4685
Sök

Vad betyder basens känslighet?

3 187 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
har köpt 2 stycken nya basar känsligheten hos dessa basar är 83 db.
vad menas med det här?
har kollat på andra basar som ligger på ungefär 91 db känslighet.
vad är skillnaden? 

basarna ifråga är dessa,
http://www.brc.se/sortiment/artikel.asp … f=prisjakt

jag ska mata dessa två basar med 1200 watt rms i 2 ohm, vilket borde räcka, eller?

tacksam för svar.

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
21 november 2010
De är väll de som sägs vara att dom är lätt drivna ?

3 187 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
christofer_k skrev:
De är väll de som sägs vara att dom är lätt drivna ?

ja det har jag också kommit fram till, men förstår inte riktigt vad som menas med lätt/tungdrivna.

2 035 Inlägg
21 november 2010
En bas med känslighet 83 db är tungdriven.  Dvs 1w 1m 83 db. dvs har du en bas med känslighet 91 db spelar den högre med en watt.

Biljudsveteran sen 1984!

11 Inlägg
21 november 2010
Känslighet är hur mycket ljudtryck högtalaren skapar vid 1W ineffekt på en meters avstånd. Ibland mätt med 2,83V/1m men det ger varierande resultat beroende på impedansen.
83dB är jävligt dåligt, men rätt typiskt för moderna bilstereobasar som säljer till folk som ändå bara bryr sig om Watt. En bas med 91 dB känslighet behöver i teorin bara 80 watt för att spela lika starkt  som din bas gör vid 500W (pga termisk kompression lär 91dB-basen antagligen spela ännu högre). Känslighet är i princip viktigare än effekttålighet.
Senast redigerat av JMBL (21 november 2010)

3 187 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
JMBL skrev:
Känslighet är hur mycket ljudtryck högtalaren skapar vid 1W ineffekt på en meters avstånd. Ibland mätt med 2,83V/1m men det ger varierande resultat beroende på impedansen.
83dB är jävligt dåligt, men rätt typiskt för moderna bilstereobasar som säljer till folk som ändå bara bryr sig om Watt. En bas med 91 dB känslighet behöver i teorin bara 80 watt för att spela lika starkt  som din bas gör vid 500W (pga termisk kompression lär 91dB-basen antagligen spela ännu högre). Känslighet är i princip viktigare än effekttålighet.

okej, tackar för svaret:) så man ska alltså ha så hög känslighet på basarna som möjligt?
ska blir kul att jämföra dessa basarna med dom jag redan har som har en känslighet på 91 db men en lägre watt styrka smile

3 187 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
JMBL skrev:

en följd fråga har två stycken gas 10 liggandes, dessa har en känlighet på 86 db, och watten ligger på 200 rms.
dessa basar skulle alltså i teorin spela högre än alpine bassarna som har en känslighet på 83 db och en effekt på 500 watt rms?
(jag driver dom med samma steg)

11 Inlägg
21 november 2010
big-jepp skrev:
JMBL skrev:

okej, tackar för svaret:) så man ska alltså ha så hög känslighet på basarna som möjligt?
ska blir kul att jämföra dessa basarna med dom jag redan har som har en känslighet på 91 db men en lägre watt styrka smile

Riktigt så enkelt som att "mest känslighet är bäst" är det inte, du frågar om en parameter, men resultatet är ju beroende på allt. I teorin så betyder mer känslighet =högre ljudtryck, men det säger inget om ljudkvalitet, hur stor låda de behöver monteras i, pris osv. Wattantalet är inte en styrka utan effekttålighet är, dvs hur mycket värme de klarar av.

GAS basarna skulle teoretiskt spela lägre än Alpine: 86dB@200W <83dB@500W. Obs detta är helt teoretiskt, kanske passar GAS basarna perfekt för en lite oortodox lådkonstruktion som ger ett par dB till så är de ett bättre val.

