3379
Sök

Kylet frusit på Volvo 740 -90

1 738 Inlägg
27 november 2010
#21
KHRacing skrev:
henke_92 skrev:
Värm inte med kupefläkt eller dylikt, kommer säcket spräcka kylaren om det smällter för snabbt, lossa alla slang klämmor och öppna kärlet så allt tryck kommer ut seb får den ta sin tid att tina i garaget

Hej du. förklara vad du menar med att en kupevärmare tinar upp isen för fort så det späcker kylaren ?
Jag fattar inget alls av det. har använt sådan många ggr utan problem både på aly eller plastkylare.

Vad jag vet så expanderar vatten när det blir is inte tvärt om så du får nog som sagt förklara :S


KHRacing
27 november 2010
#22
2ooSX skrev:
940RDALLE skrev:
KHRacing skrev:

Hej du. förklara vad du menar med att en kupevärmare tinar upp isen för fort så det späcker kylaren ?
Jag fattar inget alls av det. har använt sådan många ggr utan problem både på aly eller plastkylare.

Vad jag vet så expanderar vatten när det blir is inte tvärt om så du får nog som sagt förklara :S

menar han inte då att det är först kallt, sen varmt direkt så därav spricker det, men tror inte det blir sån värme av kupévärmare tongue

nä precis. lär inte bli över 15-20 grader max om man täcker över med presseninging som jag förklarade.

Forummoderator
18 004 Inlägg
28 november 2010
#23
Har liknande erfarenheter... Körde då bilen i 5 minuter och lät den stå i 10 minuter. efter 3 sådana cykler var det lungt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

TBM NINJA
917 Inlägg
28 november 2010
#24
940RDALLE skrev:
KHRacing skrev:
henke_92 skrev:
Värm inte med kupefläkt eller dylikt, kommer säcket spräcka kylaren om det smällter för snabbt, lossa alla slang klämmor och öppna kärlet så allt tryck kommer ut seb får den ta sin tid att tina i garaget

Hej du. förklara vad du menar med att en kupevärmare tinar upp isen för fort så det späcker kylaren ?
Jag fattar inget alls av det. har använt sådan många ggr utan problem både på aly eller plastkylare.

Vad jag vet så expanderar vatten när det blir is inte tvärt om så du får nog som sagt förklara :S

Vatten expanderar närrre blir is = kylaren är expanderad i alla kärl då där är is i just nu, fattar du nu va jag menar?

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

TBM NINJA
917 Inlägg
28 november 2010
#25
KHRacing skrev:
2ooSX skrev:
940RDALLE skrev:

Vad jag vet så expanderar vatten när det blir is inte tvärt om så du får nog som sagt förklara :S

menar han inte då att det är först kallt, sen varmt direkt så därav spricker det, men tror inte det blir sån värme av kupévärmare tongue

nä precis. lär inte bli över 15-20 grader max om man täcker över med presseninging som jag förklarade.

De ligger något i de ni säger, kanske inte blir så varmt men jag hade ändå bara låtit den tina i garage utan någon annan hjälpmedel

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

41 Inlägg
1 december 2010
Trådstartare
#26
har löst det med kylet, den fick tina i ett garage, men den startar inte, den startar om jag kopplar ur lufftmassa mätaren... Så jag köpte en ny beg på bildemonteringen(1000,-)... Bilen går inte endå. Den går bättre men inte körduglig. Lambda lyser med. KAN det vara förpumpen i tanken som gett sig???Den får soppa, tog isär slangen å kollade, men vet inte om den får rätt mängd??? hjälp!!! körförbjud trädde in idag med:'(


41 Inlägg
1 december 2010
Trådstartare
#27
Dieselsmurfen skrev:
Har liknande erfarenheter... Körde då bilen i 5 minuter och lät den stå i 10 minuter. efter 3 sådana cykler var det lungt.

Fått det tipset med, men den startar inte:(


1 915 Inlägg
1 december 2010
#28
Börja med att kolla felkoder.

zooman skrev:
har löst det med kylet, den fick tina i ett garage, men den startar inte, den startar om jag kopplar ur lufftmassa mätaren... Så jag köpte en ny beg på bildemonteringen(1000,-)... Bilen går inte endå. Den går bättre men inte körduglig. Lambda lyser med. KAN det vara förpumpen i tanken som gett sig???Den får soppa, tog isär slangen å kollade, men vet inte om den får rätt mängd??? hjälp!!! körförbjud trädde in idag med:'(

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

41 Inlägg
1 december 2010
Trådstartare
#29
Louksor skrev:
Börja med att kolla felkoder.

zooman skrev:
har löst det med kylet, den fick tina i ett garage, men den startar inte, den startar om jag kopplar ur lufftmassa mätaren... Så jag köpte en ny beg på bildemonteringen(1000,-)... Bilen går inte endå. Den går bättre men inte körduglig. Lambda lyser med. KAN det vara förpumpen i tanken som gett sig???Den får soppa, tog isär slangen å kollade, men vet inte om den får rätt mängd??? hjälp!!! körförbjud trädde in idag med:'(


Får inga felkoder från den?? 3 långa bara...


1 008 Inlägg
1 december 2010
#30
lyser "lamdalampan" så har du felkod.
kolla vilka du har på antingen bränsle eller tändningen.
nollställ sedan boxarna genom att dra 1:ans säkring en snabbis och prova starta den igen.


41 Inlägg
1 december 2010
Trådstartare
#31
240bns skrev:
lyser "lamdalampan" så har du felkod.
kolla vilka du har på antingen bränsle eller tändningen.
nollställ sedan boxarna genom att dra 1:ans säkring en snabbis och prova starta den igen.

Jag kollade både tändningen och bränsle, tog ur batteriet i 20 min, testade igen, samma igen, ingen felkod..:s what do?


97 Inlägg
1 december 2010
#32
zooman skrev:
engolf skrev:
Den måste nog stå i varmgarage för att du ska kunna starta den. Om vattnet har frysit i blocket och du försöker starta kommer din vattenpump att fara åt hel...Kupevärmare hjälper inte så mycket, du får bara vänta till varmare dagar.

Okej, den står i garage nu, ska stå tills måndag. får se då. tack för alla svar.smile

Annars om du hade haft plats i kylvätsebehållaren kunde du hälla i ren glykol så mycket som de får plats och sen vänta och hoppas på det bästa, fast såg att du hade löst de nu
Senast redigerat av Johansson (1 december 2010)


97 Inlägg
1 december 2010
#33
zooman skrev:
240bns skrev:
lyser "lamdalampan" så har du felkod.
kolla vilka du har på antingen bränsle eller tändningen.
nollställ sedan boxarna genom att dra 1:ans säkring en snabbis och prova starta den igen.

Jag kollade både tändningen och bränsle, tog ur batteriet i 20 min, testade igen, samma igen, ingen felkod..:s what do?

Kolla kompet i alla cylindrar, kolla rotor, fördelare, alla tändkablar så de sitter som de ska, även från tändspolen, rätt nr på den nya luftmassemätaren? Blev de inte bättre så lämna tillbaks. 1000:- begagnad är ju ett rån! Startade bilen ens i huvudtaget? På min gick givaren som säger till att "nu vrider föraren på tändningslåset så nu ska jag slå till så bilen startar" dock på min 240, den sitter på passagerarsidan ovanför golvmattan under handsfacket. 740n vet jag inte, har inte kollat. Leta efter den. Nu kanske du har provat mycket av detta redan, har inte läst alla inlägg så


41 Inlägg
3 december 2010
Trådstartare
#34
Johansson skrev:
zooman skrev:
240bns skrev:
lyser "lamdalampan" så har du felkod.
kolla vilka du har på antingen bränsle eller tändningen.
nollställ sedan boxarna genom att dra 1:ans säkring en snabbis och prova starta den igen.

Jag kollade både tändningen och bränsle, tog ur batteriet i 20 min, testade igen, samma igen, ingen felkod..:s what do?

Kolla kompet i alla cylindrar, kolla rotor, fördelare, alla tändkablar så de sitter som de ska, även från tändspolen, rätt nr på den nya luftmassemätaren? Blev de inte bättre så lämna tillbaks. 1000:- begagnad är ju ett rån! Startade bilen ens i huvudtaget? På min gick givaren som säger till att "nu vrider föraren på tändningslåset så nu ska jag slå till så bilen startar" dock på min 240, den sitter på passagerarsidan ovanför golvmattan under handsfacket. 740n vet jag inte, har inte kollat. Leta efter den. Nu kanske du har provat mycket av detta redan, har inte läst alla inlägg så

Okej,jo jag har kollat allt det, men den nya lufftmassemätaren skall lämnas tillbaka idag...såg felet igår kväll...den drar i sig en jävla massa olja, så vi körde tryck luft i cyllarna(minns inte vad det heter när man gör det, men man använder en mätare till det)...den läcker genom ventilerna på 1,2 och 3ans cyllinder :'( Det som vart fel hela tiden..Så blir att köpa "ny" topp...#suck#så med andra ord, en 8v530 top sökes till en b230f


97 Inlägg
3 december 2010
#35
zooman skrev:
Johansson skrev:
zooman skrev:

Jag kollade både tändningen och bränsle, tog ur batteriet i 20 min, testade igen, samma igen, ingen felkod..:s what do?

Kolla kompet i alla cylindrar, kolla rotor, fördelare, alla tändkablar så de sitter som de ska, även från tändspolen, rätt nr på den nya luftmassemätaren? Blev de inte bättre så lämna tillbaks. 1000:- begagnad är ju ett rån! Startade bilen ens i huvudtaget? På min gick givaren som säger till att "nu vrider föraren på tändningslåset så nu ska jag slå till så bilen startar" dock på min 240, den sitter på passagerarsidan ovanför golvmattan under handsfacket. 740n vet jag inte, har inte kollat. Leta efter den. Nu kanske du har provat mycket av detta redan, har inte läst alla inlägg så

Okej,jo jag har kollat allt det, men den nya lufftmassemätaren skall lämnas tillbaka idag...såg felet igår kväll...den drar i sig en jävla massa olja, så vi körde tryck luft i cyllarna(minns inte vad det heter när man gör det, men man använder en mätare till det)...den läcker genom ventilerna på 1,2 och 3ans cyllinder :'( Det som vart fel hela tiden..Så blir att köpa "ny" topp...#suck#så med andra ord, en 8v530 top sökes till en b230f

Okej jag förstår
Du gjorde med andra ord ett komp test som jag också skrev om, har du tur skulle du bara kunna ta och lyfta toppen och byta ut ventiltätningarna, kan vara dom som är dåliga bara. Prova de först. Vill du byta topp, vänta tills i vår/sommar.
Vill du dessutom vara på den säkra sidan när du bytt ventiltätningarna så bör du slipa in ventilerna på nytt. För att ta bort ventilerna behövs ett specialverktyg. För att ventilerna sen hålls på plats så är de ett så kallat knaster om jag inte minns fel som sitter längst ner på varje ventil. De är små metalbitar 2 delade som har samma form som ändarna som ventilerna har. När du sätter de på plats igen, använd verkstadsfett så de håller sig kvar, utan de lossnar de bara. Man fettar helt enkelt in de och trycker dit de som de ska sitta. Men de är såklart efter att du slipat in ventilerna och satt dit nya tätningar efter inslipningen, kitt för de finns att köpa lite var som helst. Mekonomen tex. kanske biltema? Vid inslipning så medföljer en pinne med sugplopp samt 2 olika behållare med grovkorniga slipkorn samt finkorningt. Börjar med grova på alla, sen avslutar med fina på alla. De tar en jäkla tid så du behöver tålamod. Vissa som inte orkar bry sig brukar använda en borrmaskin istället. Men hela grejen med det är att man ska ha samma rörelse som när man förr gjorde upp en eld med hjälp av en pinne och en planka. Man rullar pinnen i händerna åt båda hållen. Den rörelsen är lite speciell och skall helst användas här med. Men vill du slippa de och hittar en fin topp som inte behöver slipas/planas, byta ventiler/tätningar lr liknande så går de snabbare.

