thobbeee skrev:
Tjena!
Jag är inte så high på det här med ljud och undrar om någon kan förklara för mig hur man räknar ut så man vet vad man ska köpa för slutsteg till ett par basar, till exempel, om jag har 2 12or på 1000w och tänker köpa ett nytt slutsteg, hur vet jag vilket jag ska köpa? om de står 2x70W RMS vid 4 ohm eller 1000w RMS vid 1 ohm och så vidare, vad menas med det? hade verkligen uppskattat om någon kunde förklara lite för mig så man får lite koll på saken! och vad är då skillnaden på 2 och 4 kanal?
Tack på förhand för svar!
Oj. Det här blir inte enkelt!
Watt är ju den effekt som en förstärkare kan leverera. Det är den parametern som närmast kan spåras till hur högt du kan spela med en viss högtalare. RMS, är en matematisk metod, som står för Root Mean Square, som säger hur mycket effekt den kan leverera kontinuerligt, och inte bara som en peak.
Hur högt det spelar beror sen på känsligheten till högtalaren. Hur många dB ljudtryck levererar den i en referenslåda med 1W tillförd effekt vid en viss frekvens.
Ljudtrycket ökar logaritmiskt. Dvs att du måste dubbla effekten för varje 3dB ökad ljudtryck. Detta är relativt komplicerad att förklara, så vi låter det ligga.
Ohm, eller impedans, som det ofta refereras till, är vilket motstånd som spolen i högtalaren har. Kort kan man säga att det krävs mindre spänning (volt) ut från förstärkaren för att avsätta en viss effekt i högtalaren, ju mindre impedansen är. Så varför använder man inte alltid högtalare med minimal impedans? --Jo, det är där förstärkaren kommer in i bilden.
En förstärkare har även den en impedans. Både in och utgångsimpedans. Vi skiter i ingångsimpedansen, då den inte har nåt med val av högtalare att göra. Utgångsimpedansen säger hur mycket utgångssteget (en kanal) tål att belastas utan att det överhettas. En kanal med en utgångsimpedans på 4 Ohm får då inte belastas med en högtalare som har mindre än 4 Ohms impedans.
Vi som har jobbat i PA-svängen, tittar ofta på en parameter som heter Damping Factor på gott utrikeska. Det säger hur kraftig strömförsöjningen är och därvid hur bra förstärkaren kan kontrollera konan i högtalaren. Speciellt kanaler som är avsedd för att driva stora massiva basar, vill man ha så hög dämpfaktor som möjligt.
En kanal är en separat förstärkare. En fyrakansals förstärkare innehåller således fyra separata förstärkare. För stereo behövs minst två separata förstärkare. En höger och en vänster, annars blir det mono ljud. Sen vill man kanske balancera ljudet mellan fram bak, så då behöver man fyra kanaler.
Man kan även bryggkoppla vissa förstärkare. I teorin får man då fyra gånger effekten ut. (man dubblar spänningen och strömmen), fast utgångsimpedansen fördubblas också, så man får passa på vilka högtalare man kopplar in.
Hoppas det inte blev för komplicerat.
-- K