3365
Sök

Sällsynt INDIVIDUAL BMW M5 E39

BMW
67 Inlägg
19 november 2010
Trådstartare
Hej.!

Nu har jag börjat forska i en grej angående min M5a.
Det började med att förra ägaren påstod att M5an har 425hk 535nm från fabrik.
Har en bricka under huven där det står Individual Technik / Ausstattung (Se bild på min profil)

Och då påstod han att det var Techniken som är det lilla extra med motorn.

Har ringt till Bmw i Solna (Bavaria numera) och pratat med några killar där som jobbat länge och hade högkunskap om just M5 och jag fick tala med verkstads killen som dom tipsade mig om eftersom dom inte kände till något om Individual Technik, då börja jag inse att antingen är detta riktigt ovanligt eller så har dom bara skrivit Technik för skojskull men det skulle ju knappast vara så enligt dom.
Dom tipsade mig att jag skulle ringa till Bmw Sverige och få tala med produkt/teknik avdelningen.
Jag ringde dit och förklarade läget och vad Bavaria hade sagt osv osv.
Dom hade inte heller hört talas om det men dom skulle försöka fixa fakta från Tyskland vad Technik betyder. Har säkerligen inget med antal hästkrafter att göra men något måste det ju stå för, och det är intressant om det är en riktigt ovanlig bil men tråkigt om det inte har nån betydelse alls när man hoppats på något intressant svar.

Tänkte därför fråga här om någon har som helst aning eller hört/sett något om detta förut (kika på bilden på min profil så förstår ni vad jag menar).

Kunde inte ladda upp en bild här pga "uppladdningsfunktionen i forumet är inaktiverad", så kika på min profil för att se den.

/Johan

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
19 november 2010
Att få fram 25 extra HK ur en såpass vass motor som den där är inte så otroligt svårt som man tror. Kan vara så lite som bara finlira med ECU'n och portat insug till lite annorlunda avgassystem. Kan vara vad som helst.

Dock så låter det lite underligt. Har hört talas om Individual, men aldrig att de har fifflat med effekten när det gäller just det. Skulle vara intressant att få höra vad det är.
Senast redigerat av Rinnegan (19 november 2010)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

BMW
67 Inlägg
19 november 2010
Trådstartare
Rinnegan skrev:
Att få fram 25 extra HK ur en såpass vass motor som den där är inte så otroligt svårt som man tror. Kan vara så lite som bara finlira med ECU'n och portat insug till lite annorlunda avgassystem. Kan vara vad som helst.

Dock så låter det lite underligt. Har hört talas om Individual, men aldrig att de har fifflat med effekten när det gäller just det. Skulle vara intressant att få höra vad det är.

Allt är standard M5a som man ser med ögat iaf,då menar jag avgassystemet.
Jag är riktigt nyfiken vad just Technik står för, jag blir inte ledsen om det inte är 25hk som förra ägaren sagt utan blir glad bara man får ett svar vad det betyder eftersom det är så ovanligt smile
Måste ha varit dyrt för han som beställde den isf big_smile

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
19 november 2010
Kyro33 skrev:
Jag är riktigt nyfiken vad just Technik står för, jag blir inte ledsen om det inte är 25hk som förra ägaren sagt utan blir glad bara man får ett svar vad det betyder eftersom det är så ovanligt smile

Jag är också riktigt nyfiken då jag har aldrig sett något sånt här. smile
Skulle vara riktigt roligt om det visar sig att de har gjort något med innehållet på motorn, lär ju vara sjukt ovanligt.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

BMW
67 Inlägg
19 november 2010
Trådstartare
Rinnegan skrev:
Kyro33 skrev:

Jag är också riktigt nyfiken då jag har aldrig sett något sånt här. smile
Skulle vara riktigt roligt om det visar sig att de har gjort något med innehållet på motorn, lär ju vara sjukt ovanligt.

Det som också kan vara intressant å säga är att personerna som jag talat med sa att på skylten
så har dom bara sett att det står Individual Ausstattung inte något annat därför var dom själva så intresserade att dom bad mig ringa tillbaka när jag hittat ett svar smile

dARKiE
5 031 Inlägg
19 november 2010
Aldrig hört technik efter, ska bli kul att se om någon har svar : )

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
19 november 2010
Detta kan bli roligt och får veta vad som kan vara gjort, med den tekniska utrustningen.

