3037
Sök

BMW E24 635csi || ViolentClique

Allt står i projekttråden!

12 815 Visningar
Uppdaterades senast 30 oktober 2017
408 Inlägg
27 augusti 2017
Trådstartare
#1
Hallå allesammans och välkomna till ännu ett av mina projekt! smile
Denna gång så är det som rubriken lyder en gammal klenod det handlar om, nämligen en BMW E24 635csi.
En E24 har länge varit en av mina absoluta drömbilar, efter en M1:a då, men det får man fortsätta drömma om ett tag till. En vän till mig hade den här ståendes som han behövde bli av med, och jag kunde inte tacka nej till erbjudandet han gav mig.

Bilen är alltså en 635csi från 1983 med M30B34 och manuell låda. Utrustad med bland annat farthållare, ABS, elspeglar, elhissar fram och bak, eltaklucka och AC.

Vid inköp så va skicket långt ifrån bra, en hel del rost, möglig inredning, motor som inte gick att starta etc etc. Men jag ser ändå potential och är väldigt ivrig med att få sätta igång att renovera upp och bygga på en sån legend till bil.

Planen, som jag känner just nu, är att totalrenovera hela bilen från grunden och bygga den "cleant" stancad. Allt ska strippas ner och rostlagas, inredning ska kläs om eller införskaffas nytt i svart skinn, motorn ska renoveras och antingen turbokonverteras eller få separata spjäll, luftfjädring och ett par feta splitfälgar ska självklart på. Med andra ord så ska ALLT renoveras på bilen, så har några år av jobb framför mig.


Kommer fylla på med info och bilder här så småningom, tänkte bara få igång en tråd innan jag glömmer av det helt och hållet. Slänger in några bilder för att starta starkt!



När jag åkte och hämtade hem pärlan
https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167792/167792-ed0f49272eb5f55df7dcd890bde89c3d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167792/167792-2ea143ecdd7e225f1b5a1038641df662.jpg


Provmonterar diverse fälgar för att få lite inspiration
https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167792/167792-3b968e178d45aaac72dfbc0cb6063ca0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167792/167792-e6b04875403c5f34fdbcc38afb529a34.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167792/167792-add4533f57c259e9ae772542192f12ba.jpg
Senast redigerat av johnlarsson (30 oktober 2017)

Sköld photography @ facebook

445 Inlägg
27 augusti 2017
#2
Kul projekt, riktigt snygga i bra skick dessa!


408 Inlägg
27 augusti 2017
Trådstartare
#3
Montecarlo skrev:
Kul projekt, riktigt snygga i bra skick dessa!

Hoppas lite folk trillar in och tycker det är ett roligt projekt att följa.
Ja dom är sinnessjuka i fint skick. Älskar formerna och designen big_smile

Sköld photography @ facebook

350 Inlägg
7 september 2017
#4
Kan bli intressant!  Följer..

408 Inlägg
8 september 2017
Trådstartare
#5
mattew skrev:
Kan bli intressant!  Följer..

Va kul! Ska nog bli lite roligt att följa, blir nog en del specialgrejer på kärran smile

Sköld photography @ facebook

408 Inlägg
11 september 2017
Trådstartare
#7
Rovers skrev:
ooohhhh e24 me like.... defintivt prem på denna big_smile

Grymt att höra! cool

Sköld photography @ facebook

Freude am fahren
433 Inlägg
11 september 2017
#8
Verkar kunna bli ett projekt i min smak det här. smile


408 Inlägg
11 september 2017
Trådstartare
#9
Fredrik_M skrev:
Verkar kunna bli ett projekt i min smak det här. smile

Följ med på resan vettja, kanske blir bra i slutändan! smile

Sköld photography @ facebook

408 Inlägg
23 oktober 2017
Trådstartare
#10
Äntligen rullat in E24an i garaget för att starta projektet på riktigt. Va lite smutsig efter att stått utomhus i 1,5år.. roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167792/167792-1c9e6acefe6cc12fc0ac9e608c669134.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167792/167792-ab70d84af55c96ad1b15f66535bab744.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/168/167792/167792-4a9e4d071d7e79a030c013c5be2965bc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167792/167792-0705b03616b5059b9d4c9bbf2264decb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167792/167792-4bdf29dbd17497a1e9e88cc9ed6b06ae.jpg


