3135
Sök

Köpråd: Brutal snål Dieselbil?

Volvo850-92
1 678 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
#1
Kan någon säga en snål dieselbil?
Peugot 106 (ej turbo) Diesel drar ca 0.50 liter milen. Kan någon tipsa på en bil som drar mindre?

D, TD, TID, Spelar ingen roll. Helst en diesel med turbo.

En fråga till: Om man monterar en turbo på en dieselmotor. Då ska den gå snålare om man gör det rätt. Men vi säger att det förekommer en liten krock så det blir en försäkringsfråga. Vi säger att man har bara  trafikförsäkring. Gäller den trafikförsäkringen då om har turbo konverterat en dieselmotor?
Senast redigerat av Volvo740-88 (20 november 2010)


1 060 Inlägg
20 november 2010
#2

uʍop ǝpısdn ǝdʎʇ uɐɔ ʎןןɐǝɹ noʎ ˙ǝnɹʇ sʇı ˙ןoן

Volvo850-92
1 678 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
#3
Just ja, Mellan 10-20 tusen får den kosta.


Rumpmas
3 860 Inlägg
20 november 2010
#4
Volvo740-88 skrev:
Kan någon säga en snål dieselbil?
Peugot 106 (ej turbo) Diesel drar ca 0.50 liter milen. Kan någon tipsa på en bil som drar mindre?

D, TD, TID, Spelar ingen roll. Helst en diesel med turbo.

En fråga till: Om man monterar en turbo på en dieselmotor. Då ska den gå snålare om man gör det rätt. Men vi säger att det förekommer en liten krock så det blir en försäkringsfråga. Vi säger att man har bara  trafikförsäkring. Gäller den trafikförsäkringen då om har turbo konverterat en dieselmotor?

De flesta oljebrännarna på marknaden har redan turbo eftersom de är så ruskigt slöa att e knappt är körbara utan. Särskilt om de börjar närma sig "brutal" prestanda skulle jag säga att turbo redan finns.

Motfråga: Du vill ha en brutal dieselbil för max 20k, men du kan tänka dig att göra en dyr och besvärlig turbokonvertering som inte passerar Bilprovningen när det blir dags? Har du råd att turbokonvertera skulle jag lägga lite till på en bil med turbodiesel från början. Många turbodieslar går att chippa hos trimfirmorna för en överkomlig summa för att få mer "brutal" prestanda och lägre förbrukning.

Sista frågan: Ja, trafikförsäkringen gäller alltid även om bilen är trimmad. Om ditt bolag bestämmer sig för att trimmet hade del i olyckan kan det dock bli fråga om nedsättning av beloppet. Men risken för det är liten.

Audi har ju en 2,5 TDI med C4-kaross (92-96?). BMW har ju några dieslar också. VW Vento kan jag säga knappt flyttar på sig fastän den har turbodiesel big_smile
Senast redigerat av Andromeda (20 november 2010)


Volvo850-92
1 678 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
#5
Dom tips jag har fått är
* Golf 3 TDI 0.55-0.65
* Peugot 106 D 0.55-0.65
* Mercedes  w115/w124 200D 0.6


Sen var det en jätteliten kupé TDI som skulle dra 0.4. Minns inte vad den heter, men det var något japanskt iallafall.
Senast redigerat av Volvo740-88 (20 november 2010)


Volvo850-92
1 678 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
#6
Ingen annan som vet några fler modeller som närmar sej 0.5
Senast redigerat av Volvo740-88 (20 november 2010)


3 259 Inlägg
20 november 2010
#7
Skoda felicia 1.9D går att köra under 0,5! Även Skoda octavia 1.9TDI 90hk! Och med under 0.5 så menar jag 0,46-0,48...

Mvh/Jon
Senast redigerat av JonR (20 november 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

26 Inlägg
21 november 2010
#8
Jag hade en golf 3 tdi 90hk med kcr box förut som jag pendla med till norge.. Och höll jag 90km/h till norge och inte så många omkörningar så gick den på 0.39-0.45 alltså om man körde försiktigt.. Iofs fick jag den aldrig över 0.66 hur mycket jag än gasade smile och jag köpte min golf 3 tdi för 7000:- en -93a


1 570 Inlägg
21 november 2010
#9
Senast redigerat av M103 (21 november 2010)

Evildan
21 november 2010
#10
Citroen BX, bekväm och riktigt snål.
Peugeot 405, 306, hyfsat bekväma och nästan lika snåla som BX (BX lätt och lågt luftmotstånd).
Skoda pickup, inte riktigt så bekväm men snål.
"Brutala" dieslar i den prisklassen är nog mkt svårt att uppbringa wink
Här finns det mkt information om olika bilar...titta på blocket och jämför på sidan nedan
http://www.cars-data.com/en/

Rumpmas
3 860 Inlägg
21 november 2010
#11
Evildan skrev:
Citroen BX, bekväm och riktigt snål.
Peugeot 405, 306, hyfsat bekväma och nästan lika snåla som BX (BX lätt och lågt luftmotstånd).
Skoda pickup, inte riktigt så bekväm men snål.
"Brutala" dieslar i den prisklassen är nog mkt svårt att uppbringa wink
Här finns det mkt information om olika bilar...titta på blocket och jämför på sidan nedan
http://www.cars-data.com/en/

Du, jag börjar undra om rubriken inte är en särskrivning, och att det egentligen ska stå "brutalsnål" eftersom han verkar vara nöjd med de svar han får? Vill man ha relevanta svar får man också ställa frågan på ett riktigt sätt.


