2882
Sök

Hur många högtalarepå ett 4 kanals slutsteg?

57 Inlägg
7 november 2010
Trådstartare
#1
Jag undrar om det går att koppla in 7 högtalare på ett 4 kanals slutsteg, dubbelkoppla på vissa kanaler. Eller ska man ha dubbla slutsteg eftersom jag gärna skulle vilja ha en bas inkopplad med det hela också. Är inte så bra på ljud som ni kanske märkte hmm

2 914 Inlägg
7 november 2010
#2
är det likadana högtalare så spelar det, men eftersom du ska ha bas också, så kommer du behöva (mest troligt om det inte är ett extremt steg) bryggkoppla 2 kanaler för att få ut mycket effekt ur dom, då basar vill ha mycket effekt

vad är det för steg, samt högtalare?
Senast redigerat av kalle_kalle (7 november 2010)

57 Inlägg
7 november 2010
Trådstartare
#3
MDS torque t4... Sen högtalare e 4 pioneer 6x9, 2 6x5 o en 5'' Vet dock ej vad högtalarna heter mer än att det är pioneer

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 november 2010
#4
Till att börja med, varför så mycke olika högtalare? Skippa en del av dom och kör 4-kanals steget till högtalare och ett separat steg till basen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

2 914 Inlägg
7 november 2010
#5
det är ett fint steg smile

har du 4st 6x9" av samma modellnamn kan du paralellkoppla eller seriekoppla 2 st per kanal (beroende på vilka OHM tal dom har).

är det en 5" bas? isf så skulle jag koppla såhär

Kanal 1 och 2
1st 6.5" per kanal

Kanal 3 och 4
2st paralellkopplade (alt seriekopplade beroende på OHMtal) 6x9


(OHM = internt elektriskt motstånd i högtalarna)

57 Inlägg
7 november 2010
Trådstartare
#6
4 i hatthyllan, 2 i dörrarna fram o en i instrumentbrädan. Det i instrumentbrädan kan jag hålla med om är onödig. Men ska jag bara köra på 6x9'orna blir ljudet i bilen helt fel, hörs nästan mer ut än fram

2 914 Inlägg
7 november 2010
#7
Ingaro skrev:
4 i hatthyllan, 2 i dörrarna fram o en i instrumentbrädan. Det i instrumentbrädan kan jag hålla med om är onödig. Men ska jag bara köra på 6x9'orna blir ljudet i bilen helt fel, hörs nästan mer ut än fram
beror nog på hur man bygger ska du se wink

stadig och tät baffel så ska du nog höra även inne i bilen tongue (många bygger även låda, du kan tappa lite av det lilla djupet som finns men blir istället mycket tightare ljud (beroende på hur man bygger))

57 Inlägg
7 november 2010
Trådstartare
#8
Vi säger så här för enkelhetens skull. Jag kör 4 6x9 och 2 6x5 med MDS slutsteget. Ska jag köra ytteligare ett steg av samma modell o köra basarna/basen på vilken bas som nu skulle vara o rekomendera?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 november 2010
#9
Ja kör separat steg till basen, annars blir det bara jobbigt med filter och impedanser för att få det rätt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

57 Inlägg
7 november 2010
Trådstartare
#10
Okej, tackar för svaren!!! Från den ena till andra saken då, ska man ha separata strömkablar till varje steg?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 november 2010
#11
Du kan dra en kabel från batteriet som du sen delar upp med ett distributionsblock för att få rätt kabel till rätt steg.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

57 Inlägg
7 november 2010
Trådstartare
#12
Ah, okej, då tror jag att jag kan ordna det! Tack för hjälpen!


Sök