Lite övriga bilder för att ge en liten överblick över vad jag har att jobba med
https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167792/167792-01f210a92d824d724caca9543d829410.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/168/167792/167792-dff06bf433423dadab18481fc4943f1e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167792/167792-a923f5817eaa62fe124bf945c059a26c.jpg


Ryckte loss kofångaren bak för att försöka hitta något bra ställe att göra ett fäste för karossvaggan. Lite lurigt att få till när inte balkarna går ut i bakkant. Och ja, som ni ser så finns det lite svetsjobb att ta itu med lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167792/167792-f75c2f55e62d0a5d0135e1299c52fefd.jpg


Va även och hämtade en helt rostfri baklucka och höger dörr. Dessa ingick när jag köpte bilen men har inte kunnat få tag på dom tidigare, men nu va det dags! Skönt att ha dessa rostfria då just dom delarna va ganska duktigt sönderrostade
https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167792/167792-a2aed4204a06c60002fd8c8711173265.jpg
Senast redigerat av johnlarsson (23 oktober 2017)

Sköld photography @ facebook

445 Inlägg
23 oktober 2017
#11
Kul att se att det går framåt, så snygga bilar!


408 Inlägg
23 oktober 2017
Trådstartare
#12
Montecarlo skrev:
Kul att se att det går framåt, så snygga bilar!

Ja dom är verkligen obeskrivligt snygga!

Sköld photography @ facebook

32 Inlägg
24 oktober 2017
#13
Blir det att behålla i originalfärgen eller blir det hellack med kulörbyte? Ser fram emot att följa projektet!


408 Inlägg
24 oktober 2017
Trådstartare
#14
Phengdahl skrev:
Blir det att behålla i originalfärgen eller blir det hellack med kulörbyte? Ser fram emot att följa projektet!

Det blir definitivt en hellack då de flesta delarna på bilen har stora eller små defekter. Om jag behåller originalfärgen eller inte är jag osäker på, men för tillfället lutar det åt en annan kulör big_smile

Sköld photography @ facebook

408 Inlägg
29 oktober 2017
Trådstartare
#15
Plockade bort lite mer krimskrams i bakändan då jag ville ha allting ur vägen så ingenting gick sönder i
onödan när jag började mäta upp för karossvaggan smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167792/167792-4d72d16b030bf1d0341142a99fc630b1.jpg


Spanade lite på andra och vanligtvis brukar man fästa vaggan i infästningen till kofångaren, men mina fästen där va lite dåliga så valde att fästa balken strax ovanför kofångarens fästen. Sitter en stor platta i bagaget som dessa hål jag använda går ihop med, och den plattan håller vanligtvis i dragkroken. Så tror att det kommer räcka gott och väl.
Tog en 50 x 50 x 3mm fyrkantsprofil, måttade ut för hålen och borrade samtliga 6 hål där balken bultas fast i bilen. Karossen har en liten radie tvärs över i bakkant, så va tvungen att göra två snitt i profilen på vardera sida om centrum och vinkla in för att balken skulle ligga dikt an med karossen längst ut i kanterna. Ska skaffa riktiga bultar så dom jag hade hemma bara va i 8.8 kvalité
https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167792/167792-6c5ece5b61e1979039edaaa5c54e042e.jpg


Hålen i mitten av balken gick lätt att mäta och sedan borra på rätt ställe. Hålen i ytterkant blev lite svårare att mäta sig till, så valde att göra såhär.
Tog en bult som passade i gängan där balken skulle bultas fast i, slipade till så jag fick en vass spets i ena änden, gängade i bulten med den vassa spetsen utåt mot balken, la balken på rätt plats och knackade med en hammare på balken. Detta gav mig då ganska exakta punkter för vart hålet skulle vara
https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167792/167792-31f99d658dfacddc7c1413a1f46abd6f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167792/167792-cbb14d8307c3925647faa201e0b62007.jpg


