3344
Sök

Steget bryter vid för hög volym.

BornStreetracer
197 Inlägg
9 november 2010
Trådstartare
Hej!

tänkte bara kontroll kolla om jag har rätt i min egna teori smile

kör en 15" Power Acoustik pw3-15h bas på ett Ultimate T3-1000D steg

jag kör steget bryggat.

och när jag spelar för högt så kan steget bryta och displayen blir röd ist för blå som den brukar.. och den gör så i kanske 3 - 4 sec tills man sänkt volymen så blir den blå och spelar igen..

jag har 2st anslutningar på basen på 4ohm vadera.. har paralell dragit dom så jag får in 2ohm på basen.

specs på basen :
15" Dual 4 Ohms PW3 Series Subwoofer

Power Handling:
Peak: 2600 watts
RMS: 900 watts

Impedance: Dual 4 ohms
Polypropylene Injection Molded Dome Cone
Foam Surround
Rubber Gasket
Double CONEX Spiders
2.5" Dual 2 ohm Aluminum Voice Coil
160 oz. Magnet
1-year Manufacturer's warranty

Ported box:
Box volume 101 Liters
Port diameter: 10cm
Port Length: 16cm

Enclosured box:
box volume: 77 Liters

och specs på steget:
Continious power: 1000x1 @ 4ohms
                              1200x1 @ 2ohms
Maximum power:   1600x1 @ 4ohms
                              3500x1 @ 2ohms
Bridged power:      ??????  ?  4ohms

THD 0,04%
Signal to noice ratio: 91db
Frequency response: 20-200Hz
Speaker impedance (min) 2ohms
Damping factor: 220@4ohm
imput sensitivity 250"
Dimensions: 28cm x 58cm x 6cm
Fuse rating: External only.

*EDIT! HADE FÖR UNDERDIMENSIONERADE KABLAR! FICK KÖRA MED STÖRRE KABELAREA INNAN DET BLEV BRA!*
Senast redigerat av Persson_307 (1 februari 2011)

3 466 Inlägg
9 november 2010
Hur menar du att du kör steget bryggat? vad jag förstår så är det ett monoblock, alltså 1-kanaligt..
Senast redigerat av M_icke_ (9 november 2010)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
9 november 2010
du har inte bryggat steget utan bara parallellkopplat basarna smile
men har du tillräckligt tjock kabel och bra jord?
annars kan du sätta en extra jord mellan batteri och chassi

3 466 Inlägg
9 november 2010
Låter som för klena kablar och/eller dålig jord.

Har du förresten satt en extra jord på batteriet?

BornStreetracer
197 Inlägg
9 november 2010
Trådstartare
M_icke_ skrev:
Hur menar du att du kör steget bryggat? vad jag förstår så är det ett monoblock, alltså 1-kanaligt..

tkr också det är lite konstigt? köpte det nytt idag. men är 2 kanaler där man kan koppla in basar?
står även ultimate T3-1000D på steget?

mk2_power skrev:
du har inte bryggat steget utan bara parallellkopplat basarna smile
men har du tillräckligt tjock kabel och bra jord?
annars kan du sätta en extra jord mellan batteri och chassi

jag har bryggat steget om man tittar på det? kan ta bild..
paralell kopplat basen har jag också gjort smile

har 16kvadrats ström kabel till steget och igenom en 1farads konding.

har jordat direkt på batteriets minus pol. kör s60 så batteriet sitter i kofferten smile

M_icke_ skrev:
Låter som för klena kablar och/eller dålig jord.

Har du förresten satt en extra jord på batteriet?

batteriet känns lite slött för lampor tonas lite vid hög volym och den är lite slö på starten tkr jag.
ska jag testa dra en kabel direkt från batteriets minus och rakt in i karossen? som extra jord.

Kan dåligt batteri ha med detta o göra också?

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
9 november 2010
16 kvadrat låter på tok för lite för den effekten du har. 25 kvadrat minst hade jag satt.
sen låter det som om du har ett monoblock fast med 2 utgångar till basar. men fortfarande en kanal, så du borde sätta en bas per kanal smile

ditt problem löses med tjockare kabel och kraftigare batteri helt enkel smile

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
10 november 2010
mm. alla plus i plus osv, med minus. de är bara för att man ska kunna köra fler basar/tjockare kablar.
Dom leder inuti steget till en + och en -.

Skulle kört minst 33/35mm2 samt ett batteri till bak. Brukar sägas att per 1000w ett batteri till.

Klipper de basen? så är de oftast dåliga kablar, för små/ samt säkringen på kabeln är för liten. Eller dålig jord.

