Vid inköp så hade bilen problem med kallstarter, var ett h-e att få igång. Misstänkte vattentempgivaren som ger signal till styrboxen och mycket riktigt så satt det felkod på den.
Tog loss den gamla och fick se att det ena av två stift i kontakten gått av helt så det var inte helt oväntat att det inte fungerade. Beställde en ny givare från Vparts och bytte även ut kontakten så allt skulle vara fräscht.
Vid kontaktbytet så upptäckte jag att kablarna var i fel färg och efter lite klurande så insåg jag att man vid motorbytet hade råkat förväxla kontakterna mellan tomgångsmotorn och tempgivaren
Fixade det och monterade i min nya givare och då var bilen inte bara svårstartad kall utan gick även fruktansvärt illa som varm...
Såhär gick den:
https://youtu.be/ZtZ_wU1Ae_sFick fortfarande felkod på tempgivaren.. Fick tag i en bättre begagnad Volvo orginal givare och monterade i den istället och då gick bilen som en dröm! Så nu väntar jag på reklamationsärendet hos Vparts, skönt att få byta just den där givaren ett par gånger extra, det är ju riktigt smidigt....
Nåja nu gick ju bilen bra! Så glad i hågen så tog jag en provtur, kom ut på landsvägen och la i femman i 80km/h när bilen plötsligt tvärdör...
Fick åka snöre hem..
Så in med bilen i garaget igen och börja felsökningen. Såg ganska snart att kamremmen hade kuggat över men man såg även att remmen i princip var helt ny. Men vid närmare inspektion så hittade jag felet..
Kamdrev med rundkugg
Vevaxeldrev med kantkugg....
Den röda tråden i alla mina bekymmer är förra ägaren... Nåja, ,bara att fixa