2641
Sök

Kylet frusit på Volvo 740 -90

41 Inlägg
27 november 2010
Trådstartare
#1
Hej alla!
Igår när jag skulle till mekonomen så ville inte kärran starta, detta visste jag berodde på att jag inte hade mkt bensin i bilen. Jag skaffade 6 liter bensin och slog i(har ALLTID hjälpt innan) men det blev ingen skillnad. Från en sak till en annan, så öppnade jag huven och såg att det var lite is i kylar behållaren... jag bor i lägenhet och har inte tillgång till ett garage, idag har det frusit på rejält i slangarna med. hur i helv##e ska jag lösa detta? bilen har inget batteri kvar så kan inte starta den, men hur ska jag tina bilen utomhus??
740 -90


236 Inlägg
27 november 2010
#2
jadu svårtfall . bogsera in den o låna en gör det själv mack? , med lite otur kan frostpluggarna gå också.. lär inte bli plusgrader på ett tag..


41 Inlägg
27 november 2010
Trådstartare
#3
jo det är sant:( fattar inte hur jag kunde missa glykolen!!!! fy fan! bara inte toppen eller blocket ryker med! renoverade bilen inför bess som är på måndag... Mne jag tä'nkte om jag skruvar bort alla slangar och kylet å spolar med hett vatten, sen så spolar jag i motorn med, så det tinar lite, sen köra 50/50 glykol? tror du det funkar? vill göra detta snabbt som attan, det är 10 minus nu, å det blir kallare...sadsad


4 767 Inlägg
27 november 2010
#4
Enda sättet är att hitta ett garage där den kan tina nåt dygn.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

41 Inlägg
27 november 2010
Trådstartare
#5
Erick skrev:
Enda sättet är att hitta ett garage där den kan tina nåt dygn.

Går det inte att lösa alls med typ kokande vatten å bara köra igenom tills det tinas?sad kan nog inte lösa det på annat sätt


Livsnjutare (ibland å på helgerna)
228 Inlägg
27 november 2010
#6
tillgång t el? placera en kupévärmare riktad mot blocket, kommer dock ta en stund säkert..

4x4 is tha shit!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
27 november 2010
#7
bybban skrev:
tillgång t el? placera en kupévärmare riktad mot blocket, kommer dock ta en stund säkert..

Om mankör motorvärmare + kupévärmare, ca 3h. I knows wink

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

41 Inlägg
27 november 2010
Trådstartare
#8
bor i ett skit område, så har inte tillgång till el. Har dem sämsta förutsättningarna kan man säga...sad


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
27 november 2010
#9
zooman skrev:
bor i ett skit område, så har inte tillgång till el. Har dem sämsta förutsättningarna kan man säga...sad

plocka ner kylet och slangarna och ta med det in?
Då har du fått bort lite iaf tongue
Senast redigerat av LeafBox (27 november 2010)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

2 624 Inlägg
27 november 2010
#10
låna ett elverk och ha stående bredvid bilen så du kan köra kupe o motorvärmaren kanske? smile


41 Inlägg
27 november 2010
Trådstartare
#11
LeafBox skrev:
zooman skrev:
bor i ett skit område, så har inte tillgång till el. Har dem sämsta förutsättningarna kan man säga...sad

plocka ner kylet och slangarna och ta med det in?
Då har du fått bort lite iaf tongue

Sant, men hur löser jag det som e fruset i alla kanaler då?ta med mig vatten kokaren ut? hö-hö


3 235 Inlägg
27 november 2010
#12
Den måste nog stå i varmgarage för att du ska kunna starta den. Om vattnet har frysit i blocket och du försöker starta kommer din vattenpump att fara åt hel...Kupevärmare hjälper inte så mycket, du får bara vänta till varmare dagar.


41 Inlägg
27 november 2010
Trådstartare
#13
engolf skrev:
Den måste nog stå i varmgarage för att du ska kunna starta den. Om vattnet har frysit i blocket och du försöker starta kommer din vattenpump att fara åt hel...Kupevärmare hjälper inte så mycket, du får bara vänta till varmare dagar.