Evildan
21 november 2010
#12
Andromeda skrev:
Evildan skrev:
Citroen BX, bekväm och riktigt snål.
Peugeot 405, 306, hyfsat bekväma och nästan lika snåla som BX (BX lätt och lågt luftmotstånd).
Skoda pickup, inte riktigt så bekväm men snål.
"Brutala" dieslar i den prisklassen är nog mkt svårt att uppbringa wink
Här finns det mkt information om olika bilar...titta på blocket och jämför på sidan nedan
http://www.cars-data.com/en/

Du, jag börjar undra om rubriken inte är en särskrivning, och att det egentligen ska stå "brutalsnål" eftersom han verkar vara nöjd med de svar han får? Vill man ha relevanta svar får man också ställa frågan på ett riktigt sätt.

sär skriv ning menar du?? smile klockrent!

Volvo850-92
1 678 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
#13
En Golf 3 TDI med box och den drar närmare 0.4 i långkörning. Det köper jag!!!


3 259 Inlägg
21 november 2010
#14
Ja eftersom han skriver "brutal snål dieselbil" och första exemplet han nämner är peugeot 106 så lär det ju vara brutalsnål han menar...

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Evildan
21 november 2010
#15
JonR skrev:
Ja eftersom han skriver "brutal snål dieselbil" och första exemplet han nämner är peugeot 106 så lär det ju vara brutalsnål han menar...

peggy 106 är å andra sidan en riktigt brutal bil...åk 8-10mil i den och dina bägge ben har domnat bort samt att du lär få tinnitus för resten av den veckan, brutalare bil än så är inte lätt att hitta wink

3 259 Inlägg
21 november 2010
#16
Evildan skrev:
JonR skrev:
Ja eftersom han skriver "brutal snål dieselbil" och första exemplet han nämner är peugeot 106 så lär det ju vara brutalsnål han menar...

peggy 106 är å andra sidan en riktigt brutal bil...åk 8-10mil i den och dina bägge ben har domnat bort samt att du lär få tinnitus för resten av den veckan, brutalare bil än så är inte lätt att hitta wink

lol

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Volvo850-92
1 678 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
#17
Nu har jag hittat ett ultimat snålt, rolig, bakhjulsdrivet liten sak.

Opel Ascona B 70-tal till 1980. Finns många av dom. Väger endast 1000 kg. Liten och smidig. Lågt luftmotstånd.

Vad säger ni om att lägga en in W124 200D där i?
Alternativ så kan man lägga in en enkel och liten turbo samt IC, vilket gör den ännu snålare smile
Senast redigerat av Volvo740-88 (25 november 2010)


Rumpmas
3 860 Inlägg
25 november 2010
#18
Volvo740-88 skrev:
Nu har jag hittat ett ultimat snålt, rolig, bakhjulsdrivet liten sak.

Opel Ascona B 70-tal till 1980. Finns många av dom. Väger endast 1000 kg. Liten och smidig. Lågt luftmotstånd.

Vad säger ni om att lägga en in W124 200D där i?
Alternativ så kan man lägga in en enkel och liten turbo samt IC, vilket gör den ännu snålare smile

Jag säger att du kommer att få enorma problem att rulla den genom besiktningen om du inte byter till den gamla motorn varje gång. Dessutom, OM farbror blå vill göra en flygande besiktning ligger du brunt till. Det samma kan hända om du är inblandad i en trafikolycka och harry haffa tittar närmare på bilen smile


Volvo850-92
1 678 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
#19
Andromeda skrev:
Volvo740-88 skrev:
Nu har jag hittat ett ultimat snålt, rolig, bakhjulsdrivet liten sak.

Opel Ascona B 70-tal till 1980. Finns många av dom. Väger endast 1000 kg. Liten och smidig. Lågt luftmotstånd.

Vad säger ni om att lägga en in W124 200D där i?
Alternativ så kan man lägga in en enkel och liten turbo samt IC, vilket gör den ännu snålare smile

Jag säger att du kommer att få enorma problem att rulla den genom besiktningen om du inte byter till den gamla motorn varje gång. Dessutom, OM farbror blå vill göra en flygande besiktning ligger du brunt till. Det samma kan hända om du är inblandad i en trafikolycka och harry haffa tittar närmare på bilen smile

Om man bortser från turbon, så går det att montera in en dieselmotor om man följer detta

För dieselmotor gäller däremot bara att motorn ska ha fungerande köldstartsanordning och klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning.

Det är från 1976-1999


N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
25 november 2010
#20
Volvo740-88 skrev:
Andromeda skrev:
Volvo740-88 skrev:
Nu har jag hittat ett ultimat snålt, rolig, bakhjulsdrivet liten sak.

Opel Ascona B 70-tal till 1980. Finns många av dom. Väger endast 1000 kg. Liten och smidig. Lågt luftmotstånd.

Vad säger ni om att lägga en in W124 200D där i?
Alternativ så kan man lägga in en enkel och liten turbo samt IC, vilket gör den ännu snålare smile

Jag säger att du kommer att få enorma problem att rulla den genom besiktningen om du inte byter till den gamla motorn varje gång. Dessutom, OM farbror blå vill göra en flygande besiktning ligger du brunt till. Det samma kan hända om du är inblandad i en trafikolycka och harry haffa tittar närmare på bilen smile

Om man bortser från turbon, så går det att montera in en dieselmotor om man följer detta

För dieselmotor gäller däremot bara att motorn ska ha fungerande köldstartsanordning och klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning.

Det är från 1976-1999

Ok men landa lite, du skall ha en bränslesnål diesel för 10-20k och sen kasta på en herrejössesturbo? Köp en tdi direkt så slipper du mixtra med det själv och så slipper du skruva inför bes.

bmw 525 tdi (se upp med pumpen, ras verkar vanligt och är DYRT)
passat tdi (verkar vettig men det är en passat...)
audi a6 2.5 tdi (säkert bra)

Rock'n Roll


Sök