Lycka till!


41 Inlägg
3 december 2010
Trådstartare
#36
Johansson skrev:
zooman skrev:
Johansson skrev:

Kolla kompet i alla cylindrar, kolla rotor, fördelare, alla tändkablar så de sitter som de ska, även från tändspolen, rätt nr på den nya luftmassemätaren? Blev de inte bättre så lämna tillbaks. 1000:- begagnad är ju ett rån! Startade bilen ens i huvudtaget? På min gick givaren som säger till att "nu vrider föraren på tändningslåset så nu ska jag slå till så bilen startar" dock på min 240, den sitter på passagerarsidan ovanför golvmattan under handsfacket. 740n vet jag inte, har inte kollat. Leta efter den. Nu kanske du har provat mycket av detta redan, har inte läst alla inlägg så

Okej,jo jag har kollat allt det, men den nya lufftmassemätaren skall lämnas tillbaka idag...såg felet igår kväll...den drar i sig en jävla massa olja, så vi körde tryck luft i cyllarna(minns inte vad det heter när man gör det, men man använder en mätare till det)...den läcker genom ventilerna på 1,2 och 3ans cyllinder :'( Det som vart fel hela tiden..Så blir att köpa "ny" topp...#suck#så med andra ord, en 8v530 top sökes till en b230f

Okej jag förstår
Du gjorde med andra ord ett komp test som jag också skrev om, har du tur skulle du bara kunna ta och lyfta toppen och byta ut ventiltätningarna, kan vara dom som är dåliga bara. Prova de först. Vill du byta topp, vänta tills i vår/sommar.
Vill du dessutom vara på den säkra sidan när du bytt ventiltätningarna så bör du slipa in ventilerna på nytt. För att ta bort ventilerna behövs ett specialverktyg. För att ventilerna sen hålls på plats så är de ett så kallat knaster om jag inte minns fel som sitter längst ner på varje ventil. De är små metalbitar 2 delade som har samma form som ändarna som ventilerna har. När du sätter de på plats igen, använd verkstadsfett så de håller sig kvar, utan de lossnar de bara. Man fettar helt enkelt in de och trycker dit de som de ska sitta. Men de är såklart efter att du slipat in ventilerna och satt dit nya tätningar efter inslipningen, kitt för de finns att köpa lite var som helst. Mekonomen tex. kanske biltema? Vid inslipning så medföljer en pinne med sugplopp samt 2 olika behållare med grovkorniga slipkorn samt finkorningt. Börjar med grova på alla, sen avslutar med fina på alla. De tar en jäkla tid så du behöver tålamod. Vissa som inte orkar bry sig brukar använda en borrmaskin istället. Men hela grejen med det är att man ska ha samma rörelse som när man förr gjorde upp en eld med hjälp av en pinne och en planka. Man rullar pinnen i händerna åt båda hållen. Den rörelsen är lite speciell och skall helst användas här med. Men vill du slippa de och hittar en fin topp som inte behöver slipas/planas, byta ventiler/tätningar lr liknande så går de snabbare.

Lycka till!

Okej, har en vän som jobbat på volvo i närmare 20 år(motor tekniker) som skall hjälpa mig med detta! Tack så otroligt mycket för hjälpen/tipsen! Står i varmt garage nu och arbetar med bilen, så detta ska nog gå bra!big_smile Håller mig uppdaterad om hur det går för dem som vill det! kan inte visa bilder för min bil blev offline av någon anledning, trots att jag precis börjat med den:S


97 Inlägg
4 december 2010
#37
zooman skrev:
Johansson skrev:
zooman skrev:

Okej,jo jag har kollat allt det, men den nya lufftmassemätaren skall lämnas tillbaka idag...såg felet igår kväll...den drar i sig en jävla massa olja, så vi körde tryck luft i cyllarna(minns inte vad det heter när man gör det, men man använder en mätare till det)...den läcker genom ventilerna på 1,2 och 3ans cyllinder :'( Det som vart fel hela tiden..Så blir att köpa "ny" topp...#suck#så med andra ord, en 8v530 top sökes till en b230f

Okej jag förstår
Du gjorde med andra ord ett komp test som jag också skrev om, har du tur skulle du bara kunna ta och lyfta toppen och byta ut ventiltätningarna, kan vara dom som är dåliga bara. Prova de först. Vill du byta topp, vänta tills i vår/sommar.
Vill du dessutom vara på den säkra sidan när du bytt ventiltätningarna så bör du slipa in ventilerna på nytt. För att ta bort ventilerna behövs ett specialverktyg. För att ventilerna sen hålls på plats så är de ett så kallat knaster om jag inte minns fel som sitter längst ner på varje ventil. De är små metalbitar 2 delade som har samma form som ändarna som ventilerna har. När du sätter de på plats igen, använd verkstadsfett så de håller sig kvar, utan de lossnar de bara. Man fettar helt enkelt in de och trycker dit de som de ska sitta. Men de är såklart efter att du slipat in ventilerna och satt dit nya tätningar efter inslipningen, kitt för de finns att köpa lite var som helst. Mekonomen tex. kanske biltema? Vid inslipning så medföljer en pinne med sugplopp samt 2 olika behållare med grovkorniga slipkorn samt finkorningt. Börjar med grova på alla, sen avslutar med fina på alla. De tar en jäkla tid så du behöver tålamod. Vissa som inte orkar bry sig brukar använda en borrmaskin istället. Men hela grejen med det är att man ska ha samma rörelse som när man förr gjorde upp en eld med hjälp av en pinne och en planka. Man rullar pinnen i händerna åt båda hållen. Den rörelsen är lite speciell och skall helst användas här med. Men vill du slippa de och hittar en fin topp som inte behöver slipas/planas, byta ventiler/tätningar lr liknande så går de snabbare.

Lycka till!

Okej, har en vän som jobbat på volvo i närmare 20 år(motor tekniker) som skall hjälpa mig med detta! Tack så otroligt mycket för hjälpen/tipsen! Står i varmt garage nu och arbetar med bilen, så detta ska nog gå bra!big_smile Håller mig uppdaterad om hur det går för dem som vill det! kan inte visa bilder för min bil blev offline av någon anledning, trots att jag precis börjat med den:S

Härligt härligt:) Fråga honom så mycket du kan så du lär dig hur du ska göra för framtidens skull samt för ens egna intresse så att säga. De är lugnt det;) Bra bra, jasså? Garaget kanske tycker de var en "vinterbil" du borde fått ett mail lr nått om varför


41 Inlägg
17 december 2010
Trådstartare
#38
Johansson skrev:
zooman skrev:
Johansson skrev:

Okej jag förstår
Du gjorde med andra ord ett komp test som jag också skrev om, har du tur skulle du bara kunna ta och lyfta toppen och byta ut ventiltätningarna, kan vara dom som är dåliga bara. Prova de först. Vill du byta topp, vänta tills i vår/sommar.
Vill du dessutom vara på den säkra sidan när du bytt ventiltätningarna så bör du slipa in ventilerna på nytt. För att ta bort ventilerna behövs ett specialverktyg. För att ventilerna sen hålls på plats så är de ett så kallat knaster om jag inte minns fel som sitter längst ner på varje ventil. De är små metalbitar 2 delade som har samma form som ändarna som ventilerna har. När du sätter de på plats igen, använd verkstadsfett så de håller sig kvar, utan de lossnar de bara. Man fettar helt enkelt in de och trycker dit de som de ska sitta. Men de är såklart efter att du slipat in ventilerna och satt dit nya tätningar efter inslipningen, kitt för de finns att köpa lite var som helst. Mekonomen tex. kanske biltema? Vid inslipning så medföljer en pinne med sugplopp samt 2 olika behållare med grovkorniga slipkorn samt finkorningt. Börjar med grova på alla, sen avslutar med fina på alla. De tar en jäkla tid så du behöver tålamod. Vissa som inte orkar bry sig brukar använda en borrmaskin istället. Men hela grejen med det är att man ska ha samma rörelse som när man förr gjorde upp en eld med hjälp av en pinne och en planka. Man rullar pinnen i händerna åt båda hållen. Den rörelsen är lite speciell och skall helst användas här med. Men vill du slippa de och hittar en fin topp som inte behöver slipas/planas, byta ventiler/tätningar lr liknande så går de snabbare.

Lycka till!

Okej, har en vän som jobbat på volvo i närmare 20 år(motor tekniker) som skall hjälpa mig med detta! Tack så otroligt mycket för hjälpen/tipsen! Står i varmt garage nu och arbetar med bilen, så detta ska nog gå bra!big_smile Håller mig uppdaterad om hur det går för dem som vill det! kan inte visa bilder för min bil blev offline av någon anledning, trots att jag precis börjat med den:S

Härligt härligt:) Fråga honom så mycket du kan så du lär dig hur du ska göra för framtidens skull samt för ens egna intresse så att säga. De är lugnt det;) Bra bra, jasså? Garaget kanske tycker de var en "vinterbil" du borde fått ett mail lr nått om varför

Vinter bil  höhö, men har mekat mkt med bilen nu, motorn e kras:(snyfft. MEN! jag funderar på att rakställa en B5204t:D Vad tror alla trådläsare om detta!?


97 Inlägg
17 december 2010
#39
zooman skrev:
Johansson skrev:
zooman skrev:

Okej, har en vän som jobbat på volvo i närmare 20 år(motor tekniker) som skall hjälpa mig med detta! Tack så otroligt mycket för hjälpen/tipsen! Står i varmt garage nu och arbetar med bilen, så detta ska nog gå bra!big_smile Håller mig uppdaterad om hur det går för dem som vill det! kan inte visa bilder för min bil blev offline av någon anledning, trots att jag precis börjat med den:S

Härligt härligt:) Fråga honom så mycket du kan så du lär dig hur du ska göra för framtidens skull samt för ens egna intresse så att säga. De är lugnt det;) Bra bra, jasså? Garaget kanske tycker de var en "vinterbil" du borde fått ett mail lr nått om varför

Vinter bil  höhö, men har mekat mkt med bilen nu, motorn e kras:(snyfft. MEN! jag funderar på att rakställa en B5204t:D Vad tror alla trådläsare om detta!?

Frågan är vad garaget tycker, aj aj tråkigt.
Försök isåfall få tag i den som sitter i 850R modellen, har väll ca 250hk i den, de andra 225, de är mycket mycket jobb, dra nytt elsystem, svetsa om en växellåda så den passar, få till en kadan så den är i rätt längd. Bygga egna motorfästen och en massa annat, för att få den laglig vill säga, kraftigare bromsar, stabilare chassi osv. köp en annan motor bara, annars drar bara pengarna iväg om du inte har råd förstås


1 215 Inlägg
18 december 2010
#40
jag har samma problem så jag lånar tråden lite smile


jag kännde på slangarna innan jag startade bilen och dom va mjuka, men efter jag hade kört bilen varm så gick tempmätaren i botten så jag öppna huven och kollade, då va ingående slangen till pumpen typ 8cm i diameter. bilen hade stått typ en månad så kan glykolen och vattnet ha delat på dig? eftersom slangarna va mjuka och fina men jag hade ispropp endå?

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥


Sök