarna frusit. Har bara steg till basen i min bil.

"Man måste plocka isär något för att kunna lära sig att sätta ihop det igen"
Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
19 oktober 2010
Inget ovanligt att elektronik överlag beter sig lite skumt i kyla.
Högtalare blir även stela och beter sig inte som de borde.
Bara att ta det lugnt och låta grejerna värmas upp.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

2 035 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
Lonefox skrev:

Okej. är vissa steg känsligare än andra?  Har inte varit med om detta innan.

Men om det inte är nåt fel eller någon fara så är det väl bara att fortsätta lyssna fast försiktigt då, om det är kallt.

Biljudsveteran sen 1984!

7 241 Inlägg
19 oktober 2010
bosabengt skrev:
Lonefox skrev:

Okej. är vissa steg känsligare än andra?  Har inte varit med om detta innan.

Men om det inte är nåt fel eller någon fara så är det väl bara att fortsätta lyssna fast försiktigt då, om det är kallt.

Verkar vara att ju mer hifi och dyrare stegen är ju känsligare är de.

Mitt LRx tex. tar längre tid på sig att låta som det skall än mitt SRx, och de ligger i två helt olika ligor.
LRx-et kostar 10K och SRx-et kostade 5K. Dock är det bara min egna erfarenhet....

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
19 oktober 2010
hur kan de med steg spela sämre när de är kalla?  tex datorer  processer funkar allt bättre i kyla  blir effektivare?

7 241 Inlägg
19 oktober 2010
christofer_k skrev:
hur kan de med steg spela sämre när de är kalla?  tex datorer  processer funkar allt bättre i kyla  blir effektivare?

Både ja och nej.
Det är en stor stor skillnad i hur en processor jobbar och hur ett steg jobbar.
Transistorerna i ett slutsteg är av en helt annan typ och behöver en viss värme för att ha rätt funktion. Dock tror jag själv att det är strömförsörjningen som påverkas mest.

Men betänk att cd-spelare osv blir vääääääldigt sega i dislpayerna när det är kallt.

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
19 oktober 2010
Lonefox skrev:
christofer_k skrev:

Både ja och nej.
Det är en stor stor skillnad i hur en processor jobbar och hur ett steg jobbar.
Transistorerna i ett slutsteg är av en helt annan typ och behöver en viss värme för att ha rätt funktion. Dock tror jag själv att det är strömförsörjningen som påverkas mest.

Men betänk att cd-spelare osv blir vääääääldigt sega i dislpayerna när det är kallt.

jo sant men vilka steg påverkas mest mellan klasserna?  analoga å digitala osv
Senast redigerat av christofer_k (21 oktober 2010)

2 914 Inlägg
19 oktober 2010
märks det inte mest hur styv upphägning på elementen och liknande det blir pga kyla och inte hur stegen reagerar??

vilka gradantal snackar vi??

2 035 Inlägg
21 oktober 2010
Trådstartare
christofer_k skrev:

Ställ ut din dator i 20- grader så får du se hur det funkar. utan problem kanske, jag vet inte.

Biljudsveteran sen 1984!

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
21 oktober 2010
bosabengt skrev:
christofer_k skrev:

Ställ ut din dator i 20- grader så får du se hur det funkar. utan problem kanske, jag vet inte.

testat och de funkar bra bra specc när man kör överklockat

dem som tävlar i överklockning brukar använda flytande kväve/torris när de ska pressa upp datorerna
Senast redigerat av christofer_k (21 oktober 2010)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 oktober 2010
Går att klocka betydligt mer om datorn får stå kallt, så där gäller kyla för att det ska funka bra, steg vill dock ha det varmt och skönt (dock inte för varmt).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 534 Inlägg
21 oktober 2010
Det står till och med i manualen till mitt genesis steg att de krävs att de kommer upp i en viss temperatur innan det låter som det ska wink

Motborgare
1 099 Inlägg
21 oktober 2010
Lonefox skrev:
Transistorerna i ett slutsteg är av en helt annan typ och behöver en viss värme för att ha rätt funktion.

Det här påståendet får du underbygga med lite fakta! En vanlig mosfet som sitter en bona-fide amp, har en operating range på -55 till 175 grader celcius. Det gäller de flesta bipolära transistorer också.
Lonefox skrev:
Dock tror jag själv att det är strömförsörjningen som påverkas mest.

Det verkar vara mycket "tror" och "tycker" här.
Jo, ackumulatorn kan inte leverera så mycket ström när det är svinkallt. Det är väl den enda faktorn i den här ekvationen som skulle påverka.

Lonefox skrev:

Och hur fungerar en sån måntro? Du tror inte att det kan vara för att vätskan som kristallerna ligger i blir tjockflytande? Du skall leta länge efter nån vätska i en transistor.

-- K

Motborgare
1 099 Inlägg
21 oktober 2010
Iam2fast4U skrev:
Det står till och med i manualen till mitt genesis steg att de krävs att de kommer upp i en viss temperatur innan det låter som det ska wink

Jodå. Och vissa kabelleverantörer påstår att de låter bättre om de vänds åt ett visst håll.
Det finns väl knappt nån branch där det är så mycket mumbojumbo som inom audio.

Det enda man kan tolka utifrån det uttalade från manualen är att de har gjort ett slätt jobb för att stabilisera arbetspunkten, isåfall.

-- K
Senast redigerat av Kavli (21 oktober 2010)

Motborgare
1 099 Inlägg
21 oktober 2010
bosabengt skrev:
christofer_k skrev:

Ett problem som kan uppstå är att plattorna i hårddisken krymper i kylan, vilket resulterar i tracking error. Så det är de roterande delarna som medför problem. Inte elektroniken i sig själv.

-- K

Sök