3653
Sök

Köpråd:(1998) Bmw 523 Eller Honda Prelude 2.2vti?

57 Inlägg
24 november 2010
Trådstartare
#21
Det börjar luta sig åt preluden...värst vad samtliga anser att 523 är en liten motor? även mina vänner här i götet? eller är det så "manligt" att äga en minst 2,8 och dricka blod och sniffa snus? lol

German Cars and Schnitzel!...Or Sushi? hmmm...

41 Inlägg
24 november 2010
#22
svårt val, går att ha roligt med fwd på vinter med, fast hade någ valt 523 om det är skinninredning i den


huh?
10 427 Inlägg
24 november 2010
#23
523:an sägs ju vara lite nedspecad effektmässigt jämfört med de andra sexorna.
Här är en effektmätning (på hjulen) från svenska Rototest (som bla testar åt Teknikens Värld):
http://www.rri.se/popup/performancegrap … artsID=505

168hk på bakhjulen (snarlikt för 323ti som också finns med där) i jämförelse
med 528/328 som också finns där och har gett har c:a 175hk på bakhjulen. wink


57 Inlägg
24 november 2010
Trådstartare
#24
steifan skrev:
523:an sägs ju vara lite nedspecad effektmässigt jämfört med de andra sexorna.
Här är en effektmätning (på hjulen) från svenska Rototest (som bla testar åt Teknikens Värld):
http://www.rri.se/popup/performancegrap … artsID=505

168hk på bakhjulen (snarlikt för 323ti som också finns med där) i jämförelse
med 528/328 som också finns där och har gett har c:a 175hk på bakhjulen. wink

Hahaha Steifan du verkar verkligen ha kött på benen, slänger upp riktigt sköna länkar hela tiden coolcool  .....har du inget liknande på Prelude?

German Cars and Schnitzel!...Or Sushi? hmmm...

huh?
10 427 Inlägg
24 november 2010
#25
vivaloca88 skrev:
steifan skrev:
523:an sägs ju vara lite nedspecad effektmässigt jämfört med de andra sexorna.
Här är en effektmätning (på hjulen) från svenska Rototest (som bla testar åt Teknikens Värld):
http://www.rri.se/popup/performancegrap … artsID=505

168hk på bakhjulen (snarlikt för 323ti som också finns med där) i jämförelse
med 528/328 som också finns där och har gett har c:a 175hk på bakhjulen. wink

Hahaha Steifan du verkar verkligen ha kött på benen, slänger upp riktigt sköna länkar hela tiden coolcool  .....har du inget liknande på Prelude?

Har sett mycket text wink

Rototests lista med grafer som finns att kika på:
http://www.rri.se/index.php?DN=29

Tyvärr fanns ingen Prelude med och ingen 2,2l-motor heller.


dARKiE
5 031 Inlägg
24 november 2010
#26
Sen kan du ju tänka på att 5 Serien är en tung bil.. wink

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

176 Inlägg
24 november 2010
#27
Jag kan intyga på att preluden är en bra bil. rekomenderar även den i detta valet.
Ja tyvärr är den fwd. enda nackdelen. Finns adapterplattor för lådor så det går dock att få dem rwd också med massa jobb haha.

Vad för spec vill du ha på preluden? kan nog ge svar på det mesta...

Mvh

414 Inlägg
24 november 2010
#28
Skulle själv ta en E39 alla dagar i veckan före en prelude!


Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 november 2010
#29
Vill bara tillägga att det stämmer att 23i är nerskriven, 28i är dock i sin tur strypt. Jag vet inte hur siffrorna ovan stämmer överens med verkligheten, men det är en rejäl skillnad mellan en 23i och en 28i oavsett om de sitter i en 5-serie eller en 3-serie.

328i/528i är tex. 0.7/1sek kvickare till 100km/h som något att jämföra med, men den upplevs snabbare, piggare och mycket starkare då 28i vaknar tidigare. Dessutom har i alla fall en 328i samma växellåda som M3 3.0, inget ont om standardväxellådan då Bmw håller hög klass oavsett motor men M-lådan är rejält mycket trevligare med mycket känsla och exakta lägen.

Och när det i praktiken inte skiljer nämnvärt i driftkostnad eller förbrukning, tycker jag du åtminstone bör leta efter en 28i. Hittar du sedan drömbilen så skall du förstås inte undvika den bara för att  det är en 323i/523i!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

57 Inlägg
24 november 2010
Trådstartare
#30
steifan skrev:
vivaloca88 skrev:
steifan skrev:
523:an sägs ju vara lite nedspecad effektmässigt jämfört med de andra sexorna.
Här är en effektmätning (på hjulen) från svenska Rototest (som bla testar åt Teknikens Värld):
http://www.rri.se/popup/performancegrap … artsID=505

168hk på bakhjulen (snarlikt för 323ti som också finns med där) i jämförelse
med 528/328 som också finns där och har gett har c:a 175hk på bakhjulen. wink

Hahaha Steifan du verkar verkligen ha kött på benen, slänger upp riktigt sköna länkar hela tiden coolcool  .....har du inget liknande på Prelude?

Har sett mycket text wink

Rototests lista med grafer som finns att kika på:
http://www.rri.se/index.php?DN=29

Tyvärr fanns ingen Prelude med och ingen 2,2l-motor heller.

Jaha synd sad

German Cars and Schnitzel!...Or Sushi? hmmm...

57 Inlägg
24 november 2010
Trådstartare
#31
Darkie skrev:
Sen kan du ju tänka på att 5 Serien är en tung bil.. wink

Jo och exakt det gör mitt liv mycket svårare just nu... detta är verkligen ett svårt val....

German Cars and Schnitzel!...Or Sushi? hmmm...

57 Inlägg
24 november 2010
Trådstartare
#32
H22 skrev:
Jag kan intyga på att preluden är en bra bil. rekomenderar även den i detta valet.
Ja tyvärr är den fwd. enda nackdelen. Finns adapterplattor för lådor så det går dock att få dem rwd också med massa jobb haha.

Vad för spec vill du ha på preluden? kan nog ge svar på det mesta...

Mvh

Ja såg din prelude... den är snygg...vi kan börja med att du berättar var man får tag på det Hello Kitty klistermärket? hahahaha sjukt nice asså.... ne jag vill ju börja med att skaffa mig en... sen med tiden kommer det säkert ske lite grejer ifall jag fastnar för bilen... men hur är den i drift? skön att äga?

German Cars and Schnitzel!...Or Sushi? hmmm...

57 Inlägg
24 november 2010
Trådstartare
#33
Powe_R skrev:
Skulle själv ta en E39 alla dagar i veckan före en prelude!

Har du någonsin kört någon Prelude 2.2 vti?

German Cars and Schnitzel!...Or Sushi? hmmm...

57 Inlägg
24 november 2010
Trådstartare
#34
steifan skrev:
vivaloca88 skrev:
steifan skrev:
523:an sägs ju vara lite nedspecad effektmässigt jämfört med de andra sexorna.
Här är en effektmätning (på hjulen) från svenska Rototest (som bla testar åt Teknikens Värld):
http://www.rri.se/popup/performancegrap … artsID=505

168hk på bakhjulen (snarlikt för 323ti som också finns med där) i jämförelse
med 528/328 som också finns där och har gett har c:a 175hk på bakhjulen. wink

Hahaha Steifan du verkar verkligen ha kött på benen, slänger upp riktigt sköna länkar hela tiden coolcool  .....har du inget liknande på Prelude?

Har sett mycket text wink

Rototests lista med grafer som finns att kika på:
http://www.rri.se/index.php?DN=29

Tyvärr fanns ingen Prelude med och ingen 2,2l-motor heller.

Jaha synd ..... sad

German Cars and Schnitzel!...Or Sushi? hmmm...

57 Inlägg
24 november 2010
Trådstartare
#35
Rquired skrev:
Vill bara tillägga att det stämmer att 23i är nerskriven, 28i är dock i sin tur strypt. Jag vet inte hur siffrorna ovan stämmer överens med verkligheten, men det är en rejäl skillnad mellan en 23i och en 28i oavsett om de sitter i en 5-serie eller en 3-serie.

328i/528i är tex. 0.7/1sek kvickare till 100km/h som något att jämföra med, men den upplevs snabbare, piggare och mycket starkare då 28i vaknar tidigare. Dessutom har i alla fall en 328i samma växellåda som M3 3.0, inget ont om standardväxellådan då Bmw håller hög klass oavsett motor men M-lådan är rejält mycket trevligare med mycket känsla och exakta lägen.

Och när det i praktiken inte skiljer nämnvärt i driftkostnad eller förbrukning, tycker jag du åtminstone bör leta efter en 28i. Hittar du sedan drömbilen så skall du förstås inte undvika den bara för att  det är en 323i/523i!

Någon skillnad är det väl i kostnad mellan 523 och 528?

German Cars and Schnitzel!...Or Sushi? hmmm...

57 Inlägg
24 november 2010
Trådstartare
#36
Just nu står det (5-2) Honda Prelude -- Bmw 523 big_smile...

German Cars and Schnitzel!...Or Sushi? hmmm...

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
24 november 2010
#37
vivaloca88 skrev:
Rquired skrev:
Vill bara tillägga att det stämmer att 23i är nerskriven, 28i är dock i sin tur strypt. Jag vet inte hur siffrorna ovan stämmer överens med verkligheten, men det är en rejäl skillnad mellan en 23i och en 28i oavsett om de sitter i en 5-serie eller en 3-serie.

328i/528i är tex. 0.7/1sek kvickare till 100km/h som något att jämföra med, men den upplevs snabbare, piggare och mycket starkare då 28i vaknar tidigare. Dessutom har i alla fall en 328i samma växellåda som M3 3.0, inget ont om standardväxellådan då Bmw håller hög klass oavsett motor men M-lådan är rejält mycket trevligare med mycket känsla och exakta lägen.

Och när det i praktiken inte skiljer nämnvärt i driftkostnad eller förbrukning, tycker jag du åtminstone bör leta efter en 28i. Hittar du sedan drömbilen så skall du förstås inte undvika den bara för att  det är en 323i/523i!

Någon skillnad är det väl i kostnad mellan 523 och 528?

försäkring och förbrukning, men tror inte det är så mycket ... va större pris skillnad mellan dessa i inköp när de va nya men tror inte de är så stor prisskillnad på att äga de olika modellerna idag


Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 november 2010
#38
CHEEVA skrev:
vivaloca88 skrev:
Rquired skrev:
Vill bara tillägga att det stämmer att 23i är nerskriven, 28i är dock i sin tur strypt. Jag vet inte hur siffrorna ovan stämmer överens med verkligheten, men det är en rejäl skillnad mellan en 23i och en 28i oavsett om de sitter i en 5-serie eller en 3-serie.

328i/528i är tex. 0.7/1sek kvickare till 100km/h som något att jämföra med, men den upplevs snabbare, piggare och mycket starkare då 28i vaknar tidigare. Dessutom har i alla fall en 328i samma växellåda som M3 3.0, inget ont om standardväxellådan då Bmw håller hög klass oavsett motor men M-lådan är rejält mycket trevligare med mycket känsla och exakta lägen.

Och när det i praktiken inte skiljer nämnvärt i driftkostnad eller förbrukning, tycker jag du åtminstone bör leta efter en 28i. Hittar du sedan drömbilen så skall du förstås inte undvika den bara för att  det är en 323i/523i!

Någon skillnad är det väl i kostnad mellan 523 och 528?

försäkring och förbrukning, men tror inte det är så mycket ... va större pris skillnad mellan dessa i inköp när de va nya men tror inte de är så stor prisskillnad på att äga de olika modellerna idag

1cl/mil i förbrukning på pappret, ingen i praktiken enligt min erfarenhet utan en 323i/328i ligger på 0.9L/milen om man kör som man bör med en Bmw.

Service är densamma, samma mängd olja och samma mängd material. Delarna är i princip densamma, skiljer lite grand på bromsarna (och ännu mindre i pris) utan den största skillnaden är avgasröret som är enkelt till 23i och dubbelt till 28i. Skall man köpa via Bmw skiljer det alltså i pris, men roligast och billigast blir väl att skruva dit något eftermarknadsrör istället så man får fram sexans ljud lite bättre?

Försäkringen kanske skiljer något, inget att nämna i mitt fall utan snarare ett avrundningsfel däremot men det är kanske annorlunda för dig? Men om vi säger att ett eventuellt eftermarknadsrör kostar detsamma, då blir det några kronor extra för att köra 328i och lite högre inköpspris (Men bättre andrahandsvärde).

Det var därför jag bestämde mig för en 328i, när jag kört dem båda var jag fast vid 28ans starka register! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
24 november 2010
#39
Rquired skrev:
CHEEVA skrev:
vivaloca88 skrev:

Någon skillnad är det väl i kostnad mellan 523 och 528?

försäkring och förbrukning, men tror inte det är så mycket ... va större pris skillnad mellan dessa i inköp när de va nya men tror inte de är så stor prisskillnad på att äga de olika modellerna idag

1cl/mil i förbrukning på pappret, ingen i praktiken enligt min erfarenhet utan en 323i/328i ligger på 0.9L/milen om man kör som man bör med en Bmw.

Service är densamma, samma mängd olja och samma mängd material. Delarna är i princip densamma, skiljer lite grand på bromsarna (och ännu mindre i pris) utan den största skillnaden är avgasröret som är enkelt till 23i och dubbelt till 28i. Skall man köpa via Bmw skiljer det alltså i pris, men roligast och billigast blir väl att skruva dit något eftermarknadsrör istället så man får fram sexans ljud lite bättre?

Försäkringen kanske skiljer något, inget att nämna i mitt fall utan snarare ett avrundningsfel däremot men det är kanske annorlunda för dig? Men om vi säger att ett eventuellt eftermarknadsrör kostar detsamma, då blir det några kronor extra för att köra 328i och lite högre inköpspris (Men bättre andrahandsvärde).

Det var därför jag bestämde mig för en 328i, när jag kört dem båda var jag fast vid 28ans starka register! smile

som jag antog då wink inte så stora skillnader , hade helt klart satsat på en 528 jag med... eller en 540 vet inte hur försäkringen ligger på en sådan men förbrukningen är absolut inget man kan kalla för hög ! går att köra på 0,8-0,9 och de tycker ja är riktigt lågt för en 4,4liters 8a smile


Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 november 2010
#40
CHEEVA skrev:
Rquired skrev:
CHEEVA skrev:

försäkring och förbrukning, men tror inte det är så mycket ... va större pris skillnad mellan dessa i inköp när de va nya men tror inte de är så stor prisskillnad på att äga de olika modellerna idag

1cl/mil i förbrukning på pappret, ingen i praktiken enligt min erfarenhet utan en 323i/328i ligger på 0.9L/milen om man kör som man bör med en Bmw.

Service är densamma, samma mängd olja och samma mängd material. Delarna är i princip densamma, skiljer lite grand på bromsarna (och ännu mindre i pris) utan den största skillnaden är avgasröret som är enkelt till 23i och dubbelt till 28i. Skall man köpa via Bmw skiljer det alltså i pris, men roligast och billigast blir väl att skruva dit något eftermarknadsrör istället så man får fram sexans ljud lite bättre?

Försäkringen kanske skiljer något, inget att nämna i mitt fall utan snarare ett avrundningsfel däremot men det är kanske annorlunda för dig? Men om vi säger att ett eventuellt eftermarknadsrör kostar detsamma, då blir det några kronor extra för att köra 328i och lite högre inköpspris (Men bättre andrahandsvärde).

Det var därför jag bestämde mig för en 328i, när jag kört dem båda var jag fast vid 28ans starka register! smile

som jag antog då wink inte så stora skillnader , hade helt klart satsat på en 528 jag med... eller en 540 vet inte hur försäkringen ligger på en sådan men förbrukningen är absolut inget man kan kalla för hög ! går att köra på 0,8-0,9 och de tycker ja är riktigt lågt för en 4,4liters 8a smile

Fast 540i innebär en klart märkbar skillnad i plånboken mot en 6cyl. E39, det är i och med att det är samma M52 fast olika storlekar i denna som gör att man kan skriva "ta lika gärna en 528i". Sedan innebär en 540i inte bara fördelar, minns jag inte fel har modellen tex mugghållare fram (unikt i modellprogramet) men ingen check-control samt styrningen gamla 7-serien med snäcka.

Det tillsammans med en V8 där fram ger lite nackdelar med, och i och med att den är dyrare att äga tror i alla fall jag att den är onödig för TS! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök