Efter en del funderande så bestämdes att förbereda kolvarna för en trimmkam, och eftersom reggeraggsocka här på forumet hade en trevlig z45 kam låg så var de ju helt perfekt när man fick låna den och kunde provmontera den i toppen för att se om djupare ventiluttag behövdes göra, sagt å gjort så monterades veven och en kolv med stake, på med drev spännare mm som behövdes för att få på kamremmen.
Veven i och dragen lite lätt
Hylsa från PPF som är ett måste när man kör m52b28 vev i m20 block
Z45 kammen i
Kokade ihop lite trolldeg
Lag ca 5mm deg över ventiluttagen
När toppen var på å motorn nollad så drog vi runt motorn med en fast nyckel väldigt sakta för att se om ventilerna tog i kolven....... men den gick runt fritt utan problem
, av med toppen igen och såg att ventilerna hade gjort små märken i leran ca 2 mm vilken tyder på att dom går ca 3mm fritt från kolven å då är den inte svarvade än så ser mycket lovande ut
, kmr antagligen göra lite djupare ventiuttag för att ligga på säkra sidan, och nu är de ju bara testat med ett orginal kamdrev, blir lite annat med ställbart.
Så nu ska de plockas ner igen och kolvarna ska skickas iväg på svarvning förhoppningsvis ikväll som man kanske hinner få tillbaka dom innan jul
Ett stycka z45 kam, stort tack till ragge för lånet
( ska försöka att inte blanda ihop min orginal kam med den här sen när de ska lämnas tillbaka
)
Orginal dreven blästrade å målade, synd att dom inte kmr synas sen men alltid kul att montera fräsha grejor
Mvh