3836
Sök

Volvo 940 B230 goes 16v TURBO

Vinterbilen som spårade ur!

553 352 Visningar
Uppdaterades senast 18 augusti 2014
777 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
#281
SNL skrev:
Nice projekt wink
Hoppas vi ses på något event i sommar så kan man se hur den andra har löst allt och snacka lite skit!

Tackar!!big_smile
jo de e inte omöjligt. men i år blir det mest körning i södra sverge. ev action meet

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

040 RedLine
1 219 Inlägg
28 februari 2011
#282
dannnej skrev:
Ni kan ju inte koppla in på trycksidan av turbon, då trycksätter ni ju hela vevhuset då kan jag garantera att ni trycker ut varenda packing och packbox i hela motorn.
Ska den vara återcirkulerande så ska den sitta på sugsidan av turbon, nackdelen är att det kladdar ner så förbannat i turbo och intercooler
Men det ger förmodligen lägre tryck i vevhuset än att ha öppen

Man vill ha så lågt tryck som möjligt i vevehuset, endel värsting motorer kör man med vacuumpump för att nästan få vacuum i vevhuset, men det är ganska elaka motorer som sagt.

Vad rekomenderar du? Skit i turbo/ic eller ökat tryck i vevhuset?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

777 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
#284

Det e AN8 11,11mm har med haft det i tankarna.
AN10 e 14.29mm innediam
jag tycker i teorin att en AN8 ska klara de då de inte e några mängder olja som rinner i returen

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

040 RedLine
1 219 Inlägg
28 februari 2011
#285
Volvox40 skrev:

Det e AN8 11,11mm har med haft det i tankarna.
AN10 e 14.29mm innediam
jag tycker i teorin att en AN8 ska klara de då de inte e några mängder olja som rinner i returen

Original är returen på 14mm och de felsta rekomenderar en retur på 16-17mm smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

761 Inlägg
28 februari 2011
#286
öppen vevhusvent är ej godkänd vid besiktning, men nästan alla kör med det, har man bara bra ventilation så duger det, dock brukar det itne räcka med original uttag, behövs ett till om man ska ladda mycket.

oljeretur hade jag aldrig gått under 15mm, gärna 20mm, original är ju över 20mm och det finns en anledning, det får aldrig bli övertryck, då rasar turbon direkt

Även där spelar vevhusventilationen in, är den dålig så behövs en mycket grövre oljeretur då oljan rinner tillbaka saktare.

sen sätts returen igen med tiden av avlagringar och blir mindre och mindre


777 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
#287
BrajjAxx skrev:
Volvox40 skrev:
triamcot skrev:

Vad är det för innerdiameter på oljereturen? Den ser alldeles för liten ut!

Det e AN8 11,11mm har med haft det i tankarna.
AN10 e 14.29mm innediam
jag tycker i teorin att en AN8 ska klara de då de inte e några mängder olja som rinner i returen

Original är returen på 14mm och de felsta rekomenderar en retur på 16-17mm smile

vad har du då??

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

040 RedLine
1 219 Inlägg
28 februari 2011
#288
Volvox40 skrev:
BrajjAxx skrev:
Volvox40 skrev:

Det e AN8 11,11mm har med haft det i tankarna.
AN10 e 14.29mm innediam
jag tycker i teorin att en AN8 ska klara de då de inte e några mängder olja som rinner i returen

Original är returen på 14mm och de felsta rekomenderar en retur på 16-17mm smile

vad har du då??

16 smile Möjligt att de funkar med 11 med tongue

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

777 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
#289
BrajjAxx skrev:
Volvox40 skrev:
BrajjAxx skrev:

Original är returen på 14mm och de felsta rekomenderar en retur på 16-17mm smile

vad har du då??

16 smile Möjligt att de funkar med 11 med tongue

jo jag har några i klubben som kör på den diametern o deras fungerar klockrent

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

777 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
#290
dannnej skrev:
öppen vevhusvent är ej godkänd vid besiktning, men nästan alla kör med det, har man bara bra ventilation så duger det, dock brukar det itne räcka med original uttag, behövs ett till om man ska ladda mycket.

oljeretur hade jag aldrig gått under 15mm, gärna 20mm, original är ju över 20mm och det finns en anledning, det får aldrig bli övertryck, då rasar turbon direkt

Även där spelar vevhusventilationen in, är den dålig så behövs en mycket grövre oljeretur då oljan rinner tillbaka saktare.