Lev livet, det kan ta slut fort

Hobby Fotograf
650 Inlägg
19 november 2010
Kom upp med det här efter en stunds googlande " TECHNIK AUSSTATTUNG means Technology Equipment/Amenities - the car looks like it was ordered to customer's spec mixing lux + sport options"

Mvh Jocke smile

964 Inlägg
19 november 2010
Ska bli intressant att fa se vad du kommer fram till! Jag far svanga in till garaget nagon dag och kolla vad de star under huven pa min m5a tongue

...has left the building...
4 474 Inlägg
19 november 2010
Det där ser ju ut som en helt vanlig "Individual" klisterlapp. Dvs bilen har förmodligen någon "unik" kulör eller special inredning. Med andra ord bull att den har 425 kusar.

http://www.bimmerfest.com/forums/showthread.php?t=81426
http://www.m5board.com/vbulletin/owners … mw-m5.html
Senast redigerat av dawwe (19 november 2010)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
19 november 2010
dawwe skrev:
Det där ser ju ut som en helt vanlig "Individual" klisterlapp. Dvs bilen har förmodligen någon "unik" kulör eller special inredning. Med andra ord bull att den har 425 kusar.

http://www.bimmerfest.com/forums/showthread.php?t=81426
http://www.m5board.com/vbulletin/owners … mw-m5.html

Tydligen enligt de trådar du just har länkat till så står just Technik delen att Individual inte bara är inredning samt färger. Det är fortfarande ingen konfirmation på att något annat än inredning och färger är bara "bull",

4 474 Inlägg
19 november 2010
Kan inte se VAD som skulle vara Individual på din bil, lacken är standard Avus, inredning standard "Praege"...Kan kanske vara nån lite ändring som berättigar Individual skylten...Min M5 E34 är "Individual" trots att den har standard svarmetallic lack samt svart inredning. Individual i mitt fall består i att 1:a ägaren valt bort solskyddsgardiner på bakdörrarna (dessa ingick om man köpte elrollo).

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

4 474 Inlägg
19 november 2010
Believe me, bilen har nåt mindre avsteg från original. Lättaste är att begära ut utrustningslistan via chassienr så ser man exakt vad som är individual, har de gjort nåt med motorn så kommer det GARANTERAT stå där!

Edit: M5 E34 3.8 har original 340 kusar. Dock så byggdes det 3 (tre!) bilar där motorerna var fabrikstrimmade till 408 Hk, denna info finns att finna i utrustningslistan under "Individual", utrustningskod 940 har jag för mig...
Senast redigerat av dawwe (19 november 2010)

BMW
67 Inlägg
19 november 2010
Trådstartare
dawwe skrev:
Believe me, bilen har nåt mindre avsteg från original. Lättaste är att begära ut utrustningslistan via chassienr så ser man exakt vad som är individual, har de gjort nåt med motorn så kommer det GARANTERAT stå där!

Edit: M5 E34 3.8 har original 340 kusar. Dock så byggdes det 3 (tre!) bilar där motorerna var fabrikstrimmade till 408 Hk, denna info finns att finna i utrustningslistan under "Individual", utrustningskod 940 har jag för mig...

Läser man dina trådar så får man ju inte ett exakt svar på vad technik är för något.
Och färgen är Le Mans blå inte Avus. Stod även att Individual kunde betyda att man hade PDC och gardiner m.m

Bmw Sverige sa att det har inte tillverkats många Individual i Sverige men dock lite mer i Tyskland.
Även att dom aldrig hört Individual Technik / Ausstattung så något måste det betyda mer exakt, svaret kommer jag säkert få nästa vecka. Jag säger inte att det är 25hk extra men det är förra ägarens uppgifter. Om det är sant eller inte får man väl reda på nångång smile

Som sagt, till er andra som också tyckte det var intressant blir det säkerligen något bra när det kommer upp vad det betyder, är det att PDC eller 25hk extra spelar ingen roll men något måste det stå för smile

Min Utrustning kan ni se på profilen för er som undrar.
Senast redigerat av Kyro33 (19 november 2010)

4 474 Inlägg
19 november 2010
Men ALLA (Individual!) har ju samma skylt som din! Tro mig din bil har något mindre avsteg från "standard" vad gäller utrustningen...Min M5 E39 tex där föregående ägare har haft kontakt med BMW M i Munchen o fått svart på vitt att bilen har blivit optimerad (effektmätt) så den verkligen har (hade!) de 400 kusarna, bilen är en fd "showroomcar" som provkörts av en (1) engelsk tidning. Att M trixat med "motormappen" står helt klart då "min" mek skulle uppgradera motorstyrprogrammet så såg han att det INTE var original, som tur va lät han bli att uppgradera. Detta om något borde resultera i en notering på utrustningslistan, o den finns där i form av "Särskild kontroll" tror jag det heter.
O BMW har helt rätt att det inte har tillverkats särskilt många Individual i Sverige, skulle vilja säga att inga har tillverkats i Sverige utan samtliga i Tyskland:)!

Reservdansk
6 271 Inlägg
19 november 2010
Om nu bilen har 25hk mer än original borde det väl synas på Transportstyrelsen?
Och enligt transportstyrelsen har du 294kw, eller 399hk.

Möjligt att de har utgått ifrån en schablon-tabell för att bedöma motoreffekten, men det är svårare att fuska med effekten på en sugmotor jämfört med en turbomotor, som i mitt fall, där bilen original peakar extra högt i 30sekunder när man trycker plattan i mattan - vilket ger bilen en högre effekt än vad som står i Transportstyrelsens register...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
19 november 2010
TurbOla skrev:
Om nu bilen har 25hk mer än original borde det väl synas på Transportstyrelsen?
Och enligt transportstyrelsen har du 294kw, eller 399hk.

Möjligt att de har utgått ifrån en schablon-tabell för att bedöma motoreffekten, men det är svårare att fuska med effekten på en sugmotor jämfört med en turbomotor, som i mitt fall, där bilen original peakar extra högt i 30sekunder när man trycker plattan i mattan - vilket ger bilen en högre effekt än vad som står i Transportstyrelsens register...

Beror ju helt på vilken årsmodell på bilen och besiktningsman man får. Oftast så använder de sig av en schablon-tabell.

Inte helt omöjligt att den har 25hk mer. Det är inget som en novis skulle märka direkt, så den skulle nog gå igenom besiktningen utan problem.

dARKiE
5 031 Inlägg
19 november 2010
Gick nyss ut och kollade på min skylt.. (gammal bild efter polering/motortvätt när den var avställt bara ute och luftar) så ingen tror jag kör med den på vintern rollcool

https://www1.garaget.org/gallery/archive/3462/562617_fbaooz.jpg

(Nere vid fjädertornet..)

Står  följande: i min också

BMW INDIVIDUAL

Techknik/Ausstattung

Har jag aldrig tänkt på... big_smile
Senast redigerat av Darkie (19 november 2010)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

BMW
67 Inlägg
19 november 2010
Trådstartare
Darkie skrev:
Gick nyss ut och kollade på min skylt.. (gammal bild efter polering/motortvätt när den var avställt bara ute och luftar) så ingen tror jag kör med den på vintern rollcool

http://www1.garaget.org/gallery/archive/3462/562617_fbaooz.jpg

(Nere vid fjädertornet..)

Står  följande: i min också

BMW INDIVIDUAL

Techknik/Ausstattung

Har jag aldrig tänkt på... big_smile

Haha har BMW Sverige gjort bort sig eller va är det frågan om? dom säger att skylten dom sett har beteckning Individual Ausstattung. Mysko, hade inte grävt upp det här om BMW sagt att det är så på alla bilar men när dom säger att dom inte hört så måste man börja forska tongue iofs har du en e36 men vet ej om det är nån skillnad.

TurbOla:
På transportstyrelsen lär det ju inte stå om bilen är fabrikstrimmad.

Dawwe:
Vad är standard utrustning för en M5 E39-02?
Tänkte om man jämför mot min.

Reservdansk
6 271 Inlägg
19 november 2010
Kyro33 skrev:
TurbOla:
På transportstyrelsen lär det ju inte stå om bilen är fabrikstrimmad.

Nej, antagligen inte eftersom den är importerad.
Men vissa firmor kan ju erbjuda trimning på bilar, och då regga om dom med nya effekten lagligt.

Man tycker ju att då en del biltillverkare erbjuder samma sak.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök