2592
Sök

Någon som kan förklara hur man vet om ett slutsteg pallar basar?

299 Inlägg
22 oktober 2010
Trådstartare
#1
Tjena!

Jag är inte så high på det här med ljud och undrar om någon kan förklara för mig hur man räknar ut så man vet vad man ska köpa för slutsteg till ett par basar, till exempel, om jag har 2 12or på 1000w och tänker köpa ett nytt slutsteg, hur vet jag vilket jag ska köpa? om de står 2x70W RMS vid 4 ohm eller 1000w RMS vid 1 ohm och så vidare, vad menas med det? hade verkligen uppskattat om någon kunde förklara lite för mig så man får lite koll på saken! och vad är då skillnaden på 2 och 4 kanal?


Tack på förhand för svar!


33 Inlägg
22 oktober 2010
#2
Tja tongue jag är också behov att få lite fakta om det.
Många okunniga säger köpt det och köp det här men man vill ju veta så dom inte bara tar ut ngt dyrt random

DenDenONE
Bmw E34

299 Inlägg
22 oktober 2010
Trådstartare
#3
DenDenONE skrev:
Tja tongue jag är också behov att få lite fakta om det.
Många okunniga säger köpt det och köp det här men man vill ju veta så dom inte bara tar ut ngt dyrt random

ja precis, man vill ju veta lite:P nån som kan förklara? big_smile


Game On!
244 Inlägg
22 oktober 2010
#4
Inte så jätte inne på sånt här, men RMS är väll den egentliga effekten på högtalaren iaf. om det står t.ex. 100w/40W RMS. Så är 40W den effekt du får ut av högtalaren. Och Ohm antalet är väll hur mkt motstånd det är i högtalaren, dvs hur "trögt" det är att driva den. Ju större Ohm antal, desto trögare att driva.

rätta mig gärna om ja har fel tongue


lastbils chaufför
240 Inlägg
22 oktober 2010
#5
ja jag vill också veta! hoppas någon kan förklara på ett så att en som är 10 år kan fatta

Gud, som haver B23:n kär se till mig, som gasglad är. Vart jag mig i världen vänder, skall jag göra svarta ränder
köpes: har ni något till volvo 740 till salu så hör av er!

767 Inlägg
22 oktober 2010
#6
Skillnaden på 2kanal och 4kanal är precis som namnet antyder att det ena har 2 kanaler och det andra har 4 kanaler. På 2 kanls steget finns det 2 plus och 2 minus som man kan koppla högtalare till. Och på 4kanals finns det 4 plus och 4minus.
Enkelt förklarat så är ett 2kanals steg till för att driva 2 högtalare och ett fyrkanals för 4 högtalare. Sen kan man koppla annorlunda för att både använda sig utav fler och mindre högtalare på varje kanal.

När du kollar på basar så är inte W det viktiga utan WRMS. Om du har en bas på tex 1000W så borde den ligga runt 500WRMS och det är det du ska köpa ett slutsteg efter.
Basar kan ha olika antal spolar. om basen har en spole är det vanligt att den har 4ohms spole och då behöver du ett slutsteg som leverarar cirka 500WRMS i 4ohm.
Om basen däremot har 2 spolar som båda är 4ohm så bli impedansen som man kallar det endra halverad eller dubblad beroende på hur man kopplar basen till steget. Men vi halvering genom parallell koppling så krävs då bara ett steg som leverar 500WRMS vid 2 ohm.

Steget är det som skapar ljudet så lägg hellre mer pengar på steget än på tex basen. Har man ett skitsteg som driver en värstingbas blir det sällan bra. Bättre att ha ett grymt steg som driver en sämre bas.


blev kanske lite rörigt men hoppas det förklarade lite iaf.


Motborgare
1 099 Inlägg
22 oktober 2010
#7
thobbeee skrev:
Tjena!

Jag är inte så high på det här med ljud och undrar om någon kan förklara för mig hur man räknar ut så man vet vad man ska köpa för slutsteg till ett par basar, till exempel, om jag har 2 12or på 1000w och tänker köpa ett nytt slutsteg, hur vet jag vilket jag ska köpa? om de står 2x70W RMS vid 4 ohm eller 1000w RMS vid 1 ohm och så vidare, vad menas med det? hade verkligen uppskattat om någon kunde förklara lite för mig så man får lite koll på saken! och vad är då skillnaden på 2 och 4 kanal?


Tack på förhand för svar!

Oj. Det här blir inte enkelt! wink

Watt är ju den effekt som en förstärkare kan leverera. Det är den parametern som närmast kan spåras till hur högt du kan spela med en viss högtalare. RMS, är en matematisk metod, som står för Root Mean Square, som säger hur mycket effekt den kan leverera kontinuerligt, och inte bara som en peak.

Hur högt det spelar beror sen på känsligheten till högtalaren. Hur många dB ljudtryck levererar den i en referenslåda med 1W tillförd effekt vid en viss frekvens.

Ljudtrycket ökar logaritmiskt. Dvs att du måste dubbla effekten för varje 3dB ökad ljudtryck. Detta är relativt komplicerad att förklara, så vi låter det ligga.

Ohm, eller impedans, som det ofta refereras till, är vilket motstånd som spolen i högtalaren har. Kort kan man säga att det krävs mindre spänning (volt) ut från förstärkaren för att avsätta en viss effekt i högtalaren, ju mindre impedansen är. Så varför använder man inte alltid högtalare med minimal impedans? --Jo, det är där förstärkaren kommer in i bilden.

En förstärkare har även den en impedans. Både in och utgångsimpedans. Vi skiter i ingångsimpedansen, då den inte har nåt med val av högtalare att göra. Utgångsimpedansen säger hur mycket utgångssteget (en kanal) tål att belastas utan att det överhettas. En kanal med en utgångsimpedans på 4 Ohm får då inte belastas med en högtalare som har mindre än 4 Ohms impedans.

Vi som har jobbat i PA-svängen, tittar ofta på en parameter som heter Damping Factor på gott utrikeska. Det säger hur kraftig strömförsöjningen är och därvid hur bra förstärkaren kan kontrollera konan i högtalaren. Speciellt kanaler som är avsedd för att driva stora massiva basar, vill man ha så hög dämpfaktor som möjligt.

En kanal är en separat förstärkare. En fyrakansals förstärkare innehåller således fyra separata förstärkare. För stereo behövs minst två separata förstärkare. En höger och en vänster, annars blir det mono ljud. Sen vill man kanske balancera ljudet mellan fram bak, så då behöver man fyra kanaler.

Man kan även bryggkoppla vissa förstärkare. I teorin får man då fyra gånger effekten ut. (man dubblar spänningen och strömmen), fast utgångsimpedansen fördubblas också, så man får passa på vilka högtalare man kopplar in.

Hoppas det inte blev för komplicerat.

-- K

3 466 Inlägg
22 oktober 2010
#8
joQue skrev:
Inte så jätte inne på sånt här, men RMS är väll den egentliga effekten på högtalaren iaf. om det står t.ex. 100w/40W RMS. Så är 40W den effekt du får ut av högtalaren. Och Ohm antalet är väll hur mkt motstånd det är i högtalaren, dvs hur "trögt" det är att driva den. Ju större Ohm antal, desto trögare att driva.

rätta mig gärna om ja har fel tongue

Jag rättar gärna dina fel.. Impedansen avgör hur mycket effekt steget orkar driva ut i kretsen. Detta innebär verkligen inte att en högtlare spelar högre för att den har lägre impedans så att steget orkar dirva på den mer. Dessutom borde man veta att steget har mer kontroll i en högre impedans.

Dessutom har en högtalare ingen uteffekt, högtalarens maxeffekt är den effekten som tillverkaren anser att man max kan belasta högtalaren med under en kortare stund medan rms är den effekten en högtalare ska tåla i längden. Med andra ord är det effekttålighet det handlar om.

För att få en uppfattning om hur högt en högtalare spelar med lite effekt kan man kolla på känsligheten, som mäts i 1w/1m. En högtalare som har hög känslighet spelar oftast högre med lite effekt än en som har låg känslighet. Däremot kan högtalaren med låg känslighet kanske spela högre med mycket effekt eller få högre känslighet vid 20w och uppåt än den som har högst känslighet vid 1w.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

3 466 Inlägg
22 oktober 2010
#9
Jiimpa skrev:
Skillnaden på 2kanal och 4kanal är precis som namnet antyder att det ena har 2 kanaler och det andra har 4 kanaler. På 2 kanls steget finns det 2 plus och 2 minus som man kan koppla högtalare till. Och på 4kanals finns det 4 plus och 4minus.
Enkelt förklarat så är ett 2kanals steg till för att driva 2 högtalare och ett fyrkanals för 4 högtalare. Sen kan man koppla annorlunda för att både använda sig utav fler och mindre högtalare på varje kanal.

