28 februari 2011
Trådstartare
BrajjAxx skrev:
Volvox40 skrev:
Xuri skrev:
lyssa här på en klok karl.
sen finns de ju bättre eller sämre precisions motorer som ger mer eller mindre vevhustryck..
en borrmaskinshonad b230 på 30k mil ventilerar nog lite mer än en nyrenoverad japanare :p
beroende på hur mycke en motor ventilerar och hur bra vevhustank man har så kan man slippa söla ner motorn emd olja, lite gegga blir de alltid men de behöver ju inte vara så att de droppar om intercoolerören när man skruvar isär dom.
Jag personligen kör hellre med friskt undertryck i spisen som de skall vara å att motorn förbränner/drar i sig lite oljedimma än att man skjuter packningar eller de sölar olja på ventilkåpan från locket osv.
har för mig b230 spisarna ska ligga på -0.2-0.4millibars undetryck i vevhuset på tomgång. med vevhusfilter på så har man inget alls. Kör man på tex e85 så hjälper man ju till å suga ut spritångor å andra föroreningar i oljan som kondens osv om man suger ut de samtidigt som de är ånga.
Med andra ord en catchtank o återcirkulation rekomenderar du till min motor??
Ja precis, tanken borde ju ta upp skiten men ändå se till att trycket i vevhuset hålls ned...
Undrar med vad original burken har för funktion, om den kan ersättas med ett rör?
tänkte på att man kanske ska försöka bygga nått med inbygt filter som hindrar olja o smuts från o nå turbon. o som allt samlas i en tank. mm får funda lite
Senast redigerat av Volvox40 (28 februari 2011)
Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se
Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti