2858
Sök

Montering av dumpventil nissan 200sx s13

1 163 Inlägg
8 november 2010
Trådstartare
Hejsan! jag har beställt en hks ssqv dumpventil, och är ganska ny på det här så vet inte riktigt hur jag ska montera den för bästa resultat + hur gör man med orginaldumpen.. kan den sitta kvar ?? sitter det ens en orginal dump på en nissan 200sx s13? ..

Tacksam för snabba svar:) , och bilder uppskattas !

Mvh håkan

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

Pedal To The Metal
750 Inlägg
8 november 2010
Hoaken skrev:
Hejsan! jag har beställt en hks ssqv dumpventil, och är ganska ny på det här så vet inte riktigt hur jag ska montera den för bästa resultat + hur gör man med orginaldumpen.. kan den sitta kvar ?? sitter det ens en orginal dump på en nissan 200sx s13? ..

Mvh håkan

Vet du om det är öppen eller återcirkulerande på bilen?

Ja det sitter original. Den måste tas bort och bytas ut. Är den öppen så är det bara byta. Återcirkulerande måste  du sätta i en såk "dumpplugg" i återcirkulerande röret...

Men 200 SX är inte det återcirkulerande med lmm? Isåfall så är det kanske det inte är helt 100 med öppen dump...

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

7 120 Inlägg
8 november 2010
Sitter ingen dump original i S13.

Hjultomte
1 500 Inlägg
8 november 2010
Revotech skrev:
Hoaken skrev:

Mvh håkan

Vet du om det är öppen eller återcirkulerande på bilen?

Ja det sitter original. Den måste tas bort och bytas ut. Är den öppen så är det bara byta. Återcirkulerande måste  du sätta i en såk "dumpplugg" i återcirkulerande röret...

Men 200 SX är inte det återcirkulerande med lmm? Isåfall så är det kanske det inte är helt 100 med öppen dump...

Öppet funkar för vissa o för andra inte. Jag klarade av o köra öppet på min utan bes problem eller körning.

Väldigt individuellt big_smile

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

7 274 Inlägg
8 november 2010
Det är bara att montera, märks nog ingen större skillnad av vart den sitter.
Sitter inget orginal.

Pedal To The Metal
750 Inlägg
8 november 2010
Menar ni att det inte sitter original på dessa? tongue Tillbaks till gammla volvos tongue

Man lär sej livet ut

1 163 Inlägg
8 november 2010
Trådstartare
Okej om det nu är helt hundra på att det ej sitter någon dump orginal så utgår ja från att det ej gör det då... så nu till inkopplingen , vad ska gå till vad?

Alla är vi nybörjare i början...

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

Hjultomte
1 500 Inlägg
8 november 2010
Försökte hitta litt snabbt men hittar ej nu. Tror där finns "originalrör" med uttag för dump. Men är som sagt inte säker..

Ska se om ja kan luska litt mer senare.. big_smile

1 163 Inlägg
8 november 2010
Trådstartare
TooS skrev:
Försökte hitta litt snabbt men hittar ej nu. Tror där finns "originalrör" med uttag för dump. Men är som sagt inte säker..

Ska se om ja kan luska litt mer senare.. big_smile

ahh okej man tackar:) .. letar med men svårt å hitta faktiskt =/

Hjultomte
1 500 Inlägg
9 november 2010
Hmm verkar som du får mecka ihop ett rör med dump utgång själv tongue eller köra ett FMIC kitt

1 163 Inlägg
9 november 2010
Trådstartare
detta e dumpen ja köpt : http://sportstolen.se/dumpventil-extrem … p-641.html

samt detta röret :
http://sportstolen.se/dumprr-hks-anslutning-p-644.html

men dock man ska väll ej bara koppla in det så? går det inte en slang till in i dumpen? eller ha jag helt fel nu?

Hjultomte
1 500 Inlägg
9 november 2010
en vacuum slang menar du? den kan du t-korsa från vacuumet vid gasspjället smile

1 163 Inlägg
9 november 2010
Trådstartare
nu när man kollade lite hittade ja denna :
http://www.google.se/imgres?imgurl=http … s%3Disch:1

ska man koppla så? va är det han kopplar in den smala röda slangen i?? skratta inte nu men är helt nollad när det gäller detta hmm

Hjultomte
1 500 Inlägg
9 november 2010
Det är vacummet big_smile Vet ej hur dom funkar men tror det är ett mottryck som skapas så där blir motsånd.

Frågan e fan va de e för grunka dock big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68257/1016841_52284b.jpg

Där pilen är har du vacuum perfekt för dumpen tongue

1 163 Inlägg
9 november 2010
Trådstartare
ahh okej har du kopplat så eller ha du ej dump?smile , hittade även denna kopplingen:
http://www.google.se/imgres?imgurl=http … s%3Disch:1

asså blir nervös när det är flera olika kopplingar... vill ju absolut inte sabba motorn...

Hjultomte
1 500 Inlägg
9 november 2010
Den där va helt åt helsike.

Jag hade min enbart där. Drog om och dona med vacuumet så fick tillslut inte så mycket. Men köp t-kors o mata dumpen med vacuumet där så blir de inget fel.

OBS Din motor KAN gå konstigt då kan du lika bra skita i den för vissa s13 tål inte dumpar big_smile

1 163 Inlägg
9 november 2010
Trådstartare
ahh okej en t-koppling vid den "pinnen" som stack ut som du rekomenderade?... men första bilden ja visade där det går ner till den "behållaren" eller va man ska säg som liknar en dump... va gör man me den.. bara skita i eller?.. samt är det bara å köpa vanlig vaccum slang på typ biltema eller dylikt?

Hjultomte
1 500 Inlägg
9 november 2010
Den konstiga har ja inte sett innan. Kör hellre med lite mer värme tåliga slangar än biltemas vacuumslang. jag smällte min sen fick det bli bränsle slang big_smile

Yes. En liten slangbit - t-kors - slang till höger o vänster big_smile

1 163 Inlägg
9 november 2010
Trådstartare
men går det något in där nu i dagsläget? eller är den igenpluggad? , så isåfall sätter ja först en bit slang.. sedan t-kors, in från dumpen till korset å sedan fortsätter den andra slangen till den som redan satt där då? eller ska ma skarva slangen som sitter där typ en bit ifrån? någon bild på hur du ha gjort?smile

Pedal To The Metal
750 Inlägg
9 november 2010
TooS skrev:
Det är vacummet big_smile Vet ej hur dom funkar men tror det är ett mottryck som skapas så där blir motsånd.

Och framförallt så är det ju det vakkumet som öppnar dumpen när du stänger spjället..

Sök