När du kollar på basar så är inte W det viktiga utan WRMS. Om du har en bas på tex 1000W så borde den ligga runt 500WRMS och det är det du ska köpa ett slutsteg efter.
Basar kan ha olika antal spolar. om basen har en spole är det vanligt att den har 4ohms spole och då behöver du ett slutsteg som leverarar cirka 500WRMS i 4ohm.
Om basen däremot har 2 spolar som båda är 4ohm så bli impedansen som man kallar det endra halverad eller dubblad beroende på hur man kopplar basen till steget. Men vi halvering genom parallell koppling så krävs då bara ett steg som leverar 500WRMS vid 2 ohm.

Steget är det som skapar ljudet så lägg hellre mer pengar på steget än på tex basen. Har man ett skitsteg som driver en värstingbas blir det sällan bra. Bättre att ha ett grymt steg som driver en sämre bas.


blev kanske lite rörigt men hoppas det förklarade lite iaf.

Skillnaden på monoblock, 2 kanal och 4 kanal kan sammanfattas såhär enligt mig:

Monoblock:
1kanal som består av både höger och vänster i samma. Används oftast för att driva en eller flera basar.
Vanligast stabila i 1ohms last.

2-kanal:
Höger- och vänster-kanal separata. Vanligtvis även bryggbara och kan då användas till att driva EN bas.
Oftast stabila i 2ohm per kanal/ 4ohm bryggat.

4-kanal:
2 uppsättningar med höger och vänsterkanaler. Vanligtvis även dom bryggbara till 2st kanaler. Kan då kopplas som 2st monokanaler eller som en höger- och en vänster- kanal. Kan även bara brygga 2 av kanalerna och på så sätt få ett 3-kanaligt steg till att ex driva en bas och upp till 4st högtalare.

Finns även 3- 5- 6- och 7-kanaliga steg. Dessutom finns det dualmonosteg.


Det bästa är om man köper ett fint steg till att börja med.
Satsar man på ett monoblock med hyffsat mycket effekt och bra kontroll i den lite dyrare skalan så kan du sen koppla på i princip vilken bas som helst o den kommer låta fint. Dessutom kommer basarna hålla längre än med ett billigt steg.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

299 Inlägg
22 oktober 2010
Trådstartare
#10
Tack för svaren av alla, det har verkligen varit till hjälp och jag har lärt mig mycket mer än jag kunde innan! :d


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
22 oktober 2010
#11
Ett tips till när du ska kolla efter steg. Låt oss säga att du ska driva ett par basar som tål 100Wrms/200Wpeak var och ligger på 4Ohms impedans (enkel talspole), totalt tål dom alltså 200Wrms/400Wpeak och kan kopplas till 2Ohm (parallell) eller 8Ohm (serie). Om du då vill kunna driva dom skapligt fullt ut så bör du köpa ett (kvalitets) steg som lämnar 200-400Wrms i 2 eller 8Ohm. Det skadar absolut inte att ha ett steg som kan lämna mer effekt än vad högtalarna tål, bara man använder öronen och lyssnar efter missljud.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Motborgare
1 099 Inlägg
22 oktober 2010
#12
ChriZtoffer skrev:
Det skadar absolut inte att ha ett steg som kan lämna mer effekt än vad högtalarna tål, bara man använder öronen och lyssnar efter missljud.

Precis! Det är faktiskt mycket enklare att förstöra både förstärkare och högtalare med för liten förstärkare.

Med en stor förstärkare, så hör man direkt när högtalaren går i mättning, och man måste ofta ut för att spy blod, eller man blöder näsblod innan man kommer så långt.

Med en för liten förstärkare, så kör du tills förstärkaren klipper. Det har som sidoeffekt att det produceras en massa överharmoniska i 3:e, 5:e, 7:e ordningen som har mycket hög energi och som kan bränna sönder diskant och mellanton, om de råker sitta på samma kanal.