Börja med att lär dig de grundläggande fysiken kring bil och hemjud så blir det lite lättare att förstå sen.
Senast redigerat av JMBL (21 november 2010)

3 187 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
JMBL skrev:
big-jepp skrev:
JMBL skrev:

Riktigt så enkelt som att "mest känslighet är bäst" är det inte, du frågar om en parameter, men resultatet är ju beroende på allt. I teorin så betyder mer känslighet =högre ljudtryck, men det säger inget om ljudkvalitet, hur stor låda de behöver monteras i, pris osv. Wattantalet är inte en styrka utan effekttålighet är, dvs hur mycket värme de klarar av.

okej=) tackar för dina jätte bra svar!

mvh jesper

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 november 2010
Effekten på basarna säger inte hur högt dom spelar, bara hur mycket effekt dom TÅL. Känsligheten talar (som sagt) om hur högt dom spelar med 1W på 1 meters avstånd. Om du driver båda dessa basar som du har med samma steg så kommer med största sannolikhet basarna med högst känslighet även att spela högst, om det nu inte är så att steget är väldigt kraftfullt och utan problem driver dom fullt ut.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

3 187 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Effekten på basarna säger inte hur högt dom spelar, bara hur mycket effekt dom TÅL. Känsligheten talar (som sagt) om hur högt dom spelar med 1W på 1 meters avstånd. Om du driver båda dessa basar som du har med samma steg så kommer med största sannolikhet basarna med högst känslighet även att spela högst, om det nu inte är så att steget är väldigt kraftfullt och utan problem driver dom fullt ut.

steget jag har är ett monoblock på 1200 watt rms i 2 ohm, borde driva dessa två basar fullt ut i 2 ohm? eller har jag fel?

stRaend
21 november 2010
beror helt på vad det är för steg och hur det är uppmätt? har ingen som helst erfarenhet av alpines basar så vet inte ifall dom tål mer eller inte än rekommenderat? tongue

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 november 2010
Gränsfall tror jag, Type-R basarna tål ju en hel del effekt och säkerligen en hel del mer än 600Wrms/st.
Senast redigerat av ChriZtoffer (21 november 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

3 187 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Gränsfall tror jag, Type-R basarna tål ju en hel del effekt och säkerligen en hel del mer än 600Wrms/st.

okej, ska snart uppgradera mitt steg till ett annat med lite mer kräm i som även är stabilt i 1 ohm, (här nämligen en till likadan bas som ska in) men då behövs minst 1 batteri till helst fler.

jag har en till fråga, kan man ha ett batteri med t.ex. 60 ampere och ett batteri med 70 ampere?

stRaend
21 november 2010
big-jepp skrev:
ChriZtoffer skrev:

okej, ska snart uppgradera mitt steg till ett annat med lite mer kräm i som även är stabilt i 1 ohm, (här nämligen en till likadan bas som ska in) men då behövs minst 1 batteri till helst fler.

jag har en till fråga, kan man ha ett batteri med t.ex. 60 ampere och ett batteri med 70 ampere?

sök på forumet ifall det går , vet att du kommer få många trådar om det.

3 187 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
stRaend skrev:
big-jepp skrev:
ChriZtoffer skrev:

sök på forumet ifall det går , vet att du kommer få många trådar om det.

jo klart, men tänkte nu medan jag hade denna tråden igång;)

stRaend
21 november 2010
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=178766

där någonstans får du nog svaret på din fråga.

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
21 november 2010
Känsligheten på basarna är ganska ointressant, det säger som sagt hur högt basarna spelar i fri luft, en meter framför högtalaren med 1 Watt inskickad och ofta vid en hög frekvens typ 1000Hz. Hur många använder basarna på detta sättet?  Ingen så är normalt funtad wink

En bas som har 83dB´s känslighet kan mycket väl spela skiten ur en bas med 91dB´s känslighet (och givetvis tvärtom), jag har ALDRIG brytt mig om basarnas känslighet när jag har valt basar.
Det finns massor med andra saker som är viktigare än känsligheten.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
21 november 2010
skull vara perfekt om nån kunde förklara vad som man ska kolla efter  när man köper bas nå specciella prametrar  lr så ?

3 187 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
ExtraKim skrev:
Känsligheten på basarna är ganska ointressant, det säger som sagt hur högt basarna spelar i fri luft, en meter framför högtalaren med 1 Watt inskickad och ofta vid en hög frekvens typ 1000Hz. Hur många använder basarna på detta sättet?  Ingen så är normalt funtad wink

En bas som har 83dB´s känslighet kan mycket väl spela skiten ur en bas med 91dB´s känslighet (och givetvis tvärtom), jag har ALDRIG brytt mig om basarnas känslighet när jag har valt basar.
Det finns massor med andra saker som är viktigare än känsligheten.

okej, det låter bra!

för det kändes lite lustigt att ett par gas högtalare som kostar 1000 kr för 2  skulle spela högre än dessa som kostar 2000 för 1? (om man matar dom med samma effekt vill säga)

Sök