sen sätts returen igen med tiden av avlagringar och blir mindre och mindre

ok det e sant. mm får ta mig en funderare på detta hmm
tack för tipsen:D

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

One Man Clan
4 287 Inlägg
28 februari 2011
#291
dannnej skrev:
Ni kan ju inte koppla in på trycksidan av turbon, då trycksätter ni ju hela vevhuset då kan jag garantera att ni trycker ut varenda packing och packbox i hela motorn.
Ska den vara återcirkulerande så ska den sitta på sugsidan av turbon, nackdelen är att det kladdar ner så förbannat i turbo och intercooler
Men det ger förmodligen lägre tryck i vevhuset än att ha öppen

Man vill ha så lågt tryck som möjligt i vevehuset, endel värsting motorer kör man med vacuumpump för att nästan få vacuum i vevhuset, men det är ganska elaka motorer som sagt.

lyssa här på en klok karl.

sen finns de ju bättre eller sämre precisions motorer som ger mer eller mindre vevhustryck..

en borrmaskinshonad b230 på 30k mil ventilerar nog lite mer än en nyrenoverad japanare :p

beroende på hur mycke en motor ventilerar och hur bra vevhustank man har så kan man slippa söla ner motorn emd olja, lite gegga blir de alltid men de behöver ju inte vara så att  de droppar om intercoolerören när man skruvar isär dom.

Jag personligen kör hellre med friskt undertryck i spisen som de skall vara å att motorn förbränner/drar i sig lite oljedimma än att man skjuter packningar eller de sölar olja på ventilkåpan från locket osv.

har för mig b230 spisarna ska ligga på -0.2-0.4millibars undetryck i vevhuset på tomgång. med vevhusfilter på så har man inget alls.  Kör man på tex e85 så hjälper man ju till å suga ut spritångor å andra föroreningar i oljan som kondens osv om man suger ut de samtidigt som de är ånga.


777 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
#292
Xuri skrev:
dannnej skrev:
Ni kan ju inte koppla in på trycksidan av turbon, då trycksätter ni ju hela vevhuset då kan jag garantera att ni trycker ut varenda packing och packbox i hela motorn.
Ska den vara återcirkulerande så ska den sitta på sugsidan av turbon, nackdelen är att det kladdar ner så förbannat i turbo och intercooler
Men det ger förmodligen lägre tryck i vevhuset än att ha öppen

Man vill ha så lågt tryck som möjligt i vevehuset, endel värsting motorer kör man med vacuumpump för att nästan få vacuum i vevhuset, men det är ganska elaka motorer som sagt.

lyssa här på en klok karl.

sen finns de ju bättre eller sämre precisions motorer som ger mer eller mindre vevhustryck..

en borrmaskinshonad b230 på 30k mil ventilerar nog lite mer än en nyrenoverad japanare :p

beroende på hur mycke en motor ventilerar och hur bra vevhustank man har så kan man slippa söla ner motorn emd olja, lite gegga blir de alltid men de behöver ju inte vara så att  de droppar om intercoolerören när man skruvar isär dom.

Jag personligen kör hellre med friskt undertryck i spisen som de skall vara å att motorn förbränner/drar i sig lite oljedimma än att man skjuter packningar eller de sölar olja på ventilkåpan från locket osv.

har för mig b230 spisarna ska ligga på -0.2-0.4millibars undetryck i vevhuset på tomgång. med vevhusfilter på så har man inget alls.  Kör man på tex e85 så hjälper man ju till å suga ut spritångor å andra föroreningar i oljan som kondens osv om man suger ut de samtidigt som de är ånga.

Med andra ord en catchtank o återcirkulation rekomenderar du till min motor??

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

040 RedLine
1 219 Inlägg
28 februari 2011
#293
Volvox40 skrev:
Xuri skrev:
dannnej skrev:
Ni kan ju inte koppla in på trycksidan av turbon, då trycksätter ni ju hela vevhuset då kan jag garantera att ni trycker ut varenda packing och packbox i hela motorn.
Ska den vara återcirkulerande så ska den sitta på sugsidan av turbon, nackdelen är att det kladdar ner så förbannat i turbo och intercooler
Men det ger förmodligen lägre tryck i vevhuset än att ha öppen

Man vill ha så lågt tryck som möjligt i vevehuset, endel värsting motorer kör man med vacuumpump för att nästan få vacuum i vevhuset, men det är ganska elaka motorer som sagt.

lyssa här på en klok karl.

sen finns de ju bättre eller sämre precisions motorer som ger mer eller mindre vevhustryck..

en borrmaskinshonad b230 på 30k mil ventilerar nog lite mer än en nyrenoverad japanare :p

beroende på hur mycke en motor ventilerar och hur bra vevhustank man har så kan man slippa söla ner motorn emd olja, lite gegga blir de alltid men de behöver ju inte vara så att  de droppar om intercoolerören när man skruvar isär dom.

