2739
Sök

Före och efterbilder på en svetsad 740 bakaxel.

4 767 Inlägg
14 november 2010
#21
proxXx skrev:
MIG svets har man en inert gas som man svetsar aluminium och koppar med.
MAG  en aktiv gas som man svetsar Låglegerade och olegerade stål med. Allså ska man ha MAG

MIG går utmärkt att svetsa stål med tillsammans med tex Mison25.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

270 Inlägg
14 november 2010
#22
proxXx skrev:
MIG svets har man en inert gas som man svetsar aluminium och koppar med.
MAG  en aktiv gas som man svetsar Låglegerade och olegerade stål med. Allså ska man ha MAG

Du hittade in på Wikipedia nu eller?
Jag MIG svetsar iaf efter som jag använder mig av den inerta gasen Argon utan inblandning av något annat och det går alldeles utmärkt.
Känner du dig tveksam kan du ju ta Mison 25 om du vill.
Men att påstå att det inte går känns ju lite löjligt.

/M


1 217 Inlägg
14 november 2010
#23
Äh, polarn får testa helt enkelt då.

Det är inte värre än att man byter ut hela axeln om det knasar sig (de kostar ju knappt något ändå).


Himma skruare
1 250 Inlägg
14 november 2010
Trådstartare
#24
Tja man får prova sig fram o se hur det går.. tongue

Litet projekt på min 855 T5-R. The Dark side
Projektet på min 945 16v Turbo. White Trash
Sida om Vinterlek med bilar. Vinterbilar

4 767 Inlägg
14 november 2010
#25
Torka ur och bort oljan ur diffen och från dreven innan ni börjar iaf, så slipper det ryka så förbannat wink

Ett "hett" tips kan vara att spruta dreven med avfettning och sen blåsa ur det med högtrycken, och sen låta torka lite..

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

270 Inlägg
14 november 2010
#26
Ha tillgång till släckare är ett bra tips med wink


270 Inlägg
14 november 2010
#27
Tror iofs inte att många svetsar med rent helium utan har antingen bara argon vilket är vanligast, eller så har man argon med helium.
Dessa typer av gas går med stål med men det kanske inte är "optimalt".

/M


270 Inlägg
14 november 2010
#28
proxXx skrev:
Argon är aktiv

Argon är en ädelgas och alla ädelgaser är INERTA.
Senast redigerat av Minium (14 november 2010)


270 Inlägg
14 november 2010
#29
Du är välkommen att hjälpa till när du vill men att påstå saker som inte stämmer brukar inte hjälpa folk direkt.
Argon blandat med koldioxid upp till 25% = Mison 25 är en sk. aktiv gas, rent argon är inert och används för MIG svetsning.
Båda dessa sorter går finfint att svetsa en bakaxelklump med.
Har aldrig provat att svetsa med rent Helium.
/M
Senast redigerat av Minium (14 november 2010)


270 Inlägg
14 november 2010
#30
proxXx: Jag ber om ursäkt om jag uppfattats som ovänlig det var inte min mening riktigt.


761 Inlägg
17 november 2010
#31
Kopierat från min projekttråd.
Sådär är det mest seriösa sättet att svetsa om man tänkt att det ska hålla länge.

Vill man göra det enklare så skippar man att flytta skål-brickorna och bara använder kilar för att räta upp dreven enligt bilden, då behöver man inte ha några drivaxlar i när man svetsar heller, för det blir 100% rakt vilket det inte blir om man bara låter dreven ligga i drivaxlarna utan kilar.

Mig/Mag funkar utmärkt och det blir inte lika mycket slagg och skit, jag har alltid svetsat mig, och det är ingen som har rasat än, och då är det säkert ett 20 tal diffar jag är uppe i totalt

Diffen före svetsning, Har tagit bort fjäderbrickorna bakom drivaxeldreven, och istället satt dubbla av dom skålade schims brickorna på dom andra 2 dreven, sen pressat isär dreven med kilar, allt för att få dreven så rakt som möjligt vid svetsning
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/large/937628_4v1t7k.jpg


Och här är diffen färdigsvetsad
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/large/937629_wuzhe6.jpg
Senast redigerat av dannnej (17 november 2010)



Sök