2863
Sök

Motorn låter skumt V40 T4-98

33 Inlägg
1 december 2010
Trådstartare
#1
Tycker inte denna motor låter som den skall.....tips på vad "tickandet", "tuffandet" eller vad man nu skall kalla det, kan vara?

http://www.youtube.com/watch?v=SLVgXR5ldmc

Tekniker
624 Inlägg
1 december 2010
#2
låter som ventiler eller lager skramel


...has left the building...
4 474 Inlägg
1 december 2010
#3
Steg 1: Byt olja o filter. Funkar utmärkt med Biltema "helsyntet" till din bil. Oljebytet borde få lyftarna att "tystna" (tycker det låter som att ljudet kommer från ventillyftarna. Lagerljud har lägre repetitionsfrekvens på tomgång...)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

33 Inlägg
2 december 2010
Trådstartare
#4
Ok...skall testa det. Är det idé att göra en inre motortvätt oxå?

Tekniker
624 Inlägg
6 december 2010
#5
dawwe tycker du inte att det låter lite väl högt då


...has left the building...
4 474 Inlägg
7 december 2010
#6
Ravi: Nix jag tycker det låter som "ventiltryckarjud". Lager ljud är oftast dovare, kraftigare o mer "metalliska"

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 december 2010
#7
dra åt grenröret

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Mercedes-Benz Diesel
167 Inlägg
7 december 2010
#8
visst är det hydraliska ventiler på denna?? isf byt olja o filter funkar inte det så mäste du byta ventiler o man måste byta alla de går som inte veta exakt vilken/vilka det är!

kärlek växer inte på träd den tillverkas i tyskland <3

14 Inlägg
7 december 2010
#9
Håll en skruvmejsel mot motorblocket o sätt örat emot, sedan är det bara att flytta mejseln mot det område där du tror felet kan vara, då hör du ganska bra och kan på så sätt lokalisera området för felet. Ett bra tipps är att börja göra så på en frisk motor så du vet hur grejjerna ska låta i normalfallet.

33 Inlägg
25 januari 2011
Trådstartare
#10
Verkar vara ventilerna som spökar.....
Är det ngt en hyfsad amatörmeck fixar på en T4.a fas1 eller måste bilverkstaden kopplas in?

Vad kostar det i så fall ungf?

...has left the building...
4 474 Inlägg
25 januari 2011
#11
Har du bytt oljan? Om inte släng på Biltema "helsyntet" 5W50 o kör typ 100mil o byt igen. Syftet är att "tvätta" motorn invändigt. Om det inte hjälper så är nästa fråga: Låter det mer eller mindre när du har högre varv? Tystnar motorn vid varvtal över tomgång så kan du välja mellan att "leva med det" eller byta lyftarna (vet ej hur det är på Volvo, men den borde ha kamaxlar som trycker direkt på ventilerna via lyftarna, dvs för att byta de måste kamaxeln demonteras...).

Jag antar att din bil gått långt, typ 30000mil + o det är därför lyftarna blivit slitna (eller pga dåligt underhåll)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

33 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
#12
Jag har bytt olja o kört kanske 50 mil sedan dess.

Den låter bara vid varm motor. Skall ta en ToR Sundsvall (bor i Ö-vik) vilket är ca 30 mil o sen skifta olja igen. Har inte kollat om det låter mer vid högre varvtal? Verkar inte påverka prestandan ngt (går fint).

Vet heller inte om jag är överdrivet petig...vissa hävdar att T4.an tickar på ganska mkt normalt s.a.s (spridarna som matar cylindrarna med bränsle).
En annan sak är att jag fick byta termostat ganska omgående efter köp (nov-10) då arbetstemp. inte kom över 77 grader. Hur mkt stryk tar motorn av att jobbat "kallt" vem vet hur länge roll?

Men som sagt jag skall ta min tripp, byta olja....sen återkommer jag med resultat.

/S

33 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
#13
Kört mina mil o skall byta olja i morgon.
Det låter som sagt vid varm motor vilket tydligen kan indikera att det är VVT-enheten?

Låter dyrt...

Ljudet är konstant vid ökade varv men hörs knappt alls över 3000r/min
Om det är den sk VVT.n kan jag köra Sthlm T o R (ca 100 mil) innan jag ev. byter (blir väl kamrem, vattenpump o drivrem på en gång) måste nämligen ner en sväng...någon som vet?

Vad kan hela det kalaset kosta på verkstad, känner mig för ny i meckandets konst för att ge mig på det wink


Sök