2998
Sök

2 NYA dubbdäck: bör placeras fram eller bak?

3 259 Inlägg
30 november 2010
#201
caromania skrev:
Offtopic:
Ni som snackar krockar o hastigheter vet inte riktigt vad ni pratar om. Kolla denna.
http://www.youtube.com/watch?v=0YbVbVXMtqk

Sen har det ju att göra med 100 andra saker hur bilen ser ut efter en smäll i tex 90km/h...

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
30 november 2010
#202
JonR skrev:
caromania skrev:
Offtopic:
Ni som snackar krockar o hastigheter vet inte riktigt vad ni pratar om. Kolla denna.
http://www.youtube.com/watch?v=0YbVbVXMtqk

Sen har det ju att göra med 100 andra saker hur bilen ser ut efter en smäll i tex 90km/h...

och vad skulle variera i det fallet som filmen anger? en normalgrov tall ger inte vika för en personbil som kommer plöjandes in i den i 70 knyck, i 90 kanske den knäcks men det är inte särskilt otroligt att den står kvar även efter en sån smäll...

kommer man sladdandes in i den och den tar mitt i sidan på bilen så klyvs bilen mitt itu vilket jag själv sett prov på en gång i tiden...
Senast redigerat av TS_quattro (30 november 2010)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

3 259 Inlägg
30 november 2010
#203
TS_quattro skrev:
JonR skrev:
caromania skrev:
Offtopic:
Ni som snackar krockar o hastigheter vet inte riktigt vad ni pratar om. Kolla denna.
http://www.youtube.com/watch?v=0YbVbVXMtqk

Sen har det ju att göra med 100 andra saker hur bilen ser ut efter en smäll i tex 90km/h...

och vad skulle variera i det fallet som filmen anger? en normalgrov tall ger inte vika för en personbil som kommer plöjandes in i den i 70 knyck, i 90 kanske den knäcks men det är inte särskilt otroligt att den står kvar även efter en sån smäll...

kommer man sladdandes in i den och den tar mitt i sidan på bilen så klyvs bilen mitt itu vilket jag själv sett prov på en gång i tiden...

Inget varierar i det som filmen visar, jag syftar på filmen och verkligheten!

Hur bilen träffar till exempel har en jäkla stor betydelse! Det där är ju helt rakt på, träffar bilen med minsta lilla vinkel så flyttas kraften väldigt mycket och bilen flyttas åt sidan och skadan blir inte lika stor!
Senast redigerat av JonR (30 november 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Forummoderator
9 299 Inlägg
30 november 2010
#204
JonR skrev:
TS_quattro skrev:
JonR skrev:

Sen har det ju att göra med 100 andra saker hur bilen ser ut efter en smäll i tex 90km/h...

och vad skulle variera i det fallet som filmen anger? en normalgrov tall ger inte vika för en personbil som kommer plöjandes in i den i 70 knyck, i 90 kanske den knäcks men det är inte särskilt otroligt att den står kvar även efter en sån smäll...

kommer man sladdandes in i den och den tar mitt i sidan på bilen så klyvs bilen mitt itu vilket jag själv sett prov på en gång i tiden...

Inget varierar i det som filmen visar, jag syftar på filmen och verkligheten!

Hur bilen träffar till exempel har en jäkla stor betydelse! Det där är ju helt rakt på, träffar bilen med minsta lilla vinkel så flyttas kraften väldigt mycket och bilen flyttas åt sidan och skadan blir inte lika stor!

Sov du på fysiken? Tror du att bilen kommer studsa av trädet bara för att den träffar trädet lite på sidan. Jon, du förvånar mig, jag har läst en del av det som du skriver, ta dig inte djupare i det här nu.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Muttley
30 november 2010
#205
turboforssen skrev:
tkd_rille skrev:
mk2_power skrev:

läs tidigare inlägg ifrån idag.

ja läste om han som snack om nått med 150 blås. Han har rätt så rätt i sitt resonemang. Folk idag kan inte köra bil och de smäller av och ligger mellan 50-70 på en 100 väg som är riktigt fin. 
Jag kör om själv men inte i 150 som han skrev.
Men att ligga så pass lågt som 50 på 100 väg som är snöfri på högerhalvan de är vansinne. När de går utan problem att köra om i vänsterfilen i högre hastigheter.

lite ot men :
en snö fri vänsterfil kan va halare än den snöbelagda högerfilen ......

Nu menar du nog tvärtom, för de är oftast högerfil som är snöfritt för att alla kör i den. Och ja du har helt rätt. Men att ligga i 50 är fortfarande inte riktigt. Då kan man stanna hemma eller ta bussen.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
30 november 2010
#206
brukar ju vara bättre att köra i vänsterfilen än högerfilen, om högerfilen är isig, efter som snön ger bättre grepp, typ som turboforssen sa fast med andra filer wink


3 259 Inlägg
30 november 2010
#207
caromania skrev:
JonR skrev:
TS_quattro skrev:
och vad skulle variera i det fallet som filmen anger? en normalgrov tall ger inte vika för en personbil som kommer plöjandes in i den i 70 knyck, i 90 kanske den knäcks men det är inte särskilt otroligt att den står kvar även efter en sån smäll...

kommer man sladdandes in i den och den tar mitt i sidan på bilen så klyvs bilen mitt itu vilket jag själv sett prov på en gång i tiden...

Inget varierar i det som filmen visar, jag syftar på filmen och verkligheten!

Hur bilen träffar till exempel har en jäkla stor betydelse! Det där är ju helt rakt på, träffar bilen med minsta lilla vinkel så flyttas kraften väldigt mycket och bilen flyttas åt sidan och skadan blir inte lika stor!

Sov du på fysiken? Tror du att bilen kommer studsa av trädet bara för att den träffar trädet lite på sidan. Jon, du förvånar mig, jag har läst en del av det som du skriver, ta dig inte djupare i det här nu.

Du får nog förklara lite bättre på vilket sätt jag förvånar dig då jag inte följer riktigt... Men jag tar mig gärna djupare! Och självklart kommer bilen studsa åt sidan eller snarare snurra åt sidan, tror inte trädet har nån dragningskraft som suger fast bilen direkt.

Ex: Bil 1 träffar trädet i 100km/h helt rakt på.(som i videon) Trädet kommer inte slutas pressas in mot bilens mitt förrän bilen står helt stilla.

Bil 2 träffar trädet med tex lite sladd(träffar fortfarande samma punkt i fronten som bil 1) men kommer så klart att vridas åt nåt håll och bilen kommer att snurra åt nått hål och lite av kraften tar den vägen istället för rakt in mot bilen. Skadan borde bli mindre och se helt annorlunda ut, då kraften fortsätter åt sidan vilket den inte gör med bil 1.

Inget svårt.

Alltså bil 1 och bil 2 kommer inte se likadana ut, därav menar jag att man inte kan säga att "exakt så här ser en bil ut som har kört in i ett träd i 100km/h ut, är det mindre skada så har det gått saktare" vilket jag uppfattade att du ville få fram men som jag säger rakt emot!

Kan dra ett exempel till.

Sätt en spik mot en bräda, ta hammaren och träffa spiken med så plan yta på hammaren som möjligt, hur långt in slog du spiken? Ta en ny spik och sätt mot brädan, vinkla sedan hammaren ytterst lite och slå! Kommer slaget slå in spiken lika mycket? Nej kraften från det vinklade slaget kommer att få hammaren att flyga åt sidan och spiken kommer inte åka in lika mycket som i första slaget.. Inte lika stor "skada" skedd..
Senast redigerat av JonR (30 november 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

671 Inlägg
30 november 2010
#208
mk2_power skrev:
tkd_rille skrev:
mk2_power skrev:
läs tidigare inlägg ifrån idag.

ja läste om han som snack om nått med 150 blås. Han har rätt så rätt i sitt resonemang. Folk idag kan inte köra bil och de smäller av och ligger mellan 50-70 på en 100 väg som är riktigt fin. 
Jag kör om själv men inte i 150 som han skrev.
Men att ligga så pass lågt som 50 på 100 väg som är snöfri på högerhalvan de är vansinne. När de går utan problem att köra om i vänsterfilen i högre hastigheter.

han kryddade på i ett senare inlägg med hastigheter på 180-200km/h wink

Var inte detta ett forum för motorintresserade !
Borde inte fler ha en pejling på hur fort man kan köra en bil under olika omständigheter,
beroende på körkunskapen.
Pga okunskap så säger man att jag hittar på och ljuger...
Ta en titt på en rallysträcka och jämför med en landsväg...
Ska man inte kunna ligga i 200kmh på en bred raksträcka med nya gatdäck ?
Ska man inte kunna ligga i 130kmh på ställ genom en lång kurva...
Men på en skogsväg med rallydubb hålls hastigheten nere av de tvära kurvorna och korta raksträckorna.
Med rallydubb har jag bara maxat 160kmh på raka och 120kmh i kurva tror jag men det beror på skogsvägens utformning.
När jag skriver 180-200 så var det vid optimala förhållanden rakt på, 
Att åka 120-150kmh till vardags funkar finfint trots några snöflingor..

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
30 november 2010
#209
endorfinslaven skrev:
mk2_power skrev:
tkd_rille skrev:

ja läste om han som snack om nått med 150 blås. Han har rätt så rätt i sitt resonemang. Folk idag kan inte köra bil och de smäller av och ligger mellan 50-70 på en 100 väg som är riktigt fin. 
Jag kör om själv men inte i 150 som han skrev.
Men att ligga så pass lågt som 50 på 100 väg som är snöfri på högerhalvan de är vansinne. När de går utan problem att köra om i vänsterfilen i högre hastigheter.

han kryddade på i ett senare inlägg med hastigheter på 180-200km/h wink

Var inte detta ett forum för motorintresserade !
Borde inte fler ha en pejling på hur fort man kan köra en bil under olika omständigheter,
beroende på körkunskapen.
Pga okunskap så säger man att jag hittar på och ljuger...
Ta en titt på en rallysträcka och jämför med en landsväg...
Ska man inte kunna ligga i 200kmh på en bred raksträcka med nya gatdäck ?
Ska man inte kunna ligga i 130kmh på ställ genom en lång kurva...
Men på en skogsväg med rallydubb hålls hastigheten nere av de tvära kurvorna och korta raksträckorna.
Med rallydubb har jag bara maxat 160kmh på raka och 120kmh i kurva tror jag men det beror på skogsvägens utformning.
När jag skriver 180-200 så var det vid optimala förhållanden rakt på, 
Att åka 120-150kmh till vardags funkar finfint trots några snöflingor..

vilken idiot.. ta din maskin och stick med dina 160km/h till nån racebana istället


Muttley
30 november 2010
#210
endorfinslaven skrev:
mk2_power skrev:
tkd_rille skrev:

ja läste om han som snack om nått med 150 blås. Han har rätt så rätt i sitt resonemang. Folk idag kan inte köra bil och de smäller av och ligger mellan 50-70 på en 100 väg som är riktigt fin. 
Jag kör om själv men inte i 150 som han skrev.
Men att ligga så pass lågt som 50 på 100 väg som är snöfri på högerhalvan de är vansinne. När de går utan problem att köra om i vänsterfilen i högre hastigheter.

han kryddade på i ett senare inlägg med hastigheter på 180-200km/h wink

Var inte detta ett forum för motorintresserade !
Borde inte fler ha en pejling på hur fort man kan köra en bil under olika omständigheter,
beroende på körkunskapen.
Pga okunskap så säger man att jag hittar på och ljuger...
Ta en titt på en rallysträcka och jämför med en landsväg...
Ska man inte kunna ligga i 200kmh på en bred raksträcka med nya gatdäck ?
Ska man inte kunna ligga i 130kmh på ställ genom en lång kurva...
Men på en skogsväg med rallydubb hålls hastigheten nere av de tvära kurvorna och korta raksträckorna.
Med rallydubb har jag bara maxat 160kmh på raka och 120kmh i kurva tror jag men det beror på skogsvägens utformning.
När jag skriver 180-200 så var det vid optimala förhållanden rakt på, 
Att åka 120-150kmh till vardags funkar finfint trots några snöflingor..

Kan lugnt säga att på vägarna här (landsvägarna) ligger du iallafall inte i några 150 vid normala trafikförhållanden. 100 kanske men fortare så lär bilen ligga långt ut på en åker eller i skogen. För höga kanter mellan snön och snöfria filen för att du ska kunna skifta i den hastigheten.

8 883 Inlägg
30 november 2010
#211
Efter 11 sidor av inlägg så är nog frågan besvarad och inläggen har övergått till att handla om annat dvs OT.
Låser tråden.


Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se


Sök