OpelAstraPower skrev:
_BLOOD_ skrev:
OpelAstraPower skrev:
Istållet för å kapa fjädrar, vilket bara e skit o göra tkr då jag...
Flytta upp övre fjäder o dämparfästena så har du fortfarande bra me fjädringsväg kvar sen
ser fint ut i övrigt
hur tänker du då? för det går inte att ändra på fästena i ovankant. det skulle va om man svetsa nytt fäste nedtill isf. ??
Nu vet inte jag hur de ser ut på V70 men på bilar jag byggt som jag velat ha låga har jag flyttat upp fästena i karossen, ev. flyttat ner fästena något i underkant.
Ang. fjädringsväg så om du har en säg 15cm fjäder med originaldämpare så har du mindre fjädringsväg än om du har en 20cm fjäder me uppflyttade fästen 5cm, men samtidigt e bilen lika låg? ganska enkelt egentligen.
Ditt resonemang är helt riktigt men problemet är ju att bilen är typ 5cm hög innan den tar i backen, då hjälper det ju inte att man har mer fjädringsväg det tar ju i ändå.
Hur mycket du än flyttar runt så är det ju rent fysiskt så att för att bilen skall vara lägre så kommer den ju vara närmare marken och ju närmare marken desto mindre fjädringsväg kan du ha kvar.
Gällande att man kan ha 20 cm fjäder stället för 15 så har man mer fjädringsväg så ja men det är oxå så att ju längre Fjädrar/Dämpare desto svajigare bil när du kör.
Vi kan ta som exempel min 240 som är sänkt där finns ca 7 cm innan man slår i marken, om jag då skulle svetsa om fästena och satte i originalfjädrar istället skulle den då kunna fjädra ner till marken och sen fortsätta 10 cm till neråt då?
Det är liksom fysiska lagar som styr sådant här, ganska enkelt egentligen.
/M
Senast redigerat av Minium (11 november 2010)