3 466 Inlägg
10 november 2010
Monoblock brukar ha dubbla + och - anslutningar just för att det ska vara lättare o koppla in en bas med flera spolar eller flera basar.

Koppla bara basens + till varsin + på steget o samma sak med -.

Vad gäller kabeln är 16mm2 på tok för lite. Satsa på 50mm2 så kan du vara säker på att du har ström så det räcker till steget. Dra dessutom en extra jord från batteriet direkt till karossen.

Tänk även på att du helst skulle ha ett extra batteri i skuffen.

13 Inlägg
10 november 2010
mät spolarna så de verkligen ligger på 2x4 ohm, hänt många gånger för mig att de har luggigt lite under och då har steget slagit ifrån när jag har höjjt:P nu vet ja ju inte om ditt steg slår ifrån vid överbelstning men:smile
Senast redigerat av ronnyakersten (10 november 2010)

3 466 Inlägg
10 november 2010
ronnyakersten skrev:
mät spolarna så de verkligen ligger på 2x4 ohm, hänt många gånger för mig att de har luggigt lite under och då har steget slagit ifrån när jag har höjjt:P nu vet ja ju inte om ditt steg slår ifrån vid överbelstning men:smile

Då du inte kan mäta Impedansen utan resistansen så kan den variera lite, ibland ligger resistansen lite högre och ibland lite lägre.

1 Inlägg
10 november 2010
Hehe kör hårt alex bara fixa ännu mer nytt smile

"Pain is temporarily, victory is forever"

451 Inlägg
10 november 2010
Anledningen till att det bryter är för att du har för klena kablar och för lite ström till steget. Vad har du för batteri? Ger steget specad effekt så behöver det ganska mycket ström till det, ett fräscht och starkt batteri behövs.

BornStreetracer
197 Inlägg
10 november 2010
Trådstartare
Tack för alla svar!

kör jusst nu med volvo orginal batteri...

men kommer sätta dubbla 16mm2 kablar på både plus och minus på steget så kommer den totala kabel arean hamna på 34mm2 och det borde räcka?

tänkte även på det sedan när jag kör på externa säkringar.

steget vill ha 100amp säkring. kan jag köra med 2st säkrings block och ha en 50amp i varje eller ska båda ha 100amp säkringar om jag kör med dubbla 16mm2 kablar?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 november 2010
Du får inte ha 100A säkring till 16mm2 kabel, 60A är max. Om du ska ha 100A säkring så är det 21mm2 kabel som gäller, eller så kör du som du sa dubbla 16mm2 med antingen 50A eller 60A säkringar.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

BornStreetracer
197 Inlägg
10 november 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Du får inte ha 100A säkring till 16mm2 kabel, 60A är max. Om du ska ha 100A säkring så är det 21mm2 kabel som gäller, eller så kör du som du sa dubbla 16mm2 med antingen 50A eller 60A säkringar.

så jag ska köra med 2st 50A säkringar? i 2olika säkrings block? och det kommer fungera percis som en 100a säkring hade gjort på en enkel kabel?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 november 2010
Ja om du nu kör med dubbla 16mm2 kablar, du kan ju även köra dubbla 60A säkringar då så kommer inte dom bli någon flaskhals iaf.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
10 november 2010
vet av erfarenhet att de brukar krångla pga. att man har för liten kabel, samt att säkringen gör så de bryter.. dock gick mina säkringar förr.. men de bästa är att köra på 50mm2 samt 200-anl säkring.

alla kablar ska sedan vara av samma grovlek.

BornStreetracer
197 Inlägg
10 november 2010
Trådstartare
kör nu på dubbelt dragna 16mm2 kablar till steget och dubbla säkringar på 60A styck.
drog även en extra jord från batteriets minus pol till en jordning i karossen. men den blev bara 16mm2.

Nu klickar inte steget längre smile men lampor dämpar sig litegrann vid varje bas dunk? men det är väl normalt vid så mkt effekt smile

4 693 Inlägg
11 november 2010
Persson_307 skrev:
kör nu på dubbelt dragna 16mm2 kablar till steget och dubbla säkringar på 60A styck.
drog även en extra jord från batteriets minus pol till en jordning i karossen. men den blev bara 16mm2.

Nu klickar inte steget längre smile men lampor dämpar sig litegrann vid varje bas dunk? men det är väl normalt vid så mkt effekt smile

Inte om man har bra med ström wink
Senast redigerat av Softis (11 november 2010)

Booyakasha!

2 Inlägg
21 november 2010
Säger bara, införskaffa en kondensator, genom de så slipper du ljusborfall och att steget slår ifrån, då får du en jämn strömtillförsel till steget.... Samt kanske kirra nytt batteri, volvos 65ah batteri är ju inte mkt att hänga i julgranen.

Sök