Okej, den står i garage nu, ska stå tills måndag. får se då. tack för alla svar.smile


Egen företagare
864 Inlägg
27 november 2010
#14
2ooSX skrev:
engolf skrev:
Den måste nog stå i varmgarage för att du ska kunna starta den. Om vattnet har frysit i blocket och du försöker starta kommer din vattenpump att fara åt hel...Kupevärmare hjälper inte så mycket, du får bara vänta till varmare dagar.

Behöver den ju inte göra

Hade en bil förut där vattnet frös och jag starta för att smälta isen, höll koll på tempmätaren.. starta, stängde av en stund..och starta..tillslut gav isen med sig..  men är ju inget att rekomendera..

Håller med dig. det går att starta bilen och hoppas på att den tinar relativt fort iaf, så långe inte det skjutit någon frostbricka så är det lugnt.
Bara det släpper så det blir rundgång i kylare och motor så släpper det till kupén efter ett tag.

Detta är nog enda sättet att göra om inte du har tillgång till el eller om du inte vill skruva isär allt och tina upp det inomhus.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

Jävel
2 018 Inlägg
27 november 2010
#15
Hände på min 940 också, jag lät den stå o gå tills de mesta i kylsystemet tinade, sen hade ja lös den undre kylarslangen så att de rann ut på marken. Sen fyllde ja i resten glykol bara, bilen gick kanske i 45 min så var allt klart.

You got to risk it, to get the biscuit :)

KHRacing
27 november 2010
#16
Du kan lägga en kupevärmare i motorrummet på lämpligt ställe, sedan täckan in hela motorrummet med en pressening ner till µarken.. så håller sig värmen innaför O det tar några timmar troligen. men tryck in pressenningen ordentligt under bilen & fäst den med snö som vikter typ.
& se te så inget kan smälta av kupevärmaren, släpp även slangklämmorna til alla kylarslangarna & ev dra av slangarna med.

TBM NINJA
917 Inlägg
27 november 2010
#17
Värm inte med kupefläkt eller dylikt, kommer säcket spräcka kylaren om det smällter för snabbt, lossa alla slang klämmor och öppna kärlet så allt tryck kommer ut seb får den ta sin tid att tina i garaget

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

Egen företagare
864 Inlägg
27 november 2010
#18
Men är den helt bottfrusen då, är slangarna stenhårda eller är dom lite "frasiga" eller vad man ska säga.
Om dom inte är stenhårda kan du starta bilen, då släpper allt fort.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

KHRacing
27 november 2010
#19
henke_92 skrev:
Värm inte med kupefläkt eller dylikt, kommer säcket spräcka kylaren om det smällter för snabbt, lossa alla slang klämmor och öppna kärlet så allt tryck kommer ut seb får den ta sin tid att tina i garaget

Hej du. förklara vad du menar med att en kupevärmare tinar upp isen för fort så det späcker kylaren ?
Jag fattar inget alls av det. har använt sådan många ggr utan problem både på aly eller plastkylare.

TBM NINJA
917 Inlägg
27 november 2010
#20
KHRacing skrev:
henke_92 skrev:
Värm inte med kupefläkt eller dylikt, kommer säcket spräcka kylaren om det smällter för snabbt, lossa alla slang klämmor och öppna kärlet så allt tryck kommer ut seb får den ta sin tid att tina i garaget

Hej du. förklara vad du menar med att en kupevärmare tinar upp isen för fort så det späcker kylaren ?
Jag fattar inget alls av det. har använt sådan många ggr utan problem både på aly eller plastkylare.

Fysik 101, vatten expanderar när det fryser (högre densitet) och om vi tänker att det tinar lite ojämt så spricker isen ihop kanske och om då kylaren är under högt tryck där denna is legat så flexar det tillbaka så snabbt att det KAN spricka, om det tinar kommer inte isen spricka särskilt våldsamt under trycker så då kommer kylaren flexa kortare sträckor under längre tid = mindre risk för sprikor

Min kylare sprack när jag värme den på samma sätt som ni tänker göra, just saying

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D


Sök