-- K

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
22 oktober 2010
#13
Problemet är ju även det att om man (speciellt som nybörjare) har ett för billigt steg och vill spela högt så ställer man upp bassboost och andra basreglage med resultatet att uteffekten blir ännu mer distad och risken ökar ännu mer för att högtalare går sönder.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

302 Inlägg
22 oktober 2010
#14
Spy blod? wink
Kan kommentera att Kavli och M-ikce_ har förklarat detta på ett mycket bra sätt! big_smile

Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

Motborgare
1 099 Inlägg
22 oktober 2010
#15
xciso skrev:
Spy blod? wink

Jag har aldrig gjort det i bilen, eftersom jag aldrig har haft nån fet rigg där. Men det har händt när jag har lirat på basguran. I alla fall näsblodsbiten. Det är inte att rekommendera. Det blir jävla slirigt på golvet och sätter sig i strängarna.

-- K

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
22 oktober 2010
#16
Kavli skrev:
xciso skrev:
Spy blod? wink

Jag har aldrig gjort det i bilen, eftersom jag aldrig har haft nån fet rigg där. Men det har händt när jag har lirat på basguran. I alla fall näsblodsbiten. Det är inte att rekommendera. Det blir jävla slirigt på golvet och sätter sig i strängarna.

-- K

Det tror jag så mycket jag vill på, d.v.s inte ett smack.

Har suttit i en bra bit över 150dB på djupa frekvenser och inte blöder man näsblod för det.
Synen blir påverkad och det ser ut som att det man tittar på hoppar. Likadant med andningen, den blir påverkad på så sätt att det blir jobbigare att andas. Men mer än så blir det inte.

Tror inte du lirar basgura vid 150dB+ roll

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Motborgare
1 099 Inlägg
22 oktober 2010
#17
ExtraKim skrev:
Kavli skrev:
xciso skrev:
Spy blod? wink

Jag har aldrig gjort det i bilen, eftersom jag aldrig har haft nån fet rigg där. Men det har händt när jag har lirat på basguran. I alla fall näsblodsbiten. Det är inte att rekommendera. Det blir jävla slirigt på golvet och sätter sig i strängarna.

-- K

Det tror jag så mycket jag vill på, d.v.s inte ett smack.

Har suttit i en bra bit över 150dB på djupa frekvenser och inte blöder man näsblod för det.
Synen blir påverkad och det ser ut som att det man tittar på hoppar. Likadant med andningen, den blir påverkad på så sätt att det blir jobbigare att andas. Men mer än så blir det inte.

Tror inte du lirar basgura vid 150dB+ roll

Nu är det så att jag hade problem med polyppar i näsan, så det kunde ibland blöda av sig själv. :-)
Jag skrev det ju för att vara jävelskt fyndig ju! :-)

-- K

3 466 Inlägg
24 oktober 2010
#18
Kavli skrev:
ExtraKim skrev:
Kavli skrev:

Jag har aldrig gjort det i bilen, eftersom jag aldrig har haft nån fet rigg där. Men det har händt när jag har lirat på basguran. I alla fall näsblodsbiten. Det är inte att rekommendera. Det blir jävla slirigt på golvet och sätter sig i strängarna.

-- K

Det tror jag så mycket jag vill på, d.v.s inte ett smack.

Har suttit i en bra bit över 150dB på djupa frekvenser och inte blöder man näsblod för det.
Synen blir påverkad och det ser ut som att det man tittar på hoppar. Likadant med andningen, den blir påverkad på så sätt att det blir jobbigare att andas. Men mer än så blir det inte.

Tror inte du lirar basgura vid 150dB+ roll

Nu är det så att jag hade problem med polyppar i näsan, så det kunde ibland blöda av sig själv. :-)
Jag skrev det ju för att vara jävelskt fyndig ju! :-)

-- K

Men du spyr la inte blod för att du får näsblod? Så länge du inte sväljer ner en hel del först..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

4 693 Inlägg
24 oktober 2010
#19
Aldrig någonsin hört talas om någon som spytt blod när dom maxat sina basar. Magsäcken som gått sönder då eller? Isf borde han dött och mig veterligen så har ingen dött av biljud.

Luktar BS lång väg...

Booyakasha!

Motborgare
1 099 Inlägg
24 oktober 2010
#20
Koppla in humormodulen, vrid upp till 5-6 och försök igen.

-- K


Sök