Plockade bort lite mer krimskrams i bakändan då jag ville ha allting ur vägen så ingenting gick sönder i
onödan när jag började mäta upp för karossvaggan
Spanade lite på andra och vanligtvis brukar man fästa vaggan i infästningen till kofångaren, men mina fästen där va lite dåliga så valde att fästa balken strax ovanför kofångarens fästen. Sitter en stor platta i bagaget som dessa hål jag använda går ihop med, och den plattan håller vanligtvis i dragkroken. Så tror att det kommer räcka gott och väl.
Tog en 50 x 50 x 3mm fyrkantsprofil, måttade ut för hålen och borrade samtliga 6 hål där balken bultas fast i bilen. Karossen har en liten radie tvärs över i bakkant, så va tvungen att göra två snitt i profilen på vardera sida om centrum och vinkla in för att balken skulle ligga dikt an med karossen längst ut i kanterna. Ska skaffa riktiga bultar så dom jag hade hemma bara va i 8.8 kvalité
Hålen i mitten av balken gick lätt att mäta och sedan borra på rätt ställe. Hålen i ytterkant blev lite svårare att mäta sig till, så valde att göra såhär.
Tog en bult som passade i gängan där balken skulle bultas fast i, slipade till så jag fick en vass spets i ena änden, gängade i bulten med den vassa spetsen utåt mot balken, la balken på rätt plats och knackade med en hammare på balken. Detta gav mig då ganska exakta punkter för vart hålet skulle vara
Borrade sedan ur och helsvetsade den första biten av fästet
När man bygger en karosssnurra ska man komma ihåg att man vill ha jämnvikt i karossen för att den ska vara lätt att snurra. Har man t.ex. för mycket tyngd i botten av bilen så kommer karossen naturligt vilja rotera så botten är närmast marken.
Om man står och ser på bilen bakifrån, eller framifrån, så kan man kan tänka det som att det går en axel från sin infästningsaxel fram till infästningsaxeln bak. Den axeln ska ligga i punkter så att massan som är över punkten ska vara lika stor som under punkten, och massan till vänster om punkten ska vara lika stor som till höger om punkten. Då de flesta bilar är rätt snarlika till höger som vänster från centrum på bilen så brukar man anta att punkten i vågräta axeln sitter i centum, då behöver man enbart ha punkten i det lodräta planet i åtanke.
Jag räknade inte någonting på vart masscentrumet är på min bil utan jag utgick bara från bilder jag sett på nätet och sedan eyeballade det till vart jag tror det är. Kapade och svetsade dit lite mer profiler för att få axeln att sitta där jag ville
Hade två hjullager från en BMW E39 liggandes som jag använde för att få en lagrad axeln för att underlätta att rotera karossen. Svetsade bara fast hjullagret på en av profilerna
Kapade till 4st bitar som jag borrade hål i och svetsade fast på ena delen av hjullagret. Dessa gör så att jag kan låsa fast snurran i olika positioner beroendes på hur jag vill att karossen ska stå
Kapade lite mer profiler och började bygga stommen till den bakre delen
Svetsade sedan fast hjullagrets andra del i stommen
Svetsade även dit 2st 45 graders profiler för att stadga upp allting. Ska jaga rätt på nå vettiga hjul och sätta dit å båda ändarna också.
Ryckt ur den mesta inredningen bak. Har väl i princip bara sidorutorna och lite kablar kvar
Hann ta ut fram och bakrutan innan helgen tog slut.. Har gjort en vad med mig själv att jag ska ha bilen uppe i karossvaggan innan nästa helg är slut. Tror det blir svårt att hinna, men kul med mål att kämpa mot!