Borrade sedan ur och helsvetsade den första biten av fästet
https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167792/167792-20d110fcd669bb7ad03d3ca5250bfad0.jpg


När man bygger en karosssnurra ska man komma ihåg att man vill ha jämnvikt i karossen för att den ska vara lätt att snurra. Har man t.ex. för mycket tyngd i botten av bilen så kommer karossen naturligt vilja rotera så botten är närmast marken.
Om man står och ser på bilen bakifrån, eller framifrån, så kan man kan tänka det som att det går en axel från sin infästningsaxel fram till infästningsaxeln bak. Den axeln ska ligga i punkter så att massan som är över punkten ska vara lika stor som under punkten, och massan till vänster om punkten ska vara lika stor som till höger om punkten. Då de flesta bilar är rätt snarlika till höger som vänster från centrum på bilen så brukar man anta att punkten i vågräta axeln sitter i centum, då behöver man enbart ha punkten i det lodräta planet i åtanke.

Jag räknade inte någonting på vart masscentrumet är på min bil utan jag utgick bara från bilder jag sett på nätet och sedan eyeballade det till vart jag tror det är. Kapade och svetsade dit lite mer profiler för att få axeln att sitta där jag ville
https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167792/167792-936dd9fe12d72d62689158a1fc482679.jpg


Hade två hjullager från en BMW E39 liggandes som jag använde för att få en lagrad axeln för att underlätta att rotera karossen. Svetsade bara fast hjullagret på en av profilerna
https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167792/167792-83f3bf4e7f1800b4325201aee8ad8382.jpg


Kapade till 4st bitar som jag borrade hål i och svetsade fast på ena delen av hjullagret. Dessa gör så att jag kan låsa fast snurran i olika positioner beroendes på hur jag vill att karossen ska stå
https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167792/167792-37683aa926d4e50c6818c9621b354c3b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167792/167792-8a4f871e27448dbcca97c04cc29892e7.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/168/167792/167792-432252b6fe99f10a40a56eeb24bb2f92.jpg


Kapade lite mer profiler och började bygga stommen till den bakre delen
https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167792/167792-6578eda428de1da7549b6c6b15c90c3e.jpg


Svetsade sedan fast hjullagrets andra del i stommen
https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167792/167792-c834f9277d15dccbb59278ef342a5918.jpg


Svetsade även dit 2st 45 graders profiler för att stadga upp allting. Ska jaga rätt på nå vettiga hjul och sätta dit å båda ändarna också.
https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167792/167792-e0f62741364da7fc93a9534d0f54950b.jpg


Ryckt ur den mesta inredningen bak. Har väl i princip bara sidorutorna och lite kablar kvar
https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167792/167792-4f4d27dce201a318a148a1a681f147b6.jpg


Hann ta ut fram och bakrutan innan helgen tog slut.. Har gjort en vad med mig själv att jag ska ha bilen uppe i karossvaggan innan nästa helg är slut. Tror det blir svårt att hinna, men kul med mål att kämpa mot! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167792/167792-e6b813f5ae861e9427576311a8f0ede8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167792/167792-19091a9c4d23ae79571928fe3a5912b1.jpg
Senast redigerat av johnlarsson (29 oktober 2017)

Sköld photography @ facebook

Bilentusiast
268 Inlägg
30 oktober 2017
#16
Kommer att följas!


408 Inlägg
30 oktober 2017
Trådstartare
#17
danny-16vt skrev:
Kommer att följas!

Grymt!

Sköld photography @ facebook

Är man rädd för döden är man redan död
472 Inlägg
30 oktober 2017
#18
Detta ska definitivt följas! Grymt snygga bilar! big_smile


408 Inlägg
30 oktober 2017
Trådstartare
#19
VinternNoll02 skrev:
Detta ska definitivt följas! Grymt snygga bilar! big_smile

Härligt! Ja visst är dom big_smile

Sköld photography @ facebook

2 140 Inlägg
30 oktober 2017
#20
Fett som fan kungen! Kanske skulle ta tag i saken och lägga upp en tråd så man kan hålla koll på bör hur och vad det var som gjordes då man börjat skruva igen 😄

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.


Sök