Jag personligen kör hellre med friskt undertryck i spisen som de skall vara å att motorn förbränner/drar i sig lite oljedimma än att man skjuter packningar eller de sölar olja på ventilkåpan från locket osv.

har för mig b230 spisarna ska ligga på -0.2-0.4millibars undetryck i vevhuset på tomgång. med vevhusfilter på så har man inget alls.  Kör man på tex e85 så hjälper man ju till å suga ut spritångor å andra föroreningar i oljan som kondens osv om man suger ut de samtidigt som de är ånga.

Med andra ord en catchtank o återcirkulation rekomenderar du till min motor??

Ja precis, tanken borde ju ta upp skiten men ändå se till att trycket i vevhuset hålls ned...

Undrar med vad original burken har för funktion, om den kan ersättas med ett rör?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

777 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
#294
BrajjAxx skrev:
Volvox40 skrev:
Xuri skrev:
lyssa här på en klok karl.

sen finns de ju bättre eller sämre precisions motorer som ger mer eller mindre vevhustryck..

en borrmaskinshonad b230 på 30k mil ventilerar nog lite mer än en nyrenoverad japanare :p

beroende på hur mycke en motor ventilerar och hur bra vevhustank man har så kan man slippa söla ner motorn emd olja, lite gegga blir de alltid men de behöver ju inte vara så att  de droppar om intercoolerören när man skruvar isär dom.

Jag personligen kör hellre med friskt undertryck i spisen som de skall vara å att motorn förbränner/drar i sig lite oljedimma än att man skjuter packningar eller de sölar olja på ventilkåpan från locket osv.

har för mig b230 spisarna ska ligga på -0.2-0.4millibars undetryck i vevhuset på tomgång. med vevhusfilter på så har man inget alls.  Kör man på tex e85 så hjälper man ju till å suga ut spritångor å andra föroreningar i oljan som kondens osv om man suger ut de samtidigt som de är ånga.

Med andra ord en catchtank o återcirkulation rekomenderar du till min motor??

Ja precis, tanken borde ju ta upp skiten men ändå se till att trycket i vevhuset hålls ned...

Undrar med vad original burken har för funktion, om den kan ersättas med ett rör?

tänkte på att man kanske ska försöka bygga nått med inbygt filter som hindrar olja o smuts från o nå turbon. o som allt samlas i en tank. mm får funda lite
Senast redigerat av Volvox40 (28 februari 2011)

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

2 419 Inlägg
28 februari 2011
#295
Deltar i diskussionen tongue
borde det inte funka med att ta bort org behållare, sen gör man ett lock för hålet som blir svetsar en anslutning och sen drar en slang till turbon eller vart den ska. sen på vägen sätter man org flitret på ett åtkomligt ställe så man lätt kan göra rent då och då? eller blir det fel tryck och göra det så simpelt?


One Man Clan
4 287 Inlägg
28 februari 2011
#296
en lite större catchtank kopplat i serie med org oljefällan + att från den stora catchtanken haft en slang i botten på den som hade gått ner i blocket igen via tex där den gamla förgasarpumpen suttit eller via gamla fördelare hålet ., då skulle den stora catchtanken tömmas på eventuell olja ner i blocket igen om de är fall på ledningen. sen från stora catchtanken dragit en rejäl slang till turbons inlopp. då är nog risken att man ska få olja med in i turbon rätt liten.  alternativt tagit bort gamla oljefällan å bara dragit slangar därifrån å upp till en större behållare å vidare.


One Man Clan
4 287 Inlägg
28 februari 2011
#297
angående oljereturen, Org är 14 som brajjax skriver , gamla 740 turbos har grövre returrör.
nyare vitmotorer har också 12-14mm rör.
på min spis har jag kört med 1/2 slang mellan turbon å blocket i 3 år utan problem. hydralnipplarna är runt 10mm invändigt å de har heller inte strulat.


777 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
#298
ok låter bra de. blir nog nått sånt. jo hade man kunnat använda orginalojlefällan hade jag gjort de.
men nu när jag sätter på 16v toppen så tar den i toppen.

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

One Man Clan
4 287 Inlägg
28 februari 2011
#299
såga till en plåtbit så den får samma fort som vevhusfällan å svetsa på en gänga så du kan sätta valfri slangstolpe å dra slang till din catchtank... jag tror dock inte på dom där billiga superduper bling bling som går å köpa för en 500ing... då funkar nog en petflaska lika bra... tillochmed bättre om man tar price/performance ..


777 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
#300
ne blir o bygga egen tank i aluminium. måste lära mig tigen ju